Martin"s akvarie verden :d

Hei Først om meg selv: Jeg er elleve år, og startet med fisker for 2 dager siden Så her får dere se bilder og alt, om hva som skjer med fiskene og akvariene mine Så hver så snill og snakk med meg Dere er velkommene til å vise bilder av dere"st akvarier for å gi meg ide"er, og dere kan hjelpe meg med det jeg trenger hjelp til Så la oss starte denne tråden
:d
Det tok ikke lang tid å lære slørhalene mine å spise fra hånda mi
Plussmedlem
Det første akvariet er alltid utrolig morsomt å ha i hus. Husker selv den dagen, det var stor stas! Men akvariene blir det stort sett fler av... må-ha!

Men, så er det det da, at i nybegynnerfasen er det jo så utrolig lett å gjøre feil... man vet ingenting om noe, som regel.
Så bare tenkte jeg skulle spørre/gi deg noen tips;

- Har du kjørt inn filteret ordentlig, dvs. 4-5 uker? Dette er rett og slett livsviktig for fiskene som skal bo der. Ellers oppstår det skadelige stoffer i vannet (ammoniakk og nitritt), og dette er dødelig for fiskene. Dette er hovedgrunnen til at så mange nybegynnere mister fiskene sine i starten.

- Slørhaler/gullfisk passer ikke inn i ditt akvarium... dessverre. De er utrolig søte og sjarmerende fisker, men de blir store, selv om det er vanskelig å tro. Derfor er det en regel at disse bør ha minst et akvarium på 200 liter.

Lykke til med en fantastisk hobby! Starten er stort sett vanskelig, men når man lærer seg litt er det så givende

Takk for tips :d
Pappa har hat akvariet siden han var elleve selv :P Og han er 43 år nå Men det er mye han ikke vet, men han kan sikkert kjøre inn filteret ordenlig, men har ikke fått akvariet ennå, haha, jeg får det om 2-3 uker hvis jeg klarer å ta vare på bolla, jeg har fiskene mine i, vil egentlig ha det nye større akvariet veldig kjapt, for jeg vet at gullfisker burde ikke vere i en bolle, egentlig er jo ikke det bra for noe"n fiskearter, men men, får se hvor lenge jeg må ta vare på dette før jeg får det nye akvariet Men igjen, takk for tipsene
Plussmedlem
Skjønner ikke hva du mener, jeg nå, for på profilen din har du registrert et akvarium med bilde og alt...?

Og fisk i bolle, ja det er slett ikke bra. Det å ha gullfisk i en bolle, det er mye, mye verre enn å ha den i et ganske lite akvarium. Ingen fisk fortjener plass i en bolle! Anbefaler deg egentlig å prøve å levere den tilbake til butikken, for den passer ikke i noe lite akvarium heller.

Ville ventet med all fisk til jeg fikk et ordentlig akvarium
Vet det :(
Jeg vet det jeg, men for at jeg skal få større akvarium så må jeg klare det her, men har pumbe og skifer litt vann hver dag, så håper de har det greit, men så fort jeg får nytt akvarium skal jeg fylle den opp med vann la pumpa stå å gå i kansje en uke før jeg slipper de utti Og det er mitt og pappa sitt akvariet jeg har registrert... Men dette nye akvariet blir MITT! så... Og faktisk så var slørhalene i butikken i et 64 l akvariet så de får det ikke så mye bedere der, så håper jeg får det nye akvariet så fort som mulig så fiskene mine får et bedere liv
Men
gullfisken bolla mi er ganske stor, husker ikke hvor mange liter men mange ihverfall....
Lurer på noe
er det bedere om jeg legger gullfiskene mine i mitt og pappa sitt akvariet imen"s? tror nok det blir bedere men ja er enig det er slett"est ikke bra.
Plussmedlem
Vet ikke hva slags fisk du har i det andre akvariet og om de egentlig går sammen, men hvis sammensetningen blir OK er det mye bedre for gullfisken din.
De er to :d
de er to gullfisker, er ikke bra at de er alene

Haha! :d:d
Haha! gullfiskene ser ut til å begynne på parringa Vet ikke helt :P Og det nye akvariet, det kommer snart hihi!!! Akvarie drømmene begynner å forme seg :S
Nytt akvarie :d
Ja,ja da var jeg snart ferdig med å rengjøre 74"litern Så blir det bare å kjøpe pumpe så er det klart til bruk Gleder meeeg!
Da var 73 liter"n oppe :d
Da har 73 litern enderlig fått vann, steiner og fikser og PUMPE Veldig glad, ligger i soffan på rommet mitt å stirrer på dem, 2 slørhaler som du ser på bildet, husker ikke helt hva de hvite het, men jeg kaller de og de store svarte for "AlgEtere" Og det har jeg og pappa alltid gjort, Blir nok noen andre fisker, senere når gullfiskene dør, men må ha bundfisker fåreløpelig, men vet dere om noen andre fisker som går med slørhalene`? Hadde vert kult med flere forkjellige fisker, så hver så snill å svar meg på det
Inaktiv bruker
Gullfisker KAN bli 20 år å de kan blir 40år. Hvis forholdene er lagt til rette for at de skal bli det.
De KAN blir ca 38cm å er VELDIG glupske.
Det er lurt å ha en fisk som ikke napper (Styr unna molly, sverddragere å ciklider i allefall)
Inaktiv bruker
Martin Tilrem
Ja,ja da var jeg snart ferdig med å rengjøre 74"litern :D Så blir det bare å kjøpe pumpe så er det klart til bruk :D Gleder meeeg! :D

Hva med innkjøring? har det stått så du har fått de rette bakteriene?
Hva syntest du om akvariet da?+
Inaktiv bruker
Litt hard bunn for Coryene (På bilde 3) De trenger sand for å trives og kan miste bartene uten.

Ellers greit
Spock
[QUOTE=Martin Tilrem]Ja,ja da var jeg snart ferdig med å rengjøre 74"litern :D Så blir det bare å kjøpe pumpe så er det klart til bruk :D Gleder meeeg! :D

Hva med innkjøring? har det stått så du har fått de rette bakteriene?

Ja pappa sa en halvtime gikk bra, og han hadde akvariet siden han var 11, og nå er han 43 :P Han hadde til og med sin egen akvarie butikk nede i kjelleren sin når han var 11, 12 år :P
Plussmedlem
Du bør ikke ha gullfisk eller slørhaler i ditt akvarium! De blir store, og vil ikke trives. Og når du snakker om "når de dør", det blir helt feil. Slørhaler kan bli 15 år gamle ved rett stell!

Og til Corydorasene du har bør du absolutt ha sand. De får ikke grave snutene sine ned i grusen slik de vil, og bartene sliter bort på grunn av grus. Du bør ha sand når du holder Corydoras.

Så, altså, jeg anbefaler deg å levere gullfiskene til en dyrebutikk, det er det beste. Og du bør bytte til sand.

Forresten, har du kjørt inn filteret? Hvis ikke går alt galt.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap