Sjura er nyforelska i sin nye hobby.

Det starta vel for 6 mnd siden da søs sitt 60l kom i hus. Hu har hatt flere akvarier før mens jeg har syns det var litt pes.

Men den ivrigste på å styre med akvariet var jo meg. Min første forelskelse i akvarieverden er en badis badis ved navn Houdini. Han har også en dame ved navn Houdiniline haha. Aldri har jeg sett en så liten fisk være så selskapssyk. Og jeg fikk med mye mas lov til å ha et stort akvarie i stua. Så da fant vi et billig gammelt 200 l som jeg trøkte mellom sofaene her.

Sånn ser akvariet ut i dag. Det mangler en del ting men det får jeg ta ettersom lommeboka sier det og jeg finner akkurat det jeg vil ha. Skal en stor lang tynn rot til deg. En papegøyeblad plante og noen flere røde planeter. Må bare få tak i det først.

Etter 1.5 mnd med stort akvarium og 5 dager etter mine perlegurami par kom i hus( skulle jo egentlig ikke ha de men vi hadde plass, de sto og småsussa i butikken og var fine så måtte de bli med hjem). Da hannen hadde laget skumrede jaget han hu fisken sin noe voldsomt og jeg gikk til innkjøp av en 60 l juwel rekord. Fikk det oppe å gå slik at jeg hadde et reservekar i tilfelle noe skulle skje og jeg trengte å fjerne en fisk for ei lita periode.

i 60 litern nå bor det 5 neontetra og 4 guppier. Skal innrede det til å bli et lite himmelrike for Badisen min Houdini og dama. Føler disse to vil ha det bedre i et mindre kar enn de har det nå. Ingenting annet enn det allerbeste er godt nok for min Houdini.

Er veldig inspirert av Leopolds rike akvariet her inne så har mange ideer stjålet fra dette karet. I mellomtiden er noe rask fra 200l flytta inn som en kriseløsning.
Koser meg med å lese personlige tråder. Og da tenker jeg tilbake til den tiden jeg hadde en stakkars teleskopslørhale i en gullfisk bolle. Den hadde riktignok ei pumpe men jeg gremmes i dag ved å tenke på at den levde under så uegnede forhold. Den levde i 5 år i den stakkars lille bolla før den døde.
Flotte akvarier du har! Må si jeg misunner deg det paret med Badis. Jeg hadde to Dario dario en periode og de skal visst være nærmest en miniatyr av Badisene i oppførsel og væremåte og de var utrolig spesielle fisker. Synd jeg ikke fikk tak i hunner til de. Kunne vært interessant å se leksadferden. Håper du får yngel på dine. Skal ihvertfall følge med her i tråden i tilfelle
Tusen takk for ros på kara, og begge to er langt ifra ferdig.

Houdini er virkelig spesiell. Han og hua hans er de første som kommer og hilser på meg om morgenen når lyset står på. De kommer begge oppi hånda mi når det er mattid( disse får røde mygglarver først siden de er så trege med å spise og jeg har andre større fisker). Og hver gang jeg er oppi karet så kommer de og napper meg litt på hånda og følger etter slamsugeren etc haha.
Håper jeg også får yngel på disse med tiden. Mulig jeg skaffer en hufisk til så han har litt å velge mellom.

Grunnen til at disse skal få mindre kar er litt pga prøve å få yngel. litt fordi de er så mye roligere enn de andre fiskene mine også pga at da kan jeg ha et eget kar som stortsett får mygglarver.

Kjøpt inn et rot til 60 litern i dag, og jaggu fant jeg ikke mitt første yngel oppi der. Så stolt matmor da. Er en guppy. Heldigvis er en liten dyrebutikk naboen min og hu tar imot yngel når de er blitt store nok.

På bildet er det en liten sak ytterst på bladet. Tatt litt fort og gæli med iphonen min. Jaggu ganske happy for yngel når man omtrent stapper tlf nedi karet.
Da har jeg fått ut fingern og bestilt meg noen planter. De lokale zoo hadde ikke de jeg ville ha. Og hørt godt skussmål om akvariekjelleren så da tenkte jeg at det var greit å få bestilt før frosten kommer. Begynner jo å bli kaldt her nede nå.

Bestillingen ble:

-http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1104&tab=3
-http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1004

Også esha medisinene. Jeg har disse tilgjengelig i nærheten hvis de trengs men kjekt å ha egne stående syns jeg.

Gleder meg til å plante mere rødt i det store og den grønne ludwigaen skal stå i 60 litern, Kanskje noe yngel kan kose seg oppi der?
esha exit og 2000 er bra å ha i skapet. Om det skjer noe så er det sikkert etter stengetid for akvariebutikk på en lørdag. Da takker man seg selv for å ha de i skapet. Titt på holdbarhets dato før du kjøper.
Nå har jeg telt 8 guppyyngel i en plante. Det er sikkert flere. Men umulig å få tak i så det får gå som det går. Håper jeg får beholde noen. De gjemmer seg i allefall veldig godt. Spennende dette her altså.
Tok litt bilder av badisene i dag. De er sjeldent medgjørlige når jeg kommer frem med kamra så får bare beklage at bildene ikke ble så bra.

Houdini og kona har huler ved siden av hverandre. Og han passer virkelig godt på hula. Bare kona får komme inn. Sett han har jaga ciklider bort. Tøffe lille karen min. Tror det blir godt til badisene å få et mindre akvarium hvor de kan være litt sjef.

Han blir så nydelig i fargene når det er tid for mat etc. Han er nesten svart i virkeligheten. Blitzen gjorde han litt lysere enn hva han egentlig er.

I dag er houdini GROVT fornermet på meg. Tenk deg a, flytte over i en mindre tank. Også så fæl i fargen han var lenge etterpå. Ser endelig ut til han har roa seg litt. I morgen skal jeg ut å kjøpe mere planter etc til karet så håper det vil seendes ut nogenlunde.

Tror neppe han vil bli håndforet av meg på en stund. Selv mygglarvene frista ikke å nappe ut av hånda mi.
Det ble ingen tur til krizoo i dag. Har en liten arving med noe voldsomt med oppkast.
Så da får fisk være fisk..

Heller bytte litt vann og slamsuge godt nå som han sover søtt stakkars.
Da ble det jaggu en ny tråd å følge for meg og Fine kar du har!
God bedring til arvingen..er ikke godt å være syk
Nå har jeg fått litt nye planter inn. Arvingen er fremdeles ikke i form så får ikke kommet meg på krizoo for å skaffe en ny rot til 200l. Men det tar vi når vi får tid.

Fått inn papegøyeblad her så blir spennende å se om jeg får den til. Plantene ser faktisk ut til å trives her så det blir veldig morro.

I 60 litern gikk jeg på en real smell. Guppybabyene ble det tatt et skikkelig røsk av. Jeg tenkte jo ikke når jeg putta "rovfiskene" Badisene oppi der. Så houdiniline var virkelig småfeit også lurte jeg på hvorfor, for de hadde jo ikke fått kveldsmat enda. Satte meg ned for å titte litt og jaggu jakta hu ikke på yngel i planta. Ganske fasinerende å se på også. Heldigvis fikk jeg redda ut 11 av 14 yngel. Og putta de oppi fødekassa så lenge. Må nok få satt opp et yngelkar med tiden ja.

Kommer litt bilder i kveld. Må bare få tatt noen og syns det er enklere i mørket. 60 litern begynner å komme seg med innredning også. Men er ikke ferdig.
Jeg har ikke helt lært meg hvordan jeg skal ta akvariebilder enda. Men blir litt prøv og feil instillinger. Så dere får bare smøre dere med tolmodighet:

Storkaret:
I storkaret lever det også en ny liten skapning. Jeg har døpt han for bruno. Han er ganske så søt syns jeg.

Også to nye røde planter. En enkel og en litt vanskelig. Men veldig fine. Skulle bare ønske papegøyebladet var mye større. Det er så vakkert.
Fader så lang tid det tar for å laste opp bilder da.

Men men her er lille kulpen min. Slang oppi noe mangroverøtter. Er egentlig ikke spesielt glad i disse. Men de var nå her så bedre enn ingenting.

oppi fødekassa er det yngel.

Begynner å komme seg litt i allefall. Skal ha andre røtter etterhvert. Enten røde eller nesten sorte snirklete røtter, hjernen min har desverre blokkert navnet akkurat nå.
I kulpen bor det også en ny skapning. Han/hu heter Banani.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg alltid har syns sugefisker har vært stygge og ekle. Men den siste tiden har jeg sett skjønnheten disse innehaver. Banani var ikke spesielt int i å bli tatt bilde av. Men den suger seg godt rundt hele karet. Inneholder en del grønnalger så denne kommer til å bli feit. Den får bo oppi der så lenge den har plass syns jeg. Har aldri hatt fisker som dette før. Men forer godt med grønt i storkaret i allefall så får denne få litt kos den også.
Banani #knis# Morsomt navn.
Jeg hadde mareritt om en sånn gul ancistrus en gang. Trodde det var hundens gummi-leke som lå i trappa, men så rørte den på seg da jeg tok den opp. Æsj.
Men artig fisk, da.
Hihi. Fin drøm Godt det ikke bare er meg som drømmer rart om fisker.
Jeg er litt småredd for gedigne fisker som oscar og svææære maller. Da føler jeg meg veldig liten. Nesten sånn følelse man får hvis man må gå forbi en enorm rottweiler som ser skikkelig forbanna ut.

Men disse er jo veldig søte og små enda. Og håper igrunn jeg har to bartemenn i hus. Alltid vært svak for barter. Skulle vært født i trøndelag jeg.

Men denne hobbyen kan ikke love godt. Jeg sitter allerede å pønsker på hvor jeg kan lure inn flere kar. Får prøve å holde meg. Kan være greit å få ferdigbygd leiligheten min først.
Jeg mistenker at Bruno er en gibbi så den vil ikke være liten og søt så veldig lenge Ingen barter på den arten heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap