- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Ilenes verden
Ilenes verden
Postet 27.01.11 kl 11:22
Endret: 28.01.11 kl 08:27
Glemte å skrive at det er guppy yngel
Har også 6 malle yngel sammen med de nå, de har jeg kjøpt på dyrebutikken i dag, de hadde nettopp kommet ut av hula. Spent på hvordan dette går..
Tok vannprøve i dag. Det viser seg at vanne er en god del for mjukt.. Er litt usikker på hva som er best å ha oppi vannet for at det skal bli bedre, samtidig som ynglet ikke skal dø av at det blir forandringer, de er jo ganske så følsomme for akkurat det. Så jeg dyppa fingeren i GH/TH+ så det ble litt pudder på fingeren, blandet det med litt vann og hadde det oppi yngelkaret.. Så får ta ny vannprøve i morgen å se om det har blitt noe forandringer
Er lov til å komme med innspill om jeg gjør dette helt feil
Er helt nye på det å ha babyfisker, så kan hende jeg gjør alt helt feil så blir glad for innspill
Har også 6 malle yngel sammen med de nå, de har jeg kjøpt på dyrebutikken i dag, de hadde nettopp kommet ut av hula. Spent på hvordan dette går..
Tok vannprøve i dag. Det viser seg at vanne er en god del for mjukt.. Er litt usikker på hva som er best å ha oppi vannet for at det skal bli bedre, samtidig som ynglet ikke skal dø av at det blir forandringer, de er jo ganske så følsomme for akkurat det. Så jeg dyppa fingeren i GH/TH+ så det ble litt pudder på fingeren, blandet det med litt vann og hadde det oppi yngelkaret.. Så får ta ny vannprøve i morgen å se om det har blitt noe forandringer
Er lov til å komme med innspill om jeg gjør dette helt feil
Er helt nye på det å ha babyfisker, så kan hende jeg gjør alt helt feil så blir glad for innspill
Postet 27.01.11 kl 16:18
Postet 27.01.11 kl 17:00
Postet 27.01.11 kl 23:13
enda flere bilder.
For å få bildet inn i selve teksten:
1. Post innlegget på vanlig vis.
2. Velg endre innlegg.
3. Trykk på bildet så det blåses opp i eget vindu.
4. Høyreklikk på det.
5. Velg egenskaper.
6. Kopier plassering.
7. Plasser kursoren i tekstrammen.
8. Velg den boksen med bildet og en liten rød strek (nr.4) og lim inn.
Til slutt post innlegg.
For å få bildet inn i selve teksten:
1. Post innlegget på vanlig vis.
2. Velg endre innlegg.
3. Trykk på bildet så det blåses opp i eget vindu.
4. Høyreklikk på det.
5. Velg egenskaper.
6. Kopier plassering.
7. Plasser kursoren i tekstrammen.
8. Velg den boksen med bildet og en liten rød strek (nr.4) og lim inn.
Til slutt post innlegg.
Postet 27.01.11 kl 23:20
Endret: 27.01.11 kl 23:36
Postet 27.01.11 kl 23:42
Sølvi Gullaksengrattis meg yngel ,det er alltid kjekkt, men du skriver at vannet er for mjukt,hva ligger ph. på da ?
Takker
Er ny på å lese av strips, så slik som jeg leser den ligger den på litt over 6,4 men ikke helt 6,8.. GH ligger på >4 .. Nitrid er 0,5
Denne vannprøven ble tatt før jeg tok oppi pittelitt av GH/TH+.. Men hva er TH?
Postet 28.01.11 kl 00:25
Vil gjerne takke de som skiftet navn på linken min Tusen takk
Da kan jeg bable om det som skjer i selskapsakvariet mit og =D Og der er det krig tror jeg :/ Det viser seg at jeg antagentligvis har tre kjønnsmodne hanner, av sorten malle, oppdrettsvarianten. Å det ser ut som de krangler litt :/ De to andre malllene mine er nok så små at de ikke er kjønnsmodne enda.
Jeg har også oppdaget at den minste mallen i selskapkaret har mye hvitt på rygg- og halefinnen sin, samnt at noen neon- og kardinaltetra har det samme, så jeg tilsatte 15ml av GeneralTonik. Vet ikke om dette fungere men håper at de blir friske nå =)
Hos ynglet ser jeg ingen dødsfall.. Alle fem mallebabyene er der. Guppy ynglet er litt mer vanskelig å telle da se svømmer så kjapt. Synes jeg begynner å se forskjellen på hunner og hanner nå, og det ser ut som at det er mest hunner..
Da kan jeg bable om det som skjer i selskapsakvariet mit og =D Og der er det krig tror jeg :/ Det viser seg at jeg antagentligvis har tre kjønnsmodne hanner, av sorten malle, oppdrettsvarianten. Å det ser ut som de krangler litt :/ De to andre malllene mine er nok så små at de ikke er kjønnsmodne enda.
Jeg har også oppdaget at den minste mallen i selskapkaret har mye hvitt på rygg- og halefinnen sin, samnt at noen neon- og kardinaltetra har det samme, så jeg tilsatte 15ml av GeneralTonik. Vet ikke om dette fungere men håper at de blir friske nå =)
Hos ynglet ser jeg ingen dødsfall.. Alle fem mallebabyene er der. Guppy ynglet er litt mer vanskelig å telle da se svømmer så kjapt. Synes jeg begynner å se forskjellen på hunner og hanner nå, og det ser ut som at det er mest hunner..
Postet 28.01.11 kl 11:27
Postet 28.01.11 kl 11:48
Endret: 28.01.11 kl 11:59
Postet 28.01.11 kl 12:06
Endret: 28.01.11 kl 12:08
Postet 28.01.11 kl 20:03
Ivar og ToneHei:) Bare stjel det med sokken.. Men husk ta den av. Her gjekk den tett dagen etterpå, men da var yngelen blitt så stor att den ikkje gjekk fast lenger. Veldig kjekt med akvarie og kjekt att det er nye som åpner opp bok.. Ha ein fin helg:)
Har ikke pumpe i yngelkaret, men vurderer å kjøpe det nå, når jeg kan ha en sokk uttapå :P hehe..
Hvor stor er ynglet når de er for store til å gå i pumpa da? Bare spør jeg, så håper jeg på at du svarer =)
Litt koseligere å skrive dagboka her, enn bare for meg selv
Postet 28.01.11 kl 23:03
Postet 28.01.11 kl 23:33
Endret: 28.01.11 kl 23:35
Ilene Nordsteien[QUOTE=Ivar og Tone]Hei:) Bare stjel det med sokken.. Men husk ta den av. Her gjekk den tett dagen etterpå, men da var yngelen blitt så stor att den ikkje gjekk fast lenger. Veldig kjekt med akvarie og kjekt att det er nye som åpner opp bok.. Ha ein fin helg:)
Har ikke pumpe i yngelkaret, men vurderer å kjøpe det nå, når jeg kan ha en sokk uttapå :P hehe..
Hvor stor er ynglet når de er for store til å gå i pumpa da? Bare spør jeg, så håper jeg på at du svarer =)
Ja vi syns og det er kjekkere å skrive her inne..
No er ikkje vi så drevne enda så vi gjer nok noen feil enda men vi lærer kva dag her inne.
Vi tok den vekk dagen etterpå. Da var dei blitt så smarte att dei hadde vett nok til å gjemme seg i planter og sånt. Syns det da var bedre ta den av for å få renset vannet skikkelig..
Kjøpte den rimeligste pumpen vi fant i butikken. No er det flyttet inn 2 lilla eplesnegler der også.
Fine bilder du har lagt ut.. Må nok prøve ta finere bilde vi også.
Postet 29.01.11 kl 15:04
Ivar og Tone[QUOTE=Ilene Nordsteien][QUOTE=Ivar og Tone]Hei:) Bare stjel det med sokken.. Men husk ta den av. Her gjekk den tett dagen etterpå, men da var yngelen blitt så stor att den ikkje gjekk fast lenger. Veldig kjekt med akvarie og kjekt att det er nye som åpner opp bok.. Ha ein fin helg:)
Ja vi syns og det er kjekkere å skrive her inne..
No er ikkje vi så drevne enda så vi gjer nok noen feil enda men vi lærer kva dag her inne.
Vi tok den vekk dagen etterpå. Da var dei blitt så smarte att dei hadde vett nok til å gjemme seg i planter og sånt. Syns det da var bedre ta den av for å få renset vannet skikkelig..
Kjøpte den rimeligste pumpen vi fant i butikken. No er det flyttet inn 2 lilla eplesnegler der også.
Fine bilder du har lagt ut.. Må nok prøve ta finere bilde vi også.
Er så koselig å få tilbakemeldinger på hva man gjør, å ikke minst viktig, for å få bekreftet om det blir gjort på rett måte eller ikke
I det siste har jeg vært heldig med bildene. Jeg skrur av blitsen så fokuserer jeg imot et lys, før jeg flytter kamera mot fisken å tar bilde, har blitt mange bra bilder av å gjøre det på den måten
Håper dere også får tatt masse fine bilder =)
Postet 29.01.11 kl 15:25
Postet 29.01.11 kl 16:42
Fikk skiftet vann i selskap akvariet og, men har ikke tatt vanntest siden jeg holder på med medisinering..
En av guppy hunnene så ut til å dø, hun ble liksom lam i bakparten, så hun lå bare på bunnen. Tok å avlivet henne, klarte ikke se på at hun hadde det vondt.
Får kanskje en guppy han av en kollega i dag, så nå skal det bli masse yngel, håper jeg..
Har også kjøpt meg to nye akvarium, et 65 liter og et på 25 liter. De kommer i uke 7 Gleder meg masse =)
En av guppy hunnene så ut til å dø, hun ble liksom lam i bakparten, så hun lå bare på bunnen. Tok å avlivet henne, klarte ikke se på at hun hadde det vondt.
Får kanskje en guppy han av en kollega i dag, så nå skal det bli masse yngel, håper jeg..
Har også kjøpt meg to nye akvarium, et 65 liter og et på 25 liter. De kommer i uke 7 Gleder meg masse =)
Postet 30.01.11 kl 13:26
Da har jeg fått meg 7 nye guppyer, der var det 2 hunner og 5 hanner, så nå er det fult i akvariet mitt.. Jeg som trodde jeg bare skulle få en hanne, ble jo selfølgelig glad for alle 7 da Så nå er det bare å vente til mitt nye akvarium kommer, slik at jeg kan ha et rent guppy kar Gleder meg super masse =D
Postet 30.01.11 kl 22:39
Postet 31.01.11 kl 01:11
Endret: 31.01.11 kl 01:15
Vannverdiene i selskapsakvariet:
NO3 = 25
NO2 = 0
GH = mellom 4 og 7
KH = 0
pH = 6,8
I forhold til de fiskene jeg har er dette ganske så bra, tror det er vanskelig å få det til helt perfekt..
De nye guppyene ser ut til å trives, hannene svømmer etter hunnene =D
Har fått tak i en kokkosnøtt til mallene, og jeg har hentet en del røtter fra min mor. Disse røttene er funnet i myrvann, men må legges ibløtt så de trekker til seg vann og synker, noe som kan ta ganske så lang tid er jeg redd for..
Har også hatt oppi en liten dose medesin i dag, da det enda vises at noen av fiskene har noe hvitt på finnene sine :/ Håper de blir friske snart.. Dette er tredje dosen med medesin så bakteriene skal nok begynne å dø nå..
Dette er det som har skjedd i dag
NO3 = 25
NO2 = 0
GH = mellom 4 og 7
KH = 0
pH = 6,8
I forhold til de fiskene jeg har er dette ganske så bra, tror det er vanskelig å få det til helt perfekt..
De nye guppyene ser ut til å trives, hannene svømmer etter hunnene =D
Har fått tak i en kokkosnøtt til mallene, og jeg har hentet en del røtter fra min mor. Disse røttene er funnet i myrvann, men må legges ibløtt så de trekker til seg vann og synker, noe som kan ta ganske så lang tid er jeg redd for..
Har også hatt oppi en liten dose medesin i dag, da det enda vises at noen av fiskene har noe hvitt på finnene sine :/ Håper de blir friske snart.. Dette er tredje dosen med medesin så bakteriene skal nok begynne å dø nå..
Dette er det som har skjedd i dag
Postet 31.01.11 kl 22:57
Endret: 31.01.11 kl 23:01