22 liter

Inaktiv bruker
jeg har et 22 liter akvarium som jeg har lyst til å ha et par fisk i. jeg har blitt fortalt av dyrebutikken at jeg verken har gh - ellr høy ph i vannet . ettersom neontetra er en fisk som gjerne krever lav ph o gh tenkte jeg på å kjøpe 5 stykker, eller heller 5 sebrafisk. hva synes dere? eventuelt hvilken av typene bør jeg velge ?
22 liter er lite......Hva med å gjøre vannet passende for noen små Killi?

Selv synes jeg reker gjør seg best i så små kar.

Har selv en 41 liter og med en kampfisk er det ikke plass til mye mer. Den gjør krav på nesten hele karet.

-Tim
Inaktiv bruker
problemet er at i dyrebutikken her er nok neontetra å sebrafisker det minste man kan få! selv har jeg nå hatt to sverddrager i 1 og en halv måned, men jeg var på en ferietur i to uker, å søstera mi fikk ansvaret. det gikk ikke så bra, den ene sverddragen døde. den andre ser egentlig frisk ut, den er aktiv men den har sluttet å spise de siste dagene. i dyrebutikken anbefalte de at jeg skulle kjøpe småfisker som sebrafisk og neontetra, men jeg er usikker. jeg trenger en god del tips!
Neontetra er en stimfisk som trivs best når det er en liten stim på min 10-15 stk.

Med 22 liter til rådighet blir det køkjøring i karet ditt og fisken vil ikke ha det så godt.
Hør på han som svarte deg om reker. Det er et fornuftig alternativ i et så lite kar som 22 liter.
Inaktiv bruker
egentlig er det ingen form for reker jeg ønsker, skulle gjerne hatt en type fisk istedet.
gutt16
egentlig er det ingen form for reker jeg ønsker, skulle gjerne hatt en type fisk istedet.

Da har du feil akvarium. Beklager men sånn er det bare.

Butikken kan bestille de fleste fisker. Les litt om Kili. Mulig at det går.

-Tim
Inaktiv bruker
vet dere om noen type fisker som jeg kan ha i akvariet? noen som kunne funket? som man får kjøpt i vanlige dyrebutikker?
Som Tim har nevnt kan du titte på killi. Dyrebutikker har tilgang på langt mer fisk enn de vanlige du ser i karene deres hver uke.

De har en bestillingsliste som blir oppdatert en gang i uka (hvert fall er det slik her), og du har all mulighet til å bestille fisk som står på lista.

Om ikke arten du ønsker deg står på lista denne uka, kan den plutselig stå der neste uke, forresten

Ellers er det som de andre sier, et veldig lite kar du har. Og da er det dessverre slik at jo mindre karet er, jo færre typer (og antall) fisk er det mulig å ha.

Om du eller noen du kjenner er i Moss innimellom, kan jeg tipse om at Dahls dyrerike selger 54-litere med alt utstyr du trenger for 500 kroner. Hadde du fått skaffet deg et slikt kar, hadde du hatt litt flere muligheter
Inaktiv bruker
jeg har hørt at den dyrebutikken er ganske bra. men her har vi tropehagen å så vidt jeg har sett så har de ikke noen billige akvarier. min 22 liter kosta dessverre 500. å hun dama sa at småfisker som neontetra å sebrafisk fint kunne funke. dessverre er det bare penger som betyr noe.
Inaktiv bruker
også lurte jeg på det med: 1 liter per cm fisk? den regelen funker jo for mange typer fisk til en 22 liter?
Tropehagen har 48 liter med filter og lys for 699,- nå.

Hadde jeg hatt plass og penger skulle jeg kjøpt ett og satt opp en nanosystem med saltvann.

-Tim
gutt16
også lurte jeg på det med: 1 liter per cm fisk? den regelen funker jo for mange typer fisk til en 22 liter?

Joda, men likevel vil maksstørrelsen på fisken overstyre denne regelen.

-Tim
Inaktiv bruker
dessverre var det ingen akvarier på over 50 liter som kosta mindre enn 1000 når jeg var der: (
Inaktiv bruker
ja men jeg har ingen planer om å kjøpe flere enn 5 fisk !
Skal du ha fisk i karet er det ikke stort du kan ha. Anbefaler deg å ta en tur til Dahls Dyrerike slik andre sier her. Ring dem, og be dem om å evt bestille/holde av ett litt større kar til deg. Der har de også masse flere fiskearter, mange som du ikke finner i vanlige dyrebutikker. De har blant annet killi og andre små fisker også hvis du vil kjøpe små fisker. Utvalget varierer hele tiden, så de har forskjellige fisk inne hele tiden. Kjøper du neontetra i karet blir de nok å stryke med etter ikke alt for lang tid, de er som sagt stimfisk og mistrives hvis de ikke er mange.
Sant det, dessverre

Mange dyrebutikker vil si hva som helst for å få solgt noe.. og dessverre kan de være så kyniske at det bare betyr mer penger for dem om fiskene dør - da kommer du jo tilbake og kjøper fler. Ikke alle er slik heldigvis, men det er mange som lar pengene rå.

Sebrafisk eller neontetra trenger langt mer plass enn 22 liter. Det er ikke bare størrelsen (antall cm) som betyr noe når det gjelder hva slags kar fisken passer i, men også om den er stimfisk eller ikke, og adferd (er den en skikkelig svømmer, eller er den roligere av natur).

Regelen om 1 cm fisk per liter er, for å si det brutalt, noe tull. 22 cm med fisk i det karet der betyr jo at de må trekke kølapp for å få svømt rundt, for ikke å snakke om alt avfallet de ville produsere, fordelt på så få liter (husk at du har mindre enn to vaskebøtter med vann i akvariet ditt).
Inaktiv bruker
jeg skulle ønske jeg kunne tenkt litt bedre når jeg kjøpte akvariet. problemet er at jeg nå er veldig blakk for å si det sånn. om jeg bare kunne fått solgt det akvariet jeg har nå!
Legg det ut på rubrikk her på akvaforum og prøv å selge det Det koster ingenting, så det skader ikke å prøve Lykke til med salget!
Inaktiv bruker
hehe skal prøve
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap