- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Min tråd :o)
Min tråd :o)
Hei hei!
Nå får jeg vel begynne på min egen tråd her på akvaforum.
Jeg er en gutt på 14 år som akkurat har startet med akvarium.
Det er et 200-liters kar som jeg faktisk ikke vet eksakt merket på.
Det har i hvertfall noe likheter med et juwel-kar, men sikker på at det ikke er det
Allerede den første dagen med akvarium skjedde det noe spennende.
Jeg hadde noen fisker fra før av som jeg hadde fått gratis.
Dette var:
2 Svarte Neontetraer
4 Norsk flaggtetraer
2 Klovnepleco
3 Corydoraser. (Litt usiker på art).
Da jeg skulle legge grus og alt på plass måtte jeg ta ut fisken. Jeg la dem i en 10-liters bøtte.
Da jeg hadde fisket opp alle sammen med håven, la jeg merke til at jeg manglet en klovnepleco.
Jeg ble usikker på hvor den var og lette gjennom grusen, men fant den ikke.
Da jeg hadde lett en stund ga jeg opp og gikk. Sjekket fiskene med 5 minutters mellomrom for å se om alt var greit. Da jeg gikk tilbake til akvariet skulle jeg helle oppi vann, og etter å ha helt oppi uendelig mange bøtter og fisken tenkte jeg at nå hadde jeg mistet en fin pleco.
Dagen etter sto jeg opp, skrudde på lyset og ble veldig overrasket.
Der hang plecoen på bakgrunnen ved siden av den andre og koste seg.
Plecoen hadde altså overlevd 20 minutter uten vann! Alt den hadde var fuktig grus!
Dette var jo ikke alt, for når jeg kom tilbake etter å ha jobbet, så jeg ikke den andre plecoen. jeg lette under røttene, steinene, kokosnøtthulene og alt det andre jeg hadde oppi.
Jeg tenkte: Pokker, har jeg mista den igjen?
Var irritert en stund over å ha mistet samme pleco to ganger, men ble igjen overrasket på kveldingen, for da var den tilbake igjen!
Den må ha ligget under grusen i flere timer!
Håper dere likte historien min og leste alt :o)
-Hilsen Lars Magnus
Nå får jeg vel begynne på min egen tråd her på akvaforum.
Jeg er en gutt på 14 år som akkurat har startet med akvarium.
Det er et 200-liters kar som jeg faktisk ikke vet eksakt merket på.
Det har i hvertfall noe likheter med et juwel-kar, men sikker på at det ikke er det
Allerede den første dagen med akvarium skjedde det noe spennende.
Jeg hadde noen fisker fra før av som jeg hadde fått gratis.
Dette var:
2 Svarte Neontetraer
4 Norsk flaggtetraer
2 Klovnepleco
3 Corydoraser. (Litt usiker på art).
Da jeg skulle legge grus og alt på plass måtte jeg ta ut fisken. Jeg la dem i en 10-liters bøtte.
Da jeg hadde fisket opp alle sammen med håven, la jeg merke til at jeg manglet en klovnepleco.
Jeg ble usikker på hvor den var og lette gjennom grusen, men fant den ikke.
Da jeg hadde lett en stund ga jeg opp og gikk. Sjekket fiskene med 5 minutters mellomrom for å se om alt var greit. Da jeg gikk tilbake til akvariet skulle jeg helle oppi vann, og etter å ha helt oppi uendelig mange bøtter og fisken tenkte jeg at nå hadde jeg mistet en fin pleco.
Dagen etter sto jeg opp, skrudde på lyset og ble veldig overrasket.
Der hang plecoen på bakgrunnen ved siden av den andre og koste seg.
Plecoen hadde altså overlevd 20 minutter uten vann! Alt den hadde var fuktig grus!
Dette var jo ikke alt, for når jeg kom tilbake etter å ha jobbet, så jeg ikke den andre plecoen. jeg lette under røttene, steinene, kokosnøtthulene og alt det andre jeg hadde oppi.
Jeg tenkte: Pokker, har jeg mista den igjen?
Var irritert en stund over å ha mistet samme pleco to ganger, men ble igjen overrasket på kveldingen, for da var den tilbake igjen!
Den må ha ligget under grusen i flere timer!
Håper dere likte historien min og leste alt :o)
-Hilsen Lars Magnus
Postet 11.10.09 kl 22:07
Nye maller
Hallo
Idag har jeg skaffet nye maller.
I karet nå har jeg:
2 Corydoras som jeg faktisk ikke vet navnet på :P
1 Leopard Corydoras
2 Klovnepleco (L104)
1 Prikket Knurremalle
2 Tofargede Banjomaller
1 Stor hann-ancistrus.
Skal skaffe en make til ancistrusen og en skiferhule og se om det blir noe egg.
Har også kjøpt en moseball, Anubias Barteri Nana, En eller annen valisnera, og en vanlig sverdplante.
Hilsen Lars :o)
PS: Fant forresten ut at karet mitt er et Wromak-kar, men forrige eier fjernet merket
Idag har jeg skaffet nye maller.
I karet nå har jeg:
2 Corydoras som jeg faktisk ikke vet navnet på :P
1 Leopard Corydoras
2 Klovnepleco (L104)
1 Prikket Knurremalle
2 Tofargede Banjomaller
1 Stor hann-ancistrus.
Skal skaffe en make til ancistrusen og en skiferhule og se om det blir noe egg.
Har også kjøpt en moseball, Anubias Barteri Nana, En eller annen valisnera, og en vanlig sverdplante.
Hilsen Lars :o)
PS: Fant forresten ut at karet mitt er et Wromak-kar, men forrige eier fjernet merket
Postet 13.10.09 kl 20:33
Hei:)
det blir gøy å høre om akvariet ditt videre, lars magnus
typisk med at fisker blir "borte" og plutselig kommer de tilbake
typisk med at fisker blir "borte" og plutselig kommer de tilbake
Postet 13.10.09 kl 20:48
Scalarer?
Ja, lurer på noen Scalarer, men de er jo kjøttetere, og da kan jeg ikke ha noen små stimfisker
Vet noen om noen mellom-store fisker som går fint i et 200-liters kar?
-Hilsen Lars Magnus
Vet noen om noen mellom-store fisker som går fint i et 200-liters kar?
-Hilsen Lars Magnus
Postet 14.10.09 kl 14:39
Postet 14.10.09 kl 20:48
Ville hatt en stim med tetraer, men klart kan jo ofre det for yngel med fisk, for det er jo enda morsomere
Er fisken som oftest rolig når den beveger seg lite om dagen?
Banjomallen min er veldig rolig om dagen, og vet ikke om den er svak eller rolig :P
Vet noen om en billig corydoras som er fin i et 200 liters kar med grus på størrelse med en O?
Mvh
-Lars Magnus
Er fisken som oftest rolig når den beveger seg lite om dagen?
Banjomallen min er veldig rolig om dagen, og vet ikke om den er svak eller rolig :P
Vet noen om en billig corydoras som er fin i et 200 liters kar med grus på størrelse med en O?
Mvh
-Lars Magnus
Postet 15.10.09 kl 15:52
Postet 15.10.09 kl 15:54
Postet 15.10.09 kl 16:35
Lars, du har sand, ikke grus. Den er litt av den grove typen men den har runde stein og er keramisk, altså veier ikke en dritt
Du kan ha de fleste coryer i karet ditt! Corydoras Aeneus, Metae, Paleatus og Metae er lette fisker å holde samt billige. Så har du Sterbai.
Banjomallen gjør bare som den ville gjort i naturen Står også i fiskebasen at den er nattaktiv/i skumringen.
"Banjomaller er avhengige av finkornet sand på bunnen, slik at de de kan sile den gjennom gjellene i sin jakt etter noe å spise. Dette er samme prinsippet som mange typer Apistogramma (dvergciklider), de siler sand gjennom munnen mens de leter etter spiselige småpartikler."
Du bør nøk skaffe deg Biltema sand uannsett og da blir det perfekt for coryer!
Ang. tetraer.. Rødmunnstetra, keisertetra, skjørtetetra, glødebåndstetra, dolkestikktetra, sitrontetra. Du kan da ha Gurami for disse er alltid i midten/toppen noe sm gjør det mer spennende og livlig
Du kan ha de fleste coryer i karet ditt! Corydoras Aeneus, Metae, Paleatus og Metae er lette fisker å holde samt billige. Så har du Sterbai.
Banjomallen gjør bare som den ville gjort i naturen Står også i fiskebasen at den er nattaktiv/i skumringen.
"Banjomaller er avhengige av finkornet sand på bunnen, slik at de de kan sile den gjennom gjellene i sin jakt etter noe å spise. Dette er samme prinsippet som mange typer Apistogramma (dvergciklider), de siler sand gjennom munnen mens de leter etter spiselige småpartikler."
Du bør nøk skaffe deg Biltema sand uannsett og da blir det perfekt for coryer!
Ang. tetraer.. Rødmunnstetra, keisertetra, skjørtetetra, glødebåndstetra, dolkestikktetra, sitrontetra. Du kan da ha Gurami for disse er alltid i midten/toppen noe sm gjør det mer spennende og livlig
Postet 15.10.09 kl 16:47
Endret: 15.10.09 kl 16:51
Postet 15.10.09 kl 16:48
Postet 15.10.09 kl 16:58
Postet 20.10.09 kl 14:26
Hallo
Fått hekta på scalare, må skaffe meg marmorscalarer og sitrontetra/rødmunsstetra. Har ikke bestemt meg ennå :P
Fant jo ut at scalarer ikke går med mindre fisker, men en butikkansvarlig på "Heroes" i Hamar, sa at hvis jeg kjøper små scalarer og lar dem vokse i tempo med tetraer vil det gå fint, så lenge tetraene blir større enn 4 cm lange.
Må skaffe meg planter, noen som har et tips?
Mvh
-Lars
Fått hekta på scalare, må skaffe meg marmorscalarer og sitrontetra/rødmunsstetra. Har ikke bestemt meg ennå :P
Fant jo ut at scalarer ikke går med mindre fisker, men en butikkansvarlig på "Heroes" i Hamar, sa at hvis jeg kjøper små scalarer og lar dem vokse i tempo med tetraer vil det gå fint, så lenge tetraene blir større enn 4 cm lange.
Må skaffe meg planter, noen som har et tips?
Mvh
-Lars
Postet 09.11.09 kl 16:38
Heisann!
I dag kjøpte jeg Gullguramier
Planen var å kjøpe scalarer og tetraer, men det ble til:
4 Gullguramier
1 Anubias-plante
1 Morplante
Hva kan jeg fore guramier med unntatt vanlig fiskemat?
Regner med at det blir til Kardinal-tetraer eller Kobber-tetraer når jeg skal skaffe tetraene.
Tenker på å skaffe en mangroverot og sette på sugekopper på baksiden, deretter skal jeg henge den opp på glasset ettersom jeg har en ruglete bakgrunn som det ikke går an å henge noe på.
Banjomallene er morsome. De ligger inni bakgrunnen og plutselig spretter de fram!
Andre ganger ligger de rett ved pumpa og svever og prøver å holde seg oppe
Mvh
-Lars M
I dag kjøpte jeg Gullguramier
Planen var å kjøpe scalarer og tetraer, men det ble til:
4 Gullguramier
1 Anubias-plante
1 Morplante
Hva kan jeg fore guramier med unntatt vanlig fiskemat?
Regner med at det blir til Kardinal-tetraer eller Kobber-tetraer når jeg skal skaffe tetraene.
Tenker på å skaffe en mangroverot og sette på sugekopper på baksiden, deretter skal jeg henge den opp på glasset ettersom jeg har en ruglete bakgrunn som det ikke går an å henge noe på.
Banjomallene er morsome. De ligger inni bakgrunnen og plutselig spretter de fram!
Andre ganger ligger de rett ved pumpa og svever og prøver å holde seg oppe
Mvh
-Lars M
Postet 10.11.09 kl 21:16
Postet 10.11.09 kl 21:25
Endret: 10.11.09 kl 21:25
Postet 18.11.09 kl 19:29
Neiii...
Hvitprikk i karet!
Et ord: Faen!
Den drepte 15 kardinaler
Kjøpt medisin men ikke mulig å redde de smittede, har en stygg følelse over at alle fiskene utenom sverddragerne er smittet
Et ord: Faen!
Den drepte 15 kardinaler
Kjøpt medisin men ikke mulig å redde de smittede, har en stygg følelse over at alle fiskene utenom sverddragerne er smittet
Postet 12.12.09 kl 12:42