Frode l starter med 450l

Jeg har i mange år hatt lyst på et akvarium, minnene fra barndomshjemmet med gullfiskbolle og diverse små akvarium har i alle fall fått frem en interesse som ikke har sluppet tak.

Da en i bygda skulle selge en Juwel Vision 450L med masse utstyr klarte jeg ikke motstå fristelsen lenger. Etter en rask titt på akvariet lempet vi det i bilen og kjørte det hjem, brettet opp ermene og startet med klargjøringen, her var jo alt av utstyr se dette skulle går kjapt Vel sannheten ble litt annerledes.

Det første jeg startet opp med var fjerning av Silicon fra en gammel bakvegg, det fulgte med en helt ny som enda var i esken. Det var noe som ikke stemte helt når jeg kikka på den men fokuset var ikke helt der.
Når akvariet omsider var rent var det klart for å sett inn bakveggen og juwelpumpa, men her ble det bråstopp for min del, bakveggen var for liten, dvs den var tenkt å passe slik at juwelpumpa kunne ligge inn til glasset i bakveggen, men selv da var det litt vel mye plass på siden og under, en annen ting som slo meg som et hammerslag, juwel sine innvendige pumper er stygge og store som arvesynden. Her var det bare å dra på bremsen litt, veggen forble i esken sin, juwelpumpen ble kassert, dette her skal ikke jeg ha inn i mitt akvarium. Etter en gjennomgang av det andre som fulgte med bestemte jeg meg for å la alt bli reservedeler, opp med pc-en og frem med VISA kortet.

Det første som måtte tilpasses var den nye bakgrunnen
Var veldig usikker på hva jeg skulle bruke som sil slik at vannet kunne sirkulere lett bak til utsuget for pumpa, jeg endte opp med en tesil som jeg fjernet skaftet på. Nå er det bare å håpe på at den ikke ruster.

Etter at jeg fant en hullsag i passe størrelse limte jeg tesilen fast med Silicon
Det ble ikke så ille som jeg fryktet, silen ble nesten usynlig

Det gikk noen dager før resten av utstyret kom, men det var helt greit å vente siden jeg er totalt newbie. Ventetiden benytter jeg til å plage andre med dumme spørsmål og lese litt om tema
Før jeg limte fast 3d veggen monterte jeg en Eheim 600 sirkulasjonspumpe bak veggen slik at ingen uhumskheter skal få grobunn på bunnen bak. 2 X Jæger 300w varmekolber kom også på plass.
Sikkert unødvendig med 2 stk. men da har jeg i det minste en backup dersom den ene ryker

Når pumpe og kolber var på plass skøytet jeg de to delene på bakveggen sammen og festet det til akvariet
Det er forbausende vanskelig å få sand til å sitte fast i Silicon, men etter mye strev gikk det greit. Luftpumpe og rør/slanger til utvendig filter blir montert.

Etter at akvariet er vatret opp etter alle kunstens regler er det tid for å sjekke at akvariet er tett. Det slår meg at jeg muligens burde sjekket det FØR jeg fylte opp karet med alt mulig "skrot"
Etter et par dager med vann i konstaterer jeg for meg selv at karet er tett. Nå er det tid for sand og pynt. Det meste av pynten jeg fikk med på kjøpet havner i skapet, tingene var hele og fine, det er kun snakk om smak og behag.

Det fulgte en "steinklippe" med som nesten gikk i skapet sammen med det andre, men så tettet jeg bunnen på det og la det på høykant før det ble fylt på med sand rundt. Syntes resultatet ble brukbart

Det blir mer sand og planter men vil prøve meg litt frem her
Dette ser bra ut, godt utgangspunkt og gode tekniske løsninger.
Lykke til videre
Digi
Dette ser bra ut, godt utgangspunkt og gode tekniske løsninger. Lykke til videre :D


Takk for det, har akkurat kjørt inn karet med salmi metoden så det blir vel noe fisk snart. Skal teste med litt mer salmi enn det jeg har brukt til nå for å se om den består testen
Salmi metoden til innkjøring av akvariet.

Etter å ha lest i tråden om salmi metoden ble jeg litt forvirret, men essensen i det hele er jo grei, dytt på med salmi til Nh4 og No2 er null. Siden jeg er en stor tilhenger av at man skal forenkle ting så langt det lar seg gjøre bestemte jeg meg for akkurat det.

Etter at jeg hadde hatt på sand og litt plantet målte jeg PH, No2 og No3, alle verdien var "perfekte"

Startet med 10ml salmi, fulgte så på med 5ml hver dag. Etter 3 dager gikk No2 og No3 verdiene i taket, etter dette har jeg kun målt No2 som har holdt seg illrød på skalaen. For å gjøre en lang historie kort var det med en barnslig glede jeg i dag etter 12 dager kunne måle No2 til mindre 0,3. Målte nå PH som var ca 7.

Nå famler jeg litt i blinde her, bestemte meg for å dytte på med 5ml salmi til, 3 timer etter var No2 steget til 0,8 No3 til 12,5. Etter 12 timer var testen normal igjen.

Dyttet på med nye 5ml salmi, dagen etter målte jeg Nh4 og No2, verdiene var kommet ned i null på begge etter en natt.

Ser ut til at min forenkling av metoden funker, dvs metoden er vel den samme men jeg loggfører ikke eller måler alle verdier som finnes før No2 gikk fra max på skalaen til null
Etter råd fra noen i innkjøringstråden fylte jeg på med 12ml salmi for å gjøre en ny test.

Etter 1 time var NH4 max på skalaen til JBL testen min (5 eller mer), målte ikke No2 da jeg regner med at den uansett er høy.

12 timer senere er NH4 ned på 0,1 No2 er mellom 08, og 1,6, litt usikker på om jeg bør bekymre meg over No2 verdien etter 12timer når NH4 er kommet så lavt igjen.

Ny test om noen timer
Etter 18timer var alle verdiene på godsiden igjen, nå skal jeg skifte ut vann, plante litt mer, ha i litt mer sand før jeg setter i fisk

Var på biltema i går, der kjøpte jeg en timer til lyset for en billig penge Blir spennende å se hvor lenge den varer
Etter noen dager med frustrasjon over et bokstaveligtalt stigende temperaturproblem er alt under kontroll.

Fant omsider gress til akvariet mitt, så nå er det plantet + en del andre planter. Fått litt mer fisk, 2 av dem døde etter et par dager med hvit belegg rundt munnen. Regner med at det er munnsopp, noe de sannsynligvis hadde når jeg kjøpte dem, i alle fall oppdaget jeg det rimelig raskt etter at jeg kom hjem med dem. Dessverre var det helg så det var ikke mulig å skaffe medisin.

De andre fiskene ser ut til å trives godt, de med farger (mulig jeg innbiller meg det) har fått skarpere og penere farger enn da jeg kjøpte dem. Titteya barbe som jeg trodde var en stimfisk vil gjerne ha godplassen for seg selv så det blir noen små slagsmål dem i mellom.
Illsint cherrybarbe
Begynner å bli mye "testosteron" i akvariet mitt nå :/

Trodde jeg hadde kjøpt SEA for å holde algene i sjakk, nå viser det seg at det er Flying Fox som er lite egnet til å holde alger under kontroll, ikke går de sammen med samme art. Ble anbefalt å kjøpe flere i butikken, nå har de skanset seg i hver sin hule, så fort de får en mulighet jager de hverandre rundt i et stort tempo.

På toppen av det hele har jeg kjøpt 2 Rødhalet Labeo (i følge butikken) som viste seg å være Regnbue labeo. Når de ikke får deng av FF pirker de på hverandre, men ikke så ille nå etter at de begynte å få tyn av FF, de holder vel sammen i dårlige tider.

På toppen av det hele har jeg fått en illsint Cherrybarbe, han har funnet seg en plass ved en hule med mye planter, jager de andre Cherrybarbene rundt i akvariet uavhengig av kjønn. Vet ikke om det er normal oppførsel for arten

Er bratt læringskurve i denne hobbyen, men skal ikke stole blindt på dyrebutikken mer.

Så til noe merkelig, jeg har rett og slett mistet to fisk, de er ingen steder. Hele familien har vært i arbeid med lommelykter og øyne, men borte er de. Hadde jeg ikke vist bedre ville jeg trodd noen hadde spist dem. Normalt gjelder vel ingen drap uten lik men dette er helt sprøtt.
Tilfeldig bekjentskap
© Jone Knudsen
Reklame for plussmedlemskap