Bjørn's killi og annet rart

Tja, har akkurat startet et akvarium. Er ca 20 år siden sist jeg hadde akvarie, så får håpe dette går bra da. =)

akkurat nå er det et trist syn, men har store planer. Nå sitter jeg å venter på 4 killi fisk typer, kan bli litt morsomt etter hvært.

Så her er noen bilder av akvariet mitt å mine fisker.
De første killi eggene
Da var de første killi eggene kommet, står på pakken at til i august skal de være klare til å klekkes. Jeg kunne ikke vente til august, så nå står de rett foran akvariet mitt i en plast boks.(håper de klekkes idag eller imorgen). i tillegg til killi eggene som kom fikk jeg også brine shrip å micro worms. Dette er første gangen jeg prøver å klekke noe av dette, så håper alt går bra. Er veldig spent på hvordan det blir å gå med killiene. Hvis noen har noen forslag å komme med så mottas de med takk =)

Skal fixe noen bilder etter hvert.

Notho korthausae Mafia er typen killi som jeg fikk idag =)
Velkommen tilbake til akvarie verden
Alltid spennende å se om dem klekkes. Vet ikke om du har kjøpt killiene igjennom ebay, men kjenner ett par som har gjort det og dem ble veldig skuffet at så få av eggene klekket.
Så lykke til, blir iallefall spennende og regner med at du er utålmodig ja

Ellers vil jeg bare si at fiskene du allerede har bør ha flere venner da begge artene er stim fisker
Tusen takk =)

De ble nok kjøpt på ebay så har ikke de helt store forventningene, men får se hvor mange det blir. Skal ved første anledning til nærmeste dyrebutikk å kjøpe flere fisk, jeg bare bor langt unna så det blir nok ikke før mandag - tirsdag.
bml
Tja, har akkurat startet et akvarium. Er ca 20 år siden sist jeg hadde akvarie, så får håpe dette går bra da. =) akkurat nå er det et trist syn, men har store planer. Nå sitter jeg å venter på 4 killi fisk typer, kan bli litt morsomt etter hvært. Så her er noen bilder av akvariet mitt å mine fisker.


Hva grus er det du bruker, den såg veldig fin ut
Husker ikke hva den heter men det er en blandings grus som er å få kjøpt.
bml
Husker ikke hva den heter men det er en blandings grus som er å få kjøpt.


Kan det vere denne? Den heter Idaho mix 4-6mm
Det er nesten samme grusen. Men den jeg har, har ikke jade farget steiner den har glå nessten som glass med glitter inni. Beklager at jeg ikke husker, men finner jeg den på nytt skal jeg huske navnet å si ifra. =)
Hei igjen =)

Da var et nytt akvarie oppe og i drift, skal hente 6 stk sebra ciklider imorgen. 3 av dem får da bo i hvært sitt akvarie.
En liten oppdatering på killi fiskene, venter enda på 3 typer til som kommer med posten. De som hadde kommet (Notho korthausae) har enda ikke klekket, så tok dem opp fra vannet å skal la dem ligge i ca 10 - 15 dager. Håper de klekker da =)
Skal også se imorgen om jeg ikke finner flere C.sterbai og Danio Frankei, slik at de jeg har får litt mere selskap.
Hei å god dag =)
Da har jeg fått fixet litt på akvariet jeg har i stuen, venter bare på planter nå så er vi i mål(nessten). Skulle egentlig bare hente 6 ciklider men det ble til 8, de er da enda bare yngel men vokser sikkert fort. Har også kjøpt 2 stk Danio Frankei til slik at der er 4 i et akvarie, å en pleco som er alene for øyeblikket(skal fixe på det også, vil ha en L 244 (gul med blå øyne) men får vente til jeg får tak i en. Har lagt med noen bilder av nytt akvarie, blir nok sort sand i den også men er ikke sikker enda. Skulle ha noen Strebas maller men de hadde ikke på butikken. Fra idag av får alle sammen bbs men ser ikke ut som de spiser dem enda.
Har hatt sebra ciklider og de er utrolig vakre, men dæsken så hissige under yngeltiden og lek. Hadde selv 6 stk i 190l og det ble alt for mange for ett så lite akvarium. T.O.M 4 stk ble for mye. Hadde også noen andre fisker og alle sammen var presset i ett hjørne oppe og fikk ikke lov å bevege seg noen andre steder da dem hadde yngler. Og dem yngler værre enn kaniner. Hadde minst 100 yngler om gangen og det tok ikke mange dagene før andre hua på andre siden fikk like mange. Så om du har super stort akvarium så er dem helt topp, ellers kan det fort bli både bråk, trangt og døde fisker.
Var litt redd for det, så rett etter jeg hadde skrevet det siste inlegget ringte jeg en kompis som jeg vet har et par gamle akvarier som han ikke bruker. =) Han skulle finne dem fra slik at jeg kunne få dem, aner ikke hvor store de er men det er bedre enn ingenting i tilfelle noe skulle gå galt. Jeg må også finne et å ha killi fiskene i (visst dem noen sinne klekker da).
Tok litt av
Hei igjen er en stund siden sist å mye har skjedd på den tiden....
Hvor skal man begynne?
Kan vell begynne med killiene, av de første Notho korthausae var det ingen som klekket. Skrev en mail til han jeg kjøpte dem av og han skulle sende meg nye egg.
Håper det blir bedre med dem da.
Av de andre var det 3 Stk som klekket(av 30 egg), men kun 2 av dem overlevde. En ble bare borte. Oo
Så det neste som skjedde var at jeg skulle bare innom en dyrebutikk, lærte den dagen at det ikke er noe som heter "Jeg skal bare inn å se, skal ikke kjøpe noe."
Så jeg har 2 kamp fisker, han og hunn, bilder kommer senere.
Disse bor da i et ny anskaffet akvarie på 30L.
Rundt omkring på denne tiden fant jeg at det er en sykdom som heter "Liter syken" tror jeg ble truffet hardt av den....
Så før man tar en oppsummering av fisk å ting kan man jo begynne med akvariene!
"Skulle jo bare ha ett." For noe tøv det er visst ingenting som heter det
Så jeg har 1 på 60L i stuen, 1 på 60L på soverommet, 1 på 2L til yngel på kjøkkenet, 1 på 30L på soverommet. "Er ikke så ille enda." Sant?
Det var iallefall det jeg tenkte, meeeeeeen så snakket jeg med en kompis. Fikk et defekt akvarie på 250L (sideglass som er knust), begynte å fixe på dette å driver enda på med det.
Men så kom hun som ga meg sebra ciklidene å sa, "jeg har et akvarie på 550L som ikke er i bruk."
Dette blir da levert imorgen, så nå tenker jeg "Tåler gulvet mitt dette?" (bor i en leilighet i 2.Etg)
Skal ta noen bilder når alt er oppe og går.
Listen med fisk som jeg har blir nok å endre seg over de neste dagene.
Har jo et akvarie på 550L som skal fylles med fisk, planter, røtter, huler og mye annet rart.
Kunne trengt litt hjelp da til å beregne den nye pumpen til 550L akvariet. For øyeblikket har jeg en Eheim pumpe som er laget for et 110L akvarium å en luft pumpe på 700L/t samt 2 store bio filtre som jeg kan sett ned i dette akvariet, men dette er ikke nok å jeg vet det. Så forslag mottas med takk.
Så var det noen av fiskene jeg har.
Kuhili ål 1 stk
Betta splendens 2 stk
C.strebai 2 stk
Sebra ciklide 6 stk
Danio frankei 2 stk (hadde 4, var uoppmerksom å 2 hoppet ut under vannbytte)
L-144 5 stk (disse blir levert om 2 - 3 dager)
En orange algespiser som jeg ikke vet hva er.
Killi av ukjent type 2 stk (enda yngel så vet ikke hvilken type de er enda)

Ønske Liste =D
Discus
Scalare
Jack dempsey
Div L maller
Et mangfold av planter!

Det kommer mere og oppdatering av bilder, fisk, planter og akvarier i morgen.
###Kunne trengt litt hjelp da til å beregne den nye pumpen til 550L akvariet.###

Jeg vil anbefale Eheim 2080 til et 550 liter kar.

Jeg har Eheim 2078 (utvendig) og et modifisert Fluval 4+ (innvendig) i min 530 liter.
Det går greit det i mitt kar, men jeg har ikke så mange fisker i karet heller...
Siden prisforskjellen mellom 2078 og 2080, pluss filtermedium er en 700-800 kr. så ville jeg gått for 2080 da kapasiteten er nesten dobbel i forhold til 2078.
Ja da er jeg kommet meg hjem å trodde alt var bra siden jeg hadde noen til å passe akvariene mine mens jeg var borte en tur........
Så feil kan man ta, kom hjem til et overgrodd akvarie, killiene hadde ikke lenger 2L vann men 1L. Ingen som har fyllt etter, eller byttet vann. Det som var overgrodd var pga. en rot som ikkje var bra nok skal koke den å se om den ikke blir bedre.

Så neste hvor mange av dere har sagt "Slapp av, jeg skal bare inn å kjikke litt." ?
Tror det er en klassiker. c",)
Så nå har jeg 3 stk Jack Dempsey, 1 hann, 2hunner =) tror det kalles en trio men er ikke 100% sikker.
De hadde jo mye annet fint på butikken idag så jeg har 2 ciklider til, men de er jeg usikker på navnet til, har spurt en veninne som jobber på dyrebutikk hun skulle sjekke det imorgen. Det ble en litt lang dag idag derfor jeg har glemt navnet på disse 2.
Jeg har oppdater alle mine akvarier nå med nye bilder.
Å jeg har fått et nytt selskapskar på 550L!!!!!!
Der bor da:
Jack Dempsey 3 stk
Sebraciklide 6 Stk
C.Strebai 2 stk (klarer ikke å finne 2 til noen steder)
Ukjent 2 stk (se bilde)

Jeg har så mange planer med dette akvariet!!


-Kent-
Takk for rådet jeg skal ta en titt på disse 2 pumpene =)

Hei igjen liten oppdatering
De første killiene som jeg fikk klekket ikke så jeg skrev en mail å fikk nye.
Av disse er det nå 5 som er klekket å endt opp i det minste akvariet alene til de blir større.
De 3 som var der er nå kommet dit L-144'ene var, mens de er kommet ilage de store fiskene =) ser ut som de trives der inne. venter enda på om det er flere som klekker (håper det).
kommer sikkert med flere oppdateringer etter hvært.
L-144
Glad småungene har fått et så fint hjem!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap