Wise akvarium c";)


Jeg (i grunnen er det jo "vi!" da min mann er like mye bitt av litersyken som meg, men for å holde det litt enklere for min enkle hjerne så refereres det til "jeg" i fremtiden fikk kjøpt meg et brukt 112 liters 6 kantet akvarium i oktober. Skjønner egentlig ikke helt hvor innfallet kom fra, men plutselig ville jeg bare ha fisker!! Jeg ville prøve og lære, feile og prøve igjen. Dette så ut som (og ER også) en utrolig morsom hobby. Og en hobby som jeg kunne dele med min mann. Han hadde oppigjennom hatt litt gullfisker og kampfisker, men ingen erfaringer med tropiske fisk. Så her er vi begge på ny grunn.

Akvariumet jeg kjøpte fikk jeg med alt inkludert, så valg av fisk var ikke det første jeg kunne glede meg over. Men i ettertid har jeg byttet ut noen av fiskene. Det var en sammensetning av en del agressive fisker som ikke passet meg. Så nå har jeg mine Indiske glassmaller, sebrafisker, kardinaler, palettciklider og ancistrus'er.

Vårt andre akvarie kom for knapp en md siden. Jeg satt det opp med råsand og enkel beplanting med en rotstubb. Filteret fikk gå i det gamle karet noen uker før jeg satt det opp i det nye. Vi kjøpte inn 5 hann guppier som fikk svømme litt rundt i fred. Etter noen uker fikk jeg (egentlig ikke helt uventet) et svakt utslag på nitrit. Jeg tok da filteret på det gamle karet og presset det et par ganger i det nye. Hadde vannbytte ca 40 % hver dag i 4 dager, så var verdiene helt fine igjen.
Jeg legger ved et par bilder av før, og nå....

De to første er fra 112 liters karet før jeg fikk endret litt på fisk og inventar..
Etter litt fiskebytte og ominnredning i 112 literen ser det slik ut:

Jeg er ikke fornøyd med det ennå da grusen er alt for alt for grov!! Stakkars kuhlii ålen og palettene mine.....
Det andre akvariumet vi skaffet oss var et 60 liters kar.
Her ville min mann ha guppy i første omgang. Men etter en liten stund meldte lysten på flere seg. Så vi fikk gått til innkjøp av 6 platy og 6 corydoras aeneus albino. " ancistrus ble også med hjem (begge små babyer...såååå utrolig herlige)

Legger ved bilde før og etter oppgradering.

Cory'ene er bare helt utrolig morsomme!! De flyr opp og ned over alt. Jeg trodde ærlig talt de bare forholdt seg nedde på bunnen og gravde i sanden, men her ser det ut som om de er med i maraton hver dag! De svømmer frem og tilbake langs glasset, noen ganger uten å se seg for. Da blir det litt "trafikkaos" kan man si Så tar de en pause og dykker ned i sanden for å grave litt. De er jo enda ganske unge, så mulig de blir litt mer layed back med tiden? Nå har både de og jeg det bare morro. Bruker masse tid bare til å sitte å nyte synet av de vakre fiskene mine
Plussmedlem
Hallo. Hoppa ende innom tråden din jeg også

De coryene dine; hvis de er helt nyinnkjøpte, er de gjerne litt ville de aller første dagene etter at de har kommet i hus. Men Corydoras aeneus albinovarianten er også ofte litt mer "crazy" enn andre coryer, med noen unntak.
Så koselig!!!

Skal vi se.. Coryene har bodd her i drøye en uke nå så det kan jo være grunnen til at de er litt ekstra viltre! Men ser ikke ut som det dabber av noe hehe.

Prøver å legge ved en meeeget dårlig film av dem! (Note to self: må få meg et bedre film-camera!)
Plussmedlem
Hei igjen

Det er nok bare deres naturlige adferd. Albinoer er visstnok litt slik! Litt artig, egentlig.
Uansett så blir det mange flere corydoras på meg, både albino og andre som kan takle de vannverdiene jeg har

Tenkte å prøve meg litt mer frem med eikeblader. Vi har et stort eiketre utenfor kontoret som bærer bladene sine helt til våren. Det er flust med brune inntørkede blader nå som jeg kan bare plukke av Veldig kjekt egentlig!

Fikk tatt meg en tur til Biltema i dag for å kjøpe sand. Trenger det til det andre 54 liters karet som skal settes opp snart! Har hørt at sand også hjelper på senking av ph eller hardhet?? Må sjekke mer rundt dette.

Jeg venter fortsatt på at palettene mine skal leke. De har bodd her et par måneder nå, men ingen tegn til egg. Og jeg som trodde de var ganske så villige?? De har jo lagt egg tidligere hos den gamle eieren. Kanskje de rett og slett ikke liker vannet vårt.... *sukk* Får trøste meg til Platy'ene. Kan se ut som om det er noe på gang med den største "dama"
Fikk "ånden" over meg i dag og måtte bare få byttet den grove grusen som er i 112 literen til Biltemasand. Har hatt så innmari vondt av de to palettene og de to svarte khulii ålene som ikke har hatt mulighet til å grave i den kantete store grusen..

Kanskje dette også vil hjelpe palettene å komme i lek?

Det var nå litt av en jobb dette, og første gang jeg har gjort det! Tappe alt vannet av karet, ha fiskene i en stor 60 liters balje mens resten av vannet gikk i tre andre 10 liters bøtter..

Etter å ha tømt mesteparten av vannet, begynte den tunge jobben (i hvertfall for ryggen) med å grave ut grusen...så forsiktig som mulig for ikke å ripe opp glasset mer enn det er pr i dag.
Restene av slammet som var igjen i karet (ca 1 cm vann med slam) lot jeg ligge da jeg tilsatte sanden. Har hørt at en ikke bør fjerne all slammen ved slik bytte.
Sanden ser litt guggen ut akkurat nå da en del av slammen ligger på toppen. Men jeg regner med at det vil gå seg til etterhvert.

Legger ved et par før bilder og underveis bilder. Jeg får vente til i morgen med å ta bilde av karet slik at all sanden får sunket ned til bunden og vannet klarnet opp.

Vet ikke helt hvordan dette blir. Den ene Ancistrusen driver å graver litt under rota i karet for å lage til en plass for seg selv, og i den forbindelsen virvler sanden opp igjen og tåkelegger hele karet på nytt. Kanskje dette går over etter hvert?
Plussmedlem
Det blir nok bra!
Jeg er utrolig heldig som har en mann som er like intressert i akvariefisk som meg, men jeg ser nå at det faktisk kan ha en liten bakdel!!

I dag har vi altså slått til på et utrolig godt tilbud av 3 kar. En 112 liter med bord, en 80 liter med bord og en 63 liter!! Yayyy!! Da kan vi få flere fisk og mere gøy )

Så hvor er bakdelen sier du kanskje? Joda.. det er at vi begge er like ivrige og har i grunnen ingen til å holde oss igjen når det gjelder innkjøp! Vi har jo egentlig ikke plass til alle disse karene. (Jeg liker ikke å overmøblerere i huset her) Men alle karene må nok være i stua. Kan ikke ha noe på soverommet (selv om det kanskje hadde vært fint med ett der) da det blir så inni granskogen kaldt der!!! Vi har for tiden kun 2 grader i rommet.. og dette vil nok ha stor innvirkning på vanntempen..

Mannen i huset har nå i alle fall funnet ut hvor i stua de forskjellige karene kan stå. Jeg får prøve å være fornuftig å holde litt igjen med å sette dem opp ennå. Må jo tenke litt på lommeboken også. Nå vet ikke jeg hvordan dette vil ha innvirkning på strømregning heller, nå som det er så innmari høye priser, så vi får se. Karene må først komme i hus, så tar vi en ting om gangen.

Måtte bare ta bilde av Coryene som sloss med Platyene om maten i går.. den lille ancistrusen kom også og skulle ha seg en liten bit...
Hmmm... ikke så fryktelig fornøyd ennå med Biltemasand i karet. Det er jo sand over alt, på blader, på rot, på kokosnøtt osv... Ancistrusene tror jeg er de værste. Er ikke sikker på om palettene driver å roter så mye i sanden.
Plantene er også veldig utsatt da de graver og virvler opp sanden rundt røttene, slik at plantene halveis er ute av sanden...

Lurer på om jeg skal prøve å bli kvitt de to voksne Ancistrusene.... Få noen små i stedet.. Kanskje bytte ut med råsand i stedet som er en del grovere og ikke så grisete.... *tenke tenke*
Plussmedlem
Angående akvarier og plass; kjøp deg heller en brukt akvarie-reol! Der får man plass til flere akvarier i høyden. Kjempepraktisk!
Ja det har jeg tenkt mye på Anders, men jeg er litt redd at gulvet ikke tåler vekten av en reol skjønner du. Dette er et gammelt hus (vi leier på en gård) som det ikke er gjort stort med på mange år (bygningsmessig)
Tenker derfor det er litt bedre å fordele vekten av karene
Men kjære Anders... har du noen problemer med at det blir "grisete" i dine kar med Biltemasand? Jeg synes det ser så uryddig ut med sand på blader og røtter....:-s
Plussmedlem
Nei, egentlig ikke. Jeg så du skrev det over, men jeg har ikke egentlig problemer med det. Jeg har et gullfiskkar, men nå er det minimalt innredet, fiskene eter planter så det holder! :P Med de går jo hele tiden å "plukker" i sanden, så litt sand på røtter og planter blir det Jeg tror rett og slett ikke det er til å unngå når man har fisk som gravel i sanden og spytter det ut igjen. Blir det veldig mye for deg? Ingen problemer med kun corydoras, men med en del andre fisk skjønner jeg det

Kan du ta et bilde av akvariet med ny sand?
Det kan jeg vettu Er ganske bart der. Hadde tenkt å få festet noe javamose på roten men er usikker på hva jeg skal bruke.. Her er det uansett mye jobb som gjenstår...
Kampfisken "Red" flyttet inn i sitt nye hjem i dag. Her har han fått litt bedre plass for seg selv. Blir nok en litt annen innredning med tiden, med kanskje litt mer grønt i... men foreløpig svømmer han rundt og undersøker hver eneste krok i karet sitt.
Ancistrus
Da har vi sagt farvel til ancistrus hunn og hann i dag. De har flyttet til et nytt hjem der jeg vet de kommer til å trives!!
Tusen takk Vibeke ))

Får legge ved et par av de få bildene jeg har av hunnen. (er ikke sikker på hva slags type dette er) Har så langt jeg kan huske ikke klart å få et bra bilde av hannen...
Plussmedlem
Jeg syntes akvariet med den nye sanden varfint, jeg! Ikke noe sand på røtter og planter som jeg kunne se?

Fin kampfisk Jeg har en jeg også, han bærer navnet Harry. Hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap