Kjellerpytten

Etter mange år uten akvarie(hadde akvarie som guttunge), ønsket min samboer å prøve seg på denne spennende hobbyen. Jeg var i utgangspuntet noe usikker, da jeg husket akvariehold som mye arbeid(hovedsaklig for min mor).
Etter en del lesing rundt på nett, oppdaget jeg at det absolutt var en overkommelig hobby, bare man gjorde ting riktig i utgangspuntet, og ikke bare kjøpte fisk i hytt og pine uten særlig kunnskap.

I vår/sommer gikk vi til innkjøp av vårt første akvarie, som etter kort tid ble "omdisponert"
til fruens akvarie. Dette fordi jeg raskt skjønnte at jeg som alltid fort blir bitt av basillen og ønsket derfor ikke å overkjøre henne med alle mine ideer og entusiasme.

Jeg gikk derfor til inkjøp av et 200l kar som jeg satte i kjellern, der jeg kunne utfolde meg fritt.

Litersyken kom ganske rask, blant annet på grunn av voldsom økning i anntall beboere, og et oppforingskar til yngel ble anskaffet utpå sensommeren. Et lite kar ble også kjøpt til å huse guppy yngel som trengte fred fra sine glupske foreldre.

Utpå høsten ønsket fruen å gjøre om på fiskesammensettningen sin, og guppyene hennes trenkte dermed et nytt sted å bo. Vi fant da ut at å ha et par 60l til midlertidige boliger var kjekt å ha. Nye hyller ble snekret, og to 60l ble anskaffet.
1 akvarie var dermed blitt til 6.

På sikt kunne jeg tenke meg å få til oppdrett på l104, samt muligens prøvd meg på L134 eller en Hypancistrus art.

Jeg er ikke alltid like flink til å følge opp slike tråder, men skal forsøke å oppdatere litt gjevnlig. Har prøvt å ta en del bilder, men blir ikke spesielt fornøyd. Plasseringen av akvariene under trappa er også noe ugunstig i forhold til fotografering.

Akvarier og oppsett
I utganspunktet "drifter" jeg de fire akvariene vi har i kjellern. Her kommer litt mere info om de forskjelige karrene.

220L:
Bunnsubtratet er biltema sand. "Bakgrunnen" i avariet består av ei stor rot som jeg har delt i to. De flate sidene er deretter festet med sugekopper mot bakglasset, som også er sotet med vindus film fra biltema. Dette gir et (for meg) naturlig intrykk og gir fisken mange gjemmesteder(selfølgelig veldig ugunstig når man skal fange inn fisk)

Vanngjenomstrømningen er på ca 2000l i timen, og filtreringen gjøres av et utvendig Am Top filter, samt en modifisert Fluval4+.

Belysningen består av 2 t5 rør, og et t8.

Her går det en L144 Lekstrio, 5 unge L104 og ved siste telling 9 Leopard Danio.

50L:
Oppforingskarret mitt har biltema sand og er inreda med ei rot og skiferhule, samt litt vasspest.
Filtreringa her er også et utvendig Am Top.

Her går det en haug med L144 yngel

60L:
Begge 60L har fått hjørnefilter, det ene har ei pumpe på 750L/T og det andre på 500L/T
De har svart grus og DIY belysning fra hylla over.

Her går det Guppy i det ene karret og et dusin større L144 yngel i det andre.


Hjelp, vi får ikke puste!
Til min store forferdelse oppdaget jeg i stad at noe var alvorlig galt i oppforingskarret.
Samtlige yngel stod på ruta, oppi vannflata, og så ut som om de helst ville ut.

Etter litt rask tenking og vanntesting, oppdaget jeg at under vannbytte for en drøy time sia, hadde jeg fylt på litt for mye vann i forhold til pumpeutløpet.

Løsningen var å hive oppi en luftestein, og på to minutter var alle nede i sanda igjen og spiste og ordna.

Heldigvis var det ikke værre en som så. =)
Inaktiv bruker
Hei, Bra at du fikk ordnet opp. Gleder meg til bilder.
Charlotte Ødegaard
Hei, Bra at du fikk ordnet opp. Gleder meg til bilder.


Hei, hyggelig med respons på tråden allerede=)

En får fort hjerte i halsen når en ser noe er galt, men ikke veit hva.
Men, når enden er god...

Sliter som sagt litt med å få til gode bilder, da spesielt av hele akvariumene.
men siden du var førstemann her, så kan jeg jo legge ut et bilde av et av småtrolla mine i hvertfall

Nok ei uke
Har vært ganske stille siste uka. L144 pappaen har sluppet ut nok et kull,
og yngelen har fått 10 sakura reker som lekekamerater. Utrolig morsomt å se på.

Rekene "hopper" rundt og når de lander bortpå yngelen skyter begge fart hvert til sitt.
Men ser ut som om de blir gradvis bedre vandt til hverandre.
Pluttselig var det tomt...
Da var de siste 10 l144 yngelene i salgbar størrelse solgt.
Vannbytte i yngelkaret, og flytting av noen av de større yngelene er unnagjort.
Da var det bare å lene seg tilbake og vente på at 200 nye småtasser skal vokse seg over 3cm grensa.

Ps) Har holdt av 3stk til deg som sendte meg melding her om dagen.


Ominnredning
Her om dagen styra jeg fælt med å ominnrede 220 litern. Hadde lyst til å lage en terasse bak i karret, men det var lettere sagt en gjort. Spesielt med tanke på at det måtte gjøres mens karret var fult av vann.
Etter en Laaang kveld, fikk jeg endelig pønsket ut hvordan det skulle være, og ikke minst hvordan jeg skulle unngå at alt fløyt opp av seg selv.
Er ganske fortvilende å stå der med alt inventaret ute av karret, og ikke få satt ting på plass igjen. -Bilder kommer.

Har en liten plan på gang, om å bestille et langt, smalt akvarie. Mer detaljer rundt dette prosjektet kommer dersom det blir realisert.
Av den grunn har jeg bestemt meg for å selge L144 lekstrioen min. Om alt går etter planen, tar fruen da over 220L.
Orker ikke ha for mange kar å styre med.
Det første som skal gjøres når vi kjøper hus, blir å ordne automatiske vannbytter.
Er greit å tømme vann i bøtter til å begynne med, men man blir fort lei.

Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap