Siljepilje's aquablogg

Ja,ja...så fant jeg veien inn hit etter en stund med smuglesing
Fora er ganske kult igrunn, for man lærer masse, og får mange flotte råd om folk som har peiling.

Vel...Jeg har nå fått meg akvarie, etter noen års opphold.
Jeg får vel definere meg selv som en amatørakvarist, for jeg har kun hatt et lite selskapsakvarie på ca 60 liter, som nå står tomt og stuet med masse rot oppi under kjellertrappa. I dette akvariumet hadde jeg et par praktbotia, en slags ildhale, en ancistrus + noen små neontetra.
Har også hatt noen guppyer som ynglet noe veldig tidligere, men de fikk nabogutten da han fikk seg akvarie.

Jeg har nå arvet et 160 liters AkvaStabil akvarie og tenkte jeg skulle sette igang igjen, med litt andre fisker denne gangen.
Drømmen min er et vakkert kar med noen ciklider i

Jeg brukte dagen i går til å vaske 3 bøtter med grus i hageslangen, siden det var så nydelig vær ute. Akvariet ble også grundig rengjort, og silikonen i karet ble grundig sjekket, da karet hadde stått en periode uten vann. Jeg fant ingen sprø fuger, så jeg tok sjansen på å fylle det med vann.
Akvariet ble plassert på det eneste stedet i stua uten direkte sollys, så jeg håper det går greit.
Fylte først opp en liten del med vann, og etterfylte litt og litt i løpet av dagen.
Hadde Aquasafe i vannet, og satte igang pumpa (Vita tech 570), som desverre falt fra hverandre med en gang, sikkert pga noen manglende deler.
Tror jeg må levere tilbake pumpa, for jeg regner ikke med at den skal være sånn.

Monterte også varmekolben oppi karet, og da vannet var ferdig oppvarmet i dag morges, så satte jeg et par planter oppi.
Jeg har også vært inne i byen i dag og shoppet litt, og der fant jeg ei flott, ganske stor mangroverot med endel huller og greiner på

Rengjorde den godt da jeg kom hjem, og puttet den oppi karet. Selvfølgelig fløt den bare opp, så jeg måtte lage lodd på den- et par stener jeg hadde liggende i det gamle akvariet mitt.

Ungene her synes også dette er spennende, og vil gjerne være med å hjelpe til. Har også noen nyskjerrige katter, som gleder seg til å få nytt "katte TV" igjen. De har allerede spankulert nyskjerrig oppå glassplatene på akvariet og funnet ut at dette var en god utkikkspost til resten av stua.

Nå er det vel bare til å smøre seg med tålmodighet og vente til vannet har fått gått seg til i noen uker.
Tenkte også å kjøpe vanntester (noe som forsåvidt er helt nytt for meg) til uken, slik at jeg etterhvert kan teste vannet før jeg putter fisk oppi.

Gleder meg masse til det

Skriver mer i bloggen min når det skjer noe, i mellomtiden får jeg nøye meg med å lese og skrive innlegg på "dummie" delen
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap