Mitt første akvarium, juwel rio 125

Da var mitt første ordentlige akvarium på plass. Jeg valgte et Juwel Rio 125 kar.

Vi hadde akvarium da jeg var liten, men det var det hovedsaklig min far som hadde ansvar for. Jeg kan vel trygt si at interessen har smittet over.

Jeg tittet veldig mye på andre sine akvarium her inne, og bestemte meg tidlig for at jeg ville ha et selskapsakvarium, med en fin blanding av ulike fisk, som ikke er for krevende.

Foreløpig har jeg gått til innkjøp av neon tetra, otto, sverdragere, black molly og guppy. (guppyene er yngel, kun to som overlevde etter mine første forsøk på å holde fisk. Dette var da i en 15 liters BioOrb)

Den ene sverdrager hunnen har fått finneråte, jeg kastet meg rundt og gikk til innkjøp av ESHA 2000 fra webzoo, forhåpentligvis dukker denne opp i posten snarest. Rart at ikke TAM kjeden eller Dyrego zoo fører denne varen... Alternativet var en General tonic, som dreper bakteriekulturen, og krever luftesten. Mye å sette seg inn i som nybegynner, men morro er det.

Planer videre for akvariet er å øke stimen av neon tetra, gå til innkjøp av noen pene dvergguramier og et par ancistrus.
Da var ESHA kuren i gang, forhåpentligvis fungerer dette som det skal, ikke noe morro med syk fisk.

Ser også at finneråten har smittet til den andre sverddrager hunnen min, det gikk kjapt!

Ellers har jeg lest meg opp på maller, lurer på å enten gå til innkjøp av et par ancistrus sp, ellers to L106. Mest sannsynlig blir det ancistrus, virker som om det er det beste valget for en nybegynner som meg.
Håper
at det stopper sykdommen. Jer er også overrasket over at ikke TAM har denne medisinen. Kompliserer jo en del hvis hele bakteriekulturen blir borte og en må starte på nytt.
Medisinering av finneråten fullført, ser ut som om det har virket bra. Hadde et lite frafall, sverddrager hannen døde brått.

Så nå er den erstattet, og jeg har gått til innkjøp av to pene ancistruser. Spennende å se hvordan de finner seg til rette i karet.
Flotte
maller, blir spennende å se de utvikle seg.
en liten oppdatering med bilder, låner et veldig bra kamera fra jobben.

Her er sverddrager hannen min og den ene ancistrusen.
Et gledelig syn møtte meg for et par dager siden, den ene mollyen min er gravid, og ser ut som om hun kommer til å sprekke.

Utrolig morsomt med yngel på vei, selv om black molly ikke er de vanskeligste å få til å yngle.

Gleder meg til å se de søte små svarte komme til verden.

Bildet er noe uklart, tatt med mobilkamera, og hun var svært lite samarbeidsvillig.
Litt omorganisering i karet, kjøpt et par nye røtter og planter.

Nytt av fisk er også et par palettcicklider og et par perlegurami.

Black molly`en er fremdeles sprenggravid, firkantet som en eske.
Noen flere bilder.

Svart-hvitt bilde av karet, palettcicklidehunnen og otto som hviler litt.
Lekker rot
Nye roten var knallfin. Kjøpt hvor?
TAM ALNA, er faktisk to røtter jeg har satt sammen.
en liten oppdatering, har montert moonlight i karet, ble veldig fornøyd. karet fikk faktisk nytt liv, og det er morro og se fisker i et annet lys, bokstavelig talt.

anbefaler folk som ikke har dette å prøve det, ser utrolig stilig ut om kvelden!
veldigt flott akvarie du fått til her..må følge med her.+ på favoritt lista mi
Gratulerer med et nydelig akvarium! Utrolig flott innredning og fisker.
Hvordan setter du opp moonlight i karet? Jeg har samme karet som deg og kunne godt tenkt meg en form for belysning der selv om det vanlige lyset er av.
Jeg har satt inn et daylight rør bak og color rør foran i armaturet og synes det gir teteaen fine klare farger
Pass på å ikke falle i fellen i å fylle for mye fisk i karet nå
thomsen
veldigt flott akvarie du fått til her..må følge med her.+ på favoritt lista mi:)

tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger, morsomt at folk liker det de ser.

Perlemor
Gratulerer med et nydelig akvarium! Utrolig flott innredning og fisker. Hvordan setter du opp moonlight i karet? Jeg har samme karet som deg og kunne godt tenkt meg en form for belysning der selv om det vanlige lyset er av. Jeg har satt inn et daylight rør bak og color rør foran i armaturet og synes det gir teteaen fine klare farger :)

tusen takk moonlight ble kjøpt på ebay, koster 150 kroner. her er linken om du er interessert:
http://cgi.ebay.com/2-Blue-12-LED-Aquarium-Fish-Tank-Light-Strip-Moonlight-/270711673229?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f07ac518d

de er festet med sugekopper, veldig lett opplegg. om du vurderer dette selv kan jeg gjerne få tatt noen bilder og lagt ut slik at du ser hva jeg har gjort.

juventus
Pass på å ikke falle i fellen i å fylle for mye fisk i karet nå ;)

ja, jeg er fristet men med 1 cm fisk pr liter vann som rettesnor er jeg innenfor. sikkert mange som har andre meninger om denne regelen.
ebo
[QUOTE=juventus]Pass på å ikke falle i fellen i å fylle for mye fisk i karet nå ;)

ja, jeg er fristet men med 1 cm fisk pr liter vann som rettesnor er jeg innenfor. sikkert mange som har andre meninger om denne regelen.

Dette er en håpløs regel som dessverre er umulig å avlive. Den gir inntrykk av at lengde er det som er avgjørende - har du et 120 liters kar, kan du ha 120 cm fisk. Det absurde i dette ser du om du tenker deg en stim neontetra som hver er ca 3 cm. Du kan altså ha 40 stk, og det vil nok gå helt fint. Om du erstatter neontetraene med for eks. Sebrabotia som kan bli ca 10 cm, skulle du kunne ha 12 stk. Problemet er at Sebrabotia ikke er vel tre ganger så stor som Neontetraene, men kanskje 30 - 40 ganger så stor! Grunnen er selvsagt at en større fisk ikke bare blir lenger, men oftest også både tykkere og høyere. (Ser bort fra åletyper). Det er med andre ord volumet og derved den biologiske belastningen fra fisken som er avgjørende, ikke lengden. I tillegg selvsagt at stor fisk krever stor svømmeplass.
530
[QUOTE=ebo][QUOTE=juventus]Pass på å ikke falle i fellen i å fylle for mye fisk i karet nå ;)

Dette er en håpløs regel som dessverre er umulig å avlive. Den gir inntrykk av at lengde er det som er avgjørende - har du et 120 liters kar, kan du ha 120 cm fisk. Det absurde i dette ser du om du tenker deg en stim neontetra som hver er ca 3 cm. Du kan altså ha 40 stk, og det vil nok gå helt fint. Om du erstatter neontetraene med for eks. Sebrabotia som kan bli ca 10 cm, skulle du kunne ha 12 stk. Problemet er at Sebrabotia ikke er vel tre ganger så stor som Neontetraene, men kanskje 30 - 40 ganger så stor! Grunnen er selvsagt at en større fisk ikke bare blir lenger, men oftest også både tykkere og høyere. (Ser bort fra åletyper). Det er med andre ord volumet og derved den biologiske belastningen fra fisken som er avgjørende, ikke lengden. I tillegg selvsagt at stor fisk krever stor svømmeplass.

ja, jeg forstår at det er en regel som bør tas med en klype salt. jeg følger ikke den slavisk, jeg skjønner at større fisk krever større boltreplass sammensetningen av fisk jeg har nå er jeg fornøyd med, jeg har ingen planer om å øke populasjonen noe. Takk for dine inspill, alltid bra å høre folks meninger.
Takk Ebo, månelys skal jeg nok ha, skal se på den linken

Ja hvis du gidder å legge ut bilder så er det supert det
Perlemor
Takk Ebo, månelys skal jeg nok ha, skal se på den linken :) Ja hvis du gidder å legge ut bilder så er det supert det :)

her er noen bilder, du får unnskylde bildekvaliteten, tatt med mobilen.

Tilfeldig bekjentskap
© Frode Roland Rønning
Reklame for plussmedlemskap