Fiskene dør...

Hei!Noen som kan komme med noen tips til en fersking?!
Jeg kjøpte ett 350 liters akvarie for ca 4 uker siden og fiskene dør en etter en...
Akvariet sto med vann og planter osv i ca 10 dager før jeg hadde i de første fiskene.Kjøpte noen fisker hver uke så hadde rundt 26 fisker til slutt og nå er 5 døde så langt.
Byttet ca 20% av vannet og hver uke tilsatt aquasafe ved hver vannbytte.Tester jevnlig nittrit og ph med dråpetester og dem er fine.har kjøpt nytt utvendig filter og jeg bruker det innvendige filteret enda også.Temperatur ligger på ca 25 grader.
har ikke renset filtrene enda bortsett fra det hvite vattfilteret på det innvendige filteret.

Jeg har sikkert hatt i for mange fisk for tidlig i prossesen ettersom jeg lest inne her...
Fått en del tips fra de i dyrebutikkene som tydligvis ikke er til å stole på gitt

Tester du nitritt med tetra sin dråpetest? Den er litt unøyaktig, og du kan ha noe nitritt selv om det gir laveste utslag på tetra sin test. JBL test er bedre.

Kanskje du har NO4, ammoniakk?

Du bør ta delvannsbytter daglig for å unngå forgiftning da filteret ditt ikke er "innkjørt". Du kan også få "filterguffe" fra innkjørt filter om du kjenner noen som har akvarium.

Hva annet har du i karet av planter, bunnlag og dekorasjon? Noe som kan være giftig?

Hva slags fisker har du, og hvilke har dødd?
Jeg holder en knapp på amoniakk, siden du ikke har fått utslag på nitritt enda, mulig at vannbyttene gjør at det går tregere. Hvordan er oppførselen til fiskene, snapper de luft og svømmer i overflaten? Det er et sikkert tegn på at noe er galt med nitritt/amoniakk.
Har du muligheten til å få testet vannet for ammoniakk? Helst med dråpetest, strips er så upresist at de er ikke verdt papiret de er laget av. Dyrebutikkene kan ofte måle for deg om du tar med et glass vann, bare pass på at de ikke bruker strips (ja, de er så upålitelige).

Er det ikke amoniakk så vet jeg ikke helt hva det kan være med bare de opplysningene du har oppgitt. Hvordan har fiskene som er døde vært? Har de vist tegn på sykdom i det hele tatt? Hvilke fisker er det du har kjøpt? Hva er pH, KH, GH etc.?


Jeg ville startet med et vannbytte, nå med en gang hvis fiskene ser ut til å puste unormalt. Skulle du få utslag for amoniakk og/eller nitritt så er det bare å ta fram vannbøttene med en gang og bytte vann daglig til ting er bra, det har du muligens lest deg fram til allerede.
Har mistanke om amoniakk sjøl så jeg må nok kjøpe en sånn tester sjøl om de i dyrebutikken sa det ikke var så viktig.De dråpetesten er TETRA sine og PH ligger ca 7.5 og NO2 ligger på 0.3.Må nok skaffe med JBL tester tydligvis.

Dem napper litt på overflaten...Har en luftsteinplate på 125 mm.Kjører filterslangen innimellom på vannoverflaten så det kommer luftbobler i hele akvariet.Vet ikke om det er helt nødvendig men?!
har bare observert 2 av de døde som har vært sløve før dem døde og de andre virka normale på kvelden og på morgenen var dem døde.Har fulgt med om det var no hvite prikker på de,men har ikke sett noe unormalt på de.Har merket at de 2 sverddragene en hun og en hann virker veldig oppblåst nå de siste dagene.Se dem driter,men er det tegn til forstoppelse?Forer en gang om dagen unntak av ca 2 dager i uka.

De som døde var 2 molly,1 honninggurami,1 blågurami og en hai med sånne følerhorn på snuta.(husker ikke navnet)

De jeg har nå er 1 stor scalare,2 sverddrager,4 algespisere,og stimfisk av tetrafamilien.(ikke neontetra)

Angret i etterkant at jeg ikke skrev opp navna på plantene så dem vet jeg ikke navnet på...har 8 planter ihverfall og par av dem hangler litt enda og de andre vokser bra.Ellers så har jeg lavastein,røtter og ett par sånne keramikk pyntegjenstander.Kjøpte sand i bunnen som heter rådasand mener jeg...
Cato Nilsen
... sjøl om de i dyrebutikken sa det ikke var så viktig.


Stol aldri på en dyrebutikk. Synd, men veldig sant dessverre.

Jeg fortsetter å holde knappen på amoniakk. Amoniakk er også giftigere enn nitritt, så det skal mindre til før det dreper fiskene. Skulle du få 0 på en ordentlig test så får vi legge hodene i bløtt og se om det er noe annet, men enn så lenge anser jeg det som mindre sannsynlig.

Vannbytter er ditt våpen, på samme måten som når nitritten kommer (den kommer du også til å få etterhvert når bakteriekulturen vokser). Luftestein er flott nå som det er vanskelig for fiskene. Ikke like populært blant plantene, med de kommer definitivt i siste rekke nå.

Skulle du finne en venligsinnet akvarist i nærheten av deg kan få skaffet deg filtergrums fra dem for å kickstarte filteret, så sparer du deg for mange ukers vannbytting. Søk på "kickstart" så finner du rikelig med tråder om det.
Tusen takk for rådeneDa skal jeg prøve meg fram her....
Luft i utvendig filter?
Hei!Er det noen her inne som har greie på Tetrat ex 1200 utvendig filter?
Jeg har kjøpt ett brukt akvarie der det fulgte med ett utvendig filter...Jeg har ikke fyllt opp akvariet enda,men tenkte jeg skulle teste filteret først i ei bøtte,men den drar inn luft og surkler hele tiden.Jeg bruker håndpumpa først for å få trykket også starter jeg pumpa.Den går og surkler en stund og da kommer det ikke no mer vann ut til slutt.Jeg mistenker at den drar inn luft for når jeg bruker håndpumpa så kommer det opp litt vann rundt den.Har skrudd opp hele toppen på den,men kan ikke se noe feil.

Jeg har ett akvarie til med akkurat samme pumpe som er ny,men tør ikke å skru opp den for å sammenligne med den brukte.Er det no vits å sende slik på reperasjon eller kjøpe deler man tror det kan være i stedet for og kjøpe nytt?

Setter pris på noen råd
jeg har en ex 700. det er ikke farlig å åpne filteret du har. bare sett delene fra deg i en rekkefølge. selv blonde meg klarer dette fint. tøm bøtta for vann før du setter det igang, og bruk håndpumpen til du har GODT med vann oppi der. er ikke godt å si hva som er galt med 1200 før du har fått sjekka opp at alt står riktig.

Har skrudd opp hele toppen og sjekka spjellene til håndpumpa osv,men skal fylle opp akvariet i morgen og teste den skikkelig der og prøve meg fram.Har renset alt som er så det ser ut som nytt igjen.

Takk for tipset så langt "Sjura"
En scalare for mye...
Hallo!Noen fra Hamar området her som vil ta over en fin medium str Scalare ganske kjapt?Det ble krig i mellom Scalarene mine så må kvitte meg med den ene.Måtte flytte den i ett 120 liters akvarie,men det er litt for lite til den permanent
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap