Optimal størrelse på akarium?

Etter å nylig ha byttet vann i 110 literen med keisertetraene, så slår det meg at kanskje kan det enkleste være det beste? Og da tenker jeg på størrelsen på akvariet. Hvor mye bedre vil fiskene få det i en 200 liter? Jeg regner med at de alltid vil få det bedre, jo større akvariet blir - såfremt at de ikke blir utrygge eller noe liknende.

Hadde jeg vært en fisk tror jeg at jeg kunne tenkt meg mer svømmeplass. Men hvor mye bedre er det med f.eks 250 l akvarium i forhold til et kar på 110 liter?
Jeg vil tro at når det gjelder vannkjemien, så er dette noe som i høyeste grad er avhengig av tettheten. Og når mine 9 keisertetra kun har selskap av en ancistrus og en kinesisk værål (som nok kanskje har det litt for varmt) - så tror jeg vannkjemien her vil være ok.

Og da lurer jeg på: Hvor mye bedre er en 250 liter sammenliknet med en 110 liter for fredelige, små fisk? Jeg skjønner at det er bedre - og at det selvfølgelig er vanskelig for meg å skjønne hvordan fiskene egentlig har det - men inntrykket mitt er at fiskene tross alt har litt avstand å røre seg på. Det hadde selvfølgelig gjort en forskjell om de hadde en dobbel så lang strekning å svømme - sammeliknet med de 70 cm de har på langsiden..

Drømmen hadde vært et akvarie på f.eks 540 liter eller enda større. Men her er jo også andre hensyn. Jeg registrerer at mange av medlemmene innpå her også har mange mindre kar, selv om de har kar fra 250 og oppover. Så noen fisker har det kanskje ok i en 110 liter? Noen synspunkter på passelig størrelse for en tank som hovedsaklig innredes med tanke på keisertetra?
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2013
Reklame for plussmedlemskap