Det våte element:)

Da har vi kommet litt i gang med akvariet, har hatt det gående i over en uke nå.

Se jo nå at vi startet for tidlig med fisk oppi, men ingenting å gjøre med det nå.. Vi får bare suge til oss så mye informasjon som mulig og gi fiskene godt stell

Syns det er veldig vanskelig å innrede akvariet slik jeg vil ha det. Har en plan i hodet, men finner ikke de rette tingene for å realisere planene. Til nå har vi ominnredet det to ganger, og det ligger en rot i vann som venter på å komme oppi

Sammensetning av fisk er jo et helt eget fag, og her mangler vi virkelig mye. Men vi prøver å lære så fort vi kan, og suger til oss informasjon fra alle som har noe å dele

Til nå har vi mistet en black molly, så venter egentlig bare på at den andre også skal ta kvelden men det er prisen å betale for vår utolmodighet..

Gi meg gjerne noen tilbakemeldinger på akvariet, alltid kjekt med noen tips
hei og velkommen til en ny og spennende hobby! her på forummet er det masse kjekke folk, selv om noen i blant blir litt ivrige og kar virke litt overlegne eller krasse så er det bare å ta det med et smil å tenke at lærdom er lærdom

har ikke noe kjempekonkret til deg, men en ting jeg vil anbefale er å lese masse både på forum og i databasen og gjerne danne deg et bilde av hva du vil ha og hvordan du vil ha det. personlig synes jeg det er bedre å gå i butikken å se etter en fisk jeg har bestemt meg for på forhånd, og om de ikke har den andre alternativer jeg også har satt opp, for det er veldig kjipt å bli pakket på noe du ikke har peiling på fra butikken så kommer du hjem og leser om det og finner ut at de passet jo ikke i det heletatt!

at du har startet tidlig med fisk trenger ikke være bare dumt. men for at ikke alle skal stryke med nå i starten ville jeg anbefalt å bytte 25-40% vann 1-2 ganger i uken den første mnd, deretter finner de aller fleste seg en rutine på når og hvor mye de bytter. jeg bytter ca 30% 1 gang i uken noen tar litt større bytter litt sjeldnere, og noen litt oftere, spørs helt hva fisker du har

men en liten heads up: som du allerede har merket har du jo gjort "feil" allerede, ettersom du ikke har et ordentlig innkjørt filter enda. du vil helt ganrantert gjøre flere feil id en forstand i lang tid frammover! ( har holdt på i ca 2 år og gjør feil enda jeg) men er bare å holde ut! for det er veldig givende når det går bra! så ikke mist motet om du skulle være så uheldig å miste fiskene.

de aller fleste finner seg jo en nisje innen akvaristikk de helst holder seg i, noen coryer, andre L-maller, discus, cicklider, levendefødere, brakkvann,saltvann osvosv. for min del går det mest i Corydoras og Killi. så i starten er det bare prøve å feile fase for de fleste, men derfor er det jo bra med et slikt forum som dette da!

masse lykke til å hold motet oppe! om en kommer over " oppstarts-kneiken" er dette en knall hobby som er svært givende og spennende, ikke mist sosial om en skulle velge å engasjere seg i en akvarieklubb

Stå på!, og jeg skal Følge med på dere!

Hilsen Anders Damm
Takk for tilbakemeldingen

Er super glad for at vi dumpet over dette forumet, er så utrolig mange her som virkelig har peiling på akvarie. Personene og bildene fra akvariene er en inspirasjon for oss nybegynnere

Hadde vi kjøpt fisk igjen så hadde vi ikke hatt silver dollar i akariet, ser at det var en totalt feil annbefaling fra butikken.
Snakket med dem om det i går, men de mener at det ikke var noe problem å ha den i et 180l kar. Blir usikker i forhold til hva jeg kan forvente av dem..

Nå skal vi la fiskene roe seg ned og kjøpe mer fisk når vi har fått orden på verdiene, men da skal vi gjøre som du sier. Bare se men ikke røre
Se hva de har så gå hjem og lese oss opp om hva som faktisk passer i vårt våte element
Enda et akvarie:)
Da har vi kjøpt akvarie nr 3 Dette er på ca 60 liter, og her har vi sandbunn.
Vi tok en tur på stranda i går for og hente hjem litt sand, så den er nå både kokt og skyllt.
Denne gangen skal vi prøve å gjøre ting i riktig rekkefølge, så nå står det og sviver med sand, vann, pumpe, pynt og planter i. Har til og med matet det i dag

Til nå har vi startet opp 1 akvariet i uka, så hvis denne trenden fortsetter så trenger vi snart større plass
hehe dette lukter litersyken lang vei kjenenr følelsen!

men om dere har hatt et kar gående i 3 uker, kan dere nå i uke 4 og 5 ta litt ( ikke alt for da resetter du jo det første karet) av filter guffen til det første karet, hvis det er noe der da! er verd å bite seg merke i! da får du jo en kickstart på det

hva har dere tenkt å ha oppi der da?

må bare si at ettersom det er sandbunn er det jo perfekt til corydoras hehe men dere har nå litt tid til å tenke dere om
Ja vi har virkelig fått litersyken her i hus

Det er jo så utrolig morro å innrede og planlegge et akvarie.
Vi tenkte i første omgang å prøve å yngle på platy og ilddrager, så får vi frigjort litt plass i det store akvariet på 180l. Fiskevalgene der var ikke så gjennomtenkt så nå prøver vi å rette opp litt i det.

Vi har valgt sandbunn for å ha muligheten til senere å ha fisk som trives bedre med det en grus, må bare lese oss opp litt om hvilke fisker det er

Det er så utrolig morro å få ting til å fungere, så vi starter med de letteste å avle på først. Så blir vi nok litt mer avanserte etter hvert.

Corydorasen var virkelig ikke et dumt valg, kan godt hende vi putter oppi noen av de ja

Det "eldste" akvariet har nå snart gått i 2 uker, så etter enda en uke skal jeg se om vi kan få tatt litt slam i fra det. Takk for tipset
Sand fra stranda kan være flott, hvis den ikke er så finkornet at den blir helt hardpakket.

En tig som jeg fant ut da jeg forsøkte, var at den inneholdt mange små biter av skjell mm. som ikke ble fanget opp da jeg silte den. Det kan være vanskelig å se hvor mye det er.
Om det samme er tilfelle hos dere, kan det være lurt å gjøre en test før dere innreder karet: mål pH i kranvannet, fyll en bøtte nesten opp med sand, fyll opp med vann og la stå en dag eller to. Hvis pH stiger merkbart, må dere ta hensyn til det når det gjelder valg av fisk, altså velge fisk som tåler så høy pH som sanda vil gi.
ååååhhh....
Å vi som trodde at nå hadde vi tenkt på alt!!!!

Hm... Det er litt småsteiner i sanden, men ikke mye. Vil si at det er ganske ren sand.
Kanskje vi bør revurdere bunnen litt igjen da..
Hva er for tett sand? Hvordan kan jeg finne ut det?
Jeg tror ikke det er skjell i sanden da vi har hentet den i fra ferskvann, men skal holde et øye med det og sjekke det ut

Vi skal heldigvis la dette karet stå litt så vi har tid til å rette opp i de feilene vi gjør før vi slipper fisk oppi

Tusen takk for tipset, hadde vært kjedelig å finne det ut etter at fisken hadde fått et nytt hjem
Mente ikke å skremme dere. Tenkte Flekkefjord = strand =saltvann. Sand fra ferskvann inneholder ikke skjell etc. som sand fra saltvann. Men den må kokes!

Den jeg fant var så finkornet at når jeg hadde den i en lite bøtte og tømte av vannet, ble den sittende igjen i bøtta selv om jeg holdt den nesten opp ned. Kjentes veldig fast ut, super til å bygge sandslott med, om dere skjønner.

Ha fire fem centimeter i bunnen av en børre full med vann og kjenn med fingrene. Vil planterøtter lett kunne etablere seg og vil vann lett kunne sirkulere i dette laget?

Grov Biltamasand som er beregnet til akvariebruk har kornstørrelse 0,2 til 1 millimeter. Under dette blir gjerne for finkornet.
Bedre å bli skremt nå når vi ennå kan rette opp feilen

Er kanskje redd vi har for kompakt sand.. søren!
Kan vi blande i litt småstein som vi har brukt i et annet akvarie tidligere?
Hva annbefaler du?
Har ikke selv erfaring med dette, men har lest flere innlegg som forteller at om man blander grus (småstein) og sand, vil sanda etterhvert synke ned og grusen bli liggende øverst. Det er lite ønskelig av flere grunner: for finkornet sand vil fortsatt pakke seg i bunnen, grusen vil bli liggende øverst og gjøre at fisk som liker sand, ikke vil like seg her (corydoras, Apistogramma-arter, sommerfuglciklider m.fl.) samt at det er mer vrient å få opp slam fra grus enn fra sand, slammet vil legge seg oppå sanda og kan lett suges opp.

Noen har lagt inn skillevegger i bunnen slik at de kan ha grus rundt planter og sand ellers, men det tror jeg kanskje er for de spesielt interesserte.
Er kjempe glad for at du sa i fra om dette
Vi får la det stå noen dager og prøve og finne ut om sanden er for kompakt, så får vi evnt. skifte over til grus.
Skal lese så mye jeg kan om det her inne i mellomtiden
Endringer i akvariet
Nå har vi gjort litt endringer i akvariet igjen, men sliter med og bli fornøyd.. Det ser liksom så tomt ut i forhold til alle de flotte bildene jeg ser av deres akvarier.
Nå kan jeg vel ikke forvente for mye av meg selv enda, men planen i hodet kommer liksom ikke frem i karet.

Kjøpte to nye planter i går, prøver å få til en mer naturlig plass for dem, men det er jammen ikke lett.. Men men, vi fåt ta tiden til hjelp

Har testet verdiene på mine 3 kar i dag igjen og de er alle sammen helt like. Det ser ut som hardheten på vannet har steget litt, og det er jo bra

La også med et bilde av det nyeste karet
Det nederste blidet ble bra men lurer litt på om det ikke er javabregne som står til høyre der? Disse liker ikke å plantes i bunnen, men vil vokse på røtter og steiner. Det fikk jeg lære her på forumet en tid tilbake, da jeg hadde plantet noen av mine i sand.

Takk for tipset
Vet du hvordan vi kan plante dem om til stein eller rot?
Du kan bruke gummistrikk og feste røttene til roten/steinen. Men det er viktig å passe på at fiskene ikke kan sette seg fast ! Det går også an å bruke fiskeseen, men også her må man passe veldig på at ikke fiskene kan sette seg fast på noen måte. I en rot, kan man borre små hull, og knytte planten fast med sen på denne måten. På stein er nok strikk det beste. jeg har selv brukt fiskesen, men det var ikke så lett.

lykke til
Sånn:)
Da har vi plantet om javabregnene, de er delt opp og satt på steiner med fiskesen.
Vi har kjøpt nye kardinaltetra, da den forige stimen ble redusert til bare 4 stk pga hvitprikk..
Og i samme slengen så kjøpte vi svart neontetra og to bunnfisker. Den ene en kjempe med slør, den er utrolig fasinerende (husker så klart ikke navnet...)
Noen som har tips til endring i akvariet?
Klarer ikke helt å bli fornøyd med designet, føler stadig at det mangler noe...
Men hva??
Oppdrett av ancistrus
Har nå funnet ut at det er en slørvariant av Ancistrus som er den nyest beboeren i akvariet
Vi har 3 av denne slagen, men vet bare at den ene er en hunn. Vi venter i spenning på at de andre to skal bli så store at vi kan se kjønnet på dem.
Ut i fra hva de sa på butikken så er det ikke alder som bestemmer når det kan ses, men størrelse. Vi har lagt tilrette for at de skal kunne legge egg og formere seg, så nå gjenstår det bare å se om vi har en hann i det hele tatt

Har noen av dere erfaring med oppdrett av disse? Når kan vi forvente at vi kan se forskjell på dem? Er det noe vi kan gjøre for og skynde på prosessen?

Syns dette er en fasinerende fisk, og nå når vi har litt størrelse på den ene så ser en jo virkelig detaljene så godt
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap