I fiske- og sneglefart på dypt vann

Jeg lurte på om en passende tittel på den personlige tråden min kunne være "Det glade vannvidd", men *så* ille er det ikke, håper jeg. Men på littegrann dypt vann er jeg nok. Jeg vurderte også "Hjelp! Vi har fått yngel!"

Det har nemlig endelig skjedd - og 23 små mollyyngel svømmer rundt i et sånt lite nett i akvariet. Så nå begynner bekymringene: hvor mye mat skal de ha? Hvor mye nitritt tåler de? Kommer de til å vokse i den lille boksen der? Og lever de i det hele tatt i morgen tidlig?

Jeg har matet dem med knuste flak, og de er så søte når de spiser! Selv om foreldrene er svarte, er cirka halvparten av yngelen lyse i varierende grad. Et par er svarte med hvite øyne, og noen ser ut til å bli spraglete. De små nurkene er superbedårende!

MEN, altså, jeg har ikke klart å holde nitritten på null. Derav spørsmålet om hvor mye nitritt yngelen tåler. Jeg skifter og skifter vann og vann, men nitritten insisterer på å holde seg i området 0,03 - 0,1. Jeg håpet at jeg skulle få gode og stabile vannverdier før yngelen gjorde sitt uttog. Men har ikke klart det.

Foruten mollyene har jeg to små ancistruser og en liten bøling eplesnegler. Jeg synes det er ganske vanskelig å finne ut hvor mye og hva slags mat jeg skal gi for at alle skal få spist, og samtidig ikke forurense vannet. Jeg alternerer mellom grønnsaker, flak, tabletter og mygglarver, og prøver ikke å gi flak så ofte, fordi det har vist seg å ha dårlig effekt på vannkvaliteten. Men yngelen må vel ha flak, og må ha mat ofte. Så jeg ser ikke annen råd enn å gi dem det, kompensere med å skifte vann enda oftere, og krysse fingrene! I tillegg lytter jeg gjerne til erfarne fiske- og sneglefolk!
I dag morges kikket jeg ned i yngelboksen med bekymret blikk, men kunne lettet konstatere at 23 småtroll fortsatt svømte rundt! 6-åringen fikk mate dem med pulveriserte flak, og knøttene smatt omkring og slukte de små prikkene.
Nitritten var 0,07, så jeg skiftet en bøtte. Vanligvis skifter jeg to, men tenker kanskje at det er bedre å skifte én bøtte to ganger om dagen når vi har nyfødte småttinger.

De store mollyene fikk en tredjedel av en mygglarvefirkant til frokost, den jafset de i seg på null komma niks. Jeg prøvde å se om den lille hannen fikk noe, og han kom frem og svømte blant de andre, men jeg er ikke sikker på om han fikk spist.

Det har seg nemlig sånn at da jeg kjøpte mollyene, fikk jeg to hunner og tre hanner i stedet for tre hunner og to hanner, som jeg ba om. Nå har fire av dem gruppert seg i to par, og bestemt at den femte, den ene lille hannen, ikke får være med. De jager ham bort, og i det siste har det blitt så ille at de ikke er fornøyde før han sitter bak pumpa. Han har blitt så forsiktig nå at han nesten ikke tør å ta mat. 6-åringen forelo i dag at vii kan skaffe et akvarium til, så han kan bo der, og noen venner til ham! Er det et forstadium til den beryktede litersyken?

Sneglene og ancistrusene spiser ikke mygglarver - de skal få agurk senere i dag.

Jeg har forresten tatt noen bilder, jeg skal legge dem opp når jeg finner ut hvordan!
Seahorse
Er det et forstadium til den beryktede litersyken?


Jeg må nok dessverre meddele deg at det er stor fare for at du blir offer for denne kjente, og uhelbredelige sykdommen. Menmen, man klarer nok å leve med det.

Hvor stort er akvariet du har nå. Skifter du som regel én bøtte (ser for meg det er en 10l bøtte?) til dagen?

Har du slamsuget akvariet ditt? Nitritt kan vel komme av at det ligger rester fra fór og råtner på bunnen, samt. planterester.

Og evt. hvor lenge har du agurk i når du mater dem med det? Ligger den for lenge kan det også skape problemer.

Overfóring kan vel være en årsak til nitritt, men jeg er ikke kjent med hva molly trenger av fór, så jeg kan ikke svare på dette.

Jeg vet dessverre ikke skikkelig hva som kan være årsaken til nitritt. Vannbytter er jo løsningen for å bli kvitt det, men hvis det fortsatt er der så kan det tyde på at det enten ikke byttes nok, eller at det kanskje som sagt ligger noe rester igjen og råtner i karet.

Kanskje verd en titt.
Så hyggelig at du tittet innom tråden min og tok deg tid til å svare, Hansiman! Jeg har vært nedsunket i jobb og ikke hatt tid til å komme tilbake til tråden på et par dager. Jeg hadde ikke en gang tid til å skifte vann i går morges, så da skiftet jeg to bøtter om kvelden.

Akvariet er på 70 liter, og når jeg har hatt nitritt, har jeg pleid å skifte to bøtter om dagen, som ser ut som omtrent en tredjedel for meg. Etter at mollyyngelen ble født, har jeg skiftet én bøtte to ganger om dagen i stedet, for å redusere stress på grunn av plutselige vannverdi- og temperaturforandringer - det er jo ikke sikkert jeg klarer å få temperaturen og GH-en nøyaktig lik hver gang.

Slamsugd har jeg gjort bare to - tre ganger i løpet av de cirka seks ukene jeg har hatt fisk og snegler i akvariet. Dyrebutikkdamen sa at jeg bare skulle gjøre det en gang i måneden, og det hørtes greit nok ut, syntes jeg, med tanke på at jeg har snegler som går og snuser og sutter rundt på bunnen hele tiden. Og de spiser vel opp det som blir liggende, tenkte jeg. Jeg har ikke tatt sneglebæsj i betraktning. Hvor ofte pleier andre å slamsuge?

Når jeg gir dem agurk eller andre grønnsaker, har jeg pleid å la dem ligge i karet fra tre til åtte timer.

De siste par ukene har jeg ført statistikk over nitritt sammenholdt med hva slags fôr jeg har gitt, og da har det vist seg en tydelig tendens til at nitritt går ned når jeg har gitt agurk og brokkoli, og opp når jeg gir flakfòr og spesielt malletabletter. Så dette tyder jo på at en del blir liggende i grusen. Men i dag har jeg målt NO4, og den var under den laveste verdien (
Av en eller annen grunn vil ikke resten av innlegget mitt bli med - prøver i et nytt innlegg.
JJeg prøver å taste resten av innlegget på nytt - det hjalp ikke å lime det inn i et nytt innlegg:

Hvordan henger dette sammen - jeg trodde det ville være ammonimum i vannet hvis det lå matrester deri sanden og råtnet?

I går kveld var nitritten verre enn pålenge - over 0,1. Så da skiftet jeg to bøtter vann (dvs. 1/3) og slamsugde. De fikk to malletabletter til kveldsmat, og i dag morges var nitritten enda verre! Da skiftet jeg to bøtter igjen og slamsugde i de krokene jeg ikke kom til i går.

Alle fiskene og sneglene ser ut til å være i god behold; alle 23 mollybabyene ser spreke ut, svømmer rundt og spiser. Så ingen av dem ligger bortgjemt noe sted, og jeg har vært kjempenøye med å ta ut grønnsaksrester. Men i dag kom jeg på den tanken at det kanskje vil ha en effekt å skru opp filterstrømmen! Jeg har ikke hatt det på fullt, fordi jeg synes det så ut som det ble så mye strøm. Nå har jeg skrudd det opp til nesten full styrke.
Et vanlig problem blant akvarister er jo egentlig overforing. Du har jo molly-ynglene i et nett leser jeg, så du kan jo prøve å fore dem litt mindre, mens du ikke gir noe til resten av akvariet i noen dager, mens du fortsatt bytter vann.

Fiskene skades ikke av at de går uten mat noen dager. Ynglene er kanskje litt sensitive mot dette. Et velfungerende akvarium kan fint gå en uke uten mat.
Takk for svar igjen, Hansiman. Jeg kan sikkert gi yngelen mindre mat. Men jeg er usikker på de halvstore mollyene og ancistrusene. Jeg synes de ser tynne ut.

Jeg prøver å gi agurk og brokkoli oftere og malletabletter og flak sjeldnere. Men mollyene klarer ikke å spise agurk. Det ser ut som de klarer å få i seg litt brokkoli, jeg kan jo prøve det litt mer, selv om det gir litt mer nitritt enn agurken.

Et annet problem er at den lille forskremte mollyhannen er litt treg til å spise. Noen ganger kommer han for sent til flakene, og da synes jeg at jeg må gi dem litt mer slik at han også skal få litt.

Jeg har lest på forumet at eplesnegler spiser planter bare hvis de sulter. Mine spiser planter hele tiden. Så jeg er usikker på hvor mye mindre mat jeg kan gi dem.

Har du en rot i karet ditt? Ancistruser spiser gjerne fra roten. Det er alltid noe mat for dem der.

Jeg har ikke erfaring med molly eller eplesnegler, så jeg kan ikke svare konkret for dem.

Du kan jo prøve å legge ut et bilde av fiskene dine hvis du mener de ser for tynne ut, så kan kanskje noen med litt mer erfaring enn meg komme med en tilbakemelding om det er tilfellet.

Jeg tør fortsatt påstå at de klarer seg noen dager uten mat. Fisk fungerer ikke på samme måte som oss som bør ha næring hver dag.
Jeg har en fin mangroverot som ancistrusene spiser og kravler rundt på hele tiden. Jeg oppdaget da jeg slamsugde at det lå ganske mye oppsmuldret tre under den - kanskje dét kan danne nitritt?

Begge ancistrusene og tre av mollyene er bare ungdommer, så jeg har vært redd for at de ikke skulle få nok mat til å vokse og ha det bra. Jeg leste et sted at de trenger mer mat enn voksne fisker. Men jeg kan sikkert prøve med enda mindre mat, og flere dager uten mat innimellom.
[External Image]

Her er den ene lille mollyhannen.

[External Image]

Liten mollyhann og mollymamma.

[External Image]

Den lille mollyhannen gjemmer seg blant plantene.

[External Image]

En av de to store sneglene mine - kjøpt her på forumet.

[External Image]

Eplesnegler er så utrolig søte og morsomme!

[External Image]

Her er den minste og tynneste ancistrusen (som er kjøpt av samme person som jeg kjøpte sneglene av) sammen med en av de flotte sneglene. Denne ancistrusen er både tynnere og blekere enn den som er noen millimeter lengre. En av småsneglene tusler rundt i bakgrunnen.

[External Image]

Den minste ancistrusen igjen.

[External Image]

Den største ancistrusen slapper av på roten. Den er kanskje en halv centimeter større enn den andre, men mye tøffere.

[External Image]

Den lille ancistrusen får noen ganger sånne lyse flekker - lurer på om det er stressrelatert? De kommer og går i løpet av få minutter.
[External Image]

En av de to små mollyhannene.

[External Image]

Den største ancistrusen slapper av på roten mens en snegle snuser omkring.

[External Image]

Den minste ancistrusen, den som jeg synes ser litt tynn ut. Den er så nusselig og søt.
Regner med eplesneglene spiser algene på plantene, og ikke selve planten. Det er det gjerne ancistrusene som gjør...
Sissimor
Regner med eplesneglene spiser algene på plantene, og ikke selve planten. Det er det gjerne ancistrusene som gjør...


Spiser ancistruser planter? Det visste jeg ikke at de klarte. Men det er noen huller i noen av de bladene de pleier å sitte på, så du har sikkert rett! Da skal jeg bekymre meg litt mindre for om de sulter.

Men jeg ser ofte at eplesneglene også spiser planter - den typen som har tynne blader som de kan slurpe i seg som spaghetti.

Dyrebutikken sa at jeg kunne komme tilbake med den lille utstøtte mollyhannen og få en hunn i stedet, så i dag har to små fisker fått hver sin sykkeltur. Det fikk meg til å tenke på uttrykket "En kvinne trenger en mann som en fisk trenger en sykkel."

Forhåpentlig vil den lille hannen nå få et mer lykkelig hjem, og fiskelivet her i huset bli mer harmonisk. Det ser foreløpig ut som den nye jenta er velkommen!

I dag har vannverdiene vært bedre igjen, krysser fingrene for at det holder seg.
Nå er mollyyngelen ti dager gamle! Alle 23 har vokst og virker som de har det bra. De er så søte! Det kan se ut som to av dem er hvite, ellers er halvparten helt svarte, og cirka den andre halvparten hvit- og svartspraglete, altså dalmatinermollyer. Av disse er halvparten mest hvite og halvparten mest svarte. Én ser også ut som den kan ha noe gult i seg! Det blir gøy å se hvordan de blir når de blir litt større.

De bor fremdeles i yngelnettet, og mannen min og seksåringen sier at jeg må skaffe et eget akvarium til dem...! Det er ikke så lite fristende, må jeg innrømme! Litersyken kommer snikende...

Her er ynglene nesten en måned gamle (og ja, det endte selvfølgelig med at jeg skaffet et akvarium til dem).

[External Image]

[External Image]

Kull nummer to er nå en uke gamle og bor foreløpig i yngelnettet. Jeg håper de kan flytte til "barnehagen" når de får en uke til på halen.

Min første snegle, damsneglen Sluggy, ble drept og spist av en av de mellomstore eplesneglene i går. Dette er tydeligvis ikke vanlig eplesnegleoppførsel i det hele tatt, så jeg synes det er kjempeinteressant og lurer på hva som kan være grunnen til at dette eplet gjorde noe så uepleaktig.

Sluggy etterlater seg cirka tusen (ok, overdriver litt) sørgende damsneglebarn og et helt renspist skall. Han var en eventyrlysten snegle som kunne gå på undersiden av vannflaten (gå på luften?), klatre og smatte på eplesnegler, og jeg har til og med sett ham flyte fort opp og drive rundt i overflaten, slik som eplesneglene kan. Han kunne gape utrolig høyt og spise fort og mye.

[External Image]

Jeg har tilbragt mange fascinerte timer med å kikke på Sluggy gjennom forstørrelsesglasset, særlig under salmiakkinnkjøringen, da han var den eneste beboeren i akvariet. (Jeg droppet salmiakken da jeg oppdaget at han bodde der.)
Palettyngel! :D
Palettparet mitt har spist lite de siste dagene og hannen har sett litt grå ut, så jeg var redd de mistrivdes. Han jeg kjøpte dem av sa at han aldri hadde fått yngel på dem, så jeg trodde ikke sjansen var så stor. Men nå så jeg at det liksom var noe grums nede på bunnen i en grop, og tok frem forstørrelsesglasset for å kikke - og der var det jammen en hel liten tåke av knøttsmå yngler rundt hodet på hannen! Så utrolig morsomt og spennende!
Og nå kom palettkull nummer to! Jeg rakk akkurat å flytte de cirka 35 "gamle" ynglene til et annet akvarium først. De vokser for hver dag og har begynt å ligne ganske mye på foreldrene sine.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap