- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Yo, og velkommen til min akvarietråd!
Yo, og velkommen til min akvarietråd!
Fikk hjelp av mods til å flytte den andre tråden min over til "Diverse", slik at jeg kunne starte en ny. Den forrige handlet bare om malawi, og ble ikke startet slik jeg ville. Var ny og skjønte meg ikke helt på "Personlig trdå"-greiene ;P
Så, nå starter jeg uansett på nytt!
Denne tråden kommer jeg til å bruke til blog/dagbok/spørsmål. Ser at veldig mange bruker tråden sin til å notere ned når dem fikk yngel o.l. Veldig praktisk, og noe jeg også kommer til å gjøre! For tiden er det bare sverddrager og f2 guppy som føder, men mer interessant skal det nok bli.
Til dere som har fulgt med i den andre tråden (malawi tråden), så vil den nå fortsette her.. Spørsmål kan stilles her.
Om du er innom tråden, så må du ikke glemme å forlate et spor etter deg!
Så, nå starter jeg uansett på nytt!
Denne tråden kommer jeg til å bruke til blog/dagbok/spørsmål. Ser at veldig mange bruker tråden sin til å notere ned når dem fikk yngel o.l. Veldig praktisk, og noe jeg også kommer til å gjøre! For tiden er det bare sverddrager og f2 guppy som føder, men mer interessant skal det nok bli.
Til dere som har fulgt med i den andre tråden (malawi tråden), så vil den nå fortsette her.. Spørsmål kan stilles her.
Om du er innom tråden, så må du ikke glemme å forlate et spor etter deg!
Postet 12.11.09 kl 23:33
I dag var jeg i Rana (nærmeste dyrebutikker) for å se etter akvarier.. Fikk med meg en addresse til importøren av Juwel akvarier for den ene dyrebutikken. De ba meg finne det jeg ønsket, så skulle de bestille.
Dama i kassa regnet med at hun ikke klarte å presse prisen mer ned enn 5000kr, for bare armatur og akvarie, ~250liter. Syns dette er dyrt.. Menmen.. Trenger såpass.
Som trøst var jeg innom en annen dyrebutikk, Tropehagen Zoo - der hadde de tilbud på neontetra. Kjøpte 10stk for 79kr! ;P
Den ene dyrebutikken hadde forresten tre kampfisker i samme akvarie! Akvariet var rundt 20-30 liter, og alle tre kampfiskene så ut som dem hadde vært i en mixmaster! :o
Dama i kassa regnet med at hun ikke klarte å presse prisen mer ned enn 5000kr, for bare armatur og akvarie, ~250liter. Syns dette er dyrt.. Menmen.. Trenger såpass.
Som trøst var jeg innom en annen dyrebutikk, Tropehagen Zoo - der hadde de tilbud på neontetra. Kjøpte 10stk for 79kr! ;P
Den ene dyrebutikken hadde forresten tre kampfisker i samme akvarie! Akvariet var rundt 20-30 liter, og alle tre kampfiskene så ut som dem hadde vært i en mixmaster! :o
Postet 13.11.09 kl 17:52
Endret: 13.11.09 kl 17:54
Går tregt det her.. Kjipt at man må kjøre en time for å komme seg til en dyrebutikk. Også har man ikke sertifikat selv engang!..
Ser ut som jeg må gå for Juwel Rio 240, uten bord. Mulig jeg vil bruke lecaklosser og en mdfplate/hobbyplate midlertidig som bord, intill jeg kan kjøpe Juwel's bord.. Er det noen som er interessert i en reserve pumpe forresten? Pumpen som medfølger akvariet skal ikke jeg bruke, da jeg skal gå for innvendig bakgrunn, med blåsvamp og powerhead bak.
Håper akvariet er oppe før jul!
Ikke mye mer å oppdatere om.. forruten om småting:
- Guppyene føder hver dag
- Palettene leker.. Faktisk to par, adskilt.
- Så pluttselig en dag en million sandsnegler klistret til frontglasset i palett-karet. Disse var nok ganske nye..
- Ok, dette er litt big deal. Selskapskaret står på gjesterommet, og søstra mi bor midlertidig her, intill hun finner ny leilighet i Bodø. Hun syntes pumpen bråket så en natt, at hun fant ut at det var like greit å slå den av.(!) Tok nitritt test, og den viste 0. Men tok likevel å byttet til en godt innkjørt pumpe. Den er for liten, men den har ihvertfal levende filterbakterier. Den andre pumpen som var i fra før (Powerhead, satt oppå en 1.5L colaflaske - fylt med blåsvamp) står forøverig i en 20liters bøtte nå. Mater med flakfor 3-4 ganger i uken. 2 dager etter målte jeg 0.2 i nitritt, i selskapskaret. I dag nærmer det seg 0.3-0.4. Skal ta et 50% vannbytte.
Ser ut som jeg må gå for Juwel Rio 240, uten bord. Mulig jeg vil bruke lecaklosser og en mdfplate/hobbyplate midlertidig som bord, intill jeg kan kjøpe Juwel's bord.. Er det noen som er interessert i en reserve pumpe forresten? Pumpen som medfølger akvariet skal ikke jeg bruke, da jeg skal gå for innvendig bakgrunn, med blåsvamp og powerhead bak.
Håper akvariet er oppe før jul!
Ikke mye mer å oppdatere om.. forruten om småting:
- Guppyene føder hver dag
- Palettene leker.. Faktisk to par, adskilt.
- Så pluttselig en dag en million sandsnegler klistret til frontglasset i palett-karet. Disse var nok ganske nye..
- Ok, dette er litt big deal. Selskapskaret står på gjesterommet, og søstra mi bor midlertidig her, intill hun finner ny leilighet i Bodø. Hun syntes pumpen bråket så en natt, at hun fant ut at det var like greit å slå den av.(!) Tok nitritt test, og den viste 0. Men tok likevel å byttet til en godt innkjørt pumpe. Den er for liten, men den har ihvertfal levende filterbakterier. Den andre pumpen som var i fra før (Powerhead, satt oppå en 1.5L colaflaske - fylt med blåsvamp) står forøverig i en 20liters bøtte nå. Mater med flakfor 3-4 ganger i uken. 2 dager etter målte jeg 0.2 i nitritt, i selskapskaret. I dag nærmer det seg 0.3-0.4. Skal ta et 50% vannbytte.
Postet 18.11.09 kl 16:29
Endret: 18.11.09 kl 16:31
Har kjøpt et 110liters akvarie, men har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal ha i det enda.
Fikk pluttselig litt lyst til å prøve meg på guramier. Har prøvd å sett litt rundt, men finner ikke noen steder med nyttig informasjon om dem.
Er det noen som har å tipse ?
Har hatt dverg guramier flere ganger, men vil gjerne oppdatere meg.
Syns det hadde vært kjempestas med ~10 dverg guramier i dette karet. Det hadde jo blitt kjempeflott! Men jeg vet ikke engang om de trives i slike "flokker"... så jeg trenger litt hjelp
Generelle fakta/råd/tips om disse tar jeg imot med et stort takk!
Personlige erfaringer er selvfølgelig verdt gull
Fikk pluttselig litt lyst til å prøve meg på guramier. Har prøvd å sett litt rundt, men finner ikke noen steder med nyttig informasjon om dem.
Er det noen som har å tipse ?
Har hatt dverg guramier flere ganger, men vil gjerne oppdatere meg.
Syns det hadde vært kjempestas med ~10 dverg guramier i dette karet. Det hadde jo blitt kjempeflott! Men jeg vet ikke engang om de trives i slike "flokker"... så jeg trenger litt hjelp
Generelle fakta/råd/tips om disse tar jeg imot med et stort takk!
Personlige erfaringer er selvfølgelig verdt gull
Postet 13.01.10 kl 11:39
Endret: 13.01.10 kl 11:40
Postet 13.01.10 kl 16:43
Postet 13.01.10 kl 19:57
Oh, selvfølgelig er det det! Takk for kommentar, hehe. Bare hyggelig å se noen skriver.. Har jo mine spørsmål også da;P
Malawikaret blir bare utsatt for hver eneste måned
Akkurat nå er det gurami-karet som arbeides med. Malawi er langt ifra glemt. Har jo allerede brukt 2000kr på utstyr dedikert til det karet, som enda står i eskene. Så det kommer, bare ikke så fort som ønskelig.
Jeg og dama (Linn) driver å leker oss litt med røtter i gurami-karet nå. Orker ikke fylle vann før jeg får pakken fra Aquamanias.. så får utnytte tiden til å tenke på hvordan karet skal innredes
Malawikaret blir bare utsatt for hver eneste måned
Akkurat nå er det gurami-karet som arbeides med. Malawi er langt ifra glemt. Har jo allerede brukt 2000kr på utstyr dedikert til det karet, som enda står i eskene. Så det kommer, bare ikke så fort som ønskelig.
Jeg og dama (Linn) driver å leker oss litt med røtter i gurami-karet nå. Orker ikke fylle vann før jeg får pakken fra Aquamanias.. så får utnytte tiden til å tenke på hvordan karet skal innredes
Postet 13.01.10 kl 20:24
110litern er endelig fylt opp!
Den buet tidligere ut i front og bakglass, så jeg silikonerte noen glass lister på toppen. Karet holdte seg sammen da, men stolte ikke helt på om dette kom til å holde langvarig. Dessuten var silikonen utgått.
Fadern tok så å laget lister av aluminium! Fungerte perfekt!
I 100litern har jeg noen irriterende paletter, som har begynt å leke. Hannen angrep enhver fisk som gikk etter hunnen. Spesielt ancistrusene ble nappet på, da de tydelig aldri skjønte at de skulle holde seg unna dem.
Måtte gjøre noe jeg ikke hadde veldig lyst til; flytte dem over til 110litern!
Så, palettene går nå i et kar som bare har vært oppe 1 dag.
Har stjelt litt bakteriekultur fra 2 innkjørte filtre til 110litern.
110liter vann fordelt på 2 fisker er jo ikke all verden med avfall, men. Det går vel greit bare jeg er obs på vannverdier, og vannbytte.
Jeg bygde et hjørnefilter til 110litern, og det er første akvarie jeg har med denne typen filter. (Har faktisk 10 bioballer og keramikk rør inni der også).
Men er dette noe dritt egentlig?
Når filteret skal rengjøres, så vil jo all gørr spres utover hele karet? :S
Den buet tidligere ut i front og bakglass, så jeg silikonerte noen glass lister på toppen. Karet holdte seg sammen da, men stolte ikke helt på om dette kom til å holde langvarig. Dessuten var silikonen utgått.
Fadern tok så å laget lister av aluminium! Fungerte perfekt!
I 100litern har jeg noen irriterende paletter, som har begynt å leke. Hannen angrep enhver fisk som gikk etter hunnen. Spesielt ancistrusene ble nappet på, da de tydelig aldri skjønte at de skulle holde seg unna dem.
Måtte gjøre noe jeg ikke hadde veldig lyst til; flytte dem over til 110litern!
Så, palettene går nå i et kar som bare har vært oppe 1 dag.
Har stjelt litt bakteriekultur fra 2 innkjørte filtre til 110litern.
110liter vann fordelt på 2 fisker er jo ikke all verden med avfall, men. Det går vel greit bare jeg er obs på vannverdier, og vannbytte.
Jeg bygde et hjørnefilter til 110litern, og det er første akvarie jeg har med denne typen filter. (Har faktisk 10 bioballer og keramikk rør inni der også).
Men er dette noe dritt egentlig?
Når filteret skal rengjøres, så vil jo all gørr spres utover hele karet? :S
Postet 17.01.10 kl 12:21
Postet 24.01.10 kl 20:27
Postet 25.01.10 kl 01:28
Sirra: hallo du ;P.. ja, jo.. dette med bilder. har mange bilder, men har ikke så lyst til å laste opp før jeg blir fornøyd.. Men det blir jeg jo aldri, så. Får vel bare laste opp. i kveld kanskje, hehe...
Har noen erfaringer med å legge planter i klorvann ?
Jeg begynner å bli dritt lei av penselalger, for å si det mildt.. Klor bør drepe algene, men det dreper kanskje også plantene ?
Noen som har prøvd?
Har noen erfaringer med å legge planter i klorvann ?
Jeg begynner å bli dritt lei av penselalger, for å si det mildt.. Klor bør drepe algene, men det dreper kanskje også plantene ?
Noen som har prøvd?
Postet 25.01.10 kl 15:18
har gode erfaringer med to ting mot disse algene: hydrogenperoxid(de selger på apotek, brukes mot sopp i munnhulen og lignende), og siamesiske algeetere. Hadde et stort problem med disse i 128litern og 4 av dem fikk kontroll på algene i løpet av ei lita uke.
Spennende å lese litt om hva andre driver med.
Spennende å lese litt om hva andre driver med.
Postet 25.01.10 kl 16:53
Postet 25.01.10 kl 16:58
Endret: 25.01.10 kl 16:59
I mitt forsøk blandet jeg hydrogenperoxid i ei bøtte med vann og satte planter og røtter nedi et par timer. Fungerte meget bra på røttene og greit på planter. Så ikke resultater der og da, men algene døde og ble hvite etter noen dager.
Uansett å anbefale å prøve hemme veksten først med å sette inn planter som konkurrerer om samme næringen.
Uansett å anbefale å prøve hemme veksten først med å sette inn planter som konkurrerer om samme næringen.
Postet 25.01.10 kl 20:47
I det størst angrepet karet (64L) er det ganske mye planter. Er elendig på navn. Men kan nevne anubias, javamose og andemat... og en eller annen type "gress"..
Har også en eller annen svært hurtigvoksende plante.. bilder kommer vel etterhvert. Uansett, likevel kom det penselalger..
Karet som er under innkjøring (110L) pakket jeg fort med avleggere fra hurtigvoksende planter, for å unngå alger. Kort tenkt som jeg var - tilførte jeg egentlig bare algene manuelt... penselalger.. Aldri vist hvor jæv..g disse algene er.. man lærer :p
Blir spennende å se hvordan kloringen blir. Når tror du/dere det er trygt å ha dem tilbake til karet?
Har også en eller annen svært hurtigvoksende plante.. bilder kommer vel etterhvert. Uansett, likevel kom det penselalger..
Karet som er under innkjøring (110L) pakket jeg fort med avleggere fra hurtigvoksende planter, for å unngå alger. Kort tenkt som jeg var - tilførte jeg egentlig bare algene manuelt... penselalger.. Aldri vist hvor jæv..g disse algene er.. man lærer :p
Blir spennende å se hvordan kloringen blir. Når tror du/dere det er trygt å ha dem tilbake til karet?
Postet 25.01.10 kl 21:08
I dag er eggene halvt fisk, halvt egg! Merkelig syn.. Tror ikke det blir mange yngel (hvis det blir), men det er bare bra. Aner ikke hva jeg skal med dem...
Plantene jeg har kloret ser ut til å leve enda, med samme grønnfarge nyanse på bladene.
Bør være trygt å ha dem sammen med fiskene nå.
Ser jo nå at Happy Life Algin Regular tar penselalger.. det visste ikke jeg. Ble veldig, veldig fornøyd når jeg så den tok knekken på dem. Så kommer nok til å bestille det, istede for å klore ned alt av akvarieutstyr
Plantene jeg har kloret ser ut til å leve enda, med samme grønnfarge nyanse på bladene.
Bør være trygt å ha dem sammen med fiskene nå.
Ser jo nå at Happy Life Algin Regular tar penselalger.. det visste ikke jeg. Ble veldig, veldig fornøyd når jeg så den tok knekken på dem. Så kommer nok til å bestille det, istede for å klore ned alt av akvarieutstyr
Postet 27.01.10 kl 13:47
Postet 28.01.10 kl 20:12
Endret: 28.01.10 kl 20:17
Postet 28.01.10 kl 20:18
Postet 28.01.10 kl 20:19
Postet 28.01.10 kl 20:22