Apistogramma i 720 liter

Hei!
Lager på oppfordring en personlig tråd om mitt nye prosjekt.

Jeg har nettopp blitt bitt av akvariesyken igjen(etter mange års pause) og hoppet likesågodt med begge beina og kjøpte et 720 liters møbelkar til stuen.
Etter utallige timer med lesing i bøker og på nettet har jeg falt mer og mer for apistogramma-artene. Jeg visste jeg ville ha liten fisk i et stort kar for å få fram naturlig oppførsel da jeg synes dette er utrolig interessant å observere i stedet for fisk som svømmer fram og tilbake uten særlig plass til annet.
Akvariet er nå så godt som ferdig innredet med en del steinhuler på ene siden og overgang til røtter på andre siden. Spredt beplantning i hele karet. Jeg holder nå på å kjøre det inn med salmiakkmetoden.

Etter en kjapp infoboost fra flere hyggelige medlemmer ([URL=http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=72021&sr=1]) har jeg kommet fram til at det vil passe med to trioer (1hann + 2 hunner) da dette tross alt vil kreve 4 naturlige steder for hunnene å lage sine territorier. Akkurat hvilke arter jeg velger vet jeg enda ikke, men det skal være noen som er relativt fredelig (utenom lek- og yngeltid da).

Som algespisere ser det foreløpig ut som jeg lander på Ottoer, som introduseres litt seinere når karet er helt inngått.

Jeg vil gjerne også ha en stim eller to som holder seg fra midt- til toppsjikt. Her ser det ut som en Nannostomusart kan passe bra.

Innredningen begynner å ta form, men det kan se ut som det trengs litt flere steder for krabatene å gjemme seg, evt yngel etterhvert
Legger ved noen bilder av akvariet slik det er nå.

Alle tips og tricks mottas med takk
Grattis med ny tråd og valg av riktig fisk he he he! Gleder meg til å se hvordan dette prosjektet blir TEB... en kjempespennende prosjekt jeg kommer til å følge med stor iver. En slik størrelse på karet vil virkelig gi deg naturlig atferd hos fiskene - og døgnvis med herlig atferdskue.

I mine Apisto-kar benytter jeg fin sand, mye røtter og tørkede eikeblad, samt flyteplanter og javamose...

Simen
For å si det med henfarne Darwin P. Erlandsen: "Tiltredes!"
Kan jo også nevne at jeg skal sette opp et par små kar ute i garasjen hvor jeg skal dyrke levende fôr. Det sies at dette skal trigge naturlig atferd. Et spennende sideprosjekt i seg selv
Ser fram til isen tiner. Da skal jeg og hunden ut og gjøre livet til mygglarvene og dafniene utrygt
S i m e n
Grattis med ny tråd og valg av riktig fisk he he he! Gleder meg til å se hvordan dette prosjektet blir TEB... en kjempespennende prosjekt jeg kommer til å følge med stor iver. En slik størrelse på karet vil virkelig gi deg naturlig atferd hos fiskene - og døgnvis med herlig atferdskue. I mine Apisto-kar benytter jeg fin sand, [I]mye[/I] røtter og tørkede eikeblad, samt flyteplanter og javamose... Simen


Hvordan er det med disse bladene? Vil de råtne etterhvert slik at de må fjernes? Legger man dem bare løst på toppen av sanden?
Bare legg dem i karet, de vil flyte et par dager før de har trukket så mye vann at de synker. Eventuelt kan du la dem ligge i en bøtte vann til de synker. Apistoene kommer til å sile sanda over dem slik at bladene etterhvert blir delvis skjult. Du kan frigjøre dem igjen. Jeg lar dem bare bli liggende og fyller på med nye ved behov. Fjerner altså ingenting.

Eikeblader er det noe sent å plukke nå..... , men når de visner og faller på bakken tilhøsten gjelder det å være der. Noen skyller dem før de legges til tørking, jeg ser det an. Ser de rimelig rene ut, tørker jeg uten skylling. Skulle det følge med noen småkryp, er det god mat. Legger dem utover et gulv med varmekabler. De må være skikkelig tørre før de legges i pappeske, ellers kan de nok mugne.
TEB
Jeg visste jeg ville ha liten fisk i et stort kar for å få fram naturlig oppførsel da jeg synes dette er utrolig interessant å observere i stedet for fisk som svømmer fram og tilbake uten særlig plass til annet.


Bra prosjekt, og bra holdning!

Fint kar var det også. Wromak fra Midtun Zoo eller?
Oi oi oi herlig prosjekt på gang...!
Blir spennende å følge denne tråden, har sansen for stort kar til små apistogramma.

Har tilbringt ettermiddagen med å prøve å heve steinrøysen i ene hjørnet, men det viser seg at jeg nok ikke er den fødte skulptør. Eller så har jeg bare for dårlige "råvarer". Satser sterkt på sistnevnte og holder utkikk etter noen fine steiner de neste dagene
TEB
Yes. Stemmer det :)


Bra kar, men ikke fullt så bra skap. Nylonføttene under mitt skap var plassert så skjevt at belastningen fikk skapet til å sprekke i løpet av det første året. I frykt for katastrofe i stua, dro jeg tilbake til butikken for å reklamere på skapet. Jeg endte med et nytt skap av samme type. For dette måtte jeg betale halv pris av utsalgspris.

Nylonføttene under det nye skapet satt også skjevt på, men denne gangen visste jeg å flytte dem til riktig plass (rett under "bæreveggene") før jeg satte akvariet oppå, så denne gangen skal det forhåpentligvis gå bedre. Det har ikke sprukket enda, i hvert fall.

Regner med at du ikke sjekket dette da du satte sammen skapet, men kanskje du klarer å se under skapet med en lommelykt eller noe, for å sjekke om nylonføttene sitter noenlunde riktig eller helt feil. Greit å være føre var med denslags.
Da var det sikkert du som skrev den posten jeg leste her i løpet av forberedelsestiden. Jeg sjekket nemlig akkurat det når jeg satt det sammen. Takk for en god "heads up"!
Kommer nok til å holde et øye med det for sikkerthets skyld
Jeg fikk en del planter av en akvarist på jobben for en ukes tid siden. Jeg fikk også to eplesnegler og noen fripassasjerer av en mindre type. Ser allerede nå at det kryr av småtasser rundtom på glass og planter. Tenker at jeg lar de være foreløpig da jeg ikke kan se noe som helst skade på planter, men at de heller beiter på alger som dekker noen av bladene.

Ellers har jeg latt være å ha oppi mer Salmi på et par dager, men i dag var konsentrasjonen nede i 1,5 mg/l. Tilsatt da 5 ml. Jeg logger verdier for hver dag og legger hele listen ut etter innkjøring.
Har du fått med pestsneiler da?
Omredet akvariet med en rot til for et par dager siden. Da jeg hadde de andre røttene oppe syntes jeg det luktet svakt av svovelforbindelser. Kan være det er lite oksygen nede i sanden så jeg kjøpte inn 20 sandsnegler. De fleste av disse har slått seg til ro i sanden, men jeg ser en del som også klatrer på glasset. Regner med at dette har med høye verdier av nitritt og nitrat så gjør meg klar til første vannbyttet i dag. Håper på å få fisk oppi i løpet av helgen da det ser ut til at bakteriene i filteret er på plass etterhvert

Så forresten på nannostomus i butikken og så med skrekk og gru på prisene de skulle ha for de. 5stk for 400kr.. Vurderer nå noen tetraer i stedet. Vil de virkelig ødelegge alle sjanser for apistoyngel?
Tetraer er kjent for yngelmumsing ja. Om de totalt vil ødelegge sjansen for apistoeyngel vil jeg ikke mene noe klart om, men begrense vil de.

Det er mange typer nannostomus, og enkelte har jeg sett ned i 25 kroner stykk. Det er jo et bedre regnestykke.
Apistogramma er gode yngelpassere, men det er grenser også for hva de klarer. Om du vil ha tetraer i karet, vil du sannsynligvis ha en stim.For kr 400 får du ofte 40 stk neontetra. En slik gjeng klarer Apistomamma ikke å holde unna yngelen hele tiden, og da er det nok små sjanser for yngel.

Med mye planter vil du nok kunne få nannostomusene til å yngle og skaffe deg en stim etterhvert.

Jeg så på viltfangede Nannostomus marginatus i går, kr 112 pr stk. Men veldig fine fisk som jeg skal ha i et par av karene i reolen når den er innkjørt. .
Skal man ha tetraer til apistogramma så vil jeg nok gått for en nannostomus art, grunnen er at disse har mye mindre munn en andre tetra arter og dermed så får dem også tak i mindre yngel. Jeg har slike tetraer i mine apistokar, og kan ikke si at det minker på yngel. Noen vil selvfølgelig bli borte, men om det er tetraene sin skyld er ikke sikkert.


Hva med å sjekke om det er noen som selger nannostomus`er privat i det området du bor i.

De er en god del dyrere enn de "vanlige" artene, men i mine øyne mye flottere også.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap