- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Christoffer har litersyken igjen!
Christoffer har litersyken igjen!
Nå har jeg igjen fått alvorlig litersyken og driver å planlegger som bare det.
Jeg og papsen har bygget et lite akvarierom på vell 12-15 m2 og et 720 liters wromak akvarie i veggen på loftstuen. Vi er veldig uenige om hva vi skal ha oppi 720 literen. Han vil ha discus, jeg vil ha litt mer heavy fisk som det er litt action i. Oscar og andre store cichlider, arrowana, et par store panaque maller og litt sånt..
Nettopp satt opp en liten aquabox på 17 liter på nattbordet. Der skal jeg ha noen reker og enten klovnekilli eller en boraras art, kanskje begge deler. Så kommer jeg til å prøve å få litt unger på dem, både rekene og fiskene. Har bare jegersnegl og en enslig sakura reke der akkurat nå, men reken bærer i det minste på egg og jeg har sett flere eggpakker fra sneglene rundt om i akvariet. Skal bare vente til det er litt mer innkjørt før jeg hiver noen nye sakura reker og noe fisk oppi.
Vi har også en 64 liter i gangen som nettopp ble massakrert av en eller annen snål sykdom Da døde blant annet et par stoore gamle praktbotia, en panaque og noen cichlider og bunnfisk.. De har bodd der i mange år og med en gang jeg introduserte et par nye maller som desverre hadde sykdom, døde hele tanken på 2 dager. Utrolig kjipt.
Nå har jeg tømt den og skal vaske den og la den tørke ut, før jeg setter den opp på nytt. Har veldig lyst å få meg en liten ny panaque og noen odessa barber oppi der.
Planene fremover er å få disse karene skikkelig i gang, men også å sette opp noen fler med blant annet CRS reker, noen små cichlide arter som f.eks prinsessen av burundi og sommerfugl cichlide, priapella intermedia og/eller andre litt skjeldnere og kulere levendefødere, kampfisk, boraras.
Skal prøve å huske å logge litt her, vet jeg liker godt å lese andre sine lignende tråder, og jeg trenger en loggbok for min egen del også
Jeg og papsen har bygget et lite akvarierom på vell 12-15 m2 og et 720 liters wromak akvarie i veggen på loftstuen. Vi er veldig uenige om hva vi skal ha oppi 720 literen. Han vil ha discus, jeg vil ha litt mer heavy fisk som det er litt action i. Oscar og andre store cichlider, arrowana, et par store panaque maller og litt sånt..
Nettopp satt opp en liten aquabox på 17 liter på nattbordet. Der skal jeg ha noen reker og enten klovnekilli eller en boraras art, kanskje begge deler. Så kommer jeg til å prøve å få litt unger på dem, både rekene og fiskene. Har bare jegersnegl og en enslig sakura reke der akkurat nå, men reken bærer i det minste på egg og jeg har sett flere eggpakker fra sneglene rundt om i akvariet. Skal bare vente til det er litt mer innkjørt før jeg hiver noen nye sakura reker og noe fisk oppi.
Vi har også en 64 liter i gangen som nettopp ble massakrert av en eller annen snål sykdom Da døde blant annet et par stoore gamle praktbotia, en panaque og noen cichlider og bunnfisk.. De har bodd der i mange år og med en gang jeg introduserte et par nye maller som desverre hadde sykdom, døde hele tanken på 2 dager. Utrolig kjipt.
Nå har jeg tømt den og skal vaske den og la den tørke ut, før jeg setter den opp på nytt. Har veldig lyst å få meg en liten ny panaque og noen odessa barber oppi der.
Planene fremover er å få disse karene skikkelig i gang, men også å sette opp noen fler med blant annet CRS reker, noen små cichlide arter som f.eks prinsessen av burundi og sommerfugl cichlide, priapella intermedia og/eller andre litt skjeldnere og kulere levendefødere, kampfisk, boraras.
Skal prøve å huske å logge litt her, vet jeg liker godt å lese andre sine lignende tråder, og jeg trenger en loggbok for min egen del også
Postet 20.01.13 kl 05:25
Endret: 20.01.13 kl 05:30
Postet 20.01.13 kl 10:10
Postet 20.01.13 kl 14:38
Endret: 20.01.13 kl 14:38
Da har jeg fått meg 2 17 liters aquaboxer til fra jobben! Tenker å bruke den ene som plantenano/yngelkar og den andre skal jeg ha røde krystallreker i
Kommer 10 pygme corydoras og 15 Boraras briggatae til meg på fredag også.
Lurte på hva dere anbefaler å bruke til et plantenano. Jeg gidder ikke et co2 anlegg, men jeg har JBL ferropol og JBL Manado plantesubstrat, og så har jeg co2 tabletter og flytende co2. Noe annet dere ville anbefalt? Skulle jeg latt vær å bruke en eller flere av disse her?
Kommer 10 pygme corydoras og 15 Boraras briggatae til meg på fredag også.
Lurte på hva dere anbefaler å bruke til et plantenano. Jeg gidder ikke et co2 anlegg, men jeg har JBL ferropol og JBL Manado plantesubstrat, og så har jeg co2 tabletter og flytende co2. Noe annet dere ville anbefalt? Skulle jeg latt vær å bruke en eller flere av disse her?
Postet 22.01.13 kl 22:53
Postet 22.01.13 kl 23:31
[QUOTE=Christoffer Engevik]Da har jeg fått meg 2 17 liters aquaboxer til fra jobben! Tenker å bruke den ene som plantenano/yngelkar og den andre skal jeg ha røde krystallreker i
17 liter er ikke så mye akkurat med tanke på å holde stabile vannkvaliteter da spesiellt med tanke på reker, husk i allefall få god innkjøringstid
Ellers er jeg veldig spent på hva dere ender opp med i 720 liters karet
17 liter er ikke så mye akkurat med tanke på å holde stabile vannkvaliteter da spesiellt med tanke på reker, husk i allefall få god innkjøringstid
Ellers er jeg veldig spent på hva dere ender opp med i 720 liters karet
Postet 22.01.13 kl 23:40
Postet 23.01.13 kl 14:23
Christoffer EngevikTrodde ikke reker var så pinglete jeg. Leser jo overalt at de kan fint bo i et 10 liters kar osv. Skal la de kjøres godt inn før jeg prøver igjen da i hvertfall :)
Det verste er å holde stabil vannverdi i slike små kar. Rekene klarer seg fint i 10-20 liter (kommer an på reketype), men de klarer IKKE tull med vannet! Da dør de raskt ja. dessverre erfart det og mistet lysten på lite akvarie.
Postet 23.01.13 kl 18:16
Postet 23.01.13 kl 19:31
Endret: 23.01.13 kl 19:36
Nytt 240l akvarie og electric blue jack dempsey's på vei!!!
Nå har jeg funnet ut at jeg må ha et nytt akvarie på rommet. Har bestilt 5 stk electrick blue jack dempseys på ca 3 cm og de må ha et skikkelig kar å vokse opp i. Er helt forelsket i jack dempsey, spesielt electrick blue, så skal kjøpe meg et juwel rio 240 liters kar. Så der skal 10 jack dempsey ungfisk gå, 5 vanlige og 5 blå. Klarer faktisk ikke vente! Er jo som julaften og bursdag er rett rundt hjørnet!
Postet 25.01.13 kl 00:21
Husk at EB Jack Dempsey skal drettes med miksen EB + vanlig JD og ikke EB med EB.. Og du må ha riktig temperatur for at de skal forbli EB Jack Dempsey. Om du kjøper deg back issue av Amazonas bladet får du hele oppskriften på vellykket EB Jack Dempsey oppdrett i intervju med en tysker der.
Hadde noen sånne tidligere med de tok kvelden en etter en da de forsynte seg av ottoene som satt seg fast i halsen dems på nattestid.
Reker er ikke noe særlig å ha i små kar med mindre du vil ha mye arbeid, CRS krever enda mer enn vanlige kirsebær/Sakura og det krever en del innsats for oppdrett over lang tid i små nanokar. De kan formere seg i noen mnd men så stopper det opp. Er faktisk lettere å holde Corydoras i for små kar en reker over tid...
Hadde noen sånne tidligere med de tok kvelden en etter en da de forsynte seg av ottoene som satt seg fast i halsen dems på nattestid.
Reker er ikke noe særlig å ha i små kar med mindre du vil ha mye arbeid, CRS krever enda mer enn vanlige kirsebær/Sakura og det krever en del innsats for oppdrett over lang tid i små nanokar. De kan formere seg i noen mnd men så stopper det opp. Er faktisk lettere å holde Corydoras i for små kar en reker over tid...
Postet 25.01.13 kl 04:54
Postet 25.01.13 kl 12:27
Endret: 25.01.13 kl 12:36
Postet 26.01.13 kl 09:42
Postet 26.01.13 kl 14:27
Nye fisk:)
Liten oppdatering siden sist.
For noen dager siden kom det 5 jack dempsey i 60 literen i gangen. I går fikk jeg EBJD'ene jeg har gledet meg sånn til! Pluss 7 salt og pepper coryer fra apistojohan og 10 reker fra sølvi
Bilder kommer når jeg får i orden pcen igjen! Er fantastisk fornøyd med EBJD'ene! De er sinnsykt fine! Ser at de stortrives i det (forholdsvis) store akvariet sitt på 240 liter. Det er ingen problem å håndmate dem og man kan se at de koser seg som bare det De hadde jo pittelite akvarie på jobben. Det bor også to maller oppi der med dem, kommer ikke på navnet i farten.
Coryene går i 17 literen på nattbordet og rekene går i 60 liter sammen med 3 høygravide guppy hunner og 1.2 indianerplaty, fineste platyene som fins!
Så for å oppsummere så ser det slik ut nå:
17 liter på pc bord - venter på 2-3 klovnekilli og noen pygme coryer.
17 liter på nattbordet - 5 jegersnegler og 7 salt og pepper coryer.
60 liter i gangen - 5 stk vanlige jack dempsey.
60 liter på rommet - 3 guppy, 3 indianerplaty, 10+ reker.
240 liter - 5 Electric Blue Jack Dempsey og 2 maller.
720 liter - 7-8 koi (skal settes ut i dam som vi skal lage til våren), 4 stk godt voksne ancistrus, 6-8 små ancistrus, 1 liten gibbiceps.
Planer:
2 liter akvarie/vekkerklokke med hawaian red shrimp/opae ula.
17 liter med triops, har satt triopsene til klekking og skal sitte opp 17 literen i løpet av uken! Har T. Canchriformis, som kan bli opptil 11 cm, men 8 er som regel maks størrelse.
Få inn en reol og noen akvarier på akvarierommet.
Lage fiskedam i hagen.
2-3 klovnekilli
5 gullsøm ciklider
En liten gruppe pygme corydoras
Opae ula - hawaiian red shrimp
Gøy!
For noen dager siden kom det 5 jack dempsey i 60 literen i gangen. I går fikk jeg EBJD'ene jeg har gledet meg sånn til! Pluss 7 salt og pepper coryer fra apistojohan og 10 reker fra sølvi
Bilder kommer når jeg får i orden pcen igjen! Er fantastisk fornøyd med EBJD'ene! De er sinnsykt fine! Ser at de stortrives i det (forholdsvis) store akvariet sitt på 240 liter. Det er ingen problem å håndmate dem og man kan se at de koser seg som bare det De hadde jo pittelite akvarie på jobben. Det bor også to maller oppi der med dem, kommer ikke på navnet i farten.
Coryene går i 17 literen på nattbordet og rekene går i 60 liter sammen med 3 høygravide guppy hunner og 1.2 indianerplaty, fineste platyene som fins!
Så for å oppsummere så ser det slik ut nå:
17 liter på pc bord - venter på 2-3 klovnekilli og noen pygme coryer.
17 liter på nattbordet - 5 jegersnegler og 7 salt og pepper coryer.
60 liter i gangen - 5 stk vanlige jack dempsey.
60 liter på rommet - 3 guppy, 3 indianerplaty, 10+ reker.
240 liter - 5 Electric Blue Jack Dempsey og 2 maller.
720 liter - 7-8 koi (skal settes ut i dam som vi skal lage til våren), 4 stk godt voksne ancistrus, 6-8 små ancistrus, 1 liten gibbiceps.
Planer:
2 liter akvarie/vekkerklokke med hawaian red shrimp/opae ula.
17 liter med triops, har satt triopsene til klekking og skal sitte opp 17 literen i løpet av uken! Har T. Canchriformis, som kan bli opptil 11 cm, men 8 er som regel maks størrelse.
Få inn en reol og noen akvarier på akvarierommet.
Lage fiskedam i hagen.
2-3 klovnekilli
5 gullsøm ciklider
En liten gruppe pygme corydoras
Opae ula - hawaiian red shrimp
Gøy!
Postet 03.02.13 kl 19:09
Endret: 03.02.13 kl 19:12
Postet 03.02.13 kl 19:26
Planen er å ha dem der en stund ja, de får nok større plass etterhvert som vi får akvarierommet ferdig Da vil de fleste som er i små akvarier, få større plass !
Blir spennende fremover ja! Har veldig sansen for cichlider så blir nok en del malawi, apistogramma, sommerfugler og forhåpentligvis flere store som jaguar, oreochromis mosambicus, frontosa osv
Blir spennende fremover ja! Har veldig sansen for cichlider så blir nok en del malawi, apistogramma, sommerfugler og forhåpentligvis flere store som jaguar, oreochromis mosambicus, frontosa osv
Postet 03.02.13 kl 20:07
Endret: 03.02.13 kl 20:09
Postet 03.02.13 kl 22:35
Opae ula er en fascinerende liten skapning som lever under ekstreme forhold i hawaii. De er vandt til svingninger fra ferskvann brakk og saltvann daglig og lever hovedsaklig av alger og trenger ekstremt lite næring for å leve. De kan blir 20+ år. Hvis dere har sett disse "ecosphere'ene" så er det hawaiian red shrimp de bruker inni der. De kan leve i mange år med minimalt med næring inni de lukkede beholderene, hvor avføringen deres blir næring som tas opp av alger som rekene spiser osv osv. Dette er selvfølgelig langt fra optimalt for dem og er etter min mening dyreplageri, men det sier litt om hvor ekstremt hardføre de er.
Jeg har tenkt å holde dem i brakk/saltvann sammen med noen brakkvanns snegler
Jeg har tenkt å holde dem i brakk/saltvann sammen med noen brakkvanns snegler
Postet 04.02.13 kl 00:55
Postet 04.02.13 kl 03:12
Endret: 04.02.13 kl 03:13