Ny fisk, men ikke nytt vann

Har erfart at dersom man lar vær å helle oppi det vannet man får med fra dyrebutikken, da man kjøper ny fisk.
Er det bedre for de andre fiskene, og man minser risikoen for sykdommer eller død.
Ja for sykdommer kan følge med vannet akkurat som på fisken, jeg vet ikke hvorfor man ikke skal ha oppi vannet fra posen fisken kom i, men hvis fisken har vært lenge i posen kan det jo også være "dårlig"/ møkkete vann, noe som ikke er vits i å putte i akvariet sitt.

Etter at man har brukt tid på å tilvenne fiskene dine vannverdier, med litt og litt vann fra akvariet oppi i posen, så er det ganske enkelt og helle fiskene i en hov over en bøtte og så putte dem i akvariet.
Grunnen til å bruke bøtte, er i tilfelle fisken hopper ut av hoven.
Er det en liten fisk er det kjedelig om den forsvinner i sluket. O.o

Jeg vet ikke om verdiene som er i posen kanskje har noe med at man ikke skal helle det i akvariet, at det kan påvirke verdiene som er i akvariet....
Bare en tanke.
Feks har du jo mange corydoraser som skiller ut giftstoffer under stress...


Noen som vet hvorfor en helst ikke skal helle vannet fiskene kom i oppi akvariet?
Er det bare pga av overføring av sykdommer?
Ville ikke isåfall sykdom uannsett kommet inn med de nye fiskene?
Algesporer kan også overføres med vannet (f.eks penselalger).
Foring av fisk...?
Mat er vrient....Hvor mye mat skal man gi fiskene?
Jeg har ca 20 fisker, og bruker flak som mat.

Men aner ikke hvor stor mengde mat de skal ha, og hvor ofte de skal få mat.
Noen som kan hjelpe ?
Gi dem nok til at maten er spist opp ilöpet av 1-2minutter, har du bunnfisk burde du fore med tabeletter som synker, selv foretrekker jeg mini granulat.
Det flyter, synker og passer til de minste munnene.
Man skal helst ikke helle vannet fra posen i akvariet fordi vannet ofte har vært i posen en god stund, vannet har stått stille og blir ofte "dårlig".
Galemor
Gi dem nok til at maten er spist opp ilöpet av 1-2minutter, har du bunnfisk burde du fore med tabeletter som synker, selv foretrekker jeg mini granulat. Det flyter, synker og passer til de minste munnene.



Takker for svar.
Gir både tabletter og flak, men tabletter kun to ganger pr uke. Flak hver dag.
Dersom det er snakk om malawi/tanganyika, synes jeg det er best å bare la temperaturen utjevne seg mens posen(e) er lukket. Deretter åpner jeg posen, håve dem ut og rett i karet.

Dette er fordi det har bygget seg opp ammonia og co2 i posen. Når co2'en blir luftet ut, og PH stiger, blir ammoniaen farligere for fiskene.
Dersom det blir tilsatt vann med høy PH til posen, vil dette forsterkes - spesielt om fiskene har gått i vann med lavere PH enn i karet.

Da synes jeg det er bedre at de får et lite PH sjokk(Er vistnok egentlig osmotisk sjokk), og friskt oksygenrikt vann i karet de skal være i. De får dessuten roet seg mye bedre om de kan gjemme seg. Når de stresser mindre takler de bedre endringene i vannverdiene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap