Juwel vision 260

Hei

Har et Juwel Vision 260 med std innvending filter (BioFlow1000)
Har drevet på med akvarie hobby i mange år, men har hatt et opphold over flere år da det ikke har vært rom eller tid til denne hobbyen.
Så derfor har jeg valgt å bruke Nybegynner forumet her i starten for å friske opp litt og for å tilegne meg noe ny kunnskap itillegg til å lese meg opp på artikler som er her inne, meget nyttig, noe har jeg aldri tenkt over og noe står fram for meg som litt mere uklart ? Kansje jeg bare har hatt flax i alle årene jeg har drevet med akvarie selv.
Feks har jeg aldri hatt noe annet enn std innvendig filter i mine akvarium, og det har alltid gått utrulig bra, fine vannverdier. Mens her inne leser jeg at folk sverger til utvendige filter for å lykkes \ få best mulige forhold for fiskene og plantene.
Testet vannet i akvariet i midten av mars og da så verdiene ut som følger :

pH :7,5
NO2 : mindre en 0.3 mg/l
NO3 : 12.5 mg/l
NH3+NH4 : 0 mg/l
O2 : 11 mg/l

mot slutten av april testet jeg på nytt igjen etter 3 uker uten tilsyn av akvariet :

pH : 7.0-7.5
KH : 16
NO3 : 0.5 mg\l
NO2 : 0.01mg\l
Fe : 0.02

Dette ble testet med dråpe testsett (Første gang fra Tetra andre gang fra JBL)

Min erfaring er at std innvendige filter holder i lange baner, da jeg har ca 60 stk kardinaltetraer, 6 stk SAE, 2 kakadueciklider og 2 stk palettciklider som ynglet før jeg dro bort i 3 uker og som har ynglet mens jeg var borte, nå er vel ikke palettene noe vanskelige fisk å få til å gå i lek da men..
Så jeg vil vel heller si at utvendig filter kun er for det estetiske i akvariet? Uansett om man ikke har penger til å kjøpe et utvendig filter så er det fullt mulig å kamuflere innvendige pumper så de blir mer eller mindre borte, slk jeg har gjorte med juwel cliff background.

Så var det dette med vannverdi tester da... Dråpe, strips og \ eller digitalt?
Erfaringsmessig så er det ikke ofte man trenger dette, etter min erfaring vil jeg si ekstremt sjeldent, så sjeldent at det heller vil lønne seg å ta med en vannprøve til din lokale dyrebutikk og få den sjekket der.
Strips er jeg enig i kan være litt unøyaktig, men har selv brukt dette i flere år og forholdt meg til resultatene jeg leser av stripsene, og det har ikke vært noe store problem, ja selvfølgelig har vi vel alle vært utfor en å annen algeoppblomstring, men man trenger ikke en test for å finne ut hva man skal gjøre for å få bukt med dette.
Mindre lys, oftere vannbytter, ikke fult så hard på matingen så er det under kontroll etter en liten stund.
Har også brukt Digital pH måler, denne har jeg erfart er mere jobb med om man vil ha et mer korrekt resultat av, jeg trodde jeg hadde lest nok om denne måleren, men fikk tips fra mona o her inne om at denne må vedlikeholdes ofte og nøye for at den skal være noe til å stole på. Dråpetestsettene jeg har brukt har vel vært de mest fornøyelige å teste med, uten tvil, men om du tjener på å ha et slikt sett hjemme itilfelle du får bruk for det en gang i året eller annet hvert år er en helt annen sak, kjekt å ha, men ikke noe mer enn det da du får sjekket kvaliteten på dyrebutikken, og de gjør det som oftest med dråpetest.
Uansett hva du velger å gjøre, det beste du gjør om du er nybegynner er å kjøpe et akvarie som er større en 60l, helst minimum 120l større jo bedre, da det er lettere å holde stabile vannverdier i større akvarier, det er også et større utvalg av fisk du kan ha i akvarier som er større også.

Kommer tilbake med mer etterhvert


Filteret i Vision 260 har 6 liter filtervolum. Med normal belastning ville jeg brukt ett Tetra EX 700 utvendig filter for ett karr av den størrelsen, der er filtervolumet 6.6 liter. Så det er ikke store forskjellen. Av invendige filter er det ingenting jeg vet om som slår Juwel. Ankepunktet er at de tar plass. På den positive side, ingen slanger som kan lekke.
Ja det er pussig det med strips, "alle" sier det ikke er bra nok men jeg har aldri sett noen vise til en ordentlig test. Stripsene er vel utviklet spesielt for akvariehobbyen og jeg regner med at de stadig forbedres, selv om de selvfølgelig aldri når opp til dråpetestenes "labstandard". Men kanskje de er bra nok?
gakk
Ja det er pussig det med strips, "alle" sier det ikke er bra nok men jeg har aldri sett noen vise til en ordentlig test. Stripsene er vel utviklet spesielt for akvariehobbyen og jeg regner med at de stadig forbedres, selv om de selvfølgelig aldri når opp til dråpetestenes "labstandard". Men kanskje de er bra nok?


Mine egne karr har jeg såpass god kontroll på at jeg svært sjelden har brukt dråpetester, hovedsakelig har jeg brukt dem for å sjekke andres karr ved problemer. Bruker strips (kun JBL) det lille jeg har behov for, samt Digital PH måler på kranvannet ved visse mellomrom (for å se sesongvariasjoner i kranvannet) . Denne må man bare være nøye med kalibreringen på, da jeg har to er det enkelt å se om målingene er på "bærtur".
Mulig jeg skaffer meg dråpetest for GH, men resten hopper jeg glatt over.
Ja som sagt, om det ikke er for utseendemesig i akvariet så ser jeg ingen grunn til å skifte det ut med et eksternt filter
Men kan vel også hende jeg har hatt flax i alle disse årene jeg har drevet på, men det tror jeg vil si å være veldig blåøyd å si

Farsan har drevet på med Diskus i alle år, og han har aldri brukt noe annet enn strips til sjekking av kvalitet, og han har fått dem til meget bra, fått yngel opp og har iværtfall sett ut som om dem trives i karene til han.

Så kanskje på tide å dempe denne hersens kjøpe kjøpe tingen litt? Tror det er med på å jage bort flere av de som vil prøve seg som akvarist, først kjøpe akvarie til noen tusen, så innmat til noen tusen, så ekstra utstyr til noen tusen, dette kan vel fort bli litt overveldende på nybegynnere, iværtfall når det kommer til penger. Er vel ikke alle som har en bunnløs pengebok.
Skal en være nøye på det holder jo ikke dråpetester heller, da må en ha fotometer... Bruker fotometer i drift av svømmebaseng, så lenge det er riktig brukt og kalibrert er det omtrent så nøye som det er mulig å få det. Tenkte jeg skulle ta med strips for å sammenligne resultatet.

Her er ett fotometer for akvariebruk
Plussmedlem
gakk
Ja det er pussig det med strips, "alle" sier det ikke er bra nok men jeg har aldri sett noen vise til en ordentlig test. Stripsene er vel utviklet spesielt for akvariehobbyen og jeg regner med at de stadig forbedres, selv om de selvfølgelig aldri når opp til dråpetestenes "labstandard". Men kanskje de er bra nok?

Spørs hva du mener med "bra nok".
Hvis man bare trenger en omtrentlig vannverdi så er det sikkert bra nok.
Produsentene av disse stripsene skriver selv i bruksanvisningene at dråpetester er mer nøyaktige.
F.eks. JBL og API.

Thomas Muggerud
Farsan har drevet på med Diskus i alle år, og han har aldri brukt noe annet enn strips til sjekking av kvalitet, og han har fått dem til meget bra, fått yngel opp og har iværtfall sett ut som om dem trives i karene til han.

Erfarne akvarister er ikke de som oftest trenger nøyaktige målemetoder. De har sjelden problemer med vannverdiene.
Det er derfor dråpetester anbefales til nybegynnere.
Du har nok rett i det.

Har aldri hatt behov for å bruke aquasafe å alskens tilsetninger, er det mulig jeg har hatt så mye flax med vannverdiene da? Jeg har nesten aldri byttet vann så ofte som det påstås, kull etter kull dukker likevel opp, plantene har klare sterke farger og har aldri opplevd sykdom, BANK I BORDET!!!

Har lært og alltid tatt med meg lærdommen om at "om noe går bra, ikke fiks det"

På min 260 nå så skifter jeg ikke mer enn 40l i uka, vannverdiene så langt ser fine ut, til tross for at jeg har et "overbefolket" kar
Loomis
[QUOTE=gakk]Ja det er pussig det med strips, "alle" sier det ikke er bra nok men jeg har aldri sett noen vise til en ordentlig test. Stripsene er vel utviklet spesielt for akvariehobbyen og jeg regner med at de stadig forbedres, selv om de selvfølgelig aldri når opp til dråpetestenes "labstandard". Men kanskje de er bra nok?

Spørs hva du mener med "bra nok".
Hvis man bare trenger en omtrentlig vannverdi så er det sikkert bra nok.
Nettopp.

Loomis
Produsentene av disse stripsene skriver selv i bruksanvisningene at dråpetester er mer nøyaktige.

Som sagt. En test kunne avklart hvorvidt strips likevel kan være bra nok. Det finnes f.eks. pH-papir som måler pH med en nøyaktighet på 0.3, kunne vært interessant å vite hva akvariumsbransjen bruker.
Loomis
Produsentene av disse stripsene skriver selv i bruksanvisningene at dråpetester er mer nøyaktige.

Som sagt. En test kunne avklart hvorvidt strips likevel kan være bra nok. Det finnes f.eks. pH-papir som måler pH med en nøyaktighet på 0.3, kunne vært interessant å vite hva akvariumsbransjen bruker.

Noe du får kjøpt på dyresjappa dette ?
Thomas Muggerud
[QUOTE=Gakk]En test kunne avklart hvorvidt strips likevel kan være bra nok. Det finnes f.eks. pH-papir som måler pH med en nøyaktighet på 0.3, kunne vært interessant å vite hva akvariumsbransjen bruker.

Noe du får kjøpt på dyresjappa dette ?
Det er jo nettopp slikt vi ikke vet uten en test. Men den nøyaktigheten finnes for strips som er beregnet for andre formål.
Da begynner det å nærme seg flyttedag
Innkjøp av 150 liters tønne for fiske transport, regner med jeg har plantene oppi også
Filtesvampene får ligge fuktig, lufttett og temperert
Forhåpentligvis er jeg i mål med nedrigging, transport og opprigging iløpet av 3 - 4 timer

Har funnet STOR pH forskjell i springvannet fra der jg bor nå til den nye plassen, er 7.5 i akvariet og i 8 i springvannet, den nye plassen har et sted mellom 6 og 6.5...

Tror jeg trenger den 150 litern med gammelt vann likevel, fra 7.5 til i værstefall 6 er meget mye å kaste fiskene og plantene til

Litt sent, men likevel : tester av forskjellige målemetoder er blitt gjordt. I denne testen er det brukt ett sett strips, et Tetra akvarium dråpesett, flere multiparameter kits og elektronisk måleutstyr.

Siterer bare litt fra konklusjonen her : What water test kit you need for your aquaponics system depends on how many systems you are testing, how accurate you want to be, and how much money you want to spend. Strips were easy to use and moderately priced based on a cost per measurement. It should also be noted that with the exception of the electronic meters, the strips also had the highest upper limits for TAN and Nitrate. Unfortunately, the strips were also found to be highly inaccurate.
Jeg har brukt dråpetest sett fra JBL på dette da


SilverShaded
Litt sent, men likevel : tester av forskjellige målemetoder er blitt gjordt. I [URLBLOCK1] testen er det brukt ett sett strips, et Tetra akvarium dråpesett, flere multiparameter kits og elektronisk måleutstyr.


Takk for denne, interessant. Den tester jo kun få merker, men gir i allefall ikke noe enkelt svar av typen "dråper er bedre enn strips". Se f.eks. fig. 7, hvor Accutest-stripsen bare slås av et elektronisk pH-meter. Legg også merke til at noen av målingene er urettferdige i den forstand at de er utenfor den oppgitte rangen til stripsene: Accutest har en opgitt pH-range fra 6.2 til 8.4 og gjør det nødvendigvis dårlig på pH 4 og 10 (fig. 3). Accutest-stripsene er dårlig på ammoniakk, men dråpetesten fra Tetra er ikke akkurat nøyaktig den heller. Montro hvordan JBL ville gjort det.
Da var akvariet ferdigflyttet. Tok "bare" 5 timer... Ble litt lang tid for filteret å ikke ha sirkulasjon tipper jeg, hadde i et par kapsler med bakterier.

Tok med meg ca 150 liter gammelt vann da det var stor pH forskjell på springvannet på nye plassen og den gamle plassen. Hadde også ca 50 liter vann stående til temperering et par dager før jeg flyttet til den nye plassen.
SAEne er litt skremt enda, forståelig nok. Kardinalene ser ut til å gå upåaktet.
Måtte ta over et par perle guramier fra dama da hun har et litt lite akvarium for disse.

Så er det vel bare å sette seg ned å vente et par dager til den verste "røyken" har lagt seg i akvariet.
Kjekt med hjelp fra flyteplanter til å ta opp den ekstra næringen som eksisterer i karet pga all fisken, men nærmer seg vel tid for å luke ut litt nå tror jeg
Plantene har begynt å ta seg inn igjen etter flyttingen. Men av en eller annen grunn som jeg ikke finner ut av så ser det ut som om javamosen holder på å dø bort fra meg..
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap