Bentejentas akvarie.

Hei, tenkte det kunne være greit med en akvariedagbok. Har hatt akvarium tidligere men pga div ble disse solgt. Men planen var at en dag så skulle jeg ha akvarium igjen. Har altid vært fascinert av akvarium og synes det både er flott og avslappende. Og nå er den dagen her. Akvariet var vel kanskje bittelitt impulskjøp,ble vel kanskje bittelitt revet med men hvor skulle det stå? Ikke sol lys, i nærhet av vann og en plass vi ser det. Etter litt hodebry var det klart:vitrineskapet måtte ut og akvariet inn. Så var det ut å handle litt kjøkkenskap, og plutselig hadde vi akvarium på kjøkkenet. Akvariet er ett juwel Rio 240L,orginal pumpe + en fluval 4+ jeg hadde fra før. Sandbunn med litt grovere sand i bunn med tanke på planter. Vanntester fra JBL og reflektorer til lysrørene er bestilt. Har litt tanker om hvilke fisk jeg vil ha,men vil helst ha fisk som kan være i det vannet vi har så vi slipper å tilpasse vannet. Vist det er mulig. Det finner vi ut når testene kommer. Akvariet ble satt opp den 2/2.
Vannet blir ikke klart, er tåkete. Håpet det skulle gi seg etter noen dager men... Blitt litt mindre tåke men langt i fra klart. Kjøpte 2 mangrove røtter som jeg satt oppi, ble bra håper på å få tak i noen kokosnøtter så jeg kan lage huler. Fant noen fine "steiner" på ebay som er hule, veldig fine men er litt skeptisk. Noen som har vært borti disse: http://www.ebay.com/itm/MF-Ceramic-Aquarium-Rock-Cave-S-STONES-Ornament-INB-/270707668142?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f076f34ae
Bestilte noen slike for noen uker siden. Fremdeles ikke fått dem.
Dette blir fint og så likte jeg kjøkkenskapene dine
Christoffer Engevik
Bestilte noen slike for noen uker siden. Fremdeles ikke fått dem.
ikke bra, bestilte du fra den selgeren jeg linket til?
sessan
Dette blir fint :-) og så likte jeg kjøkkenskapene dine :-)

Takk ikea har masse fint de
Leser masse om div fisker men er ikke lett, har lyst på en stim, noen litt store fisk med fine/ sterke farger, noen algespisere og en gjeng med cory. Det må være fisker som er fredlige men livlige, og som helst lar plantene være. Har jo veldig lyst på praktbotia men ser de skal ha større plass og det blir vel litt trangt om plassen på bunnen. Vil ha fisk i hele akvariet, noen med gode tips? Vet ikke ph og gh ennå da jeg ikke har fått pakken min.
Veldig fint oppsett ,flott rot og ser ut til å være et perfekt kar for Corydoras

Når det gjelder stimfisk så kommer jeg ikke på noen store,fargerike for øyeblikket.
Men ildtetra [External Image] er ihvertfall en fargesterk tetra som vil bli et skikkelig blikkfang i karet. Bildene i basen yter ikke disse flotte fiskene den riktige farge bare for å si det sånn.
Sølvi Gullaksen
Veldig fint oppsett ,flott rot og ser ut til å være et perfekt kar for Corydoras:) Når det gjelder stimfisk så kommer jeg ikke på noen store,fargerike for øyeblikket. Men ildtetra [IMG]http://akvaforum.no/profile.cfm?id=8770&tab=3[/IMG] er ihvertfall en fargesterk tetra som vil bli et skikkelig blikkfang i karet. Bildene i basen yter ikke disse flotte fiskene den riktige farge bare for å si det sånn.


Takk for tips,skal ta en titt på de
Kjøpte kokosnøtter i dag, sambo tok de på saga. Gikk ganske lett å få ut kjøttet så kokte jeg de en stund med vannbytter.
Målt nittritt var på 0,025. Er den på vei opp?
Ikke fått pakken jeg bestilte,så får ikke målt ph og gh ennå. Men titter/leser om fisk. Lurer litt på en stim med venusfisk, vist de passer i vannet vårt
Bestilte noen "steiner" fra ebay som kom i posten på lørdag. Det er huler som ser ut som Stein. De ser veldig fine ut, men for å være på den sikre siden har jeg lagt de i vann så jeg kan teste om de påvirker vannverdiene litt usikker på hvor lenge de må ligge før jeg kan være helt sikker? Siden sist har jeg fått beboere i akvariet, 20 venusfisk og 3 ancistrus. Har målt vannverdiene hver dag med JBL dråpetest og de er helt fine skal og ha corydoras etterhvert, men ikke alt på en gang
Artige steiner ! Skal de brukes som hule, eller bare veie lite ?
sessan
Artige steiner ! Skal de brukes som hule, eller bare veie lite ?


Det er huler så får vi se om noen vil flytte inn etterhvert synes de var stilige å smarte, så da måtte jeg jo bare bestille
Spennende med nystartet akvarium! Det var noen artige "stein"-huler du har fått tak i! Hvor store er de?

En veldig fargerik stimfisk som jeg har i min 530-liter er Moskito rasbora. De er små da, men gjør seg veldig godt i en stor stim.
Og så har jeg litt sansen for småfisk i stort kar jeg da - da har de liksom et "hav" å boltre seg i.
Hassel
Spennende med nystartet akvarium! Det var noen artige "stein"-huler du har fått tak i! :-) Hvor store er de? En veldig fargerik stimfisk som jeg har i min 530-liter er [URLBLOCK1]. De er små da, men gjør seg veldig godt i en stor stim. :-) Og så har jeg litt sansen for småfisk i stort kar jeg da - da har de liksom et "hav" å boltre seg i. ;-)


Gøy at du "stakk" innom meg
De er ikke så store, kan måle i morgen. Har sett på den fisken utrolig fin ja.
Fikk pakke i posten i dag, med planter så nå ble det riktig så fint i akvariet, bilde kommer når vannet har blitt klart. Tok bilde av "steinen" med en målestokk så ser man lettere str.
Tror jeg skal skaffe meg noen sånne steiner til neste omgjøring i et av karene hos meg.

Hvordan går det med karet ditt nå? Ble det bra med plantene?
Lenge siden sist, har vært full rulle med jobb og oppussing. Men akvariet står å fiskene lever sliter med dårlig vekst på plantene og "støv" i vannet. Har bestilt utvendig pumpe og nye lysrør som kom i dag. Så håper det hjelper.

Hei igjen. Da var nye lysrør og utvendig pumpe på plass. Er litt skuffet,har fortsatt mye "støv" i vannet, selv med 2 pumper. Har vært sånn hele tiden, lurer på hva som gjør det...
Lillegutt har ett akvariet på ca 50L der er vannet krystallklart, rart at jeg ikke skal få det til på mitt.
Har lyst på høye planter, gjerne helt opp i vannoverflaten. Noen tips?
Beboere i akvariet:
10 Metallpansermaller.
10 Odessabarbe
5 Perlegurami (kjøpe først 2, den ene ble jaget og mistet fargene sine, så kjøpte 3 jenter til. Og nå er de en lykkelig familie )
30 Danio rerio.

Sist nevnte er nyinnkjøpte, månedens fisk hos tropehagenzoo. Aktive å morsomme fisk
Ser jeg har fått med 3 blindpassasjerer på kjøpet, like i str men er gule med en oransje stripe bakerst. Noen som har forslag til hva de heter?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap