Meg å mine slørhaler

Fikk 2 slørhaler av en venn, han ville ikke ha de lengre.
De er flyttet over til et akvarie på 120L.
Den ene av de jeg kjøpte døde i går å lurte på om noen kunne tipse meg litte
om hvordan jeg skal stelle best mulig med de.
Hatt de en stund nå da, den som døde var en jeg kjøpte.

Vitaminer i vannet eller noe slikt.
Hva som er den beste maten osv.
Vil at de skal ha et godt liv der inne å leve lenge...
Plussmedlem
Hei.
Som for oss mennesker, trenger også fisker stell og et variert kosthold, så i matveien er det en fin ting å veksle mellom forskjellige fórtyper.
En del gir fiskene gjerne bare flak, men dette blir fort ensidig og kan i verste tilfelle gi fiskene mangelsykdommer da flakene ikke er fullgod kost. Om du har flakfór så kan du godt gi dette inni mellom, men de bør få annet også. Sammenlikne det med som om du skulle spise bare brødskiver resten av livet. :P

Gullfisk/slørhaler er vel opplistet som plantespisende, men min opplevelse av de er at de eter omtrent alt og har til dags dato aldri opplevd en kresen slørhale.
Frossentfór av forskjellige typer (som mygglarver, artemia o.l.) er kjempemat for de fleste fisker og kan gis med hell. I tillegg finnes det et utall andre fórvarianter som granulater, pellets og tabletter og med slørhalenes ukritiske matvaner kan sikkert de aller fleste av disse også være bra mat for fiskene. Variasjon er stikkordet her. De spiser også gjerne planter som andemat (en liten flyteplante).

Videre er jo regelmessig renhold (les: vannbytter og slamsuging) av akvariet en forutsetning for fiskenes velferd. Slørhaler er ekstremt grisete i matfatet og med deres veldige inntak av mat, bæsjer de også veldig ofte. Dette medfører at man som akvarist må skifte vann og slamsuge bunnen ofte, ellers vil man fort få opphopning av giftstoffer og potensielle sykdomsutbrudd. Bør nok gjøres minimum en gang hver 14. dag, oftere når fiskene blir større.

Overholder du dette, kan du se frem til et laaaaangt liv med slørhalene, da disse fiskene under de rette forholdene kan bli 15-20 år gamle. Men innen den tid har de vokst ut av 120 literen din for de blir også store, så mye som opp i mot 40 centimeter lange. Dessverre er det ikke ofte slørhaler blir så gamle eller store, da folk ofte holder de i alt for små kar/akvarier og gjerne også i bittesmå boller.
Resultatet da er at fiskene slutter å vokse utvendig, mens deres indre organer fortsetter veksten som normalt. Til slutt klemmes fisken ihjel av sine egne organer. Dette er en lidelse kalt stunting og er sannsynligvis ekstremt smertefull.

Men som det så ut av bildet ditt vil du ikke få dette problemet på en stund ennå. 120 liter holder en god stund til, men på et tidspunkt vil du nok måtte gi de et nytt hjem for at de ikke skal bli "stuntet".

Håper dette var til litt nytte.
hilsen Viktor
Vannbytte-vannbytte-vannbytte.

Siden du har flere fisk nå, trenger filterbakteriene litt tid til å bygge seg opp til riktig nivå.
Gullfiskene griser også endel, så de trenger hyppigere vannbytter enn andre fisk.

Ser ut til at du har infusorier i vannet, noe som er mest typisk i nyoppstartede kar pga. næringsoverskudd.

Du kan tilsette noen hurtigvoksende planter, såsant gullfiskene ikke bare spiser dem opp da...
Plussmedlem
Gullfiskene er som sagt i annet innlegg her glad i planter.

Derfor anbefaler jeg deg å fore dem med litt salat iblandt, det liker de godt. Del salatblader opp i små biter, slik at fiskene fint kan få de inn i munnen sin. Grøntfor er sundt for dem, og fordøyelsen dems
Tuuusen takk ja viktor, jeg skal passe på å bytte ut akvariet
etter behov, skal å dra å kjøpe inn annen mat til de i morgen.
Har en sønn som er veeeldig glade i de små vennene sine, jeg med.

Va er den beste temperaturen de kan ha på vannet?
HAr hørt 22 og 28 +++.
Skal lyset slokkes om natten som jeg har gjort?
Trygve Lillefosse
Vannbytte-vannbytte-vannbytte.:-) Siden du har flere fisk nå, trenger filterbakteriene litt tid til å bygge seg opp til riktig nivå. Gullfiskene griser også endel, så de trenger hyppigere vannbytter enn andre fisk. Ser ut til at du har infusorier i vannet, noe som er mest typisk i nyoppstartede kar pga. næringsoverskudd. Du kan tilsette noen hurtigvoksende planter, såsant gullfiskene ikke bare spiser dem opp da... :-)


Hehe ja de har spist av en sort , har 5 hurtigvoksende planter nå å vannet
er klarere.
Har å hatt et vannbytte hver mnd, men får øke det da.
Kjekt å se andre også som har funnet glede i Slørhaler .

Morsome idioter pleier jeg bare å kalle dem hehe.

Kan anbefale deg Frosne røde myglarver! våre blir helt gal når dem flyter nedover!

Ellers så deler gjerne våre slørhaler både spinat og squasje sammen med sneilene og sugemallene våre. for å ikke si malle tabeleter og flakes, spiser det meste ja!

Virker som slørhaler også er glad i "sterk" strøm, våre finner det i alle fall artig å svømme i lenger tid rett foran en av pumpene, slik de enten blir skytt tilbake i akvariumet, eller bare får svømme og svømme.

Angående temp så er vell egentlig slørhaler kaldtvanns fisk som gullfisk?

Men våre har mellom 24-27 grader, og de svømmer og tar saltoer gjenom hele dagen, men de blir nok glad for litt mørke om natten, etter som slørhaler fort kan bli stresset og bli syk av den grunn. Dessuten blir det vell fort mye alger med planter med lys hele døgnet.
10-12 timer lys om dagen er vell ca. greit
Dette står det om gullfisk i kunnskapsbasen:
Arten er eurythermal, som betyr at den trives i mange forskjellige temperaturer, fra 10 grader til 35 grader, og kan overleve temperaturer fra 1 grad til 40 grader.

Men er alltid best å finne en middelvei. Så 22-24 grader passer veldig bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Nicklas Iversen
Reklame for plussmedlemskap