Mitt akvarium - en følgefeil.

Jeg er en følgefeil.. I alle år har samboer Yohanzen snakket om akvarium, jeg var ikke så enig i den ideen. I 9 år holdt det, men så fikk han tilbud om ett akvarie til "nesten" gi bort pris. Og nå sitter jeg her da... og skriver og leser om akvarium. Motviljen er borte, jeg er smitta !!

Og motgang med akvariet hans (les: kokt fisk pga defekt varmekolbe, pumpestreik osv) har både kostet penger og våkenetter. Men dette finner jeg da facinerende, for nå ser det bra ut !! Fiskene er kule og jeg vil ha ett eget som slår hans ned i støvlene.

Nå ikveld har jeg vasket og fylt vann i ett 110 liter som jeg har fått. Det svir av salmiakk i nesen, og karet er fylt med vann for å sjekke at det ikke lekker. Nå begynner snart en periode med planlegging og innkjøring av karet.

Noen med forslag til kule fisker ( Vannet her har en Ph 6.5/7 GH 0/1)5? Eller andre gode tips til en fersk akvarieeier ?

Nimas
Les mye på Fiskebasen her på AF.

Jeg startet med et selskapskar, og har forsåvidt det ennå, men det er alle de andre karene jeg er mest opptatt av. Der går det Apistogramma, ulike arter. Dette er en Sør-amerikansk dvergciklide med veldig interessant oppførsel og yngelpleie. Sammen med et par eller en trio Apistogramma, kan du ha stimfisk som f.eks. Nannostomus, eller andre små stimfisk. Dels er det bra for Apistogramma å ha en fisk de kan jage litt, dels er det fint å se en slik stim.

Det jeg antagelig forsøker å si, er at et selskapskar er ok i begynnelsen, men det skjer liksom ingenting bortsett fra at fiskene svømmer frem og tilbake, eller opp og ned. Om du velger å ha et artsakvarium derimot, kan du følge fiskenes naturlige levevis på en helt annen måte.

I alle fall, lykke til med en fascinerende hobby. Og du, sett av mer plass med en gang .
Så enig med forgående taler! Vi startet vel nesten samtidig han og jeg, og jeg rydder fortsatt fordi jeg ikke har falt ned på noe helt bestemt enda. Bortsett fra planter, det er morsomst av alt...

Det akvariet jeg er mest fornøyd med fiskemessig er det jeg har ryddet hardest i, når oppryddingen er ferdig vil det gå en stor stim Corydoras i bunnen og en stor stim av en liten stimfisk i midtskiktet, med reker og sandsnegler som ryddearbeidere. I de andre karene vil det heller ikke gå mer enn en eller maks to arter, og da arter som skal ha samme vannverdier og andre forhold, og som ikke forstyrrer hverandre. Ser forandring i adferd etterhvert som prosessen går fremover, veldig moro!

Så bruk innkjøringstiden godt, gå i forretninger og bruk tid foran karene eller besøk andre akvarister og se om du finner noe du virkelig faller for (hvilket er den store utfordringen - det finnes så mye fin fisk!) og les deg opp i fred og ro før du går til anskaffelser. Da slipper du all denne ryddingen i etterkant, med all fisken som bare passer sammen sånn nesten og har det bare sånn nesten bra. Som min kloke sønn på tolv sa da han ikke fikk sølvhai eller praktbotia fordi de blir for store: "Hvem av de små blå er minst? Fo da vil jeg heller ha mange!"
Følgefeil nr 3
Følgefeil nr 1, setningen " Ok da, men den "fiskegreia" får du styre med selv.
Følgefeil nr 2, setningen " Kanskje jeg skal få meg ett eget ? "

Her kommer følgefeil nr 3 : 110 liters akvarium- helt supert, men hva skal jeg sette den på ? Nei innkjøp av billig skjenk var ikke å anbefale til akvarium, wot to do (!) ......................................................................

Herved er jeg eier av ett møbelakvarium av merke Eheim MP 180 liter akvarium

Jepp og det mens mitt første akvarium står på vaskerommet og sjekkes for lekasje, har ikke annet enn vann i det ennå, så er jeg plutselig eier av 2 akvarie.
Kunne ikke annet enn å slå til på det jeg nokså sikker var en god deal, og vi fikk hilse på hyggelige akvariemennesker med en helt rå samling akvarier og fisker. Herregad så mye fint og store fisker de hadde.

Nå har jeg akkurat satt meg ned etter en lang dag med henting, vasking og oppkobling av akvarie og kan ikke annet enn å slå meg i panna og lure litt på om det er galskap som har rammet meg.

Var heldig med at karet var innkjørt og filterbakteriene nok har holdt seg fine på turen fra A til B, alikevel er det litt opp og frem til fisken kommer nedi der. Men har kikka litt på fisk. Er litt facinert av kuhliål og indisk glassmalle foreløpig, men det er jo såå masse fint. Er også facinert av dverg ciklider.. Får ta en tur å kikke litt mer i butikken tenker jeg..

Klapse meg selv i panna igjen nå når jeg sitter å ser på stuens nye møbel
Første innkjøp av fisk
Har gjort mitt første innkjøp av fisk til akvariet, ettersom vi hadde en stakkars enslig sommerfuglciklide fikk vi flytta den over i dette nye akvariet og kjøpt inn 3 nye (Electric Blue) sommerfuglciklider.

Gjorde også ett "noe" impulskjøp, hadde siklet litt på L144, men kjøpte idag en ancictrus albino. Tror jeg blir fornøyd med den lille karen
Fikk tatt noen bilder av mine herlige fisk idag, ancistrusen viste seg frem også.

Har begynt å lure på hva jeg vil ha ved neste innkjøp. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe stimfisk og har plukket ut noen favoritter:

Noen som har noen tanker om disse valgene ?

Smykketetra

Korallrød smykketetra

Skjørtetetra

Klovnekilli

Eller andre forslag ?

Corydoras aeneus albino
I karet har det nå flyttet inn 5 stk nye albino, ser litt ut som jeg har albinodilla. Nå blir det en periode uten nye fisk da jeg rett og slett ikke vet hvem som skal få flytte inn samt de som allerede er der skal få litt ro og fred.

Har kikka litt på fembåndsbarbe og synes den er kjempefin, men har lest for lite om den. Leste noe om bunn og midtskjikt så er litt usikker på om det kanskje blir litt travelt på bunn.

Vil ha noen fargerike fisk som går i stim, men mulig det passer bedre med en av tetrafiskene i dette karet. Sett på mange bilder, men får liksom ikke helt troen. Vet jo at bilder og in-real-life er meget forskjellig for mange av fiskene, men.. Farger hadde vært fint, har jo alltids kardinaltetraen, men ja...

Ellers er vannverdiene fine og stabile.

Nå har jeg vel glemt å nevne de siamesiske algespiserene, de holdt til i det andre karet her, men fikk komme inn å gjøre en jobb med alger, skal si det er en flittig fisk. Samboeren vil riktignok ha de tilbake, men lurer på å beholde de og kjøpe noen nye til hans kar..
Stimfisk må man nesten se "live", bilde av en enkel bitteliten tingest sier ikke noe særlig, de flasher og gjør seg til og tuller og er veldig flotte når de er mange!
Linda W
Stimfisk må man nesten se "live", bilde av en enkel bitteliten tingest sier ikke noe særlig, de flasher og gjør seg til og tuller og er veldig flotte når de er mange!

Ja er det jeg tenker jeg også, får ta noen runder i butikkene Noen heite tips å komme med, fargerik stim ?

(flott at de er noen som gidder å lese denne tråden
Har Danio margaritatus, fryktelig flott fisk, små røyer nesten! Og Dronningrasbora, de ser litt bleke ut på bildet fordi den digre sorte tuten var skummel, men er virkelig ordentlig rødorange når de vil.

Her går disse to artene i samme kar foreløpig, rasboraen stimer best, men roter jeg i karet stimer de faktisk sammen. Planen er å minst doble gruppene og la dem gå i forskjellige kar med cory i bunnen. I 160-literen har sønnen i huset bestemt seg for Paracheirodon simulans, blå neon, de er litt mindre enn kardinal og den vanlige så han kan ha maaaaange. Klokt barn...

Siklebok når det gjelder små fiskearter, reker og snegler er Back to Nature Guide til Nanoakvarier, verd hver krone. At fisken kan gå i nanokar betyr jo ikke at de vil lide i et større kar. Og det finnes så utrolig mang flotte fisker. Sukk.
Odessabarbe
Skal sjekke ut disse, håper de har dem inne så jeg får se dem.

Ellers har jeg lest og sett litt av disse : Odessabarbe

De ser utrolig flotte ut, noen som har erfaringer med disse ?
Mitt første dødsfall
Det var en stund siden jeg hadde sett en av sommerfuglciklidene mine, etter en liten leterunde fant jeg den. Ser ut til at den har satt seg fast (satt skikkelig fast) inni en slik elendig plastplante som jeg satt inn før jeg kjøpte inn sverdplantene mine. Har kasta den ut nå, og tenker det nok var en kjedelig skjebne etter alt den stakkaren har vært med på. Hun var den eneste overlevende fra samboers kar, hun kom seg igjennom elendige og ustabile vannverdier, varmekolbe som gikk amokk og pumpehavari. Den trivdes ikke alene i det andre karet når det endelig var i gjenge etter alle problemene og fikk komme inn til meg når jeg anskaffet mitt kar. Kjøpte til 3 artsferender til og hun fikk sine flotte farger igjen og trivdes. Men nå var det altså slutt

Fortsatt ikke kommet lengere i hvilken stimfisk jeg skal velge, men ha to-tre gode kandidater. Skal ta en tur i butikken å sjekke ut i uka tenker jeg. Om ikke annet må jeg kjøpe ny bøtte så jeg får tatt en vannbytte, alle er donert til flisprosjekt ute så nå er jeg bøtteløs :P
Stimfisken er kommet hjem
Innkjøp og valg av stimfisk er fullført. Det var ikke lett, men nå er jeg kjempe fornøyd.

Rød fantomtetra

30 stk har flyttet inn og det har virkelig både satt farge og liv i akvariet. Jeg er veldig fornøyd med valget som sagt.

Min minimini ancistrus har av ukjent årsak ikke overlevd og utgjør dødsfall nr 2 i akvariet. Det blir nok en erstatter som får flytte inn etterhvert.
Veldig små ancistrus kan bli drept av større fisk etter min erfaring. Her var det endlers guppy (som er veldig små fisk) som tok knekken på flere ancistruser på ca 3 cm.
Du nevnte interesse for dverg ciklider og 530 var det vel......? nevnte Apistogramma helt i starten av tråden. Er selv ihuga Apistogramma entusiast og har selv 10 arter av dem her. (Torsdag kommer det 4 arter til)

Anbefaler deg en tur på Tom C sine hjemmesider på denne linken:

Her kan du også lese LITT om andre fisk også, men hovedsaklig apistoer. Du kan også lese om hans turer gjennom sør amerika, og om en mnd tid reiser han på tur igjen.

Legger igjen noen Apistogramma bilder fra mine kar her

Erlend
Veldig små ancistrus kan bli drept av større fisk etter min erfaring. Her var det endlers guppy (som er veldig små fisk) som tok knekken på flere ancistruser på ca 3 cm.

At Guppy har tatt liv av 3 cm ancistrus tror jeg ikke før jeg ser det Erlend. Høres veldig merkelig ut. Om du ikke selv har sett det, må det være andre årsaker til mallenes død.
Hvorfor den takket for seg aner jeg ikke, eneste jeg la merke til var at den største av siamesiske algespiseren min var litt "på" han. Kanskje det rett og slett ble for mye styr for han ?

Ellers har vi fått inn erstatterene allerede idag, en voksen ancistrus hann og 2 stk yngel (men ganske mye større enn den som døde). Tror det skal gå veldig bra. Har ikke sett noe av den voksne da den ennå ikke har kikka ut av hula si som vi også kjøpte med oss Men vi får vel den gleden senere.

Ja apistoer har jeg "falt" litt for, det er såå masse fine, ja som i fra ditt kar LOFFA Har vært inne å kikket litt på deg og lest litt her inne i trådene dine. Hehe har allerede litt planer for mitt neste kar som nok blir ett artskar for apisto :P Litersyke var det noen som sa ?

Har tenkt å besinne meg litt da så blir en stund til vi setter det opp. Imellomtiden kan jeg lese meg opp å se meg ut nye innkjøpskandidater
LOFFA
[QUOTE=Erlend]Veldig små ancistrus kan bli drept av større fisk etter min erfaring. Her var det endlers guppy (som er veldig små fisk) som tok knekken på flere ancistruser på ca 3 cm.

At Guppy har tatt liv av 3 cm ancistrus tror jeg ikke før jeg ser det Erlend. Høres veldig merkelig ut. Om du ikke selv har sett det, må det være andre årsaker til mallenes død.

Jeg så det med egne øyne ja. Men, nå var de ancistrusene veldig små da...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap