Eplas start, og veien videre

Ja, her er altså jeg. Nå må jeg innrømme at jeg i løpet av min korte fartstid her inne ikke akkurat har pløyd gjennom andres personlige tråder, så jeg vet ikke hvordan "malen" er. Jeg har selvfølgelig droppet innom mange av dem i mine mer eller mindre desperate forsøk på å bli litt klokere, med varierende hell. Det er ikke dermed sagt at det er noen andres feil at jeg ikke alltid blir klokere, men det er så utrolig masse informasjon, så mange forskjellige meninger om saker og ting, at jeg noen ganger tenker jeg bør fortsette å forholde meg til gode gamle Arilds Zoo. Dere skjønner, jeg er ikke totalt fersking, selv om mine naive spørsmål muligens kan være noe villedende akkurat på det punktet..

Min eksmann og jeg hadde noen liter da vi var gift, men det begynner å bli noen år siden. Vi startet med en 100-liter i vår spede ungdom, men det ble selvfølgelig for lite etter kort tid. Enden på visa ble en 350-liters hjemmelaget sak, og jeg elsket den! Størrelsen ble begrenset fordi stua vår var liten, men den gang syntes jeg det var enormt.

Det som slår meg nå, er at jeg ikke kan forstå hvordan vi ungikk massedød og akvariets undergang. Bakteriekulturer og nitritt var aldri noe tema, men vi hadde friske, flotte fisker hele tiden. Det er vel derfor jeg tenker det på én måte kan være lettere å forholde seg til den samme personen som veiledet oss fra starten av for over 20 år siden. På den annen side, det er så utrolig mye kunnskap på dette forumet, at det er umulig å ignorere det.

Vel, dette var da en slags begynnelse på en personlig tråd, men det er på tide å ta kvelden nå. Tror jeg, da. Må egentlig prøve å finne ut hva slags lysrør jeg må kjøpe til den nye (brukte) 180-literen. De som fulgte med er jo helt blå, og det er absolutt ikke pent. Tja, jeg har pløyd gjennom noen tråder om temaet tidligere i kveld, så nå er det bare ca. 150 igjen.
Kjenner at jeg gleder meg litt til å lese vidre her.
Jeg og du har nok endel tilfelles når det kommer til akvarium og slikt, siden jeg kjenner meg igjenn i det du skriver

Jeg tror du kan kjøpe lysstoffrør på biltema. Der har de 6500k lysrør, som er perfekt for planter og dyr. De koster bare 30kr pr rør der også. Du kan ta med deg det gamle lysrøret så får du sikkert hjelp til å finne riktig Hvis de ikke har på biltema så har de i allefall på dyrebutikker.

Har du planer for hva slags fisk du skal ha?
Hei, Sabrina, og takk for det.

Har lest at noen bruker rør fra Biltema, og det er absolutt en tanke å prøve noe derfra. Ikke minst fordi de er billige, men også fordi butikken ligger rett borti gata her. Det som forvirrer meg, er alle forskjellige meninger om saken. Noen mener de er helt topp, og andre mener de er søppel. Mulig det har noe med de forskjelliges lommebøker å gjøre? Uansett, jeg har tid til å prøve meg frem. Har ikke planer om å stresse frem noe i dette karet. Det er mulig lyset vil virke annerledes når jeg får innredet det med røtter, stein og planter.

Planer om fisk? Tja, jeg har ønsker, men etter å ha lest her inne, må jeg nok revurdere noe. Mine absolutte favoritter sist jeg hadde kar, var Discus. Det blir vel uaktuellt i 180-liter, tenker jeg. Sikler mye over fiskebasen, og jeg må jo si jeg heller veldig mot ciklider av diverse varianter. Vi får se.

NÅ er det nattan.
gratulerer med ny/gammal hobby

Masse info ja og man bør vel kanskje bare velge ut det som passer for en selv, jeg har og nå kjøpt meg en 180 liters og skal hente den på søndag og jeg er en voksen dame men gleder meg så masse
Jeg begynte for vel en mnd siden, fikk et lite 20 liters av jentene på jobben og etter to dager kjøpte jeg meg en 60 liters,de står på jobben og blir finere og finere,,, gjorde masse feil i starten som jeg ikke skal gjøre med 180 litern

Så lykke til,gleder meg til å lese mer her
Takk, Janne.

Rart det der. Hvordan man vil utvide nesten med det samme, mener jeg.

Jeg har gått og hatt lyst på akvarium i mange år. Som tidligere nevnt, hadde min eksmann og jeg en 350-liter på slutten. Da vi kjøpte hus etterhvert, ble akvarium nedprioritert på grunn av økonomien. Det ble aldri til at vi skaffet oss nytt kar, for hus, jobb og etterhvert unger, tok det meste av tiden vår.

Jeg utviklet etterhert en småsyk interesse for hage og planter, så det er vel der jeg har lagt ned det meste av energien de siste ti årene. På grunn av "sykdom, skade, lyte, som NAV kaller det, er jeg dessverre ufør, og dagene blir utrolig lange innimellom. Nå har det seg slik at jeg leier en leilighet, og hage er ikke helt det samme som det var. Da måtte jeg jo finne på noe annet å henge fingrene i, og iom at akvarieinteressen har ulmet i årevis, var det ikke så vanskelig å finne en ny hobby. Litt dyrere, men ikke så sesongbetont.

Etter å ha saumfart finn og andre salgssteder, fikk jeg tak i et 100-liters hjørnekar. Selger var utenlands da vi mailet ang. salget, så jeg hadde god tid til å lese meg opp her på forumet før jeg skulle hente det. Jeg må helt ærlig si at jeg nesten ombestemte meg etter å ha lest mye her inne. Var det virkelig så vanskelig?

Ettersom den største utfordringen jeg har for tiden er å hjelpe fjortisen med mattelekser, innså jeg at det kanskje var like greit å kjøre på. Hjørnekaret ble hentet. Det fikk jeg billig, men innså etterhvert hvorfor. For det første, de var ikke hjemme til avtalt hentetid, så vi måtte kjøre opp til Rakkestad to ganger på én dag. CR-V'n min bruker ikke så lite bensin, så det gikk noen kroner der. Da vi kom hjem, viste det seg at armaturet ikke virket, varmekolben var ikke med i "pakka" som lovet, og filteret bråkte som en gammel Fiesta. Da var det bare å handle inn nytt. Armaturet var jeg Østfold rundt med, før et klokt hode fant ut at det var satt inn feil tennere. Serietennere måtte til, og da må man jo lure litt. Er tennere så dyrt at selger måtte bytte ut med ubrukelige greier før de leverte? Akvariumet som i utgangspunktet kostet 500, kom da altså opp i mer enn det dobbelte.

Så var det bare å fylle vann og diverse remedier for å gjøre vannet egnet, og vente. Den ventetiden er jææævla lang! Røtter og planter ble kjøpt inn, og flyttet på sikkert tjue ganger før jeg var fornøyd (man er litt pedantisk..), og spenningen var nesten uutholdelig den siste uken før jeg kunne handle inn fisk.

Det var én ting jeg ikke hadde lagt inn i planen for karet. Man kan simpelthen ikke ta med ei jente på 9 og en fjortisgutt på fiskehandling. Hadde det vært opp til dem, hadde det nesten ikke vært plass til vann etter handleturen. Etter litt lavmælt forhandlig som etterhvert utartet seg til høyrøstet diskusjon typ ; "NEI, vi kan IKKE ha sølvhai, oscar eller piraia i det lille karet", ble vi enige om å starte med to kuhlii-ål, tre corydoras julii (jeg elsker dem!), og ti neontetra. Tetraene var ungenes ønske. Jeg synes de er noen glorete svimer.. Altså, bør ikke en stimfisk på en måte holde seg i en stim?

Nå har jeg på følelsen at denne posten begynner å bli litt lang, så jeg tenker jeg fortsetter i morgen.





Tidligere hageentusiast ja; da kan du jo virkelig utfolde deg i et akvarium! Planter er morro ;D
Nå skumleste jeg bare tråden, men hvor fant du Juliiene dine? Kjøpte den siste i en butikk og vil definitivt ha en stim av disse fantastiske fiskene

Ja, sissimor, planter er fine greier.

Tipsy, jeg kjøpte de hos Arilds Zoo på Sellebakk, Fredrikstad. Mener de hadde på Østfoldhallen sist jeg var der også. Skal ha mange fler jeg også, bare jeg får det store karet i gang. De er noen hærlige sjarmører de der, altså. Kan sitte å se på dem i timesvis.
Ikke helt i form til å skrive så mye i dag, men tenkte jeg skulle dele et bilde av en av våre nye familiemedlemmer. Nå er jeg fersk på guramifronten, men denne skal altså være en dverggurami ved navn Neon Blue. Om den heter Colisa lalia eller Laila Louise, er meg revnende likegyldig. ;o) Vakker er den, og jeg er forelsket!
Har et par av disse selv, og de er nydelige
Ikke akkurat mest aktiv på privattråden, men skal da oppdatere litt i kveld. Min ivrige jentunge på 9, fikk ripet hjørnekaret noe så inn i granskauen. Jeg ble enig med oss (har en samboer som gir faen) at slik kan vi jo ikke ha det. Hjørnekaret ville mellomste ha opp på rommet sitt, og jeg fant en 180-liter på finn. Et Juwel-kar.
Det karet ble en smule større i stua mi enn jeg hadde tenkt, så her måtte det tenkes litt. Jeg fant ut at jeg måtte klare å leve med ripene i 100-literen, og at 180-literen fik stå en annen plass.
Mens det sto midt på gulvet, fullt av alger, så det fint ut. Etter en grundig vask, så det ikke fullt så fint ut. Jeg mener, ripene i frontruta var omtrent av samme dimme som bakenden min.. Ikke små, altså. Fanken, jeg HATER riper. Altså, tenke litt kreativt. Jeg er jo genial, og fant ut at jeg kunne snu karet. Baksiden var nesten uten riper, så dette ble bra. Trodde jeg.. Da jeg skulle flytte filteret, fant jeg ut at det var jo for pokker limt fast! For å si det som min gamle onkel ville sagt; Jeg ble lang i maska som et "kjøpærbrød". Eller et kneipbrød for de som ikke bor i Østfold.
Jeg måtte altså inn på forumet her, for å lete etter løsninger. Fikk da noen tips ang. kniver og greier, og endte opp med å høvle løs med en kokkekniv jeg fikk til jul. Den er så skarp at jeg er litt redd for den, men den funket. Nå står det føkkings filteret i et annet hjørne ved hjelp av to sugekopper til 19.90 på NorPris, og det ser ut til å gå bra.
For tiden går det to dvergguramier, fem corydoras paleatus, 6 rødmunntatra, tre ottoer og tre kuhlii-åler i karet. Planen er noen flere kuhliier, noen flere ottoer, og muligens et par algespisere til. Tips? Har en ensom Corydoras melini i 100-literen, fordi jeg måtte redde ham fra grov grus og ensomhet i butikken. Nå har jeg bestilt fire til, som kommer på torsdag, så jeg tenker de kan bo i 180-literen. Om jeg får tak i den i 100-literen, da. Han er litt sky.

Nu, ser dere, kommer det store spørsmålet. Jeg må jo ha noen flere godbiter i 180-literen. Har lyst på en gjeng sommerfuglciklider, men er usikker på om den går greit sammen med mine andre "unger". Noen som har innspill her?
Sommerfugler er veldig vakre, men ville vært veldig forsiktig med å ha de sammen med coryer. Har hørt en del skrekkhistorier om coryer uten øyne. Mulig de bolivianske er mer selskapelige?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap