Fiskesuppa :-D

Kjøpte meg nytt akvarium rett før sommerferien. Det ble en brukt Juwel Rio 240 liter. Fulgte med masse fisk, så har jobbet litt med omplassering i sommer

De fiskene som går i karet nå er:
4 gullfisk
8 denisons barber
2 SAE
1 Panaqolus sp. L204
3 Ancistrus (en hann og to hunn)
1 Otto
1 Kinesisk algespiser
3 Blå regnbuefisk
4 Hypseleotris compressa
1 Løvehodeciklide

Løvehoden skal bort, og muligens også regnbuefiskene og hypseleotrisene.
I helgen oppdaget vi at Ancistrus hannen, eller støvsugerfisken som han kalles, bare lå inni en av hulene. Så nesten ut som han hadde satt seg fast. Ved nærmere ettersyn så jeg at han lå og passet på masse egg

Jeg var innom dyrebutikken i dag og kjøpte en yngelkasse, og da jeg kom hjem var de andre fiskene mere opptatt av hulen enn tidligere. Tenkte det var like greit å flytte over eggene med en gang... Men da jeg fisket opp hulen så jeg at de alerede hadde klekket. Nå har jeg en håbdfull småtasser svømmende i yngelkassa
Hvordan får du vannet til å holde seg i karet når det er opp ned? :O
Jeg kan trylle ????

Ha ha. Så ikke at bildet ble flippet. Tatt med iPad, og ikke fått lagt det rett veien.
Ble det rett nå???
Da har jeg bestemt meg for å la de tre regnbuefiskene gå til akvariet på SFO på skolen. Der får de også bedre plass, da dette er en 700 l.
Legger ved noen bilder av Hypseleotris compressa, ancistrus yngel og løvehodecikliden.
Da har Anders flyttet inn hos oss. Han ble reddet ut av en bolle som var alt for liten, men passet ikke inn hos de som reddet han. Da fikk han komme til oss, og får holde Gulli, Mandarin, Flekken og Gnistra med selskap.
Anders ser ut til å trives sammen med de andre gullfiskene.
Ancistrusene ser også ut til å trives... Ser at det er kommet nye egg i hula. Har nå ca 90 yngel gående i en yngelboks, og med ny runde med egg, kan det se ut som at jeg må investere i et lite yngelkar...
Da har jeg kjøpt meg et lite akvarium jeg skal bruke til oppdrett av ancistrus. Tror det er på en 20-30 liter. Akkurat nå går det ca 90 små ancistruser, og en Otto som "barnevakt" har lyst å kjøpe noen eplesnegler som kan gå oppi der. Vet ikke om jeg skal ha noe mer, men ingen hast.
I 240 literen ligger ancistrus hannen og passer på nye egg, så yngelboksen er rengjort og klar for neste runde.
Har fått nitritt i yngelakvariet Oppdaget at all yngelen plutselig sto i overflaten langs kanten. Trodde det var pga høy temp, skiftet vann, og alt så bra ut. Dagen etter skjedde det samme... Tok en nitritt test, og den ble lilla... Skiftet vann, og fant ut at pumpa var gått tett. Fikk renset den og hengt den opp på nytt. Skiftet vann igjen for tredje dag på rad, og ingen mating. Ser ut som fiskene har det bra. Skal ta ny test i morgen, og fortsette med vannbytter til verdiene er stabile.

Har nå også anskaffet meg noen rilli reker og lilla eple snegler. Sneglene er fordelt på begge karene, mens rekene går sammen med yngelen.
Alltid en litt god følelse å redde gullfisk fra boller etc. Anders er en fin fyr!
Kan vel kalle meg for oppdretter nå... Var på dyrebutikken her om dagen og leverte 80 skt søte små Ancistruser. Venter nå på ny lek og ny runde med yngel
så kjekt med yngel, grattis!
Da har jeg 60 70 nye ancistruser gående i yngelkaret De klekket rundt nyttår, så er snart 3 uker.

Har hatt en runde til, men de klekket i det store akvariet, og jeg oppdaget de ikke før de var ute av hulen. De fleste ble til fiskemat for gullfiskene, men det er ihvertfall en som har klart seg Må bli flinkere til å sjekke hulen til hann ancistrusen, for er jo 4 gang jeg har hatt egg nå på bare drøyt 6 mnd...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap