Mytola sin personlige tråd

5. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Kar (Juwel Rekord 800, 110L) kjøpt inn sammen med sand og vanntester. Bord montert og kar er satt opp.
--------------------------------------------------

6. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Steiner, røtter, planter, slamsuger, reflektorer og termometer innkjøpt. Sand skylt. Først 5kg grovkornet, så ca 16kg finkornet på toppen. Akvarium fyllt opp, pumpe/filter og varmekolbe satt i gang. Reflektorer montert, noe som virkelig forbedret lyset!

Umiddelbar måling av vannverdier:

pH: 7,5
kH: 4
gH: 5


Satt inn en Red Moor rot på kvelden. Den flyter, men håper den synker etterhvert. Hatt oppi 2 målebeger GH/TH+ for å kicke opp hardheten litt. Har også satt timer på lyset, skrur seg på kl 10 og av kl 22.

--------------------------------------------------

7. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Vannet ser klarere ut, flyteplantene har vokst, og de andre plantene ser ut til å trives.

Måling av vannverdier:

pH: 7
kH: 3
gH: 10
NO2: 0


--------------------------------------------------

8. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Red Moor-rota har fått et massivt slimlag på seg, som vistnok er normalt. Planter ser ut til å trives, og vannet er klart og fint. Har nå holdt seg stabilt på 29 grader i et døgn. Kjøpt inn vanntester for NO3 og NH4, for å holde bedre øye med nitrogensyklusen. Denne hobbyen har fått meg interessert i organisk kjemi, noe samtlige naturfaglærer IKKE har klart, haha... Har også kjøpt to planter til, samt enda en rot. Her skal det bli mye gjemmesteder for både Kuhlii og maller!

Måling av vannverdier:

pH: 6,8
kH: 3
gH: 10
NO2: 0
NO3: 0
NH4: 1 mg/l


Skrudd sugekopp på Red Moor-rota, slik at denne holder seg bedre nede i akvariet isteden for å flyte opp hele tiden.

--------------------------------------------------

9. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Vannet har klarnet litt igjen, filtervatten øverst i filteret er blitt ganske så tett, så tok denne ut, vasket vekk all skiten, og satt det tilbake. Merket en stor forbedring i vanngjennomstrømningen i pumpa etter dette.

Måling av vannverdier:

pH: 6,5
NO2: 0
NO3: 0
NH4: 2 mg/l
Husk at svampen i filteret skal bare klemmes litt på i en bolle med vann fra akvariet Fordi du vil jo ikke bli kvitt alle de gode bakteriene^^
Klart, det.

Er bare den tynne biten med filtervatt som sitter i første filtersteg jeg har renset, da denne ble full av partikler og skrot fra vannet.
Ah

Hvilken maller du tenker på og ha i akvariumet?
Det er jeg meget usikker på. Har sansen for litt sære og spesielle maller, men det må selvsagt være en som trives sammen med masse vimsete Kuhlii'er og som går bra i en 110-liter. En som var svart og hvit med striper eller prikker hadde vært veldig artig.
Hihi, skal bli gøy og følge tråden din videre
Hyggelig

Slenger med et bilde av slik akvariet ser ut nå.

--------------------------------------------------

10. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Mengden slim på Red Moor-rota er sterkt redusert, planter ser ut til å ha det bra, vannet er enda klarere.

Måling av vannverdier:

pH: 6,5
NO2: 0
NH4: 2 mg/l
--------------------------------------------------

11. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Ser ut som om det har begynt å vokse mugg-aktig sopp på Red Moor-rota. pH har økt en del, og amoniakk har også økt en del. Null nitritt så langt.

Måling av vannverdier:

pH: 7
NO2: 0
NH4: 5mg/l
--------------------------------------------------

12. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Ingen forandringer fra i går, hverken med vannverdier eller tilstandene ellers i karet. Var på Tam Alna i går for å ta en titt, og fikk kjøpt en svart bakgrunn som så mye bedre ut enn den jeg mekket til selv tidligere, samt en algeskrape. Håper jeg får utslag på nitritt snart. Det er hvertfall nok amoniakk i karet som bakteriene kan kose seg med :P
--------------------------------------------------

13. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Ingen forandring
--------------------------------------------------

14. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Virker som om flyteplantene blir litt brent, siden de jo ligger ganske nære lyset. Ser i plantebasen at de bør ha 10 cm fra lys til vannoverflate, og det er jo mye mindre enn det i karet. Får se hvordan det utvikler seg, de vokser forsåvidt uansett.

Måling av vannnverdier:

pH: 7,5
kH: 4
gH: 12
NO2: 0,5 mg/l! Endelig er det nitritt!
NO3: 0
NH4: 3 mg/l

Endelig er det nitritt i vannet, mens kH og gH har økt. Nå har jeg lavere verdier enn dette i springvannet mitt, så regner med at det blir litt lavere når jeg tar vannbytte mot slutten av innkjøringsperioden. pH bør jo helst ned til under 7, får se hvordan det utvikler seg videre. Har jo en del røtter i karet. Er hvertfall gøy å se at ting skjer, og bakteriene begynner å produsere nitritt!
--------------------------------------------------

15. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Måling av vannverdier:

NO2: 2 mg/l
NO3: 50 mg/l
NH4: 3 mg/l

Her har det virkelig skjedd ting. Litt over en uke etter innkjøring er det stort utslag på både nitritt og nitrat.
--------------------------------------------------

16. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Kjørte bare test på nitritt i dag, og den var knallrød. Skal en tur bort på Jan Holt etterpå for å ta en titt, i tillegg til at jeg trenger mer filtervatt.
--------------------------------------------------

17. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Måling av vannverdier:

pH: 6,8
NO2: 5 mg/l
NO3: 50 mg/l
NH4: 0 mg/l

Amoniakk/ammonia er altså borte, og det er store mengder nitritt og nitrat i vannet.
--------------------------------------------------

18. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Knallrød nitritt-test
--------------------------------------------------

19. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Knallrød nitritt-test
--------------------------------------------------

20. Oktober 2010:

--------------------------------------------------
Måling av vannverdier:

NO2: 5 mg/l, dog ikke like blodrød som den har vært tidligere.
NO3: 50 mg/l+. Over skalaen.
--------------------------------------------------

21. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Ommøblert en del i karet, foretatt slamsuging og vannbytte. Har endret timer til å lyse 10 timer om dagen istedenfor 12. Fjernet kullfilter fra det innebyggede juwel-filteret, som jeg fant ut var unødvendig. Skal kjøpe grovt blåfilter og sette inn dette isteden.

Måling av vannverdier:

pH: 6,8
kH: 4
gH: 12
NO2: 1 mg/l
NO3: 25 mg/l
NH4: 0 mg/l
--------------------------------------------------

22. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
4 bøtter vannbytte, nitritt så og si borte. Grovt blåfilter satt inn der det ble plass etter kullfilteret. Kjøpt dagslysrør på Biltema siden jeg holdt på å bli gal av det fæle gule lyset i det bakerste lysrøret som fulgte med akvariet. Nå er det fint hvitt lys over hele, deilig!
--------------------------------------------------

23. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
4 bøtter vannbytte. Nitritt er borte.

Vært på auksjon og kjøpt fisk som ble satt inn på kvelden:

4 stk. Corydoras Venezuelanus som en venninne kjøpte. De skal bo hos meg til karet hennes er oppe og innkjørt.
1 stk. L200 Baryancistrus demantoides.
4 stk. Ancistrus Sp. 1 stor hann, 3 hunner.

Mallehule også kjøpt inn.
--------------------------------------------------

24. Oktober 2010:
--------------------------------------------------
Den store Ancistrus-hannen har okkupert mallehulen i løpet av natten, skal byttes i en større hule i morgen, så får en av de andre okkupere denne her. Den ene coryen ser ut til å være litt daff, og svømmer ikke rundt med de andre. Har snudd uttaket til filteret mer mot toppen for å skape mer strøm og oksygen i vannet og foretatt 20 liter vannbytte. Resten av fiskene ser veldig friske og fine ut, svømmer rundt og er aktive, og har allerede rensket opp veldig bra på røtter og stein.

Måling av vannverdier:

pH: 7
kH: 3
gH: 7
NO2: 0 mg/l
NO3: 0 mg/l
NH4: 0,1 mg/l

Fortsetter med daglige vanntester av Amoniakk, Nitritt og Nitrat for å være på den sikre siden fremover, dette her ser spennende ut så langt. Utrolig gøy med masse liv i karet!


Det kan være at en av anticusene dine har vært borti den ene coryen som er litt daff. Coryene svinser og svanser over alt og er veldig uvitende om dette med territorier. Så det kan være den har vært en tur i malle hulen så mallen har blitt sint.

Noe du kan si til hun som eier dem er at de skal være minst fem, helst flere. Hvis ikke vil de ikke trives så bra. Håper hun får taki noen flere
Hun har planer om å skaffe flere i morgen, så da blir det mer selskap.

Skal ikke utelukke totalt at det kan ha vært en ancistrus borti coryen, men den ene har egentlig vært litt daff og "innadvent" helt siden den var i posen på vei hjem fra auksjonen. Vi er også litt usikre på om dette faktisk er samme art som de 3 andre, da det svarte feltet på kroppen går helt til halerota. Så det var en annen cory-art som likner noe veldig, men husker ikke hvilken det var i farta.
Lag en egen tråd og legg ut bilder av den daffe og de andre, så får du fort svar om de er av samme art
Den daffe coryen strøyk med to dager etter auksjonen, dessverre. Det var den minste av dem, så det var kanskje for mye for den lille stakkaren å tilbringe mange timer i pose på auksjon og så få et nytt hjem.

Uansett, det har dukket opp 12 coryer til, så nå er det totale antallet 15. Har også skaffet en stim på 10 rødmunnstetraer som er veldig flotte! Har tenkt til å skaffe to damer til kampfisken, og så tenker jeg karet er ganske fullt.

Vannverdiene er flotte, null amoniakk og nitritt, og ca 0,15 mg/l med nitrat. Alle fiskene ser ut til å stortrives.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap