Det er i motbakke det går oppover!

Aldri før har det ordtaket passet bedre, for det er nettopp slik min første akvarieerfaring har vært. Eller "er" må jeg muligens presisere, siden jeg fortsatt er i oppstarten.

Jeg skal ikke legge skjul på alle feilene jeg gjorde i oppstarten. Her kommer den fulle sannheten, slik at andre også kan lære av mine feil. Jeg vet i hvertfall at jeg har fått meg en "lærepenge", men folkene her inne på AF har vært til kjempestor hjelp og jeg har klart å holde motet oppe Så før jeg går videre; tusen takk til dere alle!

Mine første fisker ble kjøpt spontant. Jeg var hos ei venninne som hadde skaffet seg to glassbeholdere à cirka 10 liter, og oppi hver av disse hadde hun fått råd av dyrebutikken at hun kunne ha tre guppyer og en algespiser. Så jeg bestemte meg for at det kunne være noe å ha hjemme i min ringe studentbolig også. Dekorativt og fint, og hyggelig med litt selskap i form av svinsende, pene fisker.
Det slo meg ikke at dette var langt fra optimalt for fiskene ("dyrebutikken sa jo at det var greit"..). Ikke før jeg kom inn på dette forumet og begynte å lese. Første tanke; svarte satan, jeg mishandler jo fiskene mine!

Som veterinærstudent er det viktig for meg å fremme god dyrevelferd, og jeg hadde så utrolig dårlig samvittighet overfor fiskene mine som måtte bo under så trange kår. La meg da også legge til at denne "bollen" hverken hadde filter, varmekolbe eller lys.
Og etter at jeg begynte å sette meg inn i vannverdier fikk jeg fullstendig noia, og begynte med daglige vannbytter, som sikkert stresset fiskene mine noe inni granskauen. I tillegg var beholderen plassert rett ved vinduet mitt, som sikkert bidro til altfor lav temperatur i vannet.. vanskelig å si sikkert, for gjett hvem som ikke hadde temperaturmåler heller..

Ikke overraskende døde fiskene mine en etter en. Første hunnen måtte jeg avlive fordi halefinnen hennes ble borte natten over og hun bare hang loddrett med hodet ned. Dagen etter gikk jeg til innkjøp av en ny hunn (for å opprettholde "en hann og to hunner"). Tidligere samme dag hadde den andre hunnen ploppet ut 17 yngel, som jeg reddet over i en firkantet "vase" på 2 liter (i nøden spiser fanden fluer..).
Noen dager senere døde den nyinnkjøpte hunnen, og var dekket av hvite fjon.
Akkurat på det tidspunktet var jeg i gang med å lete etter et rimelig, og skikkelig akvarium, så jeg kjøpte ikke flere fisker.

To dager senere døde den siste hunnen, sikkert jaget rundt av hannen Jeg var skeptisk til om hannen ville klare å være alene, men han virket helt tipptopp de to neste dagene. Og så fant jeg han på bunnen også... han óg var dekket av hvite fjon.
Så nå satt jeg igjen med min lille pitbullpleco i "bollen" og de nå 15 ynglene i vasen (to av dem døde tidlig).

Det nye akvariet mitt på 54 liter ble kjøpt 11. august, og mannen som jobbet i butikken sa det ville gå greit med pitbullplecoen og de 15 ynglene i et ikke-innkjørt kar siden forurensningen ville være så liten. Han virket veldig kunnskapsrik, hadde flere akvarier selv, så jeg har ingenting å utsette på personen. Men da pitbullplecoen min tok kvelden to dager etter følte jeg for å spørre her inne på forumet. Akkurat da hadde jeg bare disse test-stripsene til å sjekke vannet mitt med, noe som ikke var nøyaktig nok (fant jeg ut..). Trolig hadde jeg problemer med NH4. Det ene førte til det andre og jeg fikk hjelp på veien i form av filtergrums fra et innkjørt kar, sånn at jeg kunne få en liten boost. Det er nok ikke til å legge skjul på at dette trolig ble redningen!

Samtidig ble det bestilt dråpetest til måling av NH4, pH og NO2. I mellomtiden gikk det i daglige vannbytter på 10-15 liter, og jeg gikk til innkjøp av sand (og det var litt av en jobb å skylle denne sanda før jeg kunne ha den oppi, i tillegg til alt annet arbeid som for eksempel å fange 15 raske småtasser).
Testene kom, og det var relativt fine verdier; laveste nivå på NH4, pH 7.5-8.0 (har senere gått ned til 7.5, trolig pga trerota jeg har oppi), og NO2 på rundt 0.025-0.05.
Likevel, jeg drev fremdeles med daglige vannbytter for å være på den sikre siden. Når det hadde gått rundt en uke vurderte jeg å gå over til bytte annenhver dag, men før jeg bestemte meg ville jeg sjekke NO2 igjen. Den hadde økt til 0.05-0.1. Ok, stress ned, tok et vannbytte på 20 liter. Målte ny NO2 dagen etter; økt til nesten 0.2! Shitshitshitshit! NH4 var fortsatt på 0, så det var i det minste litt gode nyheter.

Det er tre dager siden NO2 var på 0.2, og i denne lille perioden har jeg byttet 20 liter vann daglig. I går målte jeg på nytt etter at jeg byttet vann, og til min store fornøyelse var den nede på 0.025-0.05. Enda bedre; i dag målte jeg før vannbytte og den var fortsatt nede på samme verdi. Lykke!
Jeg holder samme rutine med 20 liters vannbytter de neste dagene før jeg får "fiskevakt" fra mandag-fredag mens jeg er på kurs i Sandnes, hvor det vil bli byttet 10 liter daglig. NO3-test er også bestilt nå sånn at jeg får sjekket om det er tilstrekkelig med bakterier som omdanner NO2 til NO3. Blir spennende å se. Jeg krysser fingre og tær!

Mitt neste "lille problem" er nå at temperaturen i karet øker i takt med det fine været vi har i Oslo for tiden. Jeg har hatt den liggende på rundt 24, og den er nå oppe i 26. Ikke faretruende høyt, nei, langt i fra, men etter denne turbulente starten føler jeg at jeg lever etter Murphy's lov; Alt som kan gå galt, vil gå galt. Så jeg venter bare på den neste tingen som skal kjøre kjepper i hjulene mine, heheh :P

Neida.

Men la meg heller avslutte dette første innlegget med noe positivt:
Yngelen min er snart fem uker gamle, og jeg ser tydelig at de vokser (noen litt raskere enn andre takket være rå glupskhet). De ser virkelig ut til å trives, og jeg har allerede tillagt dem all den personlighet en "fiskemamma" kan gi dem Men det er artig å se en viss forskjell på dem. Jeg kjenner igjen i hverfall halvparten og vet hvor hver og en av dem pleier å holde til i akvariet; "Herr Glupsk" er som regel oppunder flyteplantene og kommer frem og "maser" etter mat hver gang jeg beveger meg, en annen liker seg inni javamosen, to andre har okkupert hvert sitt område av treroten, og en annen liten tass holder til i det ene hjørnet blant steinene.

Jeg må også si at jeg har kommet et stykke på vei kunnskapsmessig sett. Fra å være av den oppfattelsen at bolle+vann+fisk = jippi, er alt som trengs, til å lese meg opp på innkjøring av filter, nitrifikasjonsprosessen, pH-endringer som følge av trerøtter, vannverdier i hytt og pine, og jeg vet ikke hva annet. Ja.. Jeg gir meg selv en stjerne i boka for dette her!

Bilder:
1. Aller første oppsett.
2. Etter innkjøp av sand og fått nye planter (fra Lisbeth, som også ga meg filtergrums).
3. Etter å ha lagt oppi trerota, flyttet plantene, og lagt på svart papir i bakkant. Siste finish blir en kokosnøtthule, men det stresser jeg ikke med foreløpig.
Jubel i heimen, nitritten er så godt som borte! Jeg er fristet til å si at den var på verdien "mindre enn 0.01", for den hadde en ganske lys gul farge uten noe som helst hint av aprikos- eller lillafarge.

Nye 20 liter er byttet i dag, og det er med godt mot jeg snart setter kursen mot vestlandet og føler at akvariet er i trygge hender hos fiskepasseren min (som da kan få lov til å ta litt mindre vannbytter enn opprinnelig planlagt).
Hei! Nitritt er ikke noe morsomt å bli rammet av.. så flott at du har fått has på den! Da jeg hadde nitritt i min 60liter byttet jeg omlag 40liter om dagen i endel uker, slitsomme greier!
Jeg synes det er kjempespennende med guppybeibier, morsomt å følge med på hvilke farger og mønstre de får etterhvert som de vokser opp! ^^
Kjenner jeg får litt lyst (nok en gang) å prøve, men de dør jo bare så plutselig..

En ting du skal vite siden du er ny på forumet; litersyka smitter raskt her! =D
Takk Det har vært en slitsom periode med daglige vannbytter av betydelige mengder, samt stresset med å hele tiden måle nitritt og krysse fingrene for at den enten holder seg stabil eller har falt. Oppdatering har i hvertfall kommet fra fiskepasseren min, om at nitritten har holdt seg nede på det lave nivået, hvilket jeg er storfornøyd med!

Ja, å følge med på guppybebisene er veldig stas Spesielt nå som jeg har jobbet så mye for at de skal overleve, da blir det ekstra gøy å se dem vokse opp. Flere begynte å få farge for noen uker siden, og jeg gleder meg nesten til å komme hjem fra kurs nå og se hvor store de har blitt på en uke og om fargene deres har blitt tydeligere. Jeg får nesten se hvordan det går med den gjengen jeg har nå (har tenkt å beholde bare hanner) i forhold til om jeg fortsetter med arten. De er jo veldig pene!

Hehehe, litersyka kommer nok til å ramme meg etterhvert, men ikke med det første siden jeg kun bor på 17 kvadrat
17 kvadrat, men da har du jo good plass! =D

Jeg ble så ivrig med guppyer av å lese om deg og guppybeibiene at jeg kjøpte to hoer og en hann til i dag - skylder på at jeg synes den ene hoa var ensom :p
Er kjedelig med Dyrebutikker som bare er interessert i og selge og som ikke bryr seg noe om hvordan dyrene har det,er glad jeg ikke har opplevd det enda!
Selv er jeg sjeleglad for at jeg tok meg tid til og lese her på Akvaforum først,før jeg gikk til impulskjøp av både Akvarium og fisk samtidig...
Nå har jeg kjøpt meg Akvarium,men fisk skal ikke anskaffes før alt er oppe og går og jeg vet at jeg har alt av utstyr.

Hvordan gikk det forresten med fiskene venninen din først kjøpte seg?
Vannsti: Haha, "god plass" er vel litt å ta i når jeg har kjøkken, bad og en liten bod innenfor disse 17 kvadratene :P
Så kult at jeg også var til inspirasjon!

Animorpher: Helt enig! Og jeg på min side er glad for at jeg fant AF i det hele tatt, om enn litt i seneste laget. Likevel, dette forumet har jo reddet hobbyen min, og yngelen
Fiskene til venninnen min klarte seg ganske bra en stund, og hun hadde dem vel i cirka to måneder før et par av dem begynte å vise sykdom i form av "dårlig balanse"/svømmeblæreproblemer. Hun syntes synd på dem og når hun så akvariet mitt fikk hun enda dårligere samvittighet. Det hele endte med lange samtaler med lister for og imot å ha akvarier, og konklusjonen ble at hun ikke ville bruke like mye tid og penger på det som meg, og da valgte hun å avlive fiskene.
På tide med en liten oppdatering!

Jeg er hjemme igjen fra kurs i kjøttkontroll, og gliste fra øre til øre da jeg så hvor mye yngelen min hadde vokst på bare en uke. Nå begynner det virkelig å bli litt størrelse på de jeg vet er raskest framme ved fôring, mens andre sjenerte individer som holder seg langs bunnen og napper til planter og steiner er fortsatt ganske spinkle. Flere av fiskene har også fått mer farge på halefinnen sin (det ser ut til å bli en overvekt av oransje og svarte haler her).

Gliset var dermed ikke fullt så stort da jeg så at jeg hadde fått blågrønnalger/cyanobakterier. Det er heldigvis ikke de store mengdene; bare på et par av grussteinene jeg har borti hjørnet og innimellom javamosen. Planen er i hvertfall klar; de to steinene tar jeg bare ut og hiver, og javamosen skal jeg prøve å "støvsuge" med heverten (forhåpentligvis har mosen slått rot, sånn at det ikke følger med i dragsuget). Hvis støvsugingen ikke funker tar jeg fram saksa og klipper vekk de berørte områdene.
Det blir også en liten opprydning ellers med å fjerne døde planterester. Flyteplantene mine tar kvelden en etter en her, uten at jeg vet hvorfor. Men de gjør jo ingen nytte for seg ved å råtne, så bort med dem!

Jeg klør også i fingrene etter å ommøblere litt i akvariet, samtidig som jeg vil prøve å samle all yngelen min for å se om jeg fremdeles har alle 15. Men jeg tror jeg drøyer dette til a) jeg har kjøpt meg enda en plastikkbøtte slik at jeg kan ta vare på mer enn bare 10 liter av vannet, og b) yngelen har blitt enda litt større. I tillegg ser jeg for meg at det er nok stress for en dag at jeg klipper vekk BGA.

Nitrattesten min hadde også kommet mens jeg var bortreist, og i dag har jeg testet både nitritt og nitrat. Forrige vannbytte var på fredag, og i dag målte jeg NO2 til mindre enn 0.01 (yay!) og NO3 til 1.
Nitraten har jeg ikke satt meg godt nok inn i, men den står som godkjent verdi, og det at det er noe der (i tillegg til at NO2 er så godt som ikke-eksisterende) tolker jeg som at de riktige bakteriene i filteret mitt begynner å bli mange nok til å gjøre en skikkelig jobb.
Det er på dagen tre uker siden jeg fikk filtergrums, noe som kan passe med tidsperspektivet i en tradisjonell innkjøring. Så forhåpentligvis er jeg over den verste faren!
Hah! 1 poeng til Malene, 0 poeng til BGA!
"Støvsuging" av javamosen så ut til å gjøre susen, dét pluss litt finklipping etterpå. Ser kun noen få smaragdgrønne kuler igjen på noen av mosestråene, men jeg satser på at begrenset lys og mindre fôring en periode vil kunne gjøre at de enten forsvinner helt, eller i hvertfall holdes i sjakk.

Hmm, jeg tok vare på noe av den grønne massen og helte salt over. Jeg forventet å se det bli rødt (som jeg har lest i en artikkel om BGA), men ingen endring så langt. Kanskje jeg bare hadde jukse-BGA..?

Nuvel, borte/redusert er det nå i hvertfall.
Fortsatt gode nyheter på akvariumfronten! Noe som er veldig heldig da presset fra studiene har begynt sin anmarsj, og det hadde ikke fristet med daglige 20-liters vannbytter da.

Jeg har ikke byttet vann siden forrige innlegg (4. september), og etter at det nærmest ble en vane og bytte vann daglig føles det veldig.. feil?.. å ikke bytte så ofte lenger.

Såh! Derfor tok jeg like greit og testet full pakke med NH4, NO2 og NO3. Resultatene får meg til å smile;
NH4 0
NO2 0
NO3 1

Til helga blir det henting av kokosnøtter og steiner hos min far, med påfølgende opprydning (og opptelling av yngel) på søndagen eller mandagen.
*glede seg*

Det er merkelig hvor knyttet jeg blir til yngelen også. Spesielt når det er så mange av dem, og siden de er så like alle sammen. Men det er nesten så jeg gruer meg til den dagen jeg selger/gir bort dem jeg ikke skal ha. I starten ville jeg bare beholde 3-4 hanner og kjøre på med en ancistrus og en gruppe corydoras av noe slag (vet at de har andre vannkrav, men faktisk er det guppyen som ikke har det "optimalt"). Men nå tror jeg at jeg vipper over mot å beholde de fleste av hannene (med mindre det viser seg å være 10 stykker..), og enten kjøpe 1-2 ancistrus eller en liten gruppe otocinclus i tillegg. Ah, valgets kvaler!

"Heldigvis" er det ennå en del uker igjen til yngelen blir kjønnsmodne og jeg kan skille dem på det grunnlaget.
Det ble ingen kokosnøtter, og steinene jeg tok med meg er jeg for skeptiske til å ha oppi karet (de glinser litt for mye, noen er litt rødlige.. slike ting). Men i dag ble det en opprydning og noe ominnredning i akvariet.

Jeg fikk fisket ut yngelen min i dag og telt dem samtidig. 12 stykker (så tre har dødd tidligere og forsvunnet..), som uheldigvis plutselig ble til 11. En lærepenge jeg har fått er å dekke til toppen av håven med hånda da fisken kan prestere å sprette ut. Litt småpanisk prøvde jeg desperat å plukke den lille fisken opp fra gulvet, men jeg hadde ikke sjans! Da jeg endelig fikk brukt vann til å skylle fisken bort og over på en plastpose, og så lempet den oppi bøtta var det for sent. Men det var kanskje like greit også, for under forsøket på å plukke den opp hadde jeg klart å ødelegge halefinnen dens.. :/

Og neste problem kom altfor raskt. Jeg brukte en ny skrubbesvamp til å gni vekk alger på innsiden av frontglasset, og jeg fikk helt åndenød da jeg skulle klemme ut vannet av svampen og så at det kom SÅPE!! Heldigvis var fisken allerede tatt ut, men herregud..FILTERET! Jeg kastet svampen fra meg og hoppet til, røsket ut stikkontakten og fikk tatt ut filteret og satt det over i en av bøttene med vann.
Så var det å sette i gang med å fylle på vann, ta ut alt igjen, fylle på nytt, ta ut alt igjen osv. for å fortynne såpen. Jeg håper, håper, håper at ingen skade er skjedd. Så langt ser det ikke ut som om ting har gått skeis.
hehe... På mange måter en lang motbakke du har... Stå på :P Deilig når du er på toppen!!
Det tror jeg på!
Ting har jo gått veldig bra i det siste nå (bortsett fra det lille uhellet for noen dager siden), og så lenge jeg klarer å unngå kløning så ser jeg ikke helt hva galt som kan skje neste gang. Men, bank i bordet for at at jeg slipper flere uhell i tiden fremover
hehe, huffda! Nå når du nok snart toppen av den motbakken ja! Ser det ut som det har gått bra etter såpeuhellet?
Det ser ikke ut til at såpeuhellet har forårsaket noen skade. Filteret fikk jeg røsket ut ganske kjapt så jeg er ikke så bekymret for det, men skal ta og teste vannet om noen dager for sikkerhets skyld.
Og fiskene er som de pleier å være; oppmerksomhetssyke matvrak :P

De er også syv uker gamle i dag! Så langt ser det ut som om alle sammen er jenter, med en stor trekantet gattfinne. De regnes kanskje ikke som kjønnsmodne ennå, så det kan jo hende jeg tar feil. Aner ikke når hannene utvikler disse gonopodiene sine.. :P
Veldig bra det da.
De ser ut som hunner helt til de plutselig en dag er blitt hanner, etter min erfaring..
Så spretter masse lekre farger frem på dem =)

Jeg har enda ikke fått noen guppybeibier!
Aha, jeg skjønner! Da er det jo enda "håp" Heheh, jeg vil helst ha bare hannene, mest på grunn av at de har sterkere farger og ser mer dekorativt ut, men hvis det kun er hunner så krysser jeg fingrene for at de har arvet en god del av genene til moren sin - hun var nemlig veldig fin med stor, blå hale

Bebisene kommer nok når du minst venter dem
Jepp, vi får krysse fingrene for at det er hanner du får da! Jeg har en ordentlig stilig hannfisk, den har alle mulige farger, ytterst på halen er den litt vanlig orange men så blir den metallisk blå og litt hvit innover. =)
Hadde også en plan om ren hannguppykoloni en gang, men jeg endte selvsagt opp med hunner også.. er jo så gøy å følge med på yngel ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap