Nanomans nanoskopiske verden

Hei, jeg er NanoMan, og dette vil være min egen personlige akvarietråd, og mitt første innlegg, her på akvaforum. Tror jeg i første omgang vil starte med å si litt om mitt lille akvarium og planene videre. Kom gjerne med innspill og kommentarer hvis du måtte ønske det!

(Kopiert fra NanoCube-beskrivelsen)
Dette har jeg planlagt skal være et plante/"aquascaping"-akvarium, og vil bli mitt første forsøk på dette. I og med at akvariet er så lite som det er, vil jeg prøve å holde det så "rent" som mulig. Med dette mener jeg blant annet at jeg ikke vil fylle akvariet med mange forskjellige plante-/fiskearter. Planen er foreløbig at jeg kun skal ha én planteart, Echinodorus Tenellus, som jeg vil prøve å få til å spre seg over hele bunndekket. Hvis dette viser seg å være for "kjedelig" vil jeg vurdere å sette inn én eller flere andre planter ekstra.

Med tanke på størrelse er det også begrenset med hvilken fisker jeg kan ha i, jeg har ikke helt bestemt meg for hvilke enda, men tror jeg går for en liten stim med tetraer av ett eller annet slag. 10 stk kardinaltetraer er mitt største ønske foreløbig, men om de vil passe i mitt akvarium må jeg se litt an, i og med at disse trives best i litt dunkel belysning, noe jeg foreløbig ikke kan tilby.

Substratet jeg har valgt, Akvastabil Merkur 3-5 mm, er også valgt med omhu. Jeg har lest at Echinodorus Tenellus i det vilde gjerne vokser i sand, og jeg ser mange som har planteakvarier gjerne velger sand som substrat, men jeg TROR at grus kan være vel så effektivt i mitt tilfelle. Tenellus er en rosettplante som tar opp mesteparten av næringen via røttene, og jeg finner det da logisk at et substrat med høy porøsitet og permeabilitet vil kunne gi mer næring til røttene enn finkornet sand som ikke er like permeabel. Selvfølgelig, mine antakelser kan være feil, og det er ikke sikkert at permeabiliteten i grus og sand er stor nok til å kunne utgjøre noen forskjell i dette tilfellet, men det er nå greit å prøve uansett. Fargen på substratet har forsåvidt ingenting å si, da målet er å få en tett "plen" som vil dekke over uansett. Ulempen med grus her er at jeg er usikker på om de nye skuddene til planten vil vokse opp mellom grusen, eller om den faktisk klarer å legge seg over, noe som ikke ville vært et problem med sand.

Av dekorasjoner har jeg valgt å kun holde meg til stein, og bevisst utelagt røtter, da disse for meg ikke symboliserere renheten som jeg vil prøve å få til i akvariet mitt, og kan i tillegg farge vannet brunt/gult. Jeg vil helst ha gjennomsiktig, krystallklart vann. Ute har jeg funnet tre steiner (mistenker at det kan være grønnstein, uten å være helt sikker på mine enkle geologikunnskaper), som jeg har plassert på høykant ca. midt i akvariet. Disse kunne med fordel vært litt høyere, men jeg får klare meg med disse, enn så lenge ihvertfall.

Noe spesiell bakgrunn har jeg ikke tenkt ut enda, synes det er veldig fint med hvit bakgrunn til slike små, enkle akvarier, men jeg får se hva jeg finner på.

For å få optimal vekst vil jeg tilsette CO2 (DIY), og plantegjødning TetraPlant Crypto-tabeletter (i mangel på noe annet/bedre i butikken) i substratet (det er her permeabiliteten kommer inn). Med akvariet fulgte det med et lite lysarmatur, Decolight 11w 6500K, men jeg har bestilt et ekstra sett, da jeg tror 11w kan bli for lite, 0,37w/l.

Oppdatering 03.10.12
Karet er fylt med vann, grusen er vasket, steinene plassert og plantene er plantet (litt tidlig kanskje, men plantene er bestilt på nettet og kom litt tidligere enn forventet så jeg hadde ikke noe valg). Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg er fornøyd med oppsettet enda, men tenker å gi det en sjanse, og se om det forbedrer seg etterhvert som plantene vokser til. Plantene ser også ganske rufsete ut, med mye brune blader, men satser på at også dette kommer seg etterhvert. Ingen synlig effekt av CO2-tilsetningen enda heller (bobling), noe jeg mistenker kan være mangel på lys, men kan også være at plantene trenger litt tid for å komme seg først, eller at de ikke vanligvis ikke bobler i det hele tatt. Gleder meg ihvertfall til det ekstra lyssettet mitt kommer, så jeg kan se om det hjelper. Bildene jeg har lagt ut synes jeg ikke gir en god beskrivelse av hvordan jeg ser akvariet med mine egne øyne. Plantene på bildene ser enda vassere, spinklere og fargeløse ut enn i virkeligheten, og vannet virker mye mer grumsete enn det det faktisk er, og oppsettet også føler jeg ikke blir representert på en positiv måte, men det får så være.

NanoMan
Spennende. Ser fram til fortsettelsen med nanofisker og reker. Og fine nanoakvarier og scaping.

Tommy
Gratulerer med akvarium og velkommen til forumet
Hvor stort er dette karet ditt? Husk at kardinaler trenger en del plass...
Takk for det!

Karet er, som profilen min viser, på 30L. Vet at kardinaltetraer trenger litt plass, men jeg tenker at en liten stim bør gå greit, da disse vil være de eneste fiskene i karet. Men jeg har som sagt ikke bestemt meg helt enda, så om det er noen som har tips til en liten og fin (og ikke minst skaffbar) stimfisk (helst fra Amerika), så er det bare å rope ut.

Oppdatering 06.10.12

Mottok det andre lyssettet mitt i går, og jeg må si det gjør stor forskjell, både visuelt og for plantene. Det er fortsatt (selvfølgelig) mye brune blader på plantene, som jeg har prøvd å rive av, noe som har vist seg å være tilnærmet lik umulig uten å rive opp hele planten. Så jeg får heller vente til de råtner skikkelig og eventuelt faller av frivillig eller til jeg bare kan nappe de av. Bortsett fra dette vokser plantene meget godt (skuddene har vokst opptil flere cm fra i går til i dag), og jeg finner stadig vekk nye skudd i grusen. Bladene på plantene har også så smått begynt å få sin karakteristiske rødfarge. Men jeg har et spørsmål angående CO2-tilførselen. Har sett at i andre akvarier med CO2-tilførsel at plantene slipper ut synlige mengder med O2-gass, men jeg har ikke sett noe bobling fra mine planter. Kan jo selvfølgelig hende at mengdene er så små at de ikke er synlig for det blotte øyet. Uansett, CO2-flasken er koblet til pumpen, slik at det kontinuerlig sprayes ut mikrobobler av CO2, så det skal ikke stå på det at det ikke er nok CO2 oppløst i vannet ihvertfall (selv om jeg ikke har målt nivået). Det kan jo også hende at jeg fortsatt ikke har nok lys, eventuelt at lyset er feil. Spørsmålet er ihvertfall om det er normal oppførsel fra planter å slippe ut synlige mengder O2-gass under rette forhold, eller om det finnes unntak?

NanoMan
Det er ikke alle planter eller plantearter som setter oksygenbobler ved CO2 tilskudd, så det betyr ikke nødvendigvis at noe er galt. Veksten er vel det viktigste tegnet på at ting fungerer. Du skriver jo at du ser skuddene vokse omtrent fra dag til dag, og det er jo det beste beviset på at CO2'en og næringen du gir fungerer slik de skal.

PS! Tror ikke det finnes noen liste over hvilke planter som gjør det og ikke gjør det, dessverre
Så veldig fint ut, fikk nesten lyst til å begynne med nano selv

Jeg syns også det blir litt lite for kardinaltetra.. Men har du vurdert Boraras Merah eller Boraras Urophtalmoides? De er ikke fra Afrika da, men er veldig fine til nanokar
NanoMan
Med tanke på størrelse er det også begrenset med hvilken fisker jeg kan ha i, jeg har ikke helt bestemt meg for hvilke enda, men tror jeg går for en liten stim med tetraer av ett eller annet slag. 10 stk kardinaltetraer er mitt største ønske foreløbig, men om de vil passe i mitt akvarium må jeg se litt an, i og med at disse trives best i litt dunkel belysning, noe jeg foreløbig ikke kan tilby.

Hvis du ønsker tips om passende liten stimfisk til karet ditt, kan jeg foreslå ildtetra..? Den er knallfin!
Men igjen, den er nok litt som neontetra og kardinaltetra, de kommer kanskje best frem i litt dunklere belysning og ikke flomkasterlys.

Men, det går jo an å prøve? Uansett, ville bare foreslå det, så kan du jo vurdere det. Det er en sør-amerikansk tetra-art iallefall!
Takk for det, Susanne og Mona

Ildtetra skal absolutt vurderes! Lysnivået kan bli et "problem" ja, i den forstand at det er mulig at de ikke får vist seg fra sin beste side. Men vil de mistrives? Fine var de iallefall!

Er dette en fisk som er vanlig i de fleste dyrebutikker? Kan ikke huske å ha sett de i de to butikkene jeg har vært i her i Trondheim ihvertfall. Og vet du, eventuelt noen andre, ca. prisnivå på disse skapningene?

NanoMan

OPS! Så nå at mitt forrige svar til deg, Mona, ikke har blitt postet, så jeg skriver det på nytt her! (Angående CO2-spørsmålet mitt)

Det er jo, som du sier, veksten som er det viktigste, og den er jo foreløbig god, så får satse på at det fungerer greit!
Butikkene i Trondheim har elendig utvalg, men tar du kontakt med mikrofisk.net eller terjestropefisk.no, så skaffer de det meste, og mye billigere enn i butikkene

Mener jeg betalte ca 16,- pr stykk for mine ildteta hos Terje...
Ah, takk skal du ha! Skal prøve å få sjekket det ut! Holder han til i Trondheim, eller?

Oppdatering 07.11.12

Har av en eller annen grunn skrevet at de to forrige oppdateringene er fra henholdsvis 03. og 06. oktober. Dette er feil, de skal være fra 03. og 06. november! Vet ikke hva som han kan ha sust igjennom hodet mitt da jeg har skrevet det.. Men nok om det!

Tenkte å ta en liten oppdatering i dag også. Plantene holder en forsåvidt grei vekstrate, men jeg fikk et lite sjokk da jeg kom hjem fra lesesalene på universitetet i dag. ALGER! Mye alger! Det har de siste dagene vært litt alger, men nå var det ganske ekstremt. Mistenker at det er brunalger, og de befinner seg bare på plantebladene. Har lest at dette er svært vanlig i nyoppstartede kar, så håper de snart forsvinner igjen like raskt som de kom. Noen av plantene er ganske hardt rammet, vil de klare seg om algene forsvinner igjen, eller er det smart å fjerne de verste bladene, eventuelt hele planten? Grunnen til at algene har kommet så plutselig tror jeg kan være en kombinasjon av høy nitritt-nivå sammen med "lange dager" i karet. Lyset står gjerne på fra jeg våkner om morgenen kl. 07, til jeg legger meg i 23-24-tiden. Håper noen større vannbytter og forkortelse av lyslengden vil hjelpe på.

NanoMan

NanoMan
Noen av plantene er ganske hardt rammet, vil de klare seg om algene forsvinner igjen, eller er det smart å fjerne de verste bladene, eventuelt hele planten?

Brunalger er veldig lett å få vekk. Bare ta plantebladet mellom tommel og pekefinger og gni lett, så går det av. Det er riktig tenkt av det å ville fjerne det OM det blir for ille utover plantebladene, for det skygger jo for plantens lys. Og uten lys trives ikke plantene. Så gni vekk det verste på plantene, så klarer de seg.

NanoMan
Grunnen til at algene har kommet så plutselig tror jeg kan være en kombinasjon av høy nitritt-nivå sammen med "lange dager" i karet. Lyset står gjerne på fra jeg våkner om morgenen kl. 07, til jeg legger meg i 23-24-tiden. Håper noen større vannbytter og forkortelse av lyslengden vil hjelpe på.

Huffda, du har lyset ALTFOR lenge på Ikke rart det blir alger... snart blir det grønnalger også, om denne lystiden fortsetter, og det er litt verre å bli kvitt enn brunalger om de først har kommet.
Kjøp deg en automatisk timer på Clas Ohlson eller lignende utsalgssted. På Clas Ohlson koster de ikke stort.
Et akvarium skal ha maks belysningstid 12 timer hver dag, men du kan godt ha 11 eller 10 timer også, sånn i starten. Da tar ikke algene så lett over. Og lyset i akvariet ditt trenger ikke stå på hele formiddagene når du ikke er hjemme? La den automatiske timeren slå det på for deg ca kl 12:00, så går det fint at det står på til du legger deg om kvelden mellom 23:00 og 24:00.
Alt du vet! Skal ta å prøve å få litt vekk da, så får vi håpe at de klarer seg!

Ja, har vurdert å kjøpe en sånn timer, må bare komme meg til et sted de har Clas Ohlson først, er ikke så ofte jeg reiser rundt i byen her Jeg går ut i fra at det går an å koble til skjøteledning på timeren, med tanke på at jeg har to lyssett som krever strøm, slik at jeg slipper å kjøpe to timere?

NanoMan
I utgangspunktet kan jeg ikke se noe problem med det skjøteledning-i-timeren-forslaget, men jeg er ikke så veldig teknisk anlagt. Kanskje andre kan svare mer sikkert på det
ser ikke noe i veien for at du skal kunne bruke en skjøteledning i den. Den slår jo bare av og på strømmen på det som er koblet til den ved gitte tidsintervaller.

Uansett, pakken som ble linket til deg inneholder 3stk, så du får nok ikke noe problemer med det. =)
På lørdag fikk jeg kjøpt en slik timer, og det fungerer supert! Endelig litt orden på lystiden, uten at jeg trenger å tenke noe særlig over det. Har stilt den inn slik at den slår seg på kl. 11.00 og av kl. 23.00, håper det er akkurat passe, verken for kort eller for lenge.

Oppdatering 12.11.12

Det virker som at veksten går stødig fremover, selv om det er vanskelig å se noe særlig forskjell når man hele tiden må titte. Derfor har jeg valgt ut noen "referanseplanter/skudd" som jeg følger ekstra nøye med på, og når jeg ser at samtlige av disse vokser greit, går jeg ut i fra at det gjelder resten også. Algene er her fremdeles, men jeg tror de på god vei bort igjen. Men det jeg finner merkelig er at algene kun satt seg på de eldste bladene til plantene (de bladene som planten hadde da jeg fikk dem), og ikke bladene som har vokst opp etter at jeg har plantet dem. Og alle de eldre bladene ser nå ut til å være livløse, de er brune og råtne alle sammen.
Har lest at Echinodorus Tenellus gjerne dyrkes over vann hos planteforhandlerne og når man da planter disse under vann, vil bladene som har vokst over vann dø ut, da disse ikke er tilpasset et liv under vann og er derfor ubrukelig og meningsløs for planten å beholde. Bladene som vokser under vann derimot vil forhåpentligvis forbli friske og få en fin rød/grønn farge. Får håpe på at dette er tilfellet hos meg, og at jeg ikke plutselig har hatt en massedød grunnet feil lys eller vannforhold. Skal prøve å få tatt noen bilder snart, så kan dere se om dere ser noe forskjell.

NanoMan
Lenge siden jeg har skrevet noe her nå, så tenkte det var på tide med en ny oppdatering.

Oppdatering 25.11.12

Kjøpte i går 12 stk kardinaltetra som skal få bo i mitt akvarium, og de ser ut til å ha det fint. Jeg merker det at 30 liter kanskje blir i minste laget for dem, da de er svært aktive! Har hatt kardinaltetraer i større akvarier tidligere, og lest en del en del om dem på nettet, og jeg husker dem som beskjedne og rolige (slik de også beskrives på de fleste informasjonssidene), men det er altså ikke mine. De er på grensen til aggressive mot hverandre, og svømmer rundt i akvariet med en voldsom fart og jager hverandre, alle sammen. Tok en liten film av det nå nettopp, men mistenker at de merket at jeg filmet dem, da de roet seg en god del ned. De er vanligvis MYE mer aktive. Noen som kan forklare denne oppførselen? Har ikke vært borti dette tidligere. Hadde skjønt det hvis det bare var hannene som jaget hverandre, men her er det altså alle jager alle. Ikke at jeg vet hvilket kjønn de ulike fiskene er da, men sannsynligheten for at alle er hanner er mikroskopiske.

Her er linken til filmen: http://www.youtube.com/watch?v=0d7jcuRtZt4

ps! Har litt alger på glasset og sånn som jeg ikke har fått fjernet enda, vennligst ikke bry dere om det! ) Bør også advare mot at kvaliteten er nokså dårlig, da den er filmet med en eldgammel iPhone.

Mvh. NanoMan

Tilfeldig bekjentskap
© jonny nysæter
Reklame for plussmedlemskap