Syk fisk???

hei. jeg er nybegynner ang akvarium, har bare hatt noen gyppier og gullfisker før for mange år siden.

nå har jeg et ca 60l akvarie,med 2 slørtetra og gyppier. jeg hadde akvariet hos kjæresten min før,men han fikk seg et 750 l og jeg tok da det lille hjem til meg. fiskene hos kjæresten min har alltid og og pr idag lever i beste velgående.(jeg har også ansvaret for dem hos kjæresten min). men etter jeg tok det lille akvariet hjem til meg dør fiskene jeg har oppi det......vannprøver har jeg tatt i flen både i butikk og hjemme,og de er fine.
kjøpte for ca 2 uker siden kampfisk også,,,,,,nå i helga døde dessverre den også. gyppiene dør sånn ca 1 annhver dag........for ca 3 uker siden medisinerte jeg dem med exit og esha 2000. jeg skifter ca 1/3 av vannet hver uke,og tilfører aquasafe,salt og safe start.

de i butikke som jeg kjøper fisk i er like fortvilte som meg, og har ingen anelse hvorfor fiskene dør for meg.... jeg har anskaffet noen få stk om gangen.

noen som har noe råd hva jeg kan gjøre eller hva som kan være grunnen??? til tider syns jeg fisken holder seg mye på overflaten.......
men som sagt vannprøvene er fine.........

tusen takk for råd eller forslag, jeg er ganske så fortvila.........
Hvilke vannprøver tar butikken og hvordan? Tester de ammoniakk? Det er nærliggende å tenke mangelfull innkjøring av filter. Ammoniakk er det første som dukker opp, et par uker etter det kommer nitritt.

Om butikken kun tester for nitritt, har kanskje fiskene svømt i vann med ammoniakk, hvilket vil svekke, og eventuelt drepe fiskene, men ikke nødvendigvis med en gang.

Tester de med dråpetest eller såkalte sticks? De siste er ikke tilstrekkelig nøye.
de tester med strips, d gjør jeg hjemme også. testene tester no3, no2, gh, kh, ph,cl2.

det er litt over en mnd siden jeg tok akvariet hjem til meg, etter det har det dødd jevnt og trutt....

kan det hende jeg overforer dem? gir dem mat 2g daglig med flakfor.
Teststrips er alt for unøyaktige. Få dem til å teste for ammoniakk og nitritt med dråpetester...
Jeg ble anbefalt å kjøpe dråpetester her inne, og kjøpte JBL sine tester på webzoo.no..
Og ville nok ha byttet ca 50% vann hver dag, fram til alle testene var bra..
Har selv slitt med nitrit og fiskedød i førsten av oppstarten av vårt 50 liters kar, og etter anbefalinger her inne byttet jeg vann hver eneste dag, samt foret minimalt..
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap