Alternative dykketurer...

Prøver meg på en tråd for å holde minnene i live. Husker snart ikke hvordan det var i starten, men skal nå prøve å holde meg selv oppdatert

Har alltid vært fascinert av både luft og vann, og har både dykkerlappen og paraglider. Men det er hobbyer som krever mye tid! -og den har det blitt mindre av etter at jeg ble pappa i desember 09. -Så da ble den nye hobbyer på hjemmebane.

startet i 2009 med et 93L pakkeløsning fra den lokale zoo'n. Det gikk ikke mange ukene før jeg skjønte, etter at jeg fant AF, at jeg måtte ha flere liter... Så i dag har jeg oppgradert til et 250L akvastabil. (skulle gjerne hatt større) Har også et 20L.

93L er i dag borte, men det var fra den jeg lærte mye. Jeg er veldig glad i aquascaping, og ser på akvarie som et levende bilde. -Som en av og til kan gå littt lei av. Men da er det jo bare å scape et nytt etter å ha hentet litt inspirasjon fra medlemsakvariene her.

Legger ved et par bilder fra mitt gamle 93L.

Første bilde er fra første dag.... Her lukter det FAIL lang vei.... Doffen daua
Bilde 2 er et par uker etter.
Bilde 3, ble liksom kapittel 2 for akvariet. Denne gangen ble "mere gjort riktig".
250l
Liten historikk med dette karet også.
Akvariet, akvastabil 250L, ble kjøpt brukt 1 år gammelt. Mitt kar nr 2.
Var på "visning" på karet, og det gikk ikke ann å se bakveggen i karet pga tåkete vann. Jeg var fortsatt veldig uvitende, men veldig kjøpevillig(!). Eieren forklarte at vannet var slik pga at det ikke var utført vannbytter på lang tid. filteret skulle være bra. Men, ivrig som jeg var, så ble akvariet med hjem. Det tok ikke lang tid til jeg fant ut at jeg var blitt grundig lurt. Forrige eier hadde en innvendig pumpe på størrelse med fluval 2+, men dette var merke hailea med veldig lite filterkapasitet. Ikke rart det var tåkete vann! Etter en del lesing her på forumet byttet jeg raskt filter. I dag går det en utvendig fluval 403 og en innvendig fluval 4+.
Fiskene fulgte også med karet, og her fulgte det med en god selskapsmix. 1 stakkarslig discus, 4 sajica ciklider, 4 cory sterbai, 1 ancistrus og 6 leppegurami. Har i dag bare beholdt sterbaien og ancistrusen.
Det ble selvfølgelig gjort litt feil i starten med dette karet også, men det førte ihvertfall ikke til fiskedød!

Legger ved et par bilder fra de første oppsettene:

Bilde 1: Trist oppsett i tåkete vann. Dette er fra 1 dag.
Bilde 2: Etter at jeg hadde lest og funnet ut hvordan et akvarium egentlig fungerer, byttet jeg ut en del fisk, kjøpte filter, og prøvde å lage et "hjem" til fiskene. Egentlig godt fornøyd med dette oppsettet. Sajica og discus var byttet ut med et par dvergscalare.
Bilde 3: Ble etterhvert mer og mer opptatt av aquascaping, og alt må prøves.

I tillegg lærte jeg etterhvert hvordan en kunne ta bedre bilder av akvariet.
Flere minner fra 250l
Bilde 4: Dette er fra mitt forsøk fra Discushold. En kort historie. Fiskene på bildet er ikke representativt, men aquascapen er. Byttet ut de store fiskene med discus, men det krevde mer enn jeg klarte. Jeg hadde riktignok bare 4 discus, og det ble vel for lite til at forutsetningen skulle bli bra. I tillegg var jeg nok litt for dårlig på vannbytter, og ble straffet for det. Innså tidlig at dette ikke var noe for meg, og fikk omplassert fiskene.
Bilde 5: Etter at discusene var borte, gikk jeg tilbake til min nåværende favoritt. Scalarer. Kom over en stor trio på en butikk, og slo umiddelbart til. en rolig gjeng, som går godt sammen. 2 av de har nå prøvd seg på egg, men har foreløpig ikke kommet lenger. Skal etterhvert prøve å gi de forutsetninger for å lykkes. -men da må noen fisker ut.
Et lite eksperiment her har vært å innstallere et saltvannsrør bakerst. Litt uvant, men jeg syntes faktisk det er litt stilig, og skaper en god dybde i karet. Fiskene og ikke minst plantene ser absolutt ut til å vokse i høyt tempo. scalarene la også egg for første gang etter at dette ble innstallert. Men vi får se om jeg blir lei av dette også, og går tilbake til originale farger.
Bilde nr.5 var jo helt nydelig med det blåskjæret!
Og gratulerer emd din egen tråd,må jo bare like tittelen på den også.
20l
På tide å gi mitt siste kar en historie.
Det ble originalt kjøpt inn for å huse sajica-ciclide yngel. Dette ble prøvd å fungerte greit. Men da leksparet ble solgt til fordel for andre fisk, ble 20L husrom for kirsebærreker. -som bor der den dag i dag. Meeen, sammen med en crown-tail kampfisk. Var vedlig usikker på hvordan det skulle gå, men med en del gjemmeplasser har det gått fint. De fleste rekene går i dag uforstyrret sammen med Crown-tailn. Mistenker dog, at det blir lite ny yngel. Men karet begynner å vokse seg tett av planter, så da øker og muligheten for overlevende.

Noen bilder fra historikken:
bilde 1: Satte er dødt bonsai tre og plantet det med javamose. Ganske stilig, men av en eller annen grunn får jeg aldri javamose til å gro skikkelig. Så derfor er dette oppsettet historie i dag.
Bilde 2: Fra slik oppsettet er i dag, men en stund siden, slik at plantene har grodd betraktelig tettere. Vil komme bedre bilde av dette etterhvert.
Bilde 3: Cheeeerry
Oppdatering
En liten oppdatering i min undervannsverden.
Scalarene har igjen prøvd seg på egg, men de blir ikke mer enn et døgn gamle. Har flyttet sverdplanten til en roligere kant av karet i håp om at de skulle få litt mere ro, og kanskje klekke eggene. Men det har ikke lyktes. Den mistenkte er frøken ancistrus, men også l333 og Otto er på "mistenkt" listen. Prøvde å ha på et lite spotlight i karet i natt, men jeg må nok kjøpe moonlight om de skal ha noen sjanse i dette selskapskaret.
Det positive er ihvertfall at de reagerte med umiddelbar eggelegging da sverdplanten ble flyttet til en bedre plass, så da slipper de å legge egg helt inntill pumpen. (også en plass de forøvrig har prøvd seg på før)
Ellers litt bilder av beboerne:

Bildene er forøvrig tatt med mobilkamera, så kjendisene her er nødt til å posere uten bevegelse om bildene skal bli brukbare...
Ny art
Oppdatering nå som plantene har fått litt fotfeste. Har måtte luke hornblad kraftig flere ganger, mens de andre vokser sakte etter.
Fornøyd med akvariet nå, men lurer på å få tak i en apistogramma art. Da en dverg utgave. Forslag?
Scalarene har vært roligere i det siste. Tror det har vært fordri vi har hatt mye besøk i det siste. Så da har de ikke funnet roen til å flørte. Får se nå over helgen om det roer seg, og kanskje kommer noen egg igjen.
Kaiser83
....men lurer på å få tak i en apistogramma art. Da en dverg utgave. [B]Forslag?[/B]

Alle Apistogrammaer er dvergciklider da...

Hvor stort akvarium har du?
Jeg ser av bildet at du har sand på bunnen og det er bra. Ang. hvilken Apistogramma art du bør velge, så går det litt på smaken din, og ikke minst: hvilke arter som er tilgjengelige i distriktet nettopp du bor. Det er langt fra alle Apistogramma arter som er tilgjengelige i butikk, svært få faktisk, så som oftest må man henvende seg til private oppdrettere for å få fatt i litt mer spennende og sjeldne arter. Man kan også gå på klubbmøter i den lokale akvarieklubben, det er som oftest auksjoner med fisk fra private oppdrettere å få kjøpt der. Har du flaks, får du tak i Apistogrammaene dine der Send f.eks. en mail til en av medlemmene i styret og spør om de kjenner til noen Apistogramma-entusiaster i klubben som driver oppdrett?

Som en fin nybegynner-art på Apistgramma, flott og feiende fin, anbefaler jeg gjerne A. macmasteri Den er lett å få til, og lett å få tak i.
Ingen vits å sitte her og anbefale deg arter som bare finnes en fåtall av i hele landet, eller som er nærmest umulig å få tak i
Ellers har du jo A. borelli, som også er grei å få til og som man i blant finner i butikkene. Den har litt andre farger enn A. macmasteri, kan hende du liker blått og gult bedre?
Se der lærte jeg noe nytt i dag :P
Tanken var å ha de i 250L karet. Jeg har faktisk vært innom og kikket på macmasteri, og den ser jo bra ut, og ut fra hva jeg leser, så er den heller ikke blandt de hissigste.
Har faktisk kikket innom en privat forhandler her, som har disse 4 vf apistoene inne for øyeblikket. Har du noen tips om de andre?
Apistogramma Macmasteri kr45 stk
Apistogramma Bitaenia kr45 stk
Apistogramma Agassizii kr45 stk
Apistogramma panduro/nijsseni ???? kr45 stk

Takk for alle tips!!
Et lite tips; ikke start med A. nijsseni... de er et rovskinn i miniformat. Kan være utrolig bøllete, og det er ikke uvanlig at de dreper hverandre heller, evt annen fisk.

Jeg har hatt A. panduro selv, som ligner Nijsseni, men de er noe fredeligere. Men de kunne finne på å gå løs på hverandre de også hvis grensene ble overskredet. Men så lenge man passet på å ikke mikse fremmede voksne inn til et etablert par, så holdt de freden stort sett. Og har du et så stort kar som en 250 liter å ha dem i, bør retrett-mulighetene være tilstede om f.eks. en hunn blir hundset med av maken. Masse skjulesteder i form av mangroverøtter og planter er viktig. Ikke vær for flittig med å luke for ofte

PS! Myten om at alle Apistogramma er polygame stemmer IKKE. Mange er monogame.
Ikke ha mer enn 1 kone til Panduro hannen Hvis en av hunnene danner par med hannen, kan de få for seg å drepe andre hunner i nærheten...
Panduroen er jo veldig fin! Men usikker om jeg skulle få med meg feil art hjem :P
Tips til å skille de 2? Har lest igjennom de 5 artene som er aktuelle og macmaster og panduro er de eneste aktuelle i mitt kar.
Da ble det macmaster, ettersom selger trodde de andre mest sannsynlig var nijsseni og ikke panduro. Tok med meg 6 vf macmasteri hjem. Fortsatt ganske små, så ikke enkelt å plukke kjønn. Men helgarderte nå med å ta med 6 stk hjem.
Fikk også med meg en ancistrus han hjem. Har hatt ei hue i 2 1/2 år nå, og nå fortjener hu å få seg en kar. Så får vi se hva som skjer etterhvert. Han er nok litt ung ennå.

Nå skal roen få legge seg i karet noen timer fremover, så får vi se hvordan det ser ut til kvelden.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap