Min lille akvarietråd

Inaktiv bruker
Hei!
Dette er altså min Fototråd, her kommer jeg til å legge ut bilder av fiskene mine fra de 3 akvariene mine Kommer til å satse mest på Malawi, men også på det andre. På denne tråden legger jeg ut bilder fra det minste akvariet mitt, ancistrus akvariet og skriver litt om det

ANCISTRUS AKVARIET:

Dette akvariet er ikke særlig stort, kun 15 l, kjøpte det for å kunne ha et yngel akvarie til guppy, paty, molly etc da jeg var nybegynner, men nå bruker jeg det til de 2 ancistrusene mine, som jeg håper legger egg snart De driver mye med lek, og hannen min har en hule som ingen får lov å komme inn i, til og med de små sneglene mine blir kastet veggimellom hvis de skulle komme for nær :-P

Det er ikke bare de 2 ancistrusene mine jeg har oppi her, har også 4 snegler av typen tylomelania yellow?, disse er ikke mer enn 1,5 cm, men utrolig flotte!
Har også 2 platy som jeg egentlig bare har der da jeg ikke har noe annent sted å ha de...

ikke no særlig planter oppi her, mest røtter og huler, men er en bitteliten plate som stikker opp i hjørnet, men den er nesten usynelig...

Ikke så mye å skrive om dette akvariet egentlig, men er det noe dere lurer på så bare spørr, kommer til å legge inn ny tråd hvis det skulle skje no endringer

Ps. Bildet av akvariet er gammelt, har forandret mye der


Kom gjerne med tips hvis du føler for det!
Inaktiv bruker
81 l
Hei!

Jeg skrev sist om mitt minste akvarie på 15 l, nå er det 81 l sin tur
Dette er det første akvariet jeg fikk, for rundt 2 år siden, etter det har det kommet 2 til I 81 l skjer det ikke så mye for tiden, det går 3 ancistrus med litt forskjellige størrelser (5-8 cm ca.), noen praktbotia (tror jeg) og 2 palettciklider (en hunn og en hann)

Palettciklidene har kapret hele den store hula, men praktbotiane prøver ofte å komme seg inn. En av dem er utrolig tynn da forrige eier fant den i pumpa. Da var den helt avmagret, men den begynner å komme seg nå da

Lurer litt på om palettene driver med lek eller legger egg eller no, det hadde vært morro! De har fått yngel før, men det var hos forrige eier... Men de skal gis bort/selges etterhvert slik at jeg får eget akvarie til malawi yngel Men malawien er bare yngel selv forløpig, så blir nok en stund til jeg trenger 81 l til det...

Palettene er litt sky, holder seg egentlig bare inne i hula, vil de komme mer frem etterhvert?? De virker ikke engang interesert i mat, de venter til maten daler ned i hula dems... Er det typisk paletter å være sky?? :S

Håper dere kan hjelpe meg med det siste spørsmålet, og er det noe dere lurer på er det bare å spørre Vil oppdatere når det skjer noe

Mvh. Sunniva
Inaktiv bruker
Malawi
Ja, da skal jeg altså skrive litt om mitt 200 l, som da er et Malawi - akvarie. Er veldig fornøyd med det, selv om det er litt gammelt og har en del riper. Fulgte med en flott "back-to-nature" bakgrunn, men den er dekket av alger, som jeg ikke får bort :-/ Vet du om noen smarte måter å få vekk alger på, så er det bare å si ifra, blir glad for alle svar!

Har endret innredningen en del i akvariet, men har noen skifer stein som kommer fra hytta mi i Telemark, pluss en diger rot. Som substrat har jeg en type sand som synker mye fortere enn vanlig sand, noe som er smart hvis jeg skal ha annen, stor fisk som graver...

For øyeblikket har jeg bare 5 små malawi av rasen Pseudotropheus socolofi.
Jeg var ganske sikker på at de var av rasen Cynotilapia afra da jeg syntes disse lignet veldig som små, men takket være Shiramor og Google fant jeg ut at dette ikke stemte, noe som gjorde alt lettere :-P

Har tenkt å skaffe meg no annen, fredelig malawi, da disse blir svært aggressive som voksne, så tenkte litt på Golden etc.
Dette er første gang jeg prøver å ha et malawi akvarie. Litt mer komplisert enn vanlig selskapsakvarie, men også mye mer morro
Jeg hadde jo egentlig litt lyst på no mer utfordrende, da jeg har fått yngel på de fleste fiskene jeg har hatt før, så nå er vel målet å få yngel på Malawiene, det ville vært morro!

Ja, det var altså litt om Malawi akvariet, og da har jeg også skrevet om alle akvariene mine, så nå kommer jeg kun til å legge ut tråder når det skjer noe spessielt her, håper på masse kommentarer!

Mvh. Sunniva
Inaktiv bruker
Forandring i malawi akvarie :-)
Jeg var litt lei oppsettet på malawiakvariet, så da bestemte jeg meg for å gjøre noen endringer.
Jeg fant noe lavastein i hagen som jeg syntes så fin ut, og det ble det også, syntes jeg! Bildene ble ikke så bra, da jeg ikke vet hvilke instilinger jeg skal ha...
Så nå har jeg kun massa steiner og en liten hule til ancistrusen, selv om det er Malawiene som bruker den da.. :P Men må få tak i en del stein til slik at de nye malawiene får plass når de kommer (Har tenkt å skaffe meg noen Rød Zebra).

Men det har kommet noen nye innbygere som forhåpentligvis skal hjelpe meg med algeproblemene, nemlig 4 eplesnegler Det er to gule og to blå, ikke så store enda, men de vokser jo

Har lagt til noen bilder dere kan se på, men har ikke hatt tid til å redigere de, så det er litt dårlig kvalitet...
Hei Sunniva. Her er du godt igang, og du har da fine bilder
Lurt å lage noen hauger av mindre stein, som du har gjort. Det gir vern til yngelen, som sikkert kommer med tiden.
Inaktiv bruker
Takk
Har et 81 l som jeg kommer til å sette tyggende hunner i Har akuratt fiksa litt på det å, så må få se å få lagt ut noen bilder av det
Inaktiv bruker
Ancistrus legger egg??
Nå Har begge ancistrusene forsvunnet inn i hula til hannen. Lyste litt inn med en lommelykt for å se, og de lå helt innerst og holdt på med sitt. Ville ikke forstyrre de mer, så fikk ikke sett så mye da jeg la merke til at lyset fra lommelykta var forstyrrene for de. Er ganske sikker på at de legger egg men er ikke sikker...
Hannen har aldri latt henne være nær hula hans før, så dette var litt rart...
Håper noen kan si meg hva som skjer her

Prøvde å ta bilde, men det ble bare misslykket, så legger til noen gamle bilder istedefor
Inaktiv bruker
Det var slik jeg trodde ja Nå ligger det en hel drøss med egg i en klynge i hula, virkerlig morro! Nå blir det små snart Far er veldig flink til å passe på, til og med mor kommer innom av og til. Fikk ikke tatt noen bilder nå heller, men skal legge ut noen når de kommer ut av hula

Men noen som vet hvor lenge de er egg??

Inaktiv bruker
Da har eggene klekket, og de har blitt små dyr Er noen dager til de forlater hulen enda, men det er noen som kommer på villspor av og til. Disse ser jeg det ene øyeblikket og i det neste er de borte...
Men det er fremdeles en god del små i hula
Inaktiv bruker
Her kommer endelig noen bilder fra 81 l akvariet
Nå går det 3 platy, og 2 andre fisker som jeg ikke er helt sikker på hva er for no :P
Det går også en enslig, og ganske stor ancistrus hunn der
Inaktiv bruker
Ole
I dag kjøpt jeg en liten slørhale til å ha i 81 l da jeg syntes det er litt lite liv der for tiden. Jeg syntes han burde ha en navn, så da kalte jeg han rett og slett for Ole
Men kun etter en time var halen hans helt pjusk, så måtte flytte han over til ancistrus akvariet. Der bor han med kun 2 ancistrus (snart mange fler ) så der har han det fint Men tror han kjeder seg litt der, da det ikke er noe planter etc, bare en rot og en hule med en sint ancistrus hann og masse små barn...
Så skal få gitt bort de to bunnfiskene (er ikke sikker på rase) da jeg tror det er de som har vært litt rampete..
Ole er nå på bedringens vei!

La til noen bilder av han
Inaktiv bruker
Da har jeg fått bestilt noen malawi fra dyrebutikken
Bestilte 3 Hongi og 3 Golden, 1 hann og 2 hunner.
De kommer på Onsdag eller Torsdag neste uke, så blir veldig morro å få noen fler fisk i akvariet

Skal legge ut noen bilder av dem når jeg har fått henta de
Skal si du også blogger hehe kjempe moro å lese
Kjempe fine bilder du har lagt ut også å skal bli kjekt å se malawiene også når de kommer
Har du lagt opp egent malawi kar då?
Inaktiv bruker
Takk

Jo har et eget akvarie til de på 200 l
Inaktiv bruker
Da har malawiene kommet! :)
Endelig har malawiene kommet!
Jeg fikk henta de på dyrebutikken på Onsdag, men fikk ikke skrivd no om det da...
De er utolig flotte! Størrelsen er helt perfekt egentlig da de har samme størrelse som de andre malawiene, er nesten ikke noe slossing her selv om socolofiene er kjent for å være aggressive

Men noe jeg lurer litt på er om jeg har fått med rett fisk... For Hongiene er helt orange? :S
Har dette noe med at de bare er ungfisk enda eller no, eller er ikke dette hongi??

Hadde vært fint med råd

Har tatt noen bilder, men de er ganske så sky, noe som jeg tror smittet over fra de gamle fiskene... Noen tips til hvordan jeg kan få dem til å svømme rundt i akvariet uten at de gjemmer seg hver gang jeg skal se på dem? :P

Her er ihvertfall bildene.. Legger til fler senere...

Har ikke fått tatt noen bilder av golden fiskene (unntatt damene da de ofte følger etter hongi hannen...) fordi de er utrolig sky...

Mvh. Sunniva
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap