Mitt første akvarium!

I fjor begynte jeg å tenke på akvarium, hadde mest bare lyst på et lite et med en kampfisk eller noe..Så etter jul kjøpte jeg meg en 20 liter med innebygget pumpe/varme og filter. Skuffelsen var stor da jeg fikk skrudd det på og det bråkte noe sinnsykt. Tenkte først det var pumpa som var gåen eller noe, men akvariet var hely nytt og ubrukt og det visste seg at det skulle være sånn. Uff..Så fant jeg denne siden og fant veldig fort ut at et så lite kar ikke hadde så mye for seg annet enn reker og snegler. Så solgte jeg det likesågodt videre, og begynte å planlegge et større.

Etter en god tids leting her inne fant jeg et rimelig juwel kar på 110 liter som ikke hadde vært i bruk så lenge. Med på kjøpet fikk jeg litt utstyr og et tv bord til å sette det på. Jippi! Det visste seg at tv bordet var drøye 20 cm for bredt på plassen som var avsatt i stua..Den eneste plassen der det er plass til et akvarie på den størrelsen i stua vår. Da var det bare å kvitte seg med det nåværende bordet og finne et nytt.

Etter noen uker til etter leting fant jeg et nytt tv bord på finn.no som jeg kjøpte for en billig penge, og med litt svartmaling og en ny knott på døra syns jeg det ble riktig så fint!
Når malinga hadde tørka gikk det ikke lenge før jeg fikk karet på plass og begynte fylle det opp

Karet var ferdig oppsatt i går kveld, og man ser på bildene at vannet er litt uklart ennå. Men det ble mye klarere over natten, så håper det blir helt klart om noen timer til. Karet er fyllt med rådasand, litt steiner, røtter og et par planter. Har tenkt på noen planter til som er enkle, noen tips?

Så over til en annen idè jeg har fått. Fant en stor stein i plast på dyrebutikken, da jeg har en luftpumpe lurte jeg på og skjule denne inni stenen og putte blåfilter inni for bedre filtrering. Stenen har to hull slik at jeg kan få stikkontakten opp gjennom ene hullet. På denne måten blir det en skjult filterpumpe. Høres dette ut som en god ide eller?
Eneste bakdelen er at stenen ikke er så veldig fin, og stjeler en god del plass.
Jeg har innebygd juwel pumpa som hører til, men tenkte kanskje det blir bedre filtrering med denne i tillegg. Har hørt her inne at juwel pumpene ikke alltid er like imponerendes.

Siden jeg er helt færsk i faget, er jeg VELDIG åpen for forslag, meninger og konstruktiv kritikk =)
Tilfeldig bekjentskap
© Kjartan Flatråker
Reklame for plussmedlemskap