En akvariereise.

En liten intro til hvor jeg er i dag;

Mann på 24 år. Bosatt i Folldal, Hedmark. Har hele livet hatt interesse for akvariumshobbyen, men har ikke fått realisert drømmen før nå nylig.

Dette begynte med en annonse på finn.no jeg kom over på en treg dag på jobb. En mann i nærheten av en yngre bror i forsvaret var gått lei hele hobbyen, og hadde et kar på 540 pluss en god del utstyr tilgjengelig for en særdeles hyggelig sum. Jeg kastet meg rundt, sendte brutter på dør og etter en strabasiøs tur over Rondane og opp i fjellheimen var drømmen i gang.

Jeg har siden jeg var liten hatt stor sans for maller, og målet med hobbyen har hele tiden vært å få til godt hold av disse. Akvariet fikk følgelig ferskvannsprofil. Siden jeg med et såpass stort akvarium kunne ha endel ulike fisk, begynte derfor prosessen med å sette opp et enkelt selskapskar med fokus på sør - Amerika. Det hele skled imidlertid ut allerede ved planteinnkjøp da jeg fikk sansen for Anubiasplanter - men slik er det å oppdage nye aspekter ved en ny hobby.

Slik oppsettet er nå kjører jeg grus på 0,3 mm, med et underlag av plantegjødsel. I bestillingsprosessen gjorde jeg også tabben ved å kjøpe et keramikksett for huler; http://webzoo.no/default.pl?showProduct=130&pageId=602, som jeg trodde egnet seg for lekshuler for maller. Dette viste seg imidlertid feil, da settet bare består av porøs stein som evt kan bygges som en hule eller liknende. Disse viste seg imidlertid perfekte som oppsatser for røttene, slik at mellom disse nå er ganske god sirkulasjon. Jeg har for tiden to 1200 l/t sirkulasjonspumper og et filter på ca 1350 l/t.

Jeg er nå i prosessen med å kjøre inn akvariet, og har begynt å tenke litt på sammensetning av arter som kan trives her hos meg. Foreløpig har jeg L183 (Ancistrus Dolichopterus), Parancistrus Aurantiacus, L397 (Panaqolus sp.), Mesonauta Insignis/Mesonauta Festivus og Aequidens metae på lista - ca 5 av hver malle og par av cichlidene.

Det er vel omtrent der jeg er i dag. Jeg håper tråden kan være til hjelp både for meg selv og andre - her er alle velkomne til innspill.
spennende og gratulerer med ny vanntank.. du må få tatt masse bilder.. det faller stort sett i god jord her =)
Anubias.
Innkjøringen går sin skjeve gang. Er på fjerde uka nå, med solide verdier for både nitritt og nitrat. Har i det siste vurdert om jeg skal trappe ned salmiakk forbruket, da nivåene for nitrat sikkert kommer til å være såpass formidable at jeg helt sikkert må kjøre flere vannbytter når jeg engang blir ferdig.... Jeg kommer heller ikke til å gå til innkjøp av hele fiskebestanden med en gang, så dette bør gå bra. For øyeblikket bruker jeg ca 16 ml salmiakk, med måling på ca 1,5 (tetra) etter 24 timer. Venter på øyeblikket når nitrittnivået dropper.

Jeg har sett litt på Anubiasene, og de begynner desverre å se litt pjusk ut samtidig som de dekkes med alger. Beskrivelsene av Anubias her på forumet kan indikere at algevekst på disse må forventes da Anubias er saktevoksende. Jeg kjører for tiden 12 timers lyssyklus for innkjøringens del, men det er tydelig at dette er nok også for skikkelig god algevekst. Jeg har, som nevnt tidligere, planlagt et tidlig innkjøp av L183 som jeg håper forsyner seg grovt av det meste. Jeg kommer nok til å opprettholde lysstyrken før syklusen er ferdig og ancistrusene kommer i hus, om ikke for annet enn tidlig fortilgang. Jeg er litt usikker på om plantene eventuelt tar skade av lange lysintervall, spesielt med tanke på at lyset stod på i 24 timer de tre første ukene av innkjøringen...

Det jeg imidlertid lurer på er om jeg kanskje har plantet Anubiasene feil, da enkelte beskrivelser tilsier at rotknuten tettest mot stammen bør ligge fritt i vann da disse plantene opptar gjødsel gjennom disse. Jeg har to/tre ulike varianter, og alle har hatt samme knuten som barterii, så det er mulig dette gjelder alle. Jeg, i god tro, presset alle jeg ikke plantet på røttene godt ned i plantegjødningen under grusen. Sist men ikke minst har også plantene vært igjennom perioder med godt over 8 i ph grunnet innkjøringen, så jeg skal vel ikke forvente annet.

Jeg går til innkjøp av flytende plantegjødsel, ikke minst for Anubiasene plantet på røtter sin del, og sjekker om det eventelt hjelper de jeg omplanter med rotknuten liggende oppå grusen.

Bilder kommer!

Anubias liker ikke å ha knollene nede i bunnlaget nei...
Fiskesammensetning.
Foretok meg et par endringer i ønskelista før jobb. Jeg prioriterer Mesonauta Insignis foran Mesonauta Festivus, selv om jeg sikkert kunne hatt begge. Gul Acara forsvinner også, på bemerkning om at disse kan være for aktive sammen med cichlider som ønsker ro. Inn kommer en gruppe Hero Efasciatus, selv om disse nok kan være i største laget. Fiskebasen hevder minimumskravet er godt innenfor mitt akvarium med 150 cm og 375 liter som minimumskrav. Jeg kunne imidlertid tenke meg en kommentar på om akvariet mitt holder til arten (150 cm x 50 x 60 - 540 liter).

Fiskebasen hevder også at for best mulig pardannelse burde jeg starte med en liten gruppe Heros. Med liten gruppe, kan jeg forstå dette slik at jeg bør starte med en hann og to - tre hunner?
Sissimor
Anubias liker ikke å ha knollene nede i bunnlaget nei...


Hjertlig takk for svar Sissi.
Ferdig innkjørt - endelig fisk.
Det er blitt lenge siden forrige oppdatering. Slik er det i perioder med mye jobbing og lite tid til å reflektere så mye over daglig vedlikehold.

Omsider har jeg imidlertid sagt meg fornøyd med innkjøringen. Jeg kunne nok ha stoppet før, men med filtrering som tar unna ca en kvart flaske salmiakk i døgnet er jeg ihvertfall helt sikker på at jeg har en produktiv bakterieflora.

Litt erfaringer så langt;
1) Etter to måneder med orginalt filter byttet jeg ut plastkulene som fulgte med 2/4 hyller i filteret med tettpakket stålskrubb. Dette gjorde underverker, og økte kapasiteten voldsomt. Jeg har enda tilgode å sjekke hvorvidt stålskrubben ikke ruster. Hva man husker mens man skriver!
2) Etter at jeg begynte med osmosevann har jeg hatt problemer med en tjukk tåke etter vannbyttene. Dette forsvant imidlertid etter salmiakktilsetning og påfølgende natrontilsetning. Jeg søkte litt rundt på forumet og andre kilder om effektene av næringsmetning, men det virket merkelig da anubiasene døde i samme tidsrom. Echinodorusene stortrivdes og vokste i stor hastighet i samsvar med tilsetningen av flytende co2.

I dag fikk jeg tatt imot den første gruppen med fisk. Fra en meget hyggelig dame i brumunddal fikk jeg kjøpt et avlpar med ancistrus sp. og syv yngel fra et annet kull. Jeg hadde håpet å slippe ancistrus sp. dersom jeg fikk bestillingen jeg har lagt inn tidligere, men jeg slo meg til ro med at disse i det minste vil rydde grundig i et akvarium overgrodd med alger!
Rubrikklink
Legger ut link til egen rubrikk i tråden:
http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=68614

Ønsker å kjøpe diverse planter og maller samt heros/cicklider. Bytter gjerne i andre akvarieartikler som fiskefor (flak - hovedfor).
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap