- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Nytt akvarium!!! :)
Nytt akvarium!!! :)
Hei! Skal kanskje ha et nytt akvarium Men hvor stort anbefales det å være... Jeg er 13 år og vil ha et som er litt enkelt å ikke alt for stort men ikke så lite at jeg bare kan ha 2-3mfisker liksom.. Hvilke fisker anbefales å ha? sand eller grus og bør jeg ha bløtt eller hardt vann??
Håper på svar
-Lotte
Håper på svar
-Lotte
Postet 19.06.13 kl 21:42
Les denne. Der står det mye nyttig Om du skal ha sand eller grus, og hvilke vannverdier du skal ha, må du først vite hvilke fisk du vil ha. Hvilke fisk som er greie å starte med er det nok noen andre enn meg som må svare deg på, da jeg er nybegynner selv
Postet 19.06.13 kl 21:58
Postet 19.06.13 kl 22:10
Akvarium :)
Jeg er ei Jente på 12 (snart 13) år. Jeg har hatt et akvarium på 55l men er nå solgt til søstra mi Nå vil jeg prøve med et som ikke krever så mye ''stell'' forslag til akvarium som ikke er så veldig store og fisk?
Postet 19.06.13 kl 22:34
Endret: 19.06.13 kl 22:36
Fint at du er blitt glad i akvariehobbyen. Den kan du ha glede av i mange år! Foreslår at du i alle fall kjøper deg et akvarium som er over 100 liter. Da får du flere muligheter med hensyn til hva slags fisk du kan ha oppi. Om du leser i kunnskapsbasen, krever de fleste fiskene godt med plass for å ha det bra. Sikkert derfor du ønsker deg større akvarium også.
Når du skal bestemme hva slags fisk du skal ha oppi kan du titte rundt på forumet her. Se på andre medlemmers akvarier, se på kunnskapsbasen hva slags fisk du liker, og se i akvariebutikker. Om du går i butikken er det lurt å kikke på de du liker. skrive ned navnet på dem, og så gå hjem og lese om dem på akvaforum før du kjøper. Det er ikke alltid de i butikkene har de beste rådene... Det finnes også en fin "app" til telefon som heter "tropical fish guide", med fine bilder og info om akvariefisk. Du kan kose deg lenge med dette mens akvariet er i innkjøringsfasen, som tar flere uker. Mitt råd er at du finner deg en eller to fiskeslag som du er sikker på at du vil ha i akvariet, og så innreder du akvariet etter hvordan disse liker å ha det (f.eks. corydoras må ha sandbunn). Hvilke andre fisk du kan ha oppi blir da styrt av "hovedfiskene" dine. Lykke til, og bare å spørre mer når du har kommet litt lengre med valgene dine.
Når du skal bestemme hva slags fisk du skal ha oppi kan du titte rundt på forumet her. Se på andre medlemmers akvarier, se på kunnskapsbasen hva slags fisk du liker, og se i akvariebutikker. Om du går i butikken er det lurt å kikke på de du liker. skrive ned navnet på dem, og så gå hjem og lese om dem på akvaforum før du kjøper. Det er ikke alltid de i butikkene har de beste rådene... Det finnes også en fin "app" til telefon som heter "tropical fish guide", med fine bilder og info om akvariefisk. Du kan kose deg lenge med dette mens akvariet er i innkjøringsfasen, som tar flere uker. Mitt råd er at du finner deg en eller to fiskeslag som du er sikker på at du vil ha i akvariet, og så innreder du akvariet etter hvordan disse liker å ha det (f.eks. corydoras må ha sandbunn). Hvilke andre fisk du kan ha oppi blir da styrt av "hovedfiskene" dine. Lykke til, og bare å spørre mer når du har kommet litt lengre med valgene dine.
Postet 20.06.13 kl 00:19
Takk :)
Det blir nok ikke noe nytt akvarium etter sommerferien da... men tenkte å sjekke litt først å spørre litt så jeg kan litt mere om akvarium og sånt, derfor spør jeg litt tilig så jeg vet det viktigste, Er det veldig styr med å skifte vann i 100l siden jeg vil helst hatt det litt enkelt pga. lekser og sånt.
Postet 20.06.13 kl 11:31
Endret: 20.06.13 kl 11:32
Postet 20.06.13 kl 11:49
Takk igjen :)
Jeg hadde et på 55liter som sagt men ga det bort, mamma vil helst jeg skal ha et lite akvarium siden jeg ga bort det andre. Men jeg hadde en kanin også å tenke på og stelle med og at det gjorde at jeg ikke hadde så lyst på akvrium og stelle med det og kanin, at det ble litt for mye. så ville det vært dum å kjøpe et minder en 100liter? eller burde det gå fint om jeg bare har akvarium å konsentrere meg på?
slamsuging fikk jeg ikke til og skjønte ikke helt hvordan det fungerte noen tips om hvordan jeg egentlig skal gjøre det?
og funker det på både grus og sand siden jeg hadde litt trøbbel med å ha sand.
slamsuging fikk jeg ikke til og skjønte ikke helt hvordan det fungerte noen tips om hvordan jeg egentlig skal gjøre det?
og funker det på både grus og sand siden jeg hadde litt trøbbel med å ha sand.
Postet 20.06.13 kl 11:58
Endret: 20.06.13 kl 12:02
60 liter?
Har sett et fint akvarium på ca den størelsen jeg syns hadde vært greit på 60 liter,dere anbefaler min 100. men tror dere 60 kan gå fint siden jeg helst vil ha et litt mindre et. og er jo 12 år og tenker et mindre et er bedre for meg.
Jeg vet ikke jeg kan ikke så mye og derfor spør jeg her. Jeg er veldig glad for at jeg kan spørre dere enn folk i butikkene som ikke aner hva de sier.
Jeg vet ikke jeg kan ikke så mye og derfor spør jeg her. Jeg er veldig glad for at jeg kan spørre dere enn folk i butikkene som ikke aner hva de sier.
Postet 20.06.13 kl 12:20
Endret: 20.06.13 kl 12:24
Postet 20.06.13 kl 12:26
Hei
Siden jeg også er nybegynner så skal jeg være forsiktig med å anbefale for mye, men av det jeg har lest så er Selfinne Molly en fisk veldig mange begynner med. De er i mange farger og fasonger, de er ikke for dyre, men du må passe på at du har flere hunner enn hanner i akvariet. Ha for eksempel 3 hunner på en hann. Da blir det ikke krangling mellom fiskene og det kan hende det blir yngel også.
http://akvaforum.no/resultat.cfm?criteria=molly&what=fish#fishbase
Den andre typen fisk jeg vil anbefale er alge etere. Alle akvarium har alger og da lønner det seg å ha fisk som spiser alger slik at akvariumet blir rent og pent. Ancistrus er den mest vanlige og den finnes også i alle farger og fasinger
http://akvaforum.no/resultat.cfm?criteria=ancistrus&what=fish#fishbase
Ellers er jeg enig med de andre her i at du kan dra i dyrebutikker og se på fisk. Du kan be personalet skrive ned navnene på fiskene du liker slik at du kan søke etter dem på nettet og i fiskebasen her og lese om dem. Der står det hvor stort akvarium de vil ha. Det står om de vil ha mykt eller hardt vann og hvilken ph det skal være i vannet. Det står også om de foretrekker sand eller grus, men de fleste fiskene er likegyldige til det. Åler liker vel ha sand siden de liker å grave.
Siden jeg også er nybegynner så skal jeg være forsiktig med å anbefale for mye, men av det jeg har lest så er Selfinne Molly en fisk veldig mange begynner med. De er i mange farger og fasonger, de er ikke for dyre, men du må passe på at du har flere hunner enn hanner i akvariet. Ha for eksempel 3 hunner på en hann. Da blir det ikke krangling mellom fiskene og det kan hende det blir yngel også.
http://akvaforum.no/resultat.cfm?criteria=molly&what=fish#fishbase
Den andre typen fisk jeg vil anbefale er alge etere. Alle akvarium har alger og da lønner det seg å ha fisk som spiser alger slik at akvariumet blir rent og pent. Ancistrus er den mest vanlige og den finnes også i alle farger og fasinger
http://akvaforum.no/resultat.cfm?criteria=ancistrus&what=fish#fishbase
Ellers er jeg enig med de andre her i at du kan dra i dyrebutikker og se på fisk. Du kan be personalet skrive ned navnene på fiskene du liker slik at du kan søke etter dem på nettet og i fiskebasen her og lese om dem. Der står det hvor stort akvarium de vil ha. Det står om de vil ha mykt eller hardt vann og hvilken ph det skal være i vannet. Det står også om de foretrekker sand eller grus, men de fleste fiskene er likegyldige til det. Åler liker vel ha sand siden de liker å grave.
Postet 20.06.13 kl 13:03
Supert med flere svar:)
Håper det er greit med 60 liter siden jeg må ha plass på rommet, og et 55liter jeg hadde var nesten for stort på hylla jeg har tenkt å ha det på så jeg tror 60 ville passe perfekt siden jeg har ikke altmulig med plass der inne
Postet 20.06.13 kl 13:48
Akvariet ditt?
Hvor stort er ditt akvarium og hva bruker du av sand eller grus limbeck?
Postet 20.06.13 kl 13:50
Endret: 20.06.13 kl 13:50
LimbeckHei Siden jeg også er nybegynner så skal jeg være forsiktig med å anbefale for mye, men av det jeg har lest så er Selfinne Molly en fisk veldig mange begynner med. De er i mange farger og fasonger, de er ikke for dyre, men du må passe på at du har flere hunner enn hanner i akvariet. Ha for eksempel 3 hunner på en hann. Da blir det ikke krangling mellom fiskene og det kan hende det blir yngel også.
Regner med at det med seilfinne-molly var en trykkfeil, og at det skulle være "vanlige" molly. Seilfinner blir veldig store...den vanligste kan bli oppimot 20cm. Så de krever stor plass, større enn hva Lotte har planer om.
Lurer også på hvorfor du ga bort det du hadde, og vil ha et maken tilbake, Lotte ? Hvis moren din ikke vil la deg ha et på minst 55-60 liter, så er det kanskje lurt å vente til du blir litt eldre og kan bestemme mer selv ? Men det er flott at du spør og lærer masse om akvarie-hobbyen, så har du kunnskap å bygge på til du kan komme igang for alvor
Postet 20.06.13 kl 13:52
Hei
Jeg kjøpte to brukte akvarium på 160 liter og 320 liter. I det på 160 har jeg grus på bunnen og et lag med sand over. Det store er det bare sand. Det er 3 væråler der som elsker å grave rundt og lete etter mat. Ellers har jeg en del Ciklider, noen Mollyer som har fått yngel (barn), mange sugemaller, noen Saer en stim Nanotetra og noen Asiatiske jegersnegler. Når alle vokser opp må jeg gi bort eller kjøpe større akvarium men enda er nesten alle unge og små så det går fint ei stund enda.
60 liter går helt sikkert fint det. Det kan være lurt å kjøpe pakker slik at du får med varmekolbe, filter og alt det andre du trenger når du kjøper akvarium. Da vet du at alt passer og det kan fort bli dyrt om du kjøper alt hver for seg
Med seilfinne Molly mente jeg disse:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4265
Jeg kjøpte to brukte akvarium på 160 liter og 320 liter. I det på 160 har jeg grus på bunnen og et lag med sand over. Det store er det bare sand. Det er 3 væråler der som elsker å grave rundt og lete etter mat. Ellers har jeg en del Ciklider, noen Mollyer som har fått yngel (barn), mange sugemaller, noen Saer en stim Nanotetra og noen Asiatiske jegersnegler. Når alle vokser opp må jeg gi bort eller kjøpe større akvarium men enda er nesten alle unge og små så det går fint ei stund enda.
60 liter går helt sikkert fint det. Det kan være lurt å kjøpe pakker slik at du får med varmekolbe, filter og alt det andre du trenger når du kjøper akvarium. Da vet du at alt passer og det kan fort bli dyrt om du kjøper alt hver for seg
Med seilfinne Molly mente jeg disse:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4265
Postet 20.06.13 kl 14:29
Endret: 20.06.13 kl 14:31
Postet 20.06.13 kl 14:38
Postet 20.06.13 kl 14:58
Postet 20.06.13 kl 17:54
Endret: 20.06.13 kl 17:57
Hei silvershaded
Det forgie ga jeg bort frdi jeg hadde en kanin og stele med også men nå har jeg ikke det så det blir bare akvarium, det forgie var jeg litt i tvil om og kjøpe men nå er jeg sikker, det blir mindre stell uten en kanin (dyrestell)
Postet 20.06.13 kl 18:21
Postet 20.06.13 kl 22:15