Fiskesuppa mi :)

Hei! Nå har jeg tenkt vel og lenge på om jeg skal opprette egen tråd eller ikke....Er jo så artig å lese deres tråder, men mange av dere virker så proffe at jeg blir litt redd for å ikke være god nok . Men nå har jeg snart vært rammet av litersyken i et år og har lært masse på denne tiden, så nå trooor jeg at jeg tør utsette meg for kommentarer og kritikk

Jeg har foreløpig 3 kar: Mitt første er et 65 liters jeg fikk brukt av svigerfar. Her går det 6 corydoras aeneus (4 av dem albino) en liten anscistrusgutt, 17 neontetra og en sverddrager. Sverdragern flytta inn da jeg overtok et annet kar med fisk... Egentlig går ikke levendefødere så godt overens med vannverdiene her i huset, men den lever da og koser seg enn så lenge Fluval u2 pumpe og sand kjøpt i dyrebutikken (regner med det er rådasand).

Mitt andre kar er et 250 liters, også kjøpt (eller faktisk fått! Måtte bare betale for ny topp da det gamle var ødelagt) brukt.

Her har det vært litt ymse oppi, men nå går det 3 gullfisk (comet variant) en ganske stor anscistrushann, 3 SAE, en praktbotia (gjenlevende etter at kompisene døde... Ser ut som den trives, så skal få bli inntil videre) og en stakkars otto (også gjenlevende etter at flokken dens døde). Her det forresten biltemasand oppi. Går med utvendig pumpe: Fluval 305, noe jeg mistenker er for dårlig. Vurderer å sette inn en innvendig i tillegg.

Kar 3: et som skal være 64 liter, jewel med innebygd jewelpumpe. Også kjøpt brukt. Her går det 5 corydoras panda, en liten anscistrus, 4 glødebåndstetra og en CT-kampfisk. Biltemasand her også

Har bestilt meg et 30 liters nanokar fra akvariereker.no hvor jeg skal ha reker oppi. Ikke heeelt bestemt meg for type enda. Håper jeg får det til uka

Ellers om meg: dame på snart 31 år, alenemor til en gutt på snart 6 år (men jeg har kjæreste da, han bor bare ikke sammen med oss enda). Går på skole, jobber og leser her på forumet så øynene blir både såre og våte

Bilder kommer sånn etter hvert
Får vel legge inn noen bilder også da

Vet ikke hvordan jeg får tekst som hører til bildene, men karet er i hvert fall 250 liter`n. Gullfisken bor oppi der. Kampfisken bor i 64-liter`n
Kjempefin den kampfisken din ;D
sissimor
Kjempefin den kampfisken din ;D

Ja, jeg vet Tusen takk Kjæresten min som fikk bestemme hvilken vi skulle ha, han gjorde et godt valg fant jeg ut da vi kom hjem. (Jeg ville egentlig ha en knall rød en).

Ikke noe spennende i posten i dag heller... Har som sagt bestilt nanokar fra akvariereker.no og skulle helst hatt det for leeenge siden Klør i fingra etter å få det igang. Tenker litt på innkjøringstid også..... Men reker sendes vel i posten en stund enda.... (Tenker på kulda der, forhåpentligvis blir det ikke 20 minus på et par måneder enda.... brrrr!).

Rekene jeg har mest lyst på er red bee og black bee... Men siden jeg er helt nybegynner på reker tror jeg at jeg tar til fornuft og starter med sakura Fine de også synes jeg. De er vel ganske enkle å holde også har jeg skjønt.

Vel, det var dagens sukk fra meg
Hm, ble visst et sukk til i dag... Som så mange andre her inne har jeg forelsket meg i corydoras. Har aeneus i 65 litern og panda i 64 litern..... 5 stk panda. Men ønsker meg så innmari green laser og/eller sp.black også.... Blir det for voldsomt å "stappe" en gruppe med en av disse typene sammen med pandaene? Er 64 liter for lite rett og slett?.....

Uff fader og, må få meg et HUS å fylle opp! Bor på knappe 70 kvm, og har snart fylt opp alle ledige plasser.....
Er ikke lett og bo på noen knappe kvadratmeter nei,kjenner meg igjen der.
Corydoras er helskjønne,syntes selv ikke så veldig mye om de,men den siste tiden så har jeg vippet over til og like dem mer og mer og lysten ble ikke mindre av og se dem i levendes live i dyrebutikken idag.
De jeg så,svømte rundt og rotet i sanden og var bare helt bedårende og se på!
Blir faktisk noe helt annet og se fisken i levende live enn og sitte og se på ett bilde og lese andres erfaringer med arten her inne på Akvaforum.

Flotte bilder av Akvariumene dine var det forresten også!
Ja, corydoras er knallsøte Får vel "servert" 6 stk green laser på døra i dag og, juhu

Drømmen hadde vært å hatt en reol eller noe med flere små artskar oppå hverandre, men her er det ikke plass. Får se hva framtiden bringer
Linda1980
Ja, corydoras er knallsøte :) Får vel "servert" 6 stk green laser på døra i dag og, juhu :) Drømmen hadde vært å hatt en reol eller noe med flere små artskar oppå hverandre, men her er det ikke plass. Får se hva framtiden bringer :)

Hei, beklager at jeg ikke kunne komme i dag, men på fredag skal du få "servert" 6 skjønne grønne :o) 64 liter er slett ikke for lite for 10-15 coryer, og jeg tror panda og green laser vil se flotte ut sammen. De er så ulike at de ikke vil være stor risiko for krysninger, og begge artene foretrekker å ikke ha det for varmt, ikke over 25gr.

Om du vil prøve deg på sakurareker når du får rekekaret, så kan levering av disse også ordnes :o)

Helt i orden, skjønner at ting kan komme i veien Men har fri fredag og jeg, så det går så bra så Skjønte ingenting da telefonen plutselig viste en samtale da, jeg hadde ikke hørt noen ting, skulle bare sjekke klokka haha Gleder meg til å se de skjønne grønne Tror nok de skal få god plass i 64 liter`n egentlig ja

Skal høre med deg når rekekaret er oppe og går jeg, om du har sakurareker klar for servering
Tøff kampfisk du har.
Fortsett å ta masse bilder.

Espen
Takk Skal se hva jeg får til av bilder etter hvert, jeg er teknisk idiot og skjønner ikke helt kameraet mitt hehe
Da har Cara79 vært mer med 6 green laser, så nå ligger de til tilvenning i 64 liter`n Gleder meg til å slippe de ut etterpå så jeg får sett skikkelig på de

Takk for handelen!
Litt bilder
Bilde 1og 2: corydoras green laser (som var umulig å ta bilde av, skikkelig fart i dem!)
Bilde 3. corydoras panda
Æsj! Den dumme kampfisken min likte virkelig ikke å få nye samboere i dag! De skjønne grønne var visst virkelig ikke noe å ha mente han! Han blåste seg opp og angrep, ble ordentlig sinna

Så da måtte a mor fram med håven og fange fisk da..... Dvs fanga kampfisken og fikk den over i 65 liter`n. Siden det gikk en sverddrager der med laaaangt sverd og sterke farger, så bytta jeg like godt plass på dem, så ikke kampfisken skulle få noen "ideer"..

skjønner ikke hvorfor de grønne coryene gjorde kampfisken så hissig? Gikk jo pandaer der fra før som han ikke brydde seg om. I karet han måtte flytte til går det aeneus, men ser foreløpig ut som han ikke bryr seg om dem. Kanskje de skjønne grønne var litt provoserende med sin aktive fremferd? hehe

Jaja, ordna seg da i hvert fall, puh Var et øyeblikk redd for at kampfisken måtte gå i en bolle eller noe foreløpig.

Og ikke har jeg fått noe fra akvariereker.no enda heller....Begynner å nærme seg to uker siden bestilling! Pleier de virkelig å være så treeeege??
Plussmedlem
Gratulerer med Green Laser! Når de har sine flotteste farger er de fantastiske. En av mine topp yndlinger, absolutt Panda er også flott. Dessuten er jo ikke disse artene de vanskeligste å få i lek
Takk Anders Ja, håper jo bittelitt at det blir noen småcoryer etter hvert
Puh, da var ukas vannbytter tatt i alle tre akvarier. Håper neste uke blir en litt bedre uke i akvarieverden. I 64 liter`n med coryer har jeg hatt hvitprikk (antagelig). Det ble vel litt mye for beboerne med nye samboere og en illsint kampfisk, så regner med det ble utløst pga stress. Den ene av green laserne fikk en vitt dott mitt på snuta, og et par av glødebåndstetraene fikk prikker. Men jaggu som de prikkene var gjenstridige, for etter å ha medisinert med esha exit + esha 2000 i 5 dager (to ekstra doser, stod på pakka at man kunne dosere ekstra), så er det enda bittelitt prikker på ene glødebåndstetraen...
Vurderer på om jeg skal gi enda en dose, men usikker.....

I 250 litern fant jeg den store ancistrushannen min død.... Vel, såå stor var han vel ikke, men den største jeg har hatt noen gang. Sånn ca 8 cm tenker jeg, med øyemål. Så nå vurderer jeg om jeg skal skaffe ny ancistruser eller prøve en annen malletype. Helst en algespisende en.
Som nevnt tidligere har jeg et utvendig filter til 250 liter`n, en Fluval 305. Dette er nok i minste laget, for vannet blir aldri helt som jeg vil ha det. Nå har jeg bestilt et Fluval U2 i tillegg. Planen er å la det gå sammen med det utvendige en stund, og se hvordan og om det blir noen forskjell på klarheten på vannet.

Det er mulig jeg setter Fluval U2 inn i 64 liter`n etter hvert, for jeg er ikke fornøyd med det innebygde filteret der. Det er et juwel-kar, med innebygd pumpe. Pumpa der bråker til tider veeeldig. Vannet er klart og fint, men den lyden!!! Den står i en sånn kasse, så spørsmålet er da om jeg får vekk den kassa uten å ødelegge karet....
Men vi får se, i første omgang skal den nye fluvalen få hjelpe til i det største karet. Bestilte fra Akvasia forresten, der kosta den 399 kr, mot 699 på dyrebutikken her på Jessheim! 300 kr forskjell det gitt!

Så lønner seg å handle på nett ja. Handla både fra Akvasia og Webzoo før og vært veldig fornøyd. Venter nå på 3 uka på varer fra Akvariereker, men der var det visst sykdom, så de er unnskyldt. Tror forresten varene er sendt nå.
Yey! Da liker det pakke fra akvariereker.no og venter på meg på posten Hente det i morgen tidlig Da vet jeg hva jeg skal pusle med i morgen kveld i hvert fall

Måtte ta livet av de 4 gjenværende glødebåndstetraene i dag da... De i 64 liter`n. De ble jo fasken ikke kvitt de hvite prikkene sine, og det så ut som de stadig fikk innvendige "grøss".

Coryene ser ut til å ha det bra heldigvis
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap