Er min slørhale og gullfisk syk?

Hei!
Oppdaget i dag at min slørhale og gullfisk oppfører seg unormalt. Jeg har et 15liters akvarium med temperatur på ca. 20 grader. Fiskene mine har vært aktive og svømt rundt og lekt, men idag er det ikke slik. Gullfisken min svømmer veldig lite, holder seg bare på et sted, men ligger ikke. Min slørhale, derimot, svømmer fort opp til topp etter oksygen, og så rett ned på bunn hvor den legger seg ned. Der ligger den og det ser ut som den er desperat etter luft; den puster veldig fort med sine gjeller. Er den syk? Er veldig bekymret. Legger ved et par bilder.
Huff. Du skulle aldri aldri hatt de fiskene der oppi 15 liter vann. De burde ha minimum 200 liter å gå i. Skjønner du er nybegynner og skal ikke kjefte på deg men faktum er at du burde levere de fiskene tilbake der du fikk dem og kreve pengene tilbake. Det er veldig grisete fisk og grunnen til at de er som de er nå er at vannkvaliteten er blitt elendig etter at de nå har vært der noen dager. Har selv 3 gullfisk i min 200 liter, og må skifte en tredel av vannet hver uke, gjør jeg det ikke blir mine fisk akkurat som dine. Forøvrig er 15 liter for lite for det aller meste av fisk og du burde prøve deg på et mye større akvarium, da får du glade fisk. Har du ikke råd til mer enn det lille du har burde du egentlig vente med akvariehobbyen til du har spart nok til et større kar, eller evt. bare ha noen få reker oppi. Gullfisken og slørhalen din kommer til å dø pga dårlig vannkvalitet hvis du ikke gjør som jeg sier og leverer dem tilbake. Lykke til.
Er en nybegynner, ja. Jeg kjøpte disse fiskene og alt som var i akvariumet, samt akvariumet fra en som solgte det. Hun hadde hatt det i 1 år, men måtte selge det pga. plass mangel. Har hatt de nå i 2-3uker, og det var først idag de ble sånn. Har skiftet på vannet en gang, og skulle skifte for andre gang idag.
Vil selvfølgelig at de skal få det best mulig, men jeg kan ikke levere de tilbake i dette tilfelle her. Skal jeg gi de bort til noen som har et større akvarium, eller hva anbefaler du? Bør jeg skifte vann idag?
Ja gi de bort til noen der du bor, som har god greie på dette og stort akvarie så får fiskene det godt. Inntil videre bør du bytte vann, men pass nøye på temperaturen på vannet du fyller i og skift ikke mer enn halvparten av vannet hver gang. I et større kar skifter man maks 1/4 av vannet men antar du må skifte mer pga stor forurensning av vannet. I et så lite kar kan du i utgangspunktet ikke ha fisk i det hele tatt, med noen få unntak. Og jeg fatter ikke folka på dyrebutikkene som selger feks gullfisk og slørhaler til gullfiskboller og bittesmå akvarier. De skulle seriøst ha mista jobben ettersom folk jo faktisk tror på det de sier, de jobber jo tross alt på dyrebutikken...Les i fiskebasen her på akvaforum og se nøye på størrelsen som anbefales på akvariet til de forskjellige artene. Og les om filter og filterbakterier osv...det er det aller viktigste å kunne for å få til denne hobbyen, som ikke er så vanskelig bare man kan litt om grunnprinsippene.
Skiftet halvparten av vannet nå(akkurat som forrige gang) og temperaturen er fortsatt på ca. 20 grader. Jeg reagerte litt selv da hun hadde disse to fiskeartene i 15liters akvarium, men hun sa at de trivdes og hun hadde hatt de i ca. 1 år, så jeg stolte på ho. Har lagt ut annonse nå her i området mitt på facebook om noen vil ha disse fiskene, så er bare å krysse fingrene på at noen svarer kjapt.
Takk for tipset; skal lese litt om grunnprinsippene
Hei
Det kan hende du har glemt å gjøre noe som kalles "Innkjøring". Det er at man må gjøre akvariet samt. pumpa, filteret, steinene/sandet, plantene osv.. Klart 1 uke før du får fiskene pga. bakterier og sykdommer de kan få etter maks 30 dager. Eller så er det fordi du har de på et for lite akvarium.. Jeg anbefaler at du tar en tur innom dyrebutikken
Lykke til
MVH: Tara
Fikk fiskene og akvariumet samme dag fordi jeg kjøpte det fra en som hadde plassmangel, så ble vanskelig med ordentlig innkjøring. Men tror plassen hadde en stor rolle å si..
Fiskene er uansett omplassert til en som hadde et 700liters akvarium, så det ordnet seg tilslutt
Hva skjer med min fisk? alt var ok i går kveld!
Slik ser fisken min ut nå! De to andre jeg har er helt fine, men denne har hovnet opp og ligger opp ned. Hva skal jeg gjøre med den?
Bor denne fisken i 15 literen ?

Fisken på bildet er nok best å avlive. Som det tidligere har vært nevnt, 15 liter er for lite for fisker.
Denne bor i en 40liter. Sjekket vannetkvaliteten for 1,5uke siden og da var alt perfekt, derfor fikk jeg lov til å kjøpe 3 fisk til å starte med.
Plussmedlem
Hva slags fisk er det?
Hva slags fisk er de andre?
Synes den ene ser ut som corydoras trilineatus.
Dette er en svart neontetra. Stemmer at den ene andre er den du linket. Den svarte neontetraen som var hoven, døde tidligere idag. Men nå ser det ut som om den andre holder på å dø. Den har mistet sin farge og svømmer litt sidelengs, og legger seg litt på steinene. Jeg vet det er stimfisk, men jeg ble anbefalt å starte med to. Når den ene døde tidligere idag så hadde jeg ingen mulighet for å kjøpe en ny kompis til den, siden det er søndag... Hva skal jeg gjøre? Vil virkelig ikke at min Corydoras skal også dø.. Har fulgt alle rådene Dyrebutikken gav meg til punkt og prikke.

*edit* Har en Corydoras Julii, og hadde to svart neontetra, men den ene døde tidligere idag.
Karolina Grzybowski
Jeg vet det er stimfisk, men jeg ble anbefalt å starte med to.


Jeg vet ikke hvem det er som driver og gir deg disse sløkkete rådene, men det er på tide at du slutter å høre på dem.
Husk på at dyrebutikken tjener masse penger på å gi feile råd, for når fiskene dør så kjøper folk mer fisk....

IKKE kjøp mer fisk før filteret er ordentlig innkjørt. Du må også kjøpe vanntester for nitritt, og gjerne for pH. Selv om du hadde null nitritt i vannet for 1, 5 uke siden, så kan det være masse nitritt der nå, så dette må du måle hver dag i begynnelsen.
Tar det ca. 3-4uker før filteret er ordentlig innkjørt? Skal ta med en vannprøve og teste vannet i en annen dyrebutikk Neontetraen og Corydoas Julii svømmer helt fint nå. Og vannbytte.. skal jeg bytte halvparten idag?
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap