60 liters juwel korall 60

"bioflow mini"

Hei. jeg har kjøpt meg et juwel korall 60. 60 liters akvarium. i denne pakken fulgte det med et filter, dette filteret står det at skal plaseres 1-2 cm under overflaten på vannet. da blir overflaten helt stille. har hørt at dette ikke er bra, for da blir det lite oxygen i vannet. etter en stund har filteret ikke enda sluttet å "hoste" og spytte ut bobler. jeg tenkte at dette er noe det kanskje gjør fordi det er under vann å ikke får røre i overflaten, er det noen der ute med noe som helst info om dette "bioflow mini" filteret
Plussmedlem
Hei.
Har du nettopp satt filteret/akvariet i gang? Hvis du har gjort det så vær litt tålmodig angående boblene.

Filteret er veldig lite. Skjønner ikke at Juwel mener at denne ene blåsvampen er tilstrekkelig til 60 liter.
I bruksanvisningen så står det at du skal skifte denne svampen hver 3. måned. Det må du ikke gjøre. Det er tar minst fire - seks uker før filteret begynner fungere optimalt.
Blåfilteret blir ikke slitt. Hvis et blir tett så kryster du det lett i en bøtte med akvarievann.

Så lenge selve pumpehodet er under vann så kan du plassere det høyere opp.
Pumpa pumper bare 280 liter/t på en god dag. Det er nok derfor du ikke ser noe bevegelse i overflaten.
Hvis det er mulig å sette på et "rørbend" på utløpsrøret som peker skrått oppover så hadde det vært en fordel.
I min gamle juwel rekord 600 (63l) så var det bioflow super, syns mini blir litt i det minste laget for en 60l ja.
Gratulerer med et middels dårlig kjøp. Selv om det står at pumpen skal stå så og så langt under overflaten er det ikke noe problem å sette den litt lengre opp slik at du får bevegelse i overflaten. Jeg vil anbefale deg å enten ta av luken i lokket eller la den stå åpen så mye som mulig. Da varer lysrøret mye lengre pga. at Juwel har lagd patentet på en dårlig dag, noe som gjør at det takler kondens veldig dårlig.
Enter your phone number here
takker for tips. tenkte å se om jeg kunne skaffe en tupp som bøyer seg oppover vertfal. filteret er ganske stort for å hete mini xD. er det ikke nok ventilasjon med ledningshullet?
Enter your phone number here
Har sluttet å "hoste" nå- det er sirkulasjon men det bryter ikke overflaten. virker som ting går bra akkurat nå. tenker uansett å skaffe noe luftmaskiner å sette inn oxygen. evt bygge et filter selv. får se hvor effektiv eller om det blir mindre en det som står i.
Plussmedlem
Erik Larsgård
uansett å skaffe noe luftmaskiner å sette inn oxygen.


Du kan kjøpe et diffusorsett til Juwel. Det trekker ekstra luft ned i karet.
Da slipper du ekstra luftpumper.

Du kan også få tak i bare utblåsersett til Juwelpumpene.
Erik Larsgård
takker for tips. tenkte å se om jeg kunne skaffe en tupp som bøyer seg oppover vertfal. filteret er ganske stort for å hete mini xD. er det ikke nok ventilasjon med ledningshullet?

Det er ikke nok ventilasjon med mindre du har lyst til å støtte Juwel med 400kr for et nytt lys to ganger i året.
Enter your phone number here
OJ, i dag skulle jeg ta av lokket for å løfte litt på filteret. det var ekstremt mye vann i lokket ja. lampa var klissvåt. ja eller altså det var vann over hele lampa da.

Takk for linker til ekstrautstyr. har fikset det hele med å sette filteret litt på skrå og lenger opp. men oxygen løsningen vurderer jeg.

videre til noe annet. !!!!!!!!Hvordan vasker dere akvariene deres?!!!!!!! tips for vasking av glass på insiden og utsiden er det jeg lurer mest på hvordan folk mener er best. men alt av tips om vasking og vedlikehold vil jeg ha.


selv har jeg svamp på en stav som fulgte med i en pakke med en slange til grus rens og vanntømming i ett. vurderer anskaffelse av magnet som er festet til en magnet med svamp/skuresvamp invendig.
Jeg vil anbefale deg å ikke bruke en magnet for å holde innsiden ren, da det ikke fungerer bra, ikke ser pent ut og da det lett riper opp glasset om det kommer sandkorn mellom glasset og magneten. Det du bør kjøpe er en algeskrape med barberblad, f.eks denne.
Enter your phone number here
aha. ja den så fin ut. takk takk. tar også imot alle tips om rengjøring hele tiden.

lurer nå på å sette ned 3 steiner. 2 ved siden av verandre og 1 som ligger oppå mellom de. sån jeg får en skyggehule under. trenger jeg å feste disse steinene eller er det bare å legge den siste oppå de 2 første?
Så lenge de ligger stabilt trenger du ikke å feste de, men vær obs på at noen fisker kan grave i sand/grus, og dersom steinene faller over ende kan det knuse både fisk og glass.
sett på difusor på den så blir det bra:
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=3642

Svampen blir vel omtrent på størrelse med det en får plass til i en modifisert Fluval 2+, og med ett filterareal som er noenlunde som en original 3+
Ikke så ille dårlig filtrering om en ikke er håpløs på overforing eller overfyller karret med fisk.
Kontorstol
Jeg vil anbefale deg å ikke bruke en magnet for å holde innsiden ren, da det ikke fungerer bra, ikke ser pent ut og da det lett riper opp glasset om det kommer sandkorn mellom glasset og magneten. Det du bør kjøpe er en algeskrape med barberblad, f.eks [URLBLOCK1]. :-)


Algeskrape er fint om det er alger som sitter skikkelig, men også lett å lage riper med om man er uforsiktig. Vaske med filtervatt er veldig skånsomt og greit.
Enter your phone number here
takker for tips. Tenker å kjøpe algeskrapen sån jeg har den vist noe setter seg skikkelig. Skal ta det forsiktig
Bruker magnet her og har ikke hatt noen problemer med å lage riper, men så skyller jeg den godt på begge sider før jeg bruker den.
Har algeskraper også, men liker best magneten.
Problemet med en algemagnet er at dersom du tar den for nær bunnen kommer det garantert sand mellom, og da blir det gjerne skraper. Man kan selvfølgelig unngå det ved å være veldig forsiktig.
Pga at magneten har borrelås på innsiden så vil sanden som evt kommer imellom ikke treffe glasset, det er mest sannsynlig at om det kommer sand på den så vil det skli av eller om da du er ferdig klapper den sammen så vil sanden havne på yttersiden av magneten og vil tørke der. Og om fin-siden har sand så vil det lage riper.
Som sagt har jeg brukt magnet i over 1 år og aldri hatt noen problemer eller fått riper.
Enter your phone number here
takker igjen for tips. magnet er vel hovedsaklig for å slippe å løfte på lokket, slippe å evt bli våt på hender. jeg tror jeg skal vurdere magnet neste måned. vist jeg har litt til overs av penger, blir det nok et kjøp for å teste.
Enter your phone number here
her noen bilder fra akvariet, 1 uke etter installering. har ikke gjort ferdig. vil ha stein eller røtter inni der også- gress planten der er også noe jeg skal ha mere av å satse på vokser tett å fint til over hele venstre del av tanken.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap