Frekes vannverden!

Ja, jeg har jo hatt akvarie før, men det er mange år siden, og både kunnskapen og forventningene til denne hobbyen har nok heldigvis (eller desverre?) økt en del siden sist. Jeg har ønska meg akvarie i mange år, men siden jeg har flytta mye rundt har det ikke blitt mulig før nå som jeg har flytta til trivlige Trondheim og har ihvertfall planer om å bli en stund.

Såh! I går fikk jeg endelig henta meg et pent brukt Juwel vision 180 liter! Jeg har begynt å sette inn noen planter i dag, men trenger helt klart flere. Spesielt noen høye bak på høyre side ved pumpa. Jeg er også på leting etter en stor rot som kan erstatte en av de to små, men det er ingen fine i butikkene.

Hvilke planter jeg kjøpte i dag kan dere se på karet mitt i profilen. Om noen har forslag til flotte forholdsvis høye bakgrunnsplanter er det bare å komme med dem. Midten ser også veldig tom ut foreløpig, men det kommer mer etterhvert.

Så nå sitter jeg og koser meg med å lete opp forskjellige fisk jeg har lyst på. Det er jo så masse spennende!
Velkommen til trivelige Trondheim!

Så arti å ha et nesten tomt kar da, nå som det nærmer seg storauksjon ;D Regner med at du kan finne mye fint der... Både planter og røtter. Kanskje fisk også, om pumpa var i drift fram til du hentet karet? Ellers er det sikkert noen som har filtergugge å avse
sissimor
Velkommen til trivelige Trondheim! Så arti å ha et nesten tomt kar da, nå som det nærmer seg storauksjon ;D Regner med at du kan finne mye fint der... Både planter og røtter. Kanskje fisk også, om pumpa var i drift fram til du hentet karet? Ellers er det sikkert noen som har filtergugge å avse ;)


Takk for det

Karet hadde desverre stått tomt i en mnd når jeg kjøpte det, så alt av bakterier var nok rimelig dødt. Så det er ikke klart for fisk neste helg. Det er 24. auksjonen er sant? Tenkte jeg kan titte litt etter planter der ihvertfall. Syns det er nesten like moro med planter som fisk jeg! Og å bare gå å titte. Har aldri vært på sånt før jeg. Men ja, det er moro å starte helt med blanke ark.

I går kveld oppdaga jeg at jeg har fått Anubias barteri "barteri". Var "Nana" jeg skulle ha. Æsj, barteri er mye høyere enn jeg hadde tenkt meg og har ikke så fine blader som Nana. Men med litt ettertanke er den kanskje ikke så dum. Jeg har satt den på ei rot som foreløpig står midt i karet, men når jeg får mer planter kan jeg flytte den så den står forran eller ved siden av pumpa og dekker denne litt. Vi får se. Enkelt med plante på rot :P
Gahh jeg er utrolmodig!

Har fått inn litt flere planter og en rot til. Har også kjøpt en kokosnøtt som skal bli en fin liten hule. Skal se om jeg får tatt et par nye bilder. Men den tolmodigheten ja. Jeg vil ha fisk nååå! Hehe og det er en heller dårlig ide. Jeg har nitritt som er høyere enn testsettet mitt klarer å måle. Men det blir en nydelig knallrosa farge da :P Til og med sandsneglene mine har tatt kvelden. Så hvis noen lurer på hvordan bli kvitt sansnegler; de tåler ikke nitritt de heller... Jaja, får få meg noen nye når vannverdiene har blitt bedre. Men mye nitritt betyr vel at det snart blir bedre tilstander. Jeje
Bilde
La inn bilde med en gang jeg. Lotusen har mista de fleste av de bladene den hadde, og isteden har det, på få dager, kommet mye større og rødere blader. Tror den blir fin etterhvert. Pappegøyeblad eller hva den het (har skrevet opp hva den het, men hukommelse er en fin bil) fikk ett litt ublidt møte med en hund i en bøtte før den kom i akvariet, så den mista en del blader, men håper den skal ta seg opp igjen. De er vel ikke av de enkleste, men jeg prøver, så får vi se

Har lyst til å bytte ut Anubias barteri "barteri" med javabregner (minste rota lengst til høyre). Eller kanskje jeg kan få plass til en javabregne også på den rota, forran barterien. Tror dere javabregna vil kvele anubiasen? Jeg er mye mere glad i Nana'en som står på rota til venstre. Har fått noen fine flyteplanter også.

Nå tenker jeg det skal få gro seg litt til, men jeg ser litt etter en hurtigvoksende høy plante jeg kan ha bak røttene. Noen forslag?

Håper jeg snart får orden på vannverdiene. Begynner å komme hmm BGA alger (?) på og mellom gresset mitt...
Sammensetning av fisk - help?
Ok, nå begynner det å danne seg en plan i hodet mitt om hva jeg vil ha av fisk i dette karet. Det har stått i nesten tre uker nå, så et par uker til og jeg vil tippe det begynner å bli klart til å begynne litt forsiktig innsetting.

15 (kanskje opp mot 20) kardinaltetra
12-14 kuhlii-ål
5-6 ottoer (rett og slett for å ta seg av algene)

Det er det som skal inn i karet i første omgang. Jeg har ikke sett noen butikker i området som har kuhlii, men regner med jeg skal få tak i dem.

Og så kommer det jeg kunne tenkt meg hjelp til. For det første; noen tips til et litt større blikkfang i karet? Jeg har tenkt litt på et par perleguramier. Men dette blir etterhvert, så jeg har god tid til å bestemme meg her.

Også har jeg forelska meg litt i corydoras green laser. Har fryktelig lyst på en liten flokk med disse også. De vil vel forsovet gå greit sammen med de andre jeg har planlagt, men vil det bli for fullt på bunnen om jeg får meg en 6-7 coryer også? 180 liter er jo ikke så stort.

Også vil jeg ha noen sebrasnegler eller tigersnegler etterhvert.

Noen tanker om dette oppsettet?
Hei! De har kuhlii på TAM Lade, og med ca 10 av disse burde det være plass til en gruppe cory i tillegg skulle jeg tro

Perlegurami blir ganske stor, så det er mulig karet ditt vil føles litt lite... Hva med honninggurami eller en liten ciklide?
Gurami
sissimor
Hei! De har kuhlii på TAM Lade, og med ca 10 av disse burde det være plass til en gruppe cory i tillegg skulle jeg tro ;) Perlegurami blir ganske stor, så det er mulig karet ditt vil føles litt lite... Hva med honninggurami eller en liten ciklide?


Fint at du tror det vil gå bra Siden jeg er student med dårlig råd kommer innføringen av fisk uansett til å gå sakte, og når jeg begynner med cardinal, kuhlii og otto, så kan jeg heller vurdere det litt etter hvert.

Ja, sant det, perleguramien blir ganske stor. Jeg vil jo ha et litt stort blikkfang, og jeg tror det er nok plass til at de vil trives. Men det er jo ikke noe hyggelig å se på fisker som står og stamper og ser forvokste ut i forhold til karet. Honninggurami syns jeg ikke er så veldig fin egentlig, men knurreguramien er jeg litt småforelska i. Syns de virker som sjarmerende og spennende fisker. De blir jo litt små til gjengjeld da, men heller litt små enn litt stor. Akkurat nå heller jeg litt mot disse om jeg får tak i dem (hehe men hvem vet hva jeg vil ha i morra:P) Syns pygmeguramiene er fantastiske også, men de blir for små i forhold til hva jeg tenker meg her. Det finnes en del fine dvergguramier/rubinguramier også da, men de har jeg inntrykk av at er litt mer hissige? Både under lek og ellers? Også får jeg jo masse rødt inn i karet med cardinalene

Om jeg skal ha knurreguramier. Hvor mange og hvordan kjønnssammensetning bør jeg ha? En hann og en hunn? Flere par? Eller en hann med et par hunner?

Små ciklider har jeg tenkt på, men jeg tror ikke det denne gangen.
Fisk!
Endelig har jeg fått litt fisk!

Nå svømmer det 12 bittesmå kuhliier, 10 svarte fantomtetraer og 2 Sewellia lineolata rundt i akvariet mitt Foreløpig ser de ut til å trives bra og tetraene begynner å få igjen fargen sin etter å ha blitt helt gjennsomsiktige etter å ha blitt frakta hjem fra dyrebutikken. Tror jeg skal få meg noen flere av disse, men tenkte å vente litt og la ting gå seg litt til før jeg putter flere fisk oppi. Må nok finne på noe med tetting av pumpa også, for kuhliiene er så små at de sømmer inn og ut i den som den mest natulige ting i verden.

Men jeg lurer fortsatt på hva jeg skal ha som litt større fargeklatt og blikkfang. Knurregurami er på ønskelista, men de passer kanskje ikke helt til den beskrivelsen :P Dvergguramier er også pene, men dem har jeg blitt litt skremt fra å kjøpe fordi mange sier det er så dårlig kvalitet på disse? Kom gjerne med forslag. Ciklider er jo pene fisk, men jeg tror kanskje ikke jeg vil ha noen som legger egg på bunnen og vokter reiret sammen med kuhliiene?

Skal se om jeg får tatt nytt bilde også
De 12 kuhliiene har blitt feite og fine. Fantomtetraene trives og de kule Sewelliane er fortsatt like kule. Lurer litt på disse. De skal vel egentlig ikke være noe serlig til algespisere, men det ser da virkelig ut som det er det de driver med. Sitter på glasset og bladene og gnafser i seg selv om de får nok annen mat. De er vel bare litt Ole Brumm. Ja takk begge deler.

Jeg valgte å satse på dvergguramier selv om jeg har hørt at de er litt skjøre. Vel, de tre jeg kjøpte i slutten av november klarer seg fint de. Trodde en stund jeg hadde fått to hanner (en ung og en voksen) og en hun, for den ene hunnen har blå striper over hele kroppen. Men hun har ganske avrunda finner og ble fullstendig avslørt da hun i het omfavnelse med den røde hannen la egg. Så da var den saken klar :P Hannen lager stadig skumrede til min store irritasjon. Han har nemlig funnet ut at skumredene blir mye større og finere om han napper opp gresset i motsatt ende av akvariet og lager seg en stor sammenfletta klump av gress og flyteblader som han fyller med skum. Han er ganske søt der han målretta svømmer av gårde med gresset i munnen da. Tullefisk.

Også har jeg endelig fått meg to kurvciklider. Hannen er virkelig nydelig! Hunnen er også pen, men ei lita pyse. Så i et akvarie med mye gjemmesteder ser jeg ikke så mye til henne annet enn når de får mat. Syns kurvciklidene er virkelig flotte fisker. Ligger et bilde av hannen på mitt akvarie, men jeg tror jeg må øve meg litt på å ta bilder av fisker, for et yter han virkelig ikke rettferdighet! Skulle ønske de ville legge egg, men jeg tror faktisk ikke de er spesielt interessert i hverandre som par.

På torsdag fikk jeg meg også tre ottoer. Skal innrømme at jeg bare kjøpte dem for at de skal spise litt alger, men de er faktisk skikkelig søte. Og ikke redde av seg i det hele tatt

Nå syns jeg det begynner å bli ganske mye fisk i karet. Allikevel får jeg stadig kommentarer over hvor lite fisk jeg har. Sier det kanskje egentlig mest om hvor overfylte akvarier pleier å være? Jeg har mye gjemmesteder og ikke så veldig store og fargerike fisk, men allikevel...

Det ligger noen flere bilder på profilen min...
Det er et nydelig akvarium du har der! Kjempefine planter!
Fluval edge!
Anna U.
Det er et nydelig akvarium du har der! Kjempefine planter!


Takk! Ja, plantene mine trives godt. Må luke en del. Og hvis noen i Trondheim skulle ha lyst på flyteplanter er det bare å komme å hente, for de sprer seg fort

Jeg driver faktisk å funderer på om jeg skal prøve å sette opp noe gitter av et slag og dekke sånn ca halve bakveggen med en eller annen form for (mørk grønn) mose. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det enda, og mulig det blir litt voldsomt med grønt oppi der da, men jeg driver å leker meg litt med tanken. Om det er en mose med litt mørk grønn farge vil den jo skille seg litt fra de andre plantene i farge. Er høyre side av akvariet jeg tenker på. Nærmest pumpa. Skal fundere litt mer på den ideen.


Åh men i dag har jeg bestilt meg noe moro! Et lite fluval edge akvarium. Jeg hadde egentlig tenkt meg et kar på ihvertfall 30 liter, men disse små sakene er så utrolig stilige med innsyn fra alle kanter og vann helt opp! Så da måtte jeg bare. I går var jeg på ikea og kjøpte en liten bokhylle det skal stå på i gangen. Så nå begynner moroa med å planlegge. Jeg har laga en tråd med spørsmål om småfisk sammen med reker her, så gå gjerne inn og hjelp meg litt

Jeg har litt lyst på svart sand. De hadde noe på tam lade, men jeg har selvfølgelig glemt hva den het, så jeg får dra tilbake og skjekke i morra og finne ut om det er noe giftig i den.

Planter vet jeg ikke helt hva jeg vil ha av enda. Anubias barteri nana (staving fritt etter hukommelsen), en eller annen form for mose og noe gress helt i forkant tror jeg blir bra. Må ha noe med litt rødfarge oppi der også, men det kan kanskje bli vanskelig både pga dårlig lys og fordi de fleste røde planter jeg vet om blir ganske høye. Det er ikke noe pent med alt for høye planter som flyter utover. Eller skamklipte planter... Noen forslag?


Så flott! Det blir sus over sakene i Fluva Edgen også, helt sikkert. Tipset om en bok i den andre tråden, men glemte å lenke til den, du finner Back to Nature-boka her. Har glede av den selv om "nanoen" er på 160 liter...
Linda & Ove
Så flott! Det blir sus over sakene i Fluva Edgen også, helt sikkert. Tipset om en bok i den andre tråden, men glemte å lenke til den, du finner Back to Nature-boka [URLBLOCK1]. Har glede av den selv om "nanoen" er på 160 liter...


Takk for boktips! Den må vel i hus etterhvert
Bilder
Nå har jeg prøvd meg litt fram med kamera. Men jeg har helt klart for dårlig lys. Bildene er tatt uten blitz, og da må jeg bruke så høy ISO at det blir skikkelig kornete. Noe ble bra, men jeg har helt klart et forbedringspotensiale. Og fiskene mine trenger litt lydighetstrening... de gjør ikke som jeg vil :P Er så mye greiere å ta bilde av bikkja. Han kan jeg bare plassere der jeg vil ha han og si bli hihi.

Først mr. Guramimann. Eneste bilde jeg klarte å få av han i dag. Han var særdeles lite samarbeidsvillig.

Så begge damene hans.

Og til slutt et bilde av den peneste dama. Og mr. Guramimann har god smak, for det er henne han legger egg med. Ikke at det rekker å bli noe mer av di eggene da, og jeg ødelegger skumredet hans hver gang jeg skifter vann. Men innsatsen er det ihvertfall ikke noe i veien med.
Kurvciklidehannen
Kurvciklidene er helt klart favorittene mine! Fantastisk flotte fisk. Desverre er dama ganske sjenert av seg, derfor ble det ingen bilder av henne. Hun kommer frem hver gang det er mat, men eller gjemmer hun seg. Jeg aner faktisk ikke hvor hun holder til. Men hun er veldig pen hun også. Mye mindre enn hannen da. Kanskje halve størrelsen hans. Pleier det å være så stor størrelsesforskjell på dem? Eller er hun yngre enn han?

Til tross for at han er en pening ser han ganske dum ut på nært hold :P

De andre fiskene får det bli bilder av en annen dag. Jeg skal prøve å få tatt bilde av fantomtetraene rett etter jeg har slått på lyset om morgenen. Da har de tre hannene en sterk svart farge i flott kontrast til de blå flekkene, samtidig som de blåser opp finnene og viser seg frem for hverandre.
Kjenner jeg er litt bekymra for kurvciklidehunnen. Når jeg fikk dem var både hannen og hunnen ganske bleike i fargene og holdt seg stort sett gjemt. Hannen kom seg fort og fikk både farge og er fremme og svømmer rundt og koser seg, men hunnen har holdt seg bak blandt plantene hele tida unntatt ved foring. Da har hun kommet fram og spist. Men de siste foringene har hun bare kommet fram og hengt i vannet uten å spise... Hun har også fått litt mer farge etterhvert, men ved foring i går var hun nesten like bleik som hun var i dyrebutikken Alle andre fiskser trives og koser seg.
Svart fantomtetra
Jeg tar meg iblandt i å tenke at jeg kanskje burde hatt noen mer fargerike stimfisker enn svart fantomtetra. Alle ikke akvarie-mennesker sier jeg har så lite fisk og spesielt lite fargerike fisk. Allikevel er det stadig fantomtetraene jeg blir sittende å se på. Hvordan de fungerer som en flokk og hvordan de oppfører seg seg imellom. Spesielt hannene kan være veldig spennende. I dag har det tydeligvis foregått en form for rivalisering mellom dem. Jeg har tre hanner og sju hunner. Nå har to av hannene fått helt svart farge unntatt de to metallisk blå halvmånene. Så spiller de fult opp finnene, svømmer mot hverandre, og når de er nesten helt borttil hverandre bikker de seg over på siden så skjellene på kroppen skinner! Så svømmer de noen ganger rundt på siden før de svømmer fra hverandre og gjentar hele greia. Ingen skader hverandre, det er bare show-off med farger og store finner. Konklusjon; svart fantomtetra er ikke så kjedelig allikevel!

Og så ble jeg litt glad når jeg slo på lyset i dag. Kurvciklidehunnen som har virka litt pjusk i det siste var helt tilbake i sitt sedvanlige sky, men nysgjerrige seg
Digger fantomtetraene mine jeg også, syns de er kjempeflotte! Særlig denne flashingen. Jeg har 7 hanner som flotter seg for bare 3 hunner, så det er mye rivalisering her. Er så stilige atte

Ikke-akvariseter rister på hodet av mine kar også, særlig Rio`n, der det er svarte tetraer, svarte coryer og blå platyer. Syns de er fine jeg
Fluval edge!
I går fikk jeg mitt splitter nye fluval edge akvarium i posten! Litt skuffende var det at pumpa manglet i pakka. Men jeg har snakka med aquamanias og de skulle sende meg en pumpe. Så da håper jeg den kommer fort.

I går putta jeg oppi sand og nesten fult med vann. Det ble rådasand, så da har jeg mulighet for Corydoras pygmaeus hvis jeg har lyst. Svart sand er kult, men det får bli en annen gang - når jeg finner en type jeg virkelig liker. Vannet var iskaldt, og siden jeg ikke har varmekolbe til dette karet enda er det fortsatt ikke mer enn 18 grader der. Akkurat samme temperatur som i stua/gangen der det står, så varmere blir det vel ikke heller uten varmekolbe. De fleste planter står det at trenger fra 20 grader og oppover, men jeg tror jeg skal ta sjangsen på å plante oppi der allikevel. Nå står plantene i en bøtte på badet. Varmere, men ellers ikke en veldig mye bedre sjebne. Lurer foresten på hvorfor jeg aldri lærer at kombinasjonen bøtte med planter og nysgjerrig hund som kan dykke ikke bør testes uten tilsyn. Sist var det papegøyeblad som fikk gjennomgå. Forsovet ingen krise, for den vokser ganske kjapt til igjen. Men i går var det anubias nana som fikk en klipp. Og de vokser jo så seeeint. Jaja, den fikk beholde en god del mindre blader og kommer seg nok igjen.

Ellers har jeg putta oppi en forsteina-tre-stein. Skulle gjerne hatt et par til, men det var bare den som var fin. Kanskje jeg kjøper et par til om jeg kommer over etterhvert. Jeg har også ei rot jeg har festa javamose på, stående i 180 litern som skal oppi Edgen. Jeg er litt usikker på om jeg tror det blir så fint, men jeg skal ha reker oppi der etterhvert, og da trenger jeg gjemmesteder. Så jeg prøver. Blir det for stygt kan jeg plassere den litt bedre oppi 180 litern istede, så får de litt mer gjemmeplasser. Hvor lang tid tar det før javamose ikke trenger å bindes fast lenger? jeg brukte latmannsmetoden og festa den med strikk, men pent er det jo ikke.

sissimor
Digger fantomtetraene mine jeg også, syns de er kjempeflotte! Særlig denne flashingen. Jeg har 7 hanner som flotter seg for bare 3 hunner, så det er mye rivalisering her. Er så stilige atte ;) Ikke-akvariseter rister på hodet av mine kar også, særlig Rio`n, der det er svarte tetraer, svarte coryer og blå platyer. Syns de er fine jeg ;)


Hehe svarte og "grå" fisk er ofte veldig fine de! Ihvertfall når de med første øyekast ser grå og kjedelige ut, men så studerer du dem litt nærmere så er de både spennende i oppførsel og har flotte, om enn ikke pragende, farger. kjønnsfordelinga på fantomtatraene var helt tilfeldig her. Gjør det noe å ha mange hanner av dem? Jeg har ikke inntrykk av at de stresser hunnene på noen måte, og rivaliseringen mellom hannene ser hverken skadelig eller veldig stressende ut egentlig.

Edit: Æææh dæven dette ble langt. Jeg skal helt klart lære meg å skrive kortere innlegg :P
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl
Reklame for plussmedlemskap