Akvarium er så mye mer enn bare fisk, også terapi!

Hey!

Da starter jeg min egen tråd her på akvaforum (popp sa champagnen), etter en del spørsmål som både har vært lærerike og dumme (etterpåklokskap er en fin ting!)

Jeg har nå flyttet inn med samboer, og bor i Oslo. Som gutt på 19 år og heltids jobb i butikk, er det grenser hva man får til, men for lidenskap kan grenser pushes.

Valget av akvarium havnet på et Eheim Incpiria 300 liter. Hvorfor? Fordi jeg har nettopp flyttet inn til en leilighet på usle 40 kvm. De fleste akvarier på 300 liter er rundt 1.20 m, men eheim er akkurat på 1 meter. Litt høyere og dypere istedenfor.

Jeg har satt inn slimline amazon bakgrunn, og prøver meg bare fram. Etter erfaring så kommer jeg nok til å flytte på inventaret x antall ganger før jeg blir fornøyd. God tid under innkjøringsfasen! Jeg kommer også til å trenge hjelp med sammensetning av fisk, men det kommer jeg tilbake til litt senere.

Jeg har brukt biltema-sand over hele, og under sanda har jeg tropica plante substrat. (Bare bakerst langs bakgrunnen, da planter skal stort sett være bak. Anubias og røtter foran.) Bestilte også en pakke med 15 ciklidesteiner, som jeg ble tipset om her på forumet. Fine steiner, selvom de ikke er naturlige. Så huler er tingen.

Dette akvariet fikk jeg kjøpt nytt, og billig. Pga stor skade. Har brukt 1 mnd på å silikonere, teste, og fått det sikkert. (Håper jeg.) Det viste seg heldigvis at det ikke var så stor skade som vi trodde. Derfor ligger det masse håndklær rundt det ene hjørnet og akvariet er bare fylt 60% for å ta det litt med ro. Håper på å se lekkasje fort i værstefall.

Jeg har spurt mye om praktbotia, bikir, og div større arter her på forumet. Men ser nå etter å ha "overfylt" det.. At det passer seg kanskje ikke. Får mer glede av noe mindre stimfisk kanskje og noe annet spennende. Vil noen anbefale fisk ?

God natt! =) laster opp noen bilder.
Litt flere bilder =)

Hils også på Fant, Kooiker'n! =) Han fant håndklærne beleilig!
Dette så da riktig flott ut.

Vanskelig å skulle anbefale deg all verden med fisk all den tid jeg ikke har fått med meg de andre trådene. Men jeg synes ofte det er greit å starte med en stimfisk. De aller fleste større karr ser flott ut med en større stim av småfisk. Personlig liker jeg kileflekkrasbora og har god erfaring med denne.

Lykke til videre!
Ser litt på ciklider.

Stim med kongotetra kanskje.

PH litt under 7 tror jeg. Så apistogramma?
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1093

Samboer er veldig glad i sebra ciklide

Bunn fisk :
Corydoras panda

Stim:
Kongotetra

Rensere:
SAE
Hjelmsnegler
Ottocinclus

+ ett eller to par ciklider ?
Det anbefales å velge enten Corydoras eller ciklider. Grunnen til dette er at coryer ikke har noe begrep om territorium, mens ciklider vet svært godt hva det er. Ciklider i lek kan derfor gå så langt som å hakke ut øynene på coryene. Og ciklider som trives er ofte i lek.

Til "inspirasjon" kan jeg fortelle hva jeg har i mitt akvarium på 300L; Corydoras adolfoi, Nannostomus eques og Nannostomus mortenthaleri. Store stimer av alle, og det er de eneste fiskene. Av nyttedyr har jeg noen jegersnegler og noen amanoreker. Jeg syns denne sammensetningen er helt perfekt. For mange fisker blir ofte rotete, og ut i fra tittelen på den personlige tråden din er du ute etter et rolig og avslappende akvarium.

Etter min mening er så små stimfisker som mulig, i så stor stim som mulig, i så stort kar som mulig, det peneste du kan få. For eksempel kunne jeg gjerne tenkt meg et stort kar med en gigantisk stim med ildtetra. Dette er små fisker som blir rundt 3 cm store. Dette kunne for eksempel blitt kombinert med noen Corydoras med litt størrelse på.

Sebraciklider vil sannsynligvis ommøblere akvariet ditt ofte. I tillegg må du være klar over at disse leker både lett og ofte, og jeg har fått inntrykk av at de er flinke til å passe på yngelen. Resultatet av dette er at de er aggresive mot andre fisker, og mange yngel vokser opp. Dessverre er de ikke alltid like enkle å få solgt. Ta gjerne en titt på profilen til sebracikliden.

Min anbefaling er alltid å finne en type fisk man liker og starte med den. Etter hvert som tiden går kan man legge til flere fisker. Det er mye enklere å se hva som mangler når karet har vært i drift i noen uker, enn når man titter på profiler på Akvaforum. Kanskje du ikke får noen algeproblemer, så både SAE og ottoer blir overflødige?

Jeg kunne fortsatt det innlegget her i det uendelige med forskjellige forslag og anbefalinger, men det er nok begrenset hva som er interessant å lese. Hva med to par av noen små Apistogramma-arter og en stor stim med en rolig tetra? Det er mange muligheter!
Langt og lenge etterpå så har jeg nå fått meg en 1000 liter. Denne blir satt opp på Prestige Auto - bilforretning på skedsmokorset. Her skal den huse mine større fisker inntil videre jeg kan flytte akvariet til meg selv.

Apistogramma er flotte! Har selv sp. Xingu, Vielfleck Assurini, sammen med nannostomus beckfordi og corydoras metae. Kombinasjonen med cory og apistogramma fungerer utmerket hos meg, men det kan hende det er fordi apistoene forstatt er ungfisk. Vil tro de er 5-6 måneder. Det er ikke alle apistoer som er like aggressive. Feks beanschi er en av de roligste, og i en 300 liter, vil de fleste bli ignorert.
Men det er klart - hvis coryene valser inn i hula til ei hoe med yngel - som de gjerne kan finne på, kan den nok få seg en på tryne, men de er da ikke laget av porselen heller
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap