- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Kampen mot nitrit
Kampen mot nitrit
Vi fikk et 50 liters kar av en venn, som dessverre bare hadde latt vannet som var i tørke inn.. Etter å ha rengjort alt, satte vi det i gang med nytt filter. Jeg gikk da inn her for å finne ut hvordan man starter, og leste om salmimetoden, samt kjøpte testene fra JBL. Etter ca 8-10 uker viste amoniak 0,05, og Ph lå på 7-7,5 men da glemte jeg å teste for nitrit og nitrat Så vi gikk til innkjøp av 6 guppyer og 3 kinesiske algespisere, men etter 1,5 time dør den første guppyen og innen det hadde gått 3 timer var alle døde.. De 3 algespiserne så helt upåvirket ut.. Etter tips her inne tok jeg med død fisk og vannprøve til butikken, viste altfor høy nitrit, kjøpte Nitridac og Aquasafe, og fikk beskjed om at de 3 algespiserne ville nok dø i løpet av natta, samt vannbytte hver 4 dag.. Men heldigvis for meg så sjekket jeg her inne og fikk da vite at jeg skulle bytte vann hver dag, samt at ho i butikken hadde solgt meg fisk som ikke passer i et 50 liters kar Nå har det gått 3 dage, og algespiserne mine lever i beste velgående, jeg bytter ca 40% vann hver dag og heller i både Nitidac og Aquasafe. Tok ny måling nå og da har nitrat gått ned fra 50 til 15, men nitrit ligger fortsatt på 0,8
Regner vel med at det bare er å fortsette med det jeg gjør, så sant ikke noen her har noen tips for å få fortgang i det..
Regner vel med at det bare er å fortsette med det jeg gjør, så sant ikke noen her har noen tips for å få fortgang i det..
Postet 08.10.12 kl 10:42
Bare fortsett med vannbytter hver dag. Det er veldig trist når sånt skjer, og når man mister fisken sin, men hold motet oppe.
Vannbytter vil få det ned med tiden. Jeg hadde problemer med dette i det nye karet jeg hadde til innkjøring, og selv om det er en naturlig del av innkjøringen, så var det så veldig høyt. Jeg hadde hatt en del planter i karet mitt som alle hadde dødd av ukjente årsaker.
Jeg åpnet filteret, og på det øverste filterlaget lå det en stor haug med råtne blader. Kanskje du har fått noe sånt i filteret ditt? Når restene ligger der og råtner, så vil jeg tro det skaper en del nitritt.
Vannbytter vil få det ned med tiden. Jeg hadde problemer med dette i det nye karet jeg hadde til innkjøring, og selv om det er en naturlig del av innkjøringen, så var det så veldig høyt. Jeg hadde hatt en del planter i karet mitt som alle hadde dødd av ukjente årsaker.
Jeg åpnet filteret, og på det øverste filterlaget lå det en stor haug med råtne blader. Kanskje du har fått noe sånt i filteret ditt? Når restene ligger der og råtner, så vil jeg tro det skaper en del nitritt.
Postet 08.10.12 kl 10:49
Postet 08.10.12 kl 11:51
Postet 08.10.12 kl 13:54
Postet 08.10.12 kl 14:39
Sitter flere ganger om dagen og titter på de 3 karbatene, artig å se de holder på, og må si de er flinke algespisere, men lurer på hvordan jeg skal se forkjell på hoe og hanne.. Den største har en gul ring rundt øyet, de 2 mindre har mere sorte øyer og størstemann er veldig til å jage de to mindre.. Prøvde å sjekke i fiskebasen, men der sto det ingenting, bortsett fra at jeg har ALTFOR lite kar til de...
Postet 08.10.12 kl 17:23
Postet 08.10.12 kl 17:26
Endret: 08.10.12 kl 17:27
Postet 08.10.12 kl 17:28
Postet 08.10.12 kl 17:34
Gratulerer med personlig tråd!
Jeg må nok skuffe deg litt med å si at kinesiske algespisere trenger langt større akvarium enn det du har. De kan bli opp til 28 cm, og da blir 50 liter litt lite..
Men lykke til videre, og det skal bli moro å se hvordan dette fortsetter
Jeg må nok skuffe deg litt med å si at kinesiske algespisere trenger langt større akvarium enn det du har. De kan bli opp til 28 cm, og da blir 50 liter litt lite..
Men lykke til videre, og det skal bli moro å se hvordan dette fortsetter
Postet 08.10.12 kl 18:46
Ja, det vet jeg, men fikk dessverre greie på det her inne etter jeg hadde kjøpt dem. Skuffende av ho i butikken, jeg fortalte at jeg hadde et kar på 50 liter og ville ha noen algespisere som passet, og da mente ho at disse var bra å ha Men siden de er de eneste jeg har nå og forsattt er små så beholder jeg dem inntil vidre og til jeg får vannkvaliteten tilfredstillende til nye beboerer Skal snart bytte vann og ta nye målinger, håper nitrit er på vei ned..
Postet 09.10.12 kl 08:08
Det er noe dritt det når butikken sier at det passer og så gjør det ikke det. Jeg har også blitt lurt mange ganger på dette. Nå handler jeg ikke lengre om jeg ikke har sjekke dem opp her inne. Tørr ikke mer. Kan anbefalle ansictrus sp. oppdrett som algespisere til 50 liter. Sånn den dagen du må la de kinesiske algespiserne få nye hjem og du trenger noe som går i 50 liter'n
Postet 09.10.12 kl 09:38
Hvem har vel ikke blitt lurt av butikker? hehe..
Vi kjøpte en 54 liter til Jr i September i fjor og butikken var meget behjelpelig med hjelp når vi trengte det..
Før jeg fant aquaforum så var butikken SÅ flinke til og "hjelpe"
Innkjøring sier du? Her kjøp en flaske overpriset aquasafe og du kan ha i fisk etter 4-5 dager..
Etter en uke var det i butikken og kjøpe 10 neon 3 molly, 3 sverddragere og en malle..
Et par tre uker etter var hvitprikk helvete et faktum..
Når vi endelig kom over hvitprikken så hadde vi 2 neon 1 sverddrager og 1 molly igjen, bortsett fra masse pest snegler. Da var dem raske med og selge meg 3 stk praktbotiaer, det var en fin fisk som passet sa dem og vi ville bli kvitt pest snegler.
Samtidig ble det 10 nye neon og noen molly og sverddrager.
Og hva skjedde?? Joda.. Hvitprikk helvete kom tilbake. og ny masse død..
Grunnen til all denne hvitprikken kan vel ha en sammenheng med den flotte hjelpen fra butikken som sa jeg måtte ta ut filteret en gang i uken og vaske det godt i springen for og få ut all møkka..
Så fatt mot.. Du er langt fra den eneste som er blitt lurt...
Vi kjøpte en 54 liter til Jr i September i fjor og butikken var meget behjelpelig med hjelp når vi trengte det..
Før jeg fant aquaforum så var butikken SÅ flinke til og "hjelpe"
Innkjøring sier du? Her kjøp en flaske overpriset aquasafe og du kan ha i fisk etter 4-5 dager..
Etter en uke var det i butikken og kjøpe 10 neon 3 molly, 3 sverddragere og en malle..
Et par tre uker etter var hvitprikk helvete et faktum..
Når vi endelig kom over hvitprikken så hadde vi 2 neon 1 sverddrager og 1 molly igjen, bortsett fra masse pest snegler. Da var dem raske med og selge meg 3 stk praktbotiaer, det var en fin fisk som passet sa dem og vi ville bli kvitt pest snegler.
Samtidig ble det 10 nye neon og noen molly og sverddrager.
Og hva skjedde?? Joda.. Hvitprikk helvete kom tilbake. og ny masse død..
Grunnen til all denne hvitprikken kan vel ha en sammenheng med den flotte hjelpen fra butikken som sa jeg måtte ta ut filteret en gang i uken og vaske det godt i springen for og få ut all møkka..
Så fatt mot.. Du er langt fra den eneste som er blitt lurt...
Postet 09.10.12 kl 10:18
Blir så irritert over hvor mange med dårlig fagkunnskaper som blir ansatt i dyrebutikk. Når det gjelder livet til dyr, burde de ihvertfall ansette folk som kan noe annet enn å selge! Har selv gått på flere smeller, men har heldigvis oppdaget akvaforum
Også til algespisere når karet ditt blir for lite for de kinesiske, vil jeg anbefale ancistrus eller en liten stim med ottoer
Også til algespisere når karet ditt blir for lite for de kinesiske, vil jeg anbefale ancistrus eller en liten stim med ottoer
Postet 09.10.12 kl 10:56
Uff, kjedelig å bli lurt av de man tror kan det!! Nå sjekker også jeg i fiskebasen, samt spør dere her inne føre jeg går til innkjøp av nye fisker.. Men, nå har jeg byttet ca40% vann, hatt i nitridac og Aquasafe, og målingene viser fortsatt det samme, hadde håpet at nitrit hadde gått ned litt i allefall No2- 0,8 No3-15 No4 0,05 og Ph-7.. Men har et lite spm, når jeg tok av glasset på toppen( er lufting i begge ender) så kom det en litt sur lukt, er det normalt?? Det gledlige er at de 3 algespiserne fortsatt virker i fin form, og nå kommer de frem når jeg setter meg ned foran for å se på de )))
Postet 09.10.12 kl 11:04
Lukta kan jeg ikke si noe om, ingen erfaring, men høres i alle fall ikke normalt ut. Men overlater det til noen som kan noe mer om det.
Da vi hadde nitritt i karet vårt var det mye og gikk fort over. Oppskriftet vi brukte var:
- bytta 50% vann 2 ganger den første dagen
-bytta 30-50% vann hver dag frem ti ldet var var fritt for nitritt
Dette funka bra på karet vårt. Ikke tilsetting av noe slag. Prøvde en tilsetting en gang, men det var penger ut av vinduet, bedre å bytta ofte.
Lot karet stå en stund før nye fisker fikk flytte inn og da lite fisk om gangen. Selv om nitritten var høy var det ikke så ille mange som døde. Det kunne vært betraktelig verre for å si det sånn, men ja, jeg mista da nok fisk så misforstå meg rett.
Da vi hadde nitritt i karet vårt var det mye og gikk fort over. Oppskriftet vi brukte var:
- bytta 50% vann 2 ganger den første dagen
-bytta 30-50% vann hver dag frem ti ldet var var fritt for nitritt
Dette funka bra på karet vårt. Ikke tilsetting av noe slag. Prøvde en tilsetting en gang, men det var penger ut av vinduet, bedre å bytta ofte.
Lot karet stå en stund før nye fisker fikk flytte inn og da lite fisk om gangen. Selv om nitritten var høy var det ikke så ille mange som døde. Det kunne vært betraktelig verre for å si det sånn, men ja, jeg mista da nok fisk så misforstå meg rett.
Postet 09.10.12 kl 11:14
Postet 09.10.12 kl 11:23
Hei kabe.. Jeg bytter hver eneste dag, men jeg har ikke slamsuget da jeg ikke får noe på den, samtidig som det ser ut til at algespiserne virkelig gjør en god jobb.. Gir de 3 fiskene mine 1 tablett på formidagen og 1 på kveldstid.. Vet ikke om det er for lite eller for mye.. lurer nå på om jeg tømme hele karet, skylle steiner og rota mi, og så helle opp i helt nytt vann.. Vet ikke om det kanskje kan hjelpe på nitrit
Postet 09.10.12 kl 21:53
Postet 09.10.12 kl 21:56
Prøv et par dager uten mat og se om det hjelper, for mye mat som ligger og råtner er ikke bra..
Og øv deg med slamsugeren til du får inn teknikken..
Denne videoen viser ei som bruker 2 forskjellige metoder for og få den igang, selv om hun knoter litt hun og.. Hehe
Bare husk at jo større fall det er fra bunnen på karet dit til enden på røret vannet kommer ut, jo mere vakum/fart blir det..
Og øv deg med slamsugeren til du får inn teknikken..
Denne videoen viser ei som bruker 2 forskjellige metoder for og få den igang, selv om hun knoter litt hun og.. Hehe
Bare husk at jo større fall det er fra bunnen på karet dit til enden på røret vannet kommer ut, jo mere vakum/fart blir det..
Postet 09.10.12 kl 22:08