Marius` akvarieverden!

Nå var det vel på tide jeg også fikk min egen akvarietråd.
Idag tenkte jeg at jeg kunne fortelle litt om akvariet mitt og mine tanker rundt det.
Har to akvarium, et på 80 liter og et på 60 liter. Fikk 80 litern av mine svigerforeldre. Dette hadde de brukt tidligere, men de hadde ikke tid og interesse så ble stappet inn på vaskerommet.
Så jeg vasket akvariet, stakk innom min lokale akvariebutikk 22 des. Der kjøpte jeg en lys typet sand, 2 pleco, 3 pandamaller og 3 siamesisk algeetere samt safestart og easy balance. Personalet der virket veldig dyktige og vennlige så tok imot alt med åpne hender. Så kjøpte også sånn slamsuger, håv og mat. De ba meg komme igjen i romjula for å kjøpe planter og fisk. Dette blir kjekt tenkte jeg.
Romjula kommer...
Jeg kjøper da flere fisk, 3 dverggurami, en gullgurami, 10 neontetra og 4 skivetetra. Nå ble akvariet fint!
Dagene kommer og går og fiskene dør, men det er helg så må vente til mandag. Da er alle neontetetrane døde samt 2 dverggurami og 2 skivetetra. Prikkedøden... Viste seg at neontetraene i butikken også hadde sykdom så fikk dekket de.
Dagene som kommer dør også alle pandamallene mine, en pleco og siamesiske algeterene. Detter håpløst tenker jeg.
Får et tips om å lete her på akvaforum for å finne løsninger. Nitritt!!!!!!! Yes.. skulle ha ventet lenger. men det er ikke greit å vite som nybegynner, man stoler selvsagt på eksperetene på butikken.
Jeg har lært min lekse. Fortsettelse følger....
Yes da! Dagene går og jeg føler akvariet begynner å sette seg. Jeg har igjen 1 gullgurami, 1 pleco og en gullgurami. Disse lever fint
Mamma hadde lyst til å kjøpe fisk til meg så vi stakk innom samme butikk for å se på fler fisk. Dama er med og hun peker på scalere. Utrolig fine fisk. Det er noen små søte der... Så vi kjøper likeså godt 5 små og en litt større.

HAr lært i dag at akvarie mitt er alt for lite, men det var det jo ingen som fortalte meg. De ansatte der visste jeg bare hadde 80 liters. Men uansett, de klarer seg greit i akvariet. Kjøpte også med 2 nye skivetetra.

I 80 liters akvariet mitt idag, 23.01.09. er det da følgende fisk:
6 scalare, 1 gullgurami, 2 ancistrus og 3 skivetetra.
Som de fleste andre som begynner med akvarie så ble jeg litt bitt av denne akvariebasillen. Så tok å kjøpt meg et akvarie på 60 liter. Innredet fint med planter og en rot.
Har 10 dverggurami, 2 pleco og en jegersnegle i.
I det akvariet har det vært null død til nå. Lover veldig godt.
HAr også en algekule oppi, litt spent på den.
Har en drøm!
Har så lyst på et 370 liters akvarie! Så fisken min får et bedre sted å svømme i. samtidig kan jeg bruke det mindste akvarie til oppdrett. Jeg er veldig interessert i oppdrett.
Dette blir så spennende! Må bare få godkjenning av min kommende kone.
Bestillte forresten 6 jegersnegler fra en hyggelig kar her på akvaforum, regner med at de kommer i posten på tirsdag. Blitt fascinert av de

Håper jeg skal få lagt ut noen bilder i løpet av dagen
370l. er jo perfekt scalareakvarium, da kan du ha en STIM med scalarer!

Noe jeg synes er noe av det kuleste innen akvarieverdenen...

Har lyst på et 300l.+ akvarium selv
Yes nå fyller jeg bare på. Fikk noen tips om at jeg burde få igang et bra økosystem, så kjøpte meg noen fisker som kan holde til på bunn for å virvle opp litt bunnshit.

Kjøpte da 4 stk corydoras aeneus - albino!, og 4 kuhliål.
Hadde også bestilt 6 jegersnegler av en kar her på forumet som jeg fikk i posten idag og sammen med litt javamose ligger de oppi akvariumene.

Slik er det fordelt; corydoras aeneus er i 80 litern sammen med 3 jegersnegler og ålene er i 60 litersakvariet hvor også de 3 siste sneglene dannet selskap med den ensomme jegersneglen jeg hadde der fra før av. det vil si 4 jegersnegler i 60 litern no.
Mine corydoras aeneus ser ut til at de stortrives. svømmer rundt og leker og koser seg, smaker litt på planter og rot og det jeg har. Håper å få kjøpt 6-7-8 stk til etterhvert, som ikke er albino da.
Idag har jeg bestilt et innvendig filter, fluval 3plus og nytt filtermatriell til min gamle fluval 2plus. Planen er da å la filterene gå sammen i ca en mnd, i mitt 80 litersakvarie, før jeg tar ut den gamle for å rense og skifte alt i det filteret.

Dette gjør jeg av to grunner, jeg synes at fluval 2 blir for liten i mitt 80 litersakvarium, dessuten er det så skittent og ekkelt blitt at jeg vil bare skifte det ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Terje Aareskjold
Reklame for plussmedlemskap