Sabrina's akvarie

Nå har jeg vært akvarist siden slutten av November 2011, og som flere andre her inne har jeg fått akvariedilla! Så da er det vell bare likegreit at jeg lager meg en personlig akvarietråd.

Akvariet mitt, et 100liters kar av ukjent merke som jeg kjøpte brukt i november 2011.
Med fulgte to varmekolber, heldekkende lampe, en liten filterpumpe og et innebygget filter med pumpe. Så jeg har en varmekolbe å en pumpe i hver ende av akvariet. Dette betalte jeg 750kr for med møbel.
Dette er altså mitt første egne akvarium, og starten på min karriere som akvarist.

Jeg startet karet med grusen som fulgte med. Grov, sort grus som minnet litt om strøsand. Kjøpte også en rot som jeg puttet i, og en plante (hornblad tror jeg)

Planten var bitteliten når jeg kjøpte den, men når den kom i karet var det nesten som at jeg kunne se den vokse. En skikkelig hurtigvekst altså.
Jeg putta behandla vannet med esklarin og nitratminus (ble anbefalt i butikken)

Etter innkjøring dro jeg tilbake til dyrebutikken for å handle meg noen fisk.
Jeg hadde allerede vært innom butikken sikkert 10 ganger å kikket på forskjellig fisk, og hadde egentlig bestemt meg for guppyer, siden jeg alltid har likt dem.
Men da jeg kom til dyrebutikken hadde de fått inn en annen type fisk jeg ble forelska i med det samme, Leopard Danioer.

Jeg kjøpte 5 leopard danioer til å begynne med, 4 hunner og en hann. Kjøpte 2 til for noen dager siden.
Nå har de vokst noe helt vanvittig de også. De største hunnene nermer seg 6 cm lange, og har fått mye kraftigere farger.

En stund etter danioene, tenkte jeg at jeg måtte anskaffe litt flere typer fisk. Da danioene holder seg mest i midt-sjikt og topp-sjikt, ville jeg ha noen fisker bunnfisker. Jeg endte opp med 2 pansermaller, en metall, og en flekket, og en nyyydelig tofarget Banjomalle.
Samtidig kjøpte jeg en slags bregne og en algeball/moseball, og like etter kjøpte jeg enda en rot som enda ikke vil synke etter over en uke under vann... (-.-)

Fiskene så ut til å falle godt til rette, men etter å ha lest meg litt nermere opp på corydoras skjønte jeg jo at jeg hadde gjort en kjempefeil. Jeg hadde for få coryer og helt feil bunnsubstrat for coryene og banjomalla :S
Men takket være hjelp fra en kompis, og Lisa-S her på forumet ble jeg reddet, og nå har jeg biltemasand og to metallpansermaller, to leopardpansermaller, og en flekket pansermalle, men flere skal jeg ha. Jeg tenker også å kjøpe enda en banjomalle.

Og sist men ikke minst, så har jeg en Black ghost, en 5,5 cm lang hunn om jeg ikke tar helt feil. Og ja, jeg er klar over at jeg har for lite kar til den, men jeg gir den nok bort til noen som har nok plass hvis jeg ikke skaffer større kar selv.

Skal laste opp flere bilder så snart jeg får tak i et brukende kamera.
Bilde her er av Banjomalla, men bare hode vel og merke ^^,
3. januar, altså i går fikk jeg omplassert Spøkelset (black ghosten) til et mye større akvarium. Der så den ut til å kunne trives i mange mange år, og i tillegg ble jeg tilbudt reker i bytte Tjohei!
Ny fisk i akvariet :d
I dag kjøpte jeg meg en utrolig søt liten ancistrus. Skulle lagt ut noen bilder men han ville ikke det, han ville heller utforske akvariet i en helsikes fart. Bilder av han/henne kommer når den slår seg til ro og ikke raser rundt på algejakt. Utrolig aktiv og effektiv kar dette.

Men i dag har jeg også laget til et slags nattlys.
Her er noen bilder av resultatet, pluss noen bilder av peningen, banjomalla.

Litt flere bilder
Her er noen bilder til. Vi slet litt med lys nivået og slikt på kameraet (mobiltelefon)
Så med nattmodusen på, så ser det mye lysere ut på bildene.

Det er ellers bekkmørkt i rommet.
Heisann!

Måtte bare gi en lyd her før dyna kom å henta meg...
Utrolig digg kulp du har, og klart og fint! Well done, Sabrina!

Bakgrunnen der, er det peismuren eller "ekte" bakgrunn?
Nå kan jeg sove litt... Natta!

-Stein-
Det er utrolig hyggelig å høre Jeg er selv veldig stolt over akvariet med tanke på at jeg har hatt akvarium siden Nov 2011 bare. Men jeg har fått mye god hjelp også

Bakrunnen er en peismus/ildvegg ja. Men det har aldri vært montert peis der så det passet helt perfekt med 100litern der.

Kan jo forresten fortelle litt om dagen i går.
Jeg skulle hente en 21liter som skulle gis bort. Mens jeg var på tur dit, fikk jeg en telefon og et spørsmål om jeg ville ha et 165liters helglass-akvarie og her i huset sprer litersyken seg som en epidemi og jeg takket ja. Dermed fikk jeg to gratis akvarier på en og samme dag. Og det føltes mest som å vinne i lotto.

Så nå må jeg bare finne ut hvor jeg skal ha 165litern stående.
21litern fikk en fin plass på kjøkkenbenken

Oj oj!! Skal si du er heldig!! Jeg er også rimelig ny i denne hobbyen. Fikk mitt første akvarie med fisk i august og driver å kjører inn mitt andre nå. Denne litersyka er virkelig smittsom gitt. Det å kikke på tråder og all informasjon her på forumet, gjør jo alt også mer interressant.

Lykke til med oppsetting av de to nye karene dine!
Hepp! Grattis med 165L da!!! Heldig du...

Type fisker du vil ha der da? Kan bare si meg enig i at Corydoras er flotte ja! Hehe...
Du tok vel hintet!

Fin lørdagskveld!

-Stein-
Takk takk

Jeg har ikke helt bestemt meg for alle typer fisk jeg vil ha, men jeg SKAL ha doktorfisker i et av karene. Min mor sliter veldig med psoriasis på hendene, derfor skal jeg ha doktorfisk, siden de kan hjelpe så godt mot denne sykdommer, men også fordi jeg synes de er veldig pene. Regner også med at det blir en eller to ancistruser.

Også er det gubben da, han har lyst på fisker med farger, så en rød kampfisk hanne blir det iallefall. Mest sannsynlig også en hunn. Så jeg må finne fisker som er snille mot slør iallefall. Men må se dette litt ann etterhvert
Jeg tenker også å skaffe gule kuleskjell, muligens en eller to viftereker.
Corydoras ja, det er nesten blitt et slags must for meg å ha i akvariet. Fint med litt aktivitet på bunnen. Forslag til fisk taes også imot med glede

Regner med at innkjøringen burde gå greit, siden jeg har filterguffe fra 100litern å bruke i nykaret. Kommer til å ha biltema sand som bunnsubstrat, og av planter så starter jeg med avlegger fra hornblad, siden den vokser noe så vanvittig fort.
gleder meg som en unge på julaften til å få satt i gang det nye akvariet
Kommer til å oppdatere og legge ut bilder underveis i prossesen

kom gjerne med forslag og inspill. Setter pris på konstruktiv kritikk
Nå har endelig Ancistrus tassen roet seg til et slikt nivå at jeg kunne ta bilde av han.
Søt liten rakker ^^,
Inaktiv bruker
Ancistruser er utrolig artige fisker! De kan virke så rolige og bedagelige. Men så får de en av samme art og kjønn! Da kan de virke som erkefiender... ;P
Flott karr du har.
Ja, jammen er de morsomme. Min er litt sky da. Han stikker av hvis man kommer litt brått mot akvariet, men han ser ut til å bli litt varmere i trøya etterhvert. Hadde et lite vannskifte i morges, og da var kom han jammen fram og undersøkte slamsugeren.

Er det noen som kan fortelle hvor fort Ancistrus egentlig vokser? Min har blitt betydelig større siden jeg kjøpte den for litt over en uke siden.

Og når blir de kjønnsmodne? Når kan jeg bestemme kjønnet?
Har tenkt å kjøpe flere ancistruser, men vil ikke ha mer en èn hanne, derfor spør jeg

Inaktiv bruker
Jeg har iallefall opplevd at de vokser i litt forskjellig tempo. De vokser vell ganske fort i begynnelsen til de når 5-7cm da går det sakte. Det er min erfaring, det kan jo hende at det er forskjellig.
Ancistrus er vell kjønnsmoden når bartene har kommet ut? Tror jeg. :P Heheh.
hehe, da må jeg vell bare vente og se da. Min har ikke antydning til barter, men den har masse "pels" på kroppen. Har dette noe å si ift kjønnsbestemmelse?

Mata Banjomalla mi nå for noen minutter siden (han må handmates)
Og jammen ta! Tror nesten at myggisene lukta godt, for ancistrusen kom fram og rota rundt sammen med de andre som prøvde å stjele seg en bit.

ååh det er så morro når man "blir kjent" med fiskene
Noen bilder tatt i kveld med mobilkamera.
Legg merke til den enøyde banditten min
noen bilder til.

Kan noen identifisere planten på bilde 3?
Dama i butikken kalte den bare for en bregne..

Edit: Det midterste bilde er ikke fra i dag. Var nok litt snar i svingene der ja.
Idag var jeg på shopping igjenn. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en guppyhann og noen hunner, siden de hadde sånne nydelige hvite og gule guppyer (som jeg er så forelska i)
men da jeg skulle velge ut den spesifikke hannen jeg ville ha, så fikk jeg et snev av tvil, og dropped dermed guppyene.

Kjøpte heller noen nye planter. 3 stk flyteplanter (pistia ett eller annet) og enda en liten algekule (som ikke vil synke, men som flyter rundt i midtsjiktet)

Danioene ser ut til å like flyteplantene iallefall. Og da er jeg strålende fornøyd.

Idag dro jeg innom dyrebutikken en tur før jeg kjørte hjem.
Jeg tenkte å se en gang til på guppiene, men jeg ombestemte meg denne gangen også.

Det ble til at jeg fikk tre nye innbyggere i akvariet. To humlemaller, og enda en ancistrus, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg droppa guppyer til fordel for disse.

Men en liten stund etter at jeg hadde sluppet de i akvariet fikk vi en skikkelig krise-situasjon. Jeg har nemlig ei rot i akvariet som ikke vil synke, og denne rota holdes nede av en stor og veldig tung stein. Og jeg må antageligvis ha kommet borti rota når jeg slapp de nye fiskene oppi, for rota begynte å flytte på seg, og steinen begynte å gli av.
Jeg ble jo redd for at steinen skulle gli inn i glasset og skade det, så jeg tok steinen opp og skulle prøve å plassere rota bedre slik at den ikke kunne flytte seg.
Jeg tok rota opp av vannet et par ganger for å snu den (det er litt trangt)
men så hørte jeg noen rare lyder når jeg hadde den oppe.
Undersøkte den, og oppdaget at den minste ancistrusen enda satt på rota. Den hadde nok blitt skremt når jeg var å rota med hendene i akvariet, så den gjemte seg i ei dyp. trang sprekk i rota, og der ble den tydeligvis sittende fast. Den satt såpass langt inn at bare halen stakk ut så jeg fikk den ikke ut. La rota i akvariet igjenn og lot det roe seg i håp om at den skulle komme ut så jeg kunne få plassert rota skikkelig. Men neida. Tida gikk og den lille ancistrusen kom ikke ut. Den bevegde seg litt, flapped skikkelig med halen. Jeg fikk litt vondt i magen, for det så ikke ut til at den kom seg løs på egenhånd.

fylte ei bøtte med akvarievann, putte rota oppi og prøvde å få en oversikt over hvordan fisken satt fast. Den så ut til å ha kilt hode og høyre finne. Prøvde å lirke den ut med q-tips (jeg turte ikke å prøve å dra den i halen). jeg ble mer og mer redd for at dette var enden på fisken, så mannen min måtte overta. Han klarer å holde seg sånn passe rolig i slike situasjoner i motsetning til meg, så han fikk oppgaven å prøve å lirke ut den lille malla. Og jammen ta, etter litt lirking, sprelling og banning så sa det endelig plopp og der kom den ut av den trange sprekken.
Takk gud! Den kom fra det hele med en liten skramme på høyrefinnen

Og nå er rota sagd i fillebiter og hutet til Helv***e. Så den går ikke tilbake i akvariet. Har jo heldigvis ei rot til i akvariet, som tilbyr mange fine, større huler som fiskene kan gjemme seg i.
Jeg er bare lykkelig for at den kjære ancistrusen min, som nå heter Kamikaze er i live og i god behold. Nå henger han på glasset sammen med den nye ancistrusen, som er en cm større.

ahhh happy ending
For en dag, nå fikk jeg nettopp en telefon om jeg ville overta et akvarium og fisker.
Og dermed blir 3 til 4, snart 5 akvarier
Først skikkelig redningsaksjon, og så nytt kar! Litt av en dag ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Eric Bodrock
Reklame for plussmedlemskap