I romjula 2011 var det store akvariet klar for vanlig drift etter fire uker innkjøring med Salmi.
Var innom Tam på Lade og brukte hele lunsjpausen på å prate med sjefen der inne og handla noen fisk. Har sett på mye og det ble til slutt et par perlegurami, ett par dverggurami (naturfarge) og fire scalare ungfisk. Han mente på at det ikke var noe problem å ha denne kombinasjonen og fordelen med fire scalare er at det er sannsynlig at det er ihvertfall ett par der. Var ikke noe problem å komme tilbake med de som eventuelt ikke passet inn..
På vei hjem måtte jeg en tur innom Orkdal zoo og der fant jeg tre sølvhai også..
De kan bli store, men da tar jeg de med tilbake, det var ikke noe problem. Vi får se om de blir full størrelse hos meg. De er kjempefine i mitt kar iallefall.
Etter et par dager slo det meg at det var mye sølvfarget fisk og jeg savnet litt farge, jeg stakk derfor innom Orkdal zoo igjen etter jobb lille nyttårsaften og da ble det en fin orange/sølv sverddrager med to damer på slep, en ancistrus og en sjokolademalle.
Sjokolademallen flyttet rett inn i en pyntekrukke som ligger på bunnen og den ligger så fint og kikker ut. Ancistrusen er ung, men ikke yngel så den burde være sterk nok til å klare seg. Den svømmer rundt og suger på bakveggen, rota og glasset, ser ut til å ha det bra, selv om det ikke er så mye alger her. Får gi den en agurkbit..
Etter å ha gått sammen et par dager ser det ut til at det er en fin blanding av fisk. De har omtrent samme aktivitetsnivået alle sammen, ingen som stresser opp andre og alle er fremme like mye. Guramiene liker seg bak rota innimellom, men de kommer fram igjen, så de deler på hjørnet..
Scalarene henger sammen som en søskenflokk og sølvhaiene ser ut som en kompisgjeng, de er mye sammen, men fra tid til annen er det en som stikker på oppdagelsesferd..
Jeg er veldig fornøyd med karet som det har blitt. En del av fiskene er ikke fullvoksne, med vilje, det er gøy å få de til å bli store.