Juwel vision 450 malawi kar.

Har kjøpt meg et brukt Juwel Vision 450.
Fikk det hjem og startet opp på onsdag.
det som nå er i karet er:
ca 10 liter koralsand Fiji Pink. (vurderer mer sand el grus får se hva det blir)
52 kilo veldig porøs og fin stein.
1 gruppe Astatotilapia Calliptera, 1 hanne og 3 hunner. (ene hunen har unger i munn)
Kommer selvfølgelig flere fisker etter hvert og kanskje noen planter også.

Målet er å etterstrebe bra forhold, med ukentlige vannbytter, tilsettningsstoffer o.s.v
Vil oppdatere tråden etter hvert.

Har opprettet en gruppe på Facebook med navnet "Malawi Akvarie" veldig kjekt om noen melder seg på der så får jeg kontakt med andre Malawi folk

Heter Bengt og bor i Melsomvik
Kjøpte i dag 1 han og 3 hunner av Metriaclima estherae, Rød Sebra.
Hei.
Artig med nye malawister her inne
Jeg har hatt malawi-ciklider i fire år nå, og blir fremdeles fasinert av dem. Oppdager noe nytt stadig vekk.
Snakkes vel her (og FB), og lykke til videre.
Mvh Kristin
Handletur i sverige.
Var i går og shoppet litt ilag med to akvarie kompiser.
Vi var blandt annet en tur innom Ciklidehuset i Lerum.
Der kjøpte jeg:
2 par: Labeotropheus Trewavase.
1 han og 2 hunner: Melanochromis johannii.
1 par: Orange cap perspicax, Red top ndumbi.
4 stk: Pseudotropheus sp acei.

Og så fikk jeg noen fine Vallisneria planter av Jan Rune
Shiramor
Hei. Artig med nye malawister her inne :-) Jeg har hatt malawi-ciklider i fire år nå, og blir fremdeles fasinert av dem. Oppdager noe nytt stadig vekk. Snakkes vel her (og FB), og lykke til videre. Mvh Kristin


Hei, hyggelig å høre fra deg. Ja synnes det er veldig fasinerende med Malawi ciklider. Men er sjøl helt fersk på dette feltet. Har jo hatt andre akvarier i en del år, er vant til vannbytter og tilsettnings stoffer for og oppretholde gode vannverdier, så dette blir morro
Tappe ned karet, for oppvatring og ny akvaskaping.
I dag blir det en hektisk dag, akwariet har sige så det heller framover, det er høydeforskjell på ca 6-7mm.
Rigger til noen 54 litere + baljer og slikt så fiskene og vannet har en plass å være mens jeg vatrer opp karet.
Har fått tak i noen Vallisneria americana "gigantea" holder på å sy blomsterpotter til dem, så fiskene ikke skal få nappet dem opp. Skal ha det klart til nedtappingen.
Har kjøpt noe grov nylonnetting på gjennestad gartneri, syr noen bokser som jeg planter i og fyller på med grov elvegrus. Dette er det meningen og få gjømt bak steiner og tilderls under sanden.
Og så er det å prøve seg på ny akvaskaping, håper jeg blir fornøyd
Bengt M
I dag blir det en hektisk dag, akwariet har sige så det heller framover, det er høydeforskjell på ca 6-7mm. Rigger til noen 54 litere + baljer og slikt så fiskene og vannet har en plass å være mens jeg vatrer opp karet. Har fått tak i noen Vallisneria americana "gigantea" holder på å sy blomsterpotter til dem, så fiskene ikke skal få nappet dem opp. Skal ha det klart til nedtappingen. Har kjøpt noe grov nylonnetting på gjennestad gartneri, syr noen bokser som jeg planter i og fyller på med grov elvegrus. Dette er det meningen og få gjømt bak steiner og tilderls under sanden. Og så er det å prøve seg på ny akvaskaping, håper jeg blir fornøyd :-)


Den nettingen er noe jeg har kjøpt tidligere for å brukte til å skille av et akvarie så det blir 2 rom. Syr med tykk (0,6mm) nylon fiskesene som jeg har liggende.
Har lagt ut vidio på youtube.
Prøvde meg på filming av karet i går.
Legg merke til de hvite små Metriaclima estherae`ene,
dem er helt hvite bortsett fra et blått mettalisk skjær på ryggfinen og spon

http://www.youtube.com/watch?v=DtD4aSzcchg

Fin filmsnutt Likten den hvite/lyseblå med rød ryggfinne... Har du navnet på den?
Trond13
Fin filmsnutt :) Likten den hvite/lyseblå med rød ryggfinne... Har du navnet på den?

Hmm du mener sikkert orange rygg finne.
Da tenker jeg det er "Melanochromis perspicax Orange cap" eller det kan være Labeotropheus trewavasae.
Orange cap er den som er størst og har orange helt fram i panna.
Trewavasae er mindre og mørkere på kroppen.
Mente Orange cap'n ja. Den hadde de ikke på butikken vi var idag, men de hadde Labeotropheus trewavasae, så tok med meg ett par av de hjem
trewavasae`en er fin den også.
Om du har boken Back to Nature Guide om Malawi Ciklider, så er det den som er avbildet på permen.

Den mangler bare en pirsing i undeleppa Ser jo ut som den pønkeren, med orange hanekam og greier.
(he he, no var jeg slem)
Ruging på gang
Den ene hunnen til Melanochromis Johannii har fått skikkelig dobbelthake så der tror jeg virkelig det er ruging på gang.
Kan også virke som at den ene Astatotilapia Calliptera hunnen ruger, men har ikke så utprega dobbelthake.
Håper noe av yngelen vokser opp, burde være gode muligheter for det, siden jeg har mye porøs kalkstein med masse gjømmesteder
Mere sirkulasjon.
Satte i går inn en ekstra sirkulasjons pumpe. En Newave 1000.
Plaserte den rett ved det orginale filteret, helt i bunnen av karet, det for å skape mere sirkulasjon i det nedere sjiktet. Synnes det no ser bra ut med tanke på sirkulasjon og filtrering.
Actinic blue light
Har fra før 2 x 54w day light og 2 x 54w nature light. Har bestilt et actinic blue light.
Det for å framheve blåfarven på fiskene, har hørt det skal være bra, blir spennende å prøve det ut.
Har enda ikke bestemt meg for hvilken rekkefølge jeg skal prøve.
Kanskje bakerst et nature light, deretter et day light, så actinic blue light og framst et day light.
Tenker jeg først prøver det og ser om jeg blir fornøyd.
Kom gjerne med innspill om dere har ei mening om saken.
Melanochromis johannii
Var i dag på Krizoo og kjøpte ei lita dame til han Johan, så da har han tre damer.
Lek på gang :-)
I dag har jeg sittet og sett på at Pseudotropheus "Perspicax orange cap" har lekt.
dem har funnet en plass under et overheng av stein, der dem holder på All sanda som var der er viftet vekk.
Så da tenker jeg det er tre hunner som nå ruger, blir spennende å se om noe vekser opp.
Synd det er så mange gjømmesteder i karet, ellers så skulle jeg ha likt å få puttet dem som ruger i et eget kar, da spesielt "red cap`n"
er spesielt begeistret for denne fisken.
Ble jo litt feil det jeg skreiv, har jo selvfølgelig masse steiner i karet, for at der skal være mange gjømmesteder. Men tenker det blir alt for mye pæs å prøve og fange disse hunnene.
Johannii yngel
I går sluttet Johanni`n å tygge, jeg ble bekymret siden jeg ikke hadde sett noe til at hun hadde yngel/ sloppet dem ut for deretter samle dem inn.
Det er i dag akurat 4 uker siden jeg oppdaget at hun tygde, kan hende hun allerede hadde gjort det et par dager.
Fikk meg en gledelig overaskelse da jeg i dag ved to anledninger har sett en yngel, Kan jo være samme yngelen jeg såg begge gangene. Den holder til under det samme overhenget som moren holdt til da hun tygde. Var overaskende å se hvor stor yngelen er og så er den like gul som moren. Moren ser jeg er innom overhenget av og til, kanskje hun er og ser til bebisen(e)
Calipteraen som jeg tror begynte å ruge før johannii, ruger enda, den har ei gedigen hake
Blir spennende dager framover.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap