Når lykken bor i vann

Det er ofte tilfeldighetene som rår, tenker jeg. Her sitter jeg med min egen tråd på et forum for akvarister, mens et blodfersk akvarium står til innkjøring i første etasje. Hvordan havnet jeg her?

Her er kortversjonen: Mot bedre viten gikk vi til anskaffelse av to slørhaler og en gullfiskbolle. Barna var begeistret; endelig fikk vi kjæledyr igjen etter at katten vår måtte avlives halvannet år tidligere. Fiskene overlevde utrolig nok. Men de vokste. Det ble masse alger i bollen. Jeg trengte hjelp!

Jeg googlet og fant dette forumet. Mistankene mine ble bekreftet: Fiskene våre hadde det ikke "helt optimalt". Eller kanskje ordet fælt passer bedre. Fikk råd om å skaffe dem en større bopel, men etter å ha lest meg opp på slørhalers avlshistorie og behov, valgte vi å levere dem tilbake til butikken der de ble kjøpt.

...men etter å ha spurt, lest og søkt en hel del her inne oppsto en gryende intertesse for vakker akvariefisk...

Jeg er utrolig glad i dyr, spesielt katter, og endelig gikk mannen min med på at vi kunne få oss en ny katt. Barna var igjen begeistret. Jeg var begeistret. Til vår overraskelse viste det seg at mannen i huset var allergisk. Veldig allergisk! Han bedrev mye snåmåking og gikk mange lange ettermiddagsturer for å være minst mulig inne. Etter et par ukers leting fant vi heldigvis et nytt godt hjem til den nydelige katten.

Seksåringen var knust. Det eneste i hele verden som kunne gjøre ham litt lykkelig igjen var å få en Ansistrus sp. Det kunne jeg ikke si nei til, selv om det betydde at min plan om et vakkert og perfekt asiatisk biotopakvarium med ett ikke fremsto som så veldig god.

Lovnaden om den søte sugefisken med antenner på hodet krevde at jeg utvidet Asia-interessen med biotoprelevant kunnskap om Sør-Amerika. Og plutselig kunne man ha snegler i akvarium! Kjemi ble spennende og fiskebasen hyppig brukt. Nettbutikker ble nøye analysert og innkjøp planlagt.

Med ett var planen klar: To kar! Ett til meg og ett til poden. Asiatisk + Sør-Amerikansk. Det måtte vel bli løsningen?

Høres ut som en god løsning det
Jeg har hatt så mange planer!

Plan 1:
54 liters asiatisk biotop.
Der skulle det bo en stim med Moskito-rasbora og Kuhlii-ål.
Akvarie fra Dahls dyrerike ble bestilt. Drømmer ble drømt.

Så kom sønnen min tårevåt med ønske om en egen fisk. Verdens fineste fisk som skulle suge seg fast på glassert. Jeg sa ja.

Plan 2:
54 liters Sør-Amerikansk barnevennlig biotop.
Fikk hjelp her inne, med forslag om diverse levendefødere. Guppy, platy, molly. Ble ikke helt tent. Tenkte på overbefiskning og behovet for hardt vann. Vi har bløtt vann. Jeg kunne ikke kjemi. Jeg ville ikke.

Jeg drømte om Asia. Kanskje fordi jeg har bodd der? Sett koi svømme på de mest utenkelige steder? Vandret i vakre parket der kirsebærblomstene blomstret og stått på små broer og matet tamkoi?

Måtte jeg ty til harde kompromisser? Selskapskar? Det var ikke det jeg drømte om...

Leste og leste.

Skrev lister, planla, forkastet, startet på nytt.

Så snakket jeg med ei hyggelig jente på den akvariebutikken jeg likte best og brikkene falt på plass!

I går handlet jeg masse! Og i dag er jeg i gang!
Med et 54-liters kar på vei i posten, ble det til at jeg supplerte med å kjøpe en 63-liter i går. Snakket lenge med henne i butikken. Fikk diskutert byens kranvann, som har høy PH på 7,5-8 og samtidig er bløtt med en GH på 2,5.

De har en veldig fin reol med alle fiskene der. Jeg spurte og grov. Hun viste og forklarte.

Da jeg så dem bare visste jeg det. Det måtte bli dem:
Macropodus opercularis - paradisfisk/makropode. De lekte sammen, kommuniserte. De var utrolig vakre.

Neste par ut - eller gruppe - var Puntius pentazona, fembåndsbarbe. Stimere med attitude!

Kuhlii-ålen trengte jeg ikke se, for de hadde jeg hatt i tankene lenge.

En Asiatisk drøm ble igjen vekket til live...

Jeg forlot butikken med en 63-liter under armen og dro hjem for å modifisere pumpen med blåsvamp.

Hadde notert feil dato...
Torsdag 15. april:
Skeptisk mann satte seg på skjenken der 63-literen skal stå. Med det ble underlaget godkjent for 90+ kilo.
Blåsvamp tilpasset Fluval 2+.
0,4-0,8 rådasand vasket og puttet i karet.
Fyllte på med vann.

Fredag 16. april:
Pumpe og varmekolbe satt i drift.
Roten jeg hadde kjøpt hadde masse naturlig feste for Javabregne og en type Vallisneria ble plassert rundt om. For å fylle litt opp ble en god del Hornblad satt fast under et par steiner. Priste meg lykkelig over tips fra AF om å fjerne steinulla under rennende vann.
Tilsatte litt gjødsel.

Pumpen glapp av festet, masse vann ble spylt ut bak akvariet.
Fikk kontroll. Satte på lyset.
Betraktet det hele og kjente at dette føles veldig rett.

Rosinfingrene er et faktum. Kjemikunnskapene begynner å komme.

Jeg digger dette!
Må være kjapp og få dem hekta i ung alder ja
Gutten her i huset har også ancistrus, lekspar. Og de yngler som bare det ;P
Litt fasinerende fisk egentlig..

Var det på Rønvikleira du var å handlet? En flott butikk det.. Er stort sett bare der nå jeg.
Ancistrus er fasinerende styggpen. De ser ut som noe som burde vært i legoserien Space Police. Sønnen min digger den. Av akvariefisk er det Ancistrus og ulike åler som har fanget hans interesse.

Har også planer om et lekspar til ham, selv om han selv ønsker seg bare en. Men han likte idéen om at dersom han hadde to, så kunne de være kjærester og få babyer.

Gutten her i huset ønsker seg stoort akvarium på rommet sitt, men for nå så holder det med 63L han ssom står i stua.
Moro med nye akvarister i området
Her må jeg følge med og se hvordan det går med dere Vi har et 63-liters kar som er min datters. Der var også den store drømmen en ancistrus, og selv om jeg ønsket meg otto, ble det en ancistrus. Og noen uker etter at den svindyre grusen ble fylt i nytt akvarium, omorganiserte jeg hele karet for å få Biltemasand - for at dattera skulle få sitt neste ønske oppfylt; kuhlii-ål

Men vi har otocinclus også, men de går i mitt kar. Som ble innkjøpt få uker etter det første - utrolig lett å bli bitt av fiskebasillen!
Linka, ja det stemmer. Det er den butikken jeg liker best. Akvariereolen deres er rett og slett vakker, butikken ryddig og oversiktelig og hun jeg har handlet hos der er kjempehyggelig.

SGS: Artig at datteren din har samme preferanser som sønnen min. Her er det jo Ancistrus og Kuhlii-ål som er favorittene. Egentlig tror jeg han har blinket seg ut en annen type ål, en lang grønnaktig en, men det har jeg snakket ham bort fra

Siden jeg har håp om at denne tråden kanskje kan bli til hjelp for andre som starter fra scratch, skriver jeg inn dagens endring her.

Jobbet med å plassere en rot full av Javabregne + en del andre planter i går. Men det ble ikke harmonisk. I dag ramlet løsningen ned i hodet mitt: Jeg må ha en rot til! Fant en glimrende rot i butikken (på Trekanten), men i motsetning til roten jeg kom hjem med i går, så fløt den som en dupp...

Siden denne roten luktet litt "Tea tree"-aktig og var rødere enn roten fra dagen før, fant jeg ut at jeg skulle koke den. Etter å ha kokt et par-tre timer (byttet vann og kokte den opp flere ganger siden den slapp en del farge, la jeg den i en stor gryte kaldt vann for å teste om den farget av når vannet ikke kokte opp/kokte. Alt så helt ok ut og da jeg saumfarte rota for å finne gode fester for Javabregnen, så jeg plutselig at rota var som skapt for å stå på høykant! Det var nesten så jeg jublet inne på kjøkkenet!

Javabregne ble sirlig festet i naturlige hull og "fliser" og rota lot seg plassere flott inntil bakveggen. Plantet i tillegg en eller annen stengelplante. Butikken "min" mottar umerket "plantemix", så bortsett fra Javabregnen har jeg til nå kjøpt planter som minner om asiatiske planter jeg har sett her inne i plantebasen og i medlemsakvarier.

Etter dagens oppdatering har akvariet følgende organiske innhold:

To røtter med til sammen tre Javabregner delt opp i mindre biter. Jeg retter en stor takk til Mona her inne på forumet, som et eller annet sted tipset om å gre ut steinulla under rennende vann!

En forhåpentligvis asiatisk stengelplante, til sammen sju stengler, plantet på to forskjellige steder.

En gressaktig plante - sikkert en type Vallisneria - plantet i to grupper.

Masse Hornblad som bare flyter rundt. Denne vil jeg fjerne noe av når akvariet er innkjørt.

Sto forresten en stund og betraktet de ulike fiskene i butikken. Det er så utrolg gøy å se dem "live". Har ellers kun fiskebasen her inne å konsultere.

En Pitbullpleco klarte å fange oppmerksomheten min kjempelenge der han lå og suttet på steinene. Klarte nesten ikke se på Paradisfiskene som jeg drømmer om å ha selv. De er så fine!

Nå venter jeg på en mer nøyaktig PH-test og en GH-test som sikert snart kommer i posten. Har den lille testkofferten fra JBL, men måtte supplere med disse.

Nå skal jeg forholde meg (relativt) rolig mens filterbakteriene gror. Håper det ikke går an å putte for mye blåsvamp i en Fluval 2+. Dersom ja, så har jeg sikkert gjort det.
Bilde av akvariet den tredje dagen det er i drift. Beklager mobilkamera-kvaliteten!

Bakgrunnen er en som fulgte med. Den skal byttes ut med noe annet en dag jeg er kreativ.

Det er helt klart den enorme flyteplanten som dominerer nå. Den skal tynnes kraftig når karet er oppe og går!

Leste litt her inne for å ta en avgjørelse på om jeg skal mate filteret eller ikke. Fant da ut at jeg ikke skal fjerne døde/visne planterester. Nyttig å vite! Har nikke bestemt meg om hvorvidt jeg skal mate med fiskemat eller ei. Har jo ganske mye planter og to røtter i akvariet.

Målte for moro skyld PH, NO2 og KH med følgende resultat:
PH: ca. 7 (skriver ca. fordi dette er målt med testsettet JBL pH 3-10)
NO2: Klarer ikke bestemme meg om resultatet er, da det ser ut til å ligge et sted mellom de to laveste verdiene i JBLs "fargekart".
KH: 2
Forumet tar ikke "større enn" og "mindre enn", da forsvinner resten av teksten i innlegget ditt

Ang mating av filteret, så ikke gjør det for mye. Litt er kanskje greit, men jeg matet for mye og endte opp med en anseelig mengde alger i karet.

Ellers så mener jeg å lese at det er mulig å ha for mye blåsvamp i en Fluval 2+. Men ser du at vannet strømmer greit igjennom, så er det sikkert en passe mengde
SGS
Forumet tar ikke "større enn" og "mindre enn", da forsvinner resten av teksten i innlegget ditt ;-)


Takk for tipset! Skal korrigere innlegget.

Gjennomstrømmingen ser så langt ut til å være god (uten at jeg vet hvordan jeg ser at den ikke er god, hehe). Kan jo eventuelt trimme blåsvampen litt dersom det blir behov for det.
Valgets kvaler
Fire-fem uker er virkelig lang tid når sånne som meg skal bestemme seg for noe. Det er altså sammensetningen av fisk jeg lurer på. Det er blant annet opphavet til mitt første spørsmål på et annet underforum enn "Nybegynner": Kan man ha Paradisfisk/Makropode i 60 liter?

To sorter fisk er klare:
Ancistrus sp. Denne er seksåringens høyeste ønske.
Kuhlii-ål Denne liker både jeg og seksåringen. En artig fisk som gjør litt utav seg, selv om den kanskje skjuler seg mye. Desto mer moro når de dukker opp, enten alene eller sammen!

Ignorerer at Ancistrusen er Sør-Amerikansk og ønsker å bygge videre på et Asiatisk tema. Men med hva?

Ser jo for meg en type "blikkfangfisk" og en type stimfisk. Men det er muligens for lite plass?

Enda flere uker igjen å tenke på. Heldigvis og uheldigvis.

Jeg har selvsagt ikke tenkt tanken på at jeg burde hatt et akvarium mellom 80-120 liter som startakvarie. Jeg har selvsagt ikke tenkt det.

Bortsett fra det er oppsettet til nå så fint at det nesten ikke trenger fisk. Så nå må jeg finne ut hvordan man tar gode bilder av et akvarium!
Så fint det ser ut

Et tips om hornbladen, fest den til en sugekopp så kan du ha mer kontroll på hvor i karet den er. Så tar den ikke helt over hele toppen, men kanskje heller et hjørne, deler av i midten eller noe annet som passer bra. Jeg fant ut at min triveds dårlig om den kom midt i veien for utblåset på pumpa, så det er kanskje lurt å unngå. Hornblad vokser særdeles raskt, så den er kjempekjekk å ha i et litt ustabilt kar for å suge opp næring slik at du ikke får alger så raskt.

Ser du tenker på å kjøpe kuhliiåler, anbefaler de på det sterkeste! En utrolig morsom fisk, og om du får dem til å bli trygge så ser du dem støtt og stadig også på dagtid, særlig når du forer. Om du titter i tråden min så ligger det endel bilder og en filmsnutt av mine Kuhliier. Jeg har både sorte og vanlige stripete, de trives som bare det sammen.
Takk for tips om sugekopp - det er så bra med slike tips! Akkurat nå ligger hele "klysa" pent midt i akvariet. Det ser riktig så dekorativt ut i mangel på fisk. Men ser helt klart et behov for både begrense og tjore denne etterhvert.

Skal sjekke ut ålene dine nå
Etter fire dager i drift måler jeg:
NO2 0,05
PH ca. 6,5
KH veldig lav. Prøvde å måle 10 ml vann denne gangen. Mulig den er mellom 0,5 og 1.

I dag har karet også fått en moseball/algekule. Det ble veldig tøft!
Synd du ikke har amoniakktest, så kunne du sett mer at noe skjedde i karet, det tar en tid før nitritten kommer. Men det er bare å smøre seg med tålmodighet, så skjer det noe etterhvert. Synd jeg ikke bor hjemme i Bodø lenger, da skulle du fått filterguffe av meg til en kickstart. Artig å se Bodøværinger på forumet, jeg begynte ikke med akvarier før jeg flyttet hjemmefra (Bodø) så jeg aner ikke noe som helst om hva som er å finne av fisk i butikkene der, eller hvilke butikker som er flinke.

Jeg tenkte litt på at om du skal ha sugemalle og kuhlii så er de begge bunnfisk, så det kan være lurt å tilpasse innredningen slik at begge typene fisk har hvert sitt sted å være på, ellers kan det bli litt gnisninger. Ancistruser er temmelig territorielle og liker å ha en hule som de gjerne forsvarer temmelig godt, noe som passer dårlig om det er det eneste stedet en kuhlii har å rømme til.
Kuhliiene derimot vil helst ha mindre skjulesteder (jo flere skjulesteder jo mer ser du dem siden de føler seg tryggere). Mine kuhlii legger seg der det er trangest, gjerne alle sammen i en salig røre. Bak bakgrunnen, under røtter, bak pumpa eller midt i den tetteste planteveksten. Om du har en rot som er en ørliten anelse buet under (en cm eller to er mer enn nok) så har du nok et ganske populært kuhliihjem, lavt under taket, sosialt og ikke så lett for andre fisk å komme til.
Mine Khuliiåler har flyttet sammen med gibbien min
De har gravd små ganger rundt under den rotstabelen Babba(gibbien) bor i, og dukker opp over alt. Så lenge de kommer seg inn mellom, så gjemmer de seg godt. Trodde mine hadde tatt kvelden, men midt under den største rota hadde de gravd ut en skikkelig ungkarsbule

Hvis du trenger, så kan jeg stille med filterguffe.. Har nok en god del i fluvalpumpene, så er bare og hente Er hjemme hver onsdag, så bare å ta kontakt hvis det høres greit ut..
Har to røtter nå, den ene har en fin bøy som skaper en liten hule under. Den som står på høykant kan også legges ned dersom jeg trenger flere skjulesteder. Tenkte også å lage en kokosnøtthule.

Linka, jeg tar gjerne imot litt gugge fra deg! Kjenner to andre som har akvarie - en nabo og en kompis av sønnen min - men de er ikke så veldrevet på en måte. Vet sistnevnte har hatt en sykdom jeg har lest om her inne. Dessuten hadde de nok ikke trodd at jeg var helt rett dersom jeg spurte om å få gugge. Hehe.

Jeg kan hente fra fire og utover, alt etter hvor du bor
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap