Golden sea

Hei.

Jeg er ny i denne spennende verden, sittet og lest en del på forumet her.
Ogg må skryte vilt, fy søren for noen akvarium mange av dere har .
Fantastiske fine fisker, akvarium og ikke minst den kunnskapen mange av dere besitter!

Håper jeg også får det til noenlunde etter hvert.

Er 26 år og ganske mye hjemme fra jobb pågrunn av at jeg fikk en hjertesjuk sønn i september. Navnet til min lille hjerteknuser er Theo

Så derfor må jeg finne meg en hobby så jeg ikke skal fly på veggen, og hvem vet etter bare sitte se på alt dere andre har så blir jeg helt i 100.

Så håper på både råd og tips etter hvert som jeg går fram.
Har MYYYYE og lære

Planen min er 1 stk 60 ltr Juwel akvarium som fruen min hadde fra før,
og 1 stk 120 ltr Juwel akvarium jeg har kjøpr som jeg skal hente idag

Har bare bilde av 60 ltr her og nå , oppstartsfasen på det så røver meg litt fram.
Langt og dra for å kjøpe planter og fisk så må ta ting over litt tid med det.

Noen som har en idee om hvilken fisker jeg burde ha ?

Har meget lyst på en krabbe i det ene , men passer de sammen med noe særlig med fisker?


120 ltr : Som sagt kjøpt og skal hentes idag, akvariumet er i drift og er med noen fisker.
Fisker som er i det nå er noen tetraer , noen maller og indisk glassmaller.
15 fisker tilsammen.
En korall og ganske beplantet akvarium.


Som sagt er ingen ekspert på noe som helst så setter pris på KRITIKK, SKRYT og GODE TIPS/RÅD

Vil oppdatere ting etter hvert som jeg går fram, men noen ganger kan de bli litt stilt pågrunn av da er jeg på sykehuset med sønnen.
Han ble hjerteopperert i slutten av november så blir litt kontrol etter hvert på rikshospitalet.
Så kanskje da en mulighet til og stikke innom og kjøpe ting etter hvert

MVH Joakim
60 ltr:

Har ønsker for noen typer fisk i det men lurer på diverse:

Er det lett å få tak i?

Og passer disse sammen?

Betta splendens: 1 Stk hanne

Corydoras sp. ´green laser´

Microrasbora kubotai

1 Krabbe av et eller annet slag som ikke trenger land.

Reker? 2-3 stk kanskje

eplesnegle (visst det lønner seg)

Og samtidig kunne jeg tenkt meg en eller 2 stk meget fargerik fisk av noen slag.

Noen som vet om disse passer sammen ?

Eller er det noen som heller vil gi meg annen ide?

MVH JoakimL

hei og velkommen =)

jeg er selv ganske fersk i denne verden men jeg har fått inn en del kunnskap så jeg har noen gode tips til deg.

1 bruk fiskebasen her. står mye god info om vannverdier, hva slags mat de skal ha osv.

2 søk i forumet etter det du lurer på. finner du ikke noen info om det du lurer på så lager du en tråd og får stort sett alltid svar.

3 pass på å ha tester til vannet i hus før du får inn fisken. det fåes kjøpt på de fleste zoobutikker. start hvert fall med å ha nitritt test, amoniakk test og ph test. eller gjør som jeg og kjøp ett jbl testlab med en gang. der er alt du trenger.

4 jeg selv mener det er lurt å holde seg til biotop akvarier. dvs at du har fisker kommer fra samme område. det blir da mer naturlig.

5 pass på å "kjøre inn" karet ditt skikkelig før du tilsetter fisk, da sparer du deg for mange dødsfall og mye frustrasjon pga dette.

6 grav og les før du går til innkjøp av fisk osv. så slipper du å få fisk som ikke går sammen og i verste fall dreper hverandre. hovedsaken med å ha akvarium er jo for å gjøre det best mulig for fisken er det ikke?? =)

sammensetninga di vil jeg ikke si så mye om da jeg ikke har mest kunnskap om dette. men jeg tror de kommer fra litt forskjellige steder i verden.

har du tilgang til akvariebøker vil jeg også anbefale deg å se i disse. masse nyttig info og kanskje du kommer over noen arter du har mer lyst på =)
Ja jeg prøver lese meg en del fram, men ikke lett hele tida og finne ut av ting når man er fersk. men lærer mye når man leser det andre skriver her
Nei lett er det ikke. Bare ha god tid. Og se på bilder til du finner en fisk du virkelig faller for. Ligger også mye videoer på YouTube av forskjellig fisk. Der får du se alt fra vanlig oppførsel og lek osv
Tusen takk for svar=) Ja skal titte litt=)

Kommer forresten bilde av nyakvariumet ikveld
Var og hentet 120 ltr ikveld, samt fisker og diverse.

Men 120 ltr var ikke veldig godt tatt vare på, hele akvarium fullt av småe snegler...
Alle plsntene fulle av snegler..

Så nå må jeg bare ta en sjau på akvariumet.. starte pånytt!

Så hvordan skal jeg renske skikkelig ut av akvariumet..
bli kvitt ver og en snegle?



Fikk samt diverse til akvariumet av dekor, om så mye skal brukes vet jeg ikke men jeg legger ut bilder av noe av det som fulgte med
Grunnet så dårlig det akvariumet jeg fikk tak i måtte jeg bare prøve redde fiskene..

Hadde alle sammen opp i 60 ltr , og håper og ber om at alle klarer seg.

Mangler jo en del planter og diverse til 60 så må kjøre 2 timer en vei imorgen og få tak i flere planter.

Her er noen av fiskene jeg fikk tak i :

Paracheirodon axelrodi - kardinaltetra

+ noen til.. finner ikke navnene i farten!
Oppe igjen og ble veldig glad da jeg så inn i akvariumet idag alle fiskene er der ingen døde

Må begynne som smått og få tak i det jeg trenger til 120 ltr.

Skal bygge bakvegg.
Rengjøre goooodt.

Noen som vet hva jeg må gjøre for og bli kvitt de små sneglene ? de sitter overalt, ved filterhuset, hjørnene og overalt??

bitte små snegler, ikke no skall eller no..

litt til av de som fulgte med, men om jeg skal bruke korallen skal jeg koke den?
Hei!
Gratulerer med morsom og utfordrende hobby!
Hva slags snegler har du fått med på kjøpet?
Denne som er en vanlig skivesnegl?
Eller denne som er vanlig damsnegl?
Jeg ser at du skriver at de ikke har sneglehus, men hvis de er bittesmå er det vanskelig å se huset. Her er en type uten hus:

Jeg bruker jegersnegler for å bli kvitt snegler. De er veldig effektive. Selges ofte som sneglespisende snegler i akvariebutikken. Kan råde deg til å ikke kjøpe sneglespisende fisk. Mange av de artene blir store (for store for 120 liter) og de kan være ganske ufine mot annen fisk i akvariet. Endel dyrebutikker anbefaler disse fiskene om du sier du har et snegleproblem.

Ser at du har tømt akvariet som hadde et innkjørt filter, da vil du få problemer med nitritt i 60 litern din om ca tre uker. Skaff deg vanntester, gjerne på nettet (halv pris av butikkpris). Bytt ofte vann. Les artiklene om nitrogensyklusen her på forumet, så du er forberedt på hva som kommer. Denne feks.


Lykke til!
Hei takker for svar

Såg ut som den vanlige skivesnegl tror jeg.. litt vanskelig se, har ikke makrolinse så får ikke tatt bilde av den.. blir så uklart utn:/

må man ha mange jegersnegler da eventuelt? og blir man helt kvitt de andre sneglene?

Hva burde jeg gjøre da, burde jeg ta og skifte ut filterene og alt og starte på nytt, ??
la det stå i 2-4 uker på ny igangkjøring?
Jeg har 5 jegersnegler i mine 130 litere. De formerer seg de også, men jeg syns det er en penere snegle enn skivesneglen. Og du kan jo gi bort eller selge hvis de blir for mange. Jeg er helt kvitt skivesneglene i de karene jeg har jegersnegler. Men om du tenker å ha eplesnegl, funker de dårlig sammen med jegersnegl. Mange liker å ha litt skivesnegl, for de rensker godt opp for alger!

I fht filter... Nå har antagelig filteret i det nye karet tørket, så bakteriene der er det liten hjelp i nå. Rens det og sett det igang igjen. La det få noen uker på seg. Om du kan få tak i noe filterguffe fra noen andre akvarister er det det raskeste.

La fiskene gå i 60 litern så lenge, til du vet at vannet i ny-karet er bra. Bare skift 30% vann hver dag fremover.

Lykke til!
Takker for svar, jegersnegler er god ide det ja=)

Men vil jo helst prøve ha sneglefritt akvarium..
(ihvertfall de sneglene der)
Eller hva tror dere?

Ja må kjøre igang filteret pånytt så kan like greit spørre , juwel filteret som er med i karet, er det brukbart eller anbefaler dere og skifte til et annet slags filter?

Skal jo lage ny bakvegg og diverse til det nå før jeg kjører det igang så da lønner det seg fikse ting nå, for må jo kjøre igang igjen karet og vente i noen uker uansett..?
Det er vel mange delte meninger om dette innvendige filteret. Sånn jeg ser det så kommer det an på belastningen. Men som du sier når du først skal gjøre det skikkelig hvorfor ikke skjære det ut og investere i ett utvendig som er ett mye bedre filter? Det ville jeg gjort. Men det er jo smak og behag.
noen tips eller link om hvilket filter som egener seg?
er det bedre med utvendig ja?
Fordelen med utvendig er jo jo større filtermasse. Og det er jo aldri feil. Eheim går for å være noen av de beste. Fluval skal visst også være bra. Her er det lommeboka som bestemmer. Webzoo.net aquamanias.no har dette samt flere. De er billigere i innkjøp fra utlandet. Akvarieudstyr.dk feks. Men usikker på frakt osv. Jo større du har råd til jo bedre vil nå jeg si. Også i forhold til om du skulle oppgradere karret ditt til større
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=4057 feks. Serien med en "e" på slutten er en elektro utgave med noen ekstra funksjoner. Hvor nødvendig det er vet jeg ikke. Her er det alt til hver smak. Men som sagt, jo større jo bedre. Og skulle du kjøpe større akvarium etter hvert så kan du jo da ha ett filter som passer rett inn der. Fluval er jo også bra. Litt billigere utgave men også en av de mest populære.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap