Mitt første oppsett av et selskapsakvarium

Halloen

Har satt opp mitt første akvarium, og nå lurer jeg om det er noen som vil kommentere, komme med råd, tips osv. til fiskeoppsett og innredning. Er veldig spent på hvordan dette akvariumet vil utvikle seg, og håper jeg klarer og holde et sunt og velfungerende akvarium.

Er veldig spent nå, for jeg har nettopp fått meg 2 zebraciklider, så håper de går bra med de andre fiskene jeg har. Har lest at de kan være veldig hissige og terretoriale, men synes de er veldig underholdene og artige å se på. Det er en han og en hunn, og hunnen er visstnok drektig (hvis det heter det på fiskespråket :p)....


Er også helt ny her innpå forumet, og spent på om jeg har fått til alt riktig.

Som sagt.....tips og råd mottas med takk.

Milla
Hei Milla og velkommen til akvaforum :- )

Synes karet ditt var flott jeg og om jeg så riktig på profilen din er dette en 220Liter?
Sebra ciklidene er nok snille og flotte nå, men kan bli litt av noen "terrorister" når egg legges og blir yngel. De er kjempe flinke foreldre disse ciklidene. Jeg ville prøvd å satt inn et skille på en måte som delte av den ene siden og satt inn en kokkosnøtt hule som hua kunne legge eggene sine i. Da får de liksom sitt eget territorie. Du kan bruke røtter, stein eller planter. Men dette ser en og oppdager en fort selv. Vet ikke noe om fiskesammensetningen du har i karet, men veldig små fisk som får plass i munn til sebraene vil automatisk bli mat. Dvs at den minste fisken i karet må ikke kunne få plass i munn på den største. Det blir dyrt for........

Ønsker deg masse lykke til ;- =)

Leif
Takk for det, synes d ble fint selv også. Det er et 220 l ja Eheim hjørnekar.

Skal litt mere planter etterhvert.

Hadde ei kokosnøtt, men den tok jeg bort. Det var dumt kanskje. Har prøvd å lage litt huler av stein og røtter, men zebraene ser ut til å ha funnet seg en plass akkurat nå i hvertfall.

Ellers har satt opp fiskene jeg har på profilen min, men d vises vist ikke i tråden da skjønner jeg.

Har 2 blågurami, 2 kyssegurami, 11 kardinaltetra, 2 scalarer, 1 kampfisk med hunn, 3 algespisere, en ganske stor en og 2 tigersnegler. kommer flere snegler etterhvert og noen svarte tetra, har en og den er så ensom stakkar. Vurderer også øreål og har veldig lyst på en par frosker.....blir kankjse mye d?

Hyggelig med kommentar
Frosker??? Vet ikke, men trodde ikke det var lov i akvarier Men er ikke sikker. Mange ville nok si at du allerede har for mye fisk i karet ditt. Har selv veldig lyst på et leikspar med scalarer, men har kun en 160L som alternativ til dem. Dette sies er for lite, selv for et singelt scalare par. De blir jo store og med deres flotte finner også veldig høye.

Selv har jeg trappet kraftig ned på kar da jeg holder på å bygge akvarierom i kjelleren. Derfor er det "kun" 7 akvarier i hus akkurat nå som er oppe, og 6 stk 128L står for renovering.

Det det går mest i akkurat nå er Ancistrus, Aspidoras C125, Apistogramma og Corydoras, men har også noen levendefødere. Apistogrammaene har jeg i artskar, ellers er det litt blanding i de andre.

Lykke til videre med tråden din

Leif
åh....da blir d vel ingen frosker da. Har bare lest om akvariefrosker. Lurte på ja om d kanskje begynner å bli nok fisk snart ja. Har et 140 l som jeg vurderer å sette opp også. spørs om jeg må gjøre d, har bare plasseringsproblemer:p. skal uansett la de fiskene jeg har nå bero en stund nå for å se hvordan d går med unntak av sneglene som kommer snart. de fisketypene du skrev opp må jeg søke på.....kan ikke navn på typene enno, men d kommer vel etterhvert

jøss.....d er sånn d er å bli bitt av basillen?.....7 akvarier.....og 6 til....hehe....

for øvrig......et spørsmål om du vet.....dekker vanlig innboforsikring akvaraieuhell om d skulle skje at akvariet mot all formodning skulle gå lekk?....eller må man tegne en egen forsikring på akvarier?

milla
Ja en kan vel si at jeg er bitt av basillen. Har ingen andre spesielle hobbyer som tar tid og penger, så det går i fisk.... Har på det meste vært oppe i over 20 kar fordelt på 3 etg på forrige plassen vi leide. Men har nå kjøpt et noe mindre hus selv så det begrenser seg litt. Men driver som nevnt på med akvarierom i kjelleren. Hvor mange kar det blir der har jeg ikke ennå fått oversikten over. Akkurat nå holder jeg på med hoved delen av reolen som skal inneholde 2x160L og 6 x 128L. Det vil selvfølgelig bli en del klekkekar og oppvekstkar i tillegg.

for øvrig......et spørsmål om du vet.....dekker vanlig innboforsikring akvaraieuhell om d skulle skje at akvariet mot all formodning skulle gå lekk?....eller må man tegne en egen forsikring på akvarier?

milla

Det er flere tråder om dette temaet på forumet her, og antar det varierer fra selskap til selskap en har. Dette bør du undersøke i ditt selskap. Jeg for min del har ikke brydd meg særlig om dette egentlig, men er en tanke....
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap