En discusiasts´s blogg og bilder

Da har jeg fått opprettet min egen personlige tråd jeg også!

Først litt om meg: Er 29 år, gift og ett barn og har en stor hobby: discus.

Har holdt på med akvariehobbyen siden 1992, mitt første akvarium var ett kubeakvarie på 60 liter, hvor jeg faktisk slapp alle fiskene oppi vann som holdt ca 5 grader...(kunne ikke stort den gangen nei...) Alle døde unntatt en hardfør pansermalle!

Har skjedd mye siden den gang. Mine første discus kjøpte jeg i 1994. Og har aldri klart å få den arten ut av hodet etterpå!

Pr i dag har jeg 13 stk eksemplarer, 5 VF og 8 oppdrettsfisk.

I dag skal det hentes ett oppdrettskar og da skal det drettes på en XL Brilliant turkis kjøpt av Kai Hansen. Må bare finne en passende dame til han først (ikke til Kai, men til discusen...)

Kommer til å legge ut bilder og annet bloggmateriale i denne tråden etterhvert.

Håper noen får nytte av infoen og at folk også kommenterer bilder og oppsett
Ikke snakk i munnen på hverandre når dere kommenterer her da...
Hei!
Akvariet ditt ser fortsatt bra ut, men hvordan klarer du å holde sanden så ren? Har biltemasand i 720l min men sanden greier jeg ikke å holde fri for "dritt". Har to utvendige pumper (FX-5 og en til) samt innvendig sirkulasjonspumpe. Skifter vann 2 ganger i uka. Greier ikke å slammsuge opp all dritten.
Hilsen Kapteinen fra Kristiansand
Har du et større bilde av akvariet ditt? Det så veldig pent ut, men bildene var så små.

Fine diskuser i alle fall.
Skal få lagt ut større bilder av hele karet etterhvert også.

Ang sanden Kapteinen så har jeg stilt alle filtrenene i karet, bortsett fra ett, ned mot sanden. På den måten blåses all dritten til 3 forskjellige steder i karet. Dette suges lett opp ved vannbytte. Derfor er resten av karet helt rent og pent til enhver tid.

Det er også lagt røtter foran utløpene til filtrene slik at ikke det blir for sterk strøm i karet. Discus på over 20 cm fungerer som ett seil for å si det sånn.

Legger ut noen gamle bilder her nå, her er det ikke grodd til med planter eller noe som helst.
Lekspar hentet
I dag har jeg vært å hentet ett lekspar med discus. Disse er avkom etter Kai Hansens VF Alenquer x Rød turkis par. Mine kan da nesten kalles F1, siden den ene foreldren er viltfanget.

De jeg har hentet i dag har veldig mye Alenquer i seg og ser egentlig ut som vf. Hannen er stor, ca 19-20 cm, hunnen er noe mindre - vil anslå ca 16 cm.

De har vært svært produktive i sitt 3 årige liv hittil og jeg håper de fortsetter med det.

Har satt opp en 80 liter BB til dem.

Bilder kommer...
Leksparet
Her er ett bilde av paret, dette er ett gammelt bilde hvor de gikk med yngel.
Nyheter
I dag har jeg hentet en 120 liter helglass, splitter nytt. Karet er satt opp som lekskar for F1 paret med discus.

Skal ha inn en 120 liter til om ikke lenge og der skal det gå ett par med Rød Tefé discus.
Hei.
Leste ett bra innlegg fra deg til en nystartet akvarist.
Men her var det lite oppdateringer. hehe
oppdateringer og hva skjer hos deg for tiden da?
Nye bilder?

Espen

Lagt opp.
Alt er solgt. Rubbel og bit. Hele hobbyen er lagt ned. Solgte siste luftslanger og pumper nå i kveld. 19 år med akvarier er over

Men jeg skal aldri si aldri igjen, men det jeg kan si er at det blir svært lenge til en evt neste gang. Og da blir det nok kun ett selskapskar til glede for barna evt.
Kommenterte en tråd du hadde om ciklider, og ser nå at jeg fant svar på det ene spørsmålet her.
Tilbake
Etter mange år uten discus er jeg tilbake i manesjen.

Har kun 2 kar oppe.

En 325 liter med 2 stk Leopard Blue Snakeskin norskdrettede , ca 20 og 15 cm.
SAE, et veldig produktivt Ancistruspar og full beplanting etc.

I det andre karet på 200 liter er det delt av med blåmatte på midten. I den ene halvdelen går det 10 stk Stendkerdiscus, solid fire red, blue diamond og pigeon blood silver. Størrelse ca 8-12 cm. I den andre halvdelen er det et Leopard Blue Snakeskin lekspar norskdrettede med frittsvømmende yngel. Yngelen spiser av foreldrene for andre dagen nå og er i tallet ca 50-70 stk. Klarer ikke telle
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap