Fish lover

Hei, nå har jeg startet min egen akvarie tråd. Så jeg tenkte jeg kunne skrive litt om min akvarie erfaring først.

Jeg har alltid vert glad i akvarier, vi hadde akvarie da jeg var liten (et 63 L), men så ville ikke mamma og pappa ha det mer for det ble så mye styr. Men da jeg ble litt større (husker ikke helt hvor gammel men ca 12 tror jeg) startet jeg opp det gamle akvariet igjen. Jeg kunne ikke så mye om fisker og slikt da så jeg lot bare akvariet stå i en uke før jeg tok fisker i det. Og det var heller ingen vanntester i hus, så jeg valgte bare fisker etter hvilke jeg likte ikke etter hva som passet mitt akvarie. Det døde fisker titt og ofte men jeg viste ikke hva som var galt. Plutselig en dag begynte karet å leke så da kunne vi ikke ha det mer, jeg ga alle fiskene mine til en venninne og noen av dem lever faktisk fortsatt.

Men nå i år bestemte jeg meg for å kjøpe et nytt akvarie, vi fant et fint juwel record 800 akvarie med bord til en god pris. Så jeg fikke det til 16 års dagen min. Jeg fikk vann,planter og innredning i det i går (09.09.2013). Så nå er det bare og vente.


Bilder og oppdateringer kommer litt etter hvert. I mellomtiden blir jeg glad for tips og triks, og spørsmål svarer jeg gjerne på
Hei!

Det så jo riktig fint ut! Jeg vil anbefale deg å lese noen av artiklene her på akvaforum, kanskje spesielt de som går på innkjøring og fiskevalg.

Dessuten kan det være greit å måle Ph og Gh i vannet ditt. Det er ofte lettere å kjøpe fisk som passer til vannet du har enn å skulle gjøre store endringer på vannet.
Truls O. Bjørhei
Hei! Det så jo riktig fint ut! Jeg vil anbefale deg å lese noen av artiklene her på akvaforum, kanskje spesielt de som går på innkjøring og fiskevalg. Dessuten kan det være greit å måle Ph og Gh i vannet ditt. Det er ofte lettere å kjøpe fisk som passer til vannet du har enn å skulle gjøre store endringer på vannet. :)



Jeg har lest masse om både fiskevalg og innkjøring så jeg håper jeg får det skikkelig til

Ph og Gh i spring vannet målte jeg i går

Ph: 7.5 eller 8.0
Gh: 4
Aha! Da var du i sannhet godt i gang.

Litt høyere PH enn det vanlige, men veldig mye fisk som skal trives godt i den segmentet der.

Gjort deg opp noen tanker om hovedfisk?
Truls O. Bjørhei
Aha! Da var du i sannhet godt i gang. Litt høyere PH enn det vanlige, men veldig mye fisk som skal trives godt i den segmentet der. Gjort deg opp noen tanker om hovedfisk?



Jeg har alltid elsket guppy, men det som er dumt er jo at vannet mitt er for bløtt for dem jeg har kjempelyst på dem, men da må jeg vel tilsette noe i vannet for at de skal trivest.

Jeg har også lyst på maller jeg husker aldri hvordan det skrivest men den begynner på A så er det den helt vanlige mallen oppdrettsvarianten Eplesnegler kunne jeg også tenkt meg

Men anbefaler dere at jeg heller velger noe annet enn guppy eller at jeg tilsetter noe i vannet for jeg har veldig lyst på guppy
I går hadde akvariet stått en uke bare med vann planter og dekorasjon, har ikke puttet noe oppi det.

Så jeg skjekket vannverdiene og de kom ut slik:

Ph: 7,5
Gh: 3
Kh: 5
Nh4: 0,05
No2: 0,4
No3: på jbl sin skala var det visst flere tall på den samme for hvilken type fisk du skulle ha så da ble det 10/5. Vet ikke om dere forstod helt hva jeg mente med det men det er vanskelig å forklare ;P

Burde jeg bytte 30 % vann nå eller bør jeg ikke skifte vann i innkjøringsfasen?
Trenger ikke bytte vann under innkjøring, la det stå som det er. Jeg matet karet mitt med litt fiskemat under innkjøringen sånn at filteret skulle få noe og jobbe med. Brukte ikke noen tilsettningsstoffer. Vannbytte tar du før du setter ut første fisken. Jeg tok ca 40% kvelden før jeg satt inn første fisk.
Stelleyo
Trenger ikke bytte vann under innkjøring, la det stå som det er. Jeg matet karet mitt med litt fiskemat under innkjøringen sånn at filteret skulle få noe og jobbe med. Brukte ikke noen tilsettningsstoffer. Vannbytte tar du før du setter ut første fisken. Jeg tok ca 40% kvelden før jeg satt inn første fisk.


Takk for svar, jeg har også tenkt å mate karet med fiskemat men jeg har ikke fått kjøpt det enda
21.09.2013
Ph: 7,5
Gh: 4
Kh: 4
NH4: 0,05
NO2: 0,01
NO3: 1

Dette er da testene nesten to uker etter oppstart, jeg har fortsatt ikke puttet fiskemat oppi som planen min egentlig var men håper jeg får kjøpt noe på onsdag.

Jeg har også merket at det har kommet pestsnegler med plantene mine, så har prøvd å ta noen ut, men ga opp. Så de får vere til jeg får meg reker eller jegersnegler.

Tror dere jeg får pengene tilbake for plantene siden de hadde med seg snegler??
Tviler vel litt på at du får pengene i retur for plantene, er vel mer eller mindre umulig å ikke få med seg noen blindpassasjer:/ Anbefaler jegersnegler. Er vel bare kloreker som tar snegler mener jeg å ha hørt, de er kanskje ikke så lett å få tak i heller.
Jeg har nå gitt opp å plukke på snegler, så jeg bare lar de vere til jeg eventuelt får meg noen indiske kloreker.

Men i går fikk jeg endelig tak i fiskemat til å mate akvariet med, det har stått i 2 1/5 uke med bare vann og planter og nå har egentlig vannverdiene vert stabile. Så jeg ga litt fiskemat i går kveld etter jeg testet vannet og så ga jeg litt i dag tidlig.

Vannverdiene i går var

Ph: 7,5
Gh: 4
Kh: 4
Nh4: 0,05
No2: 0,01
No3: 10/5

Nå ca 24 timer etter jeg matet målte jeg bare Nh4 og No2

Begge var helt like som de var i går
I dag kom jeg på noe som jeg syntes var veldig smart. For hver gang jeg tar vanntester blir jeg så irritert på eskene de er i, for det er så vanskelig å ta de opp fra eska.
Derfor gikk jeg på Europris og kjøpte meg noen plastbokser med lokk, siden de var litt store tenkte jeg å dele de opp i to rom. Jeg fant ikke noe annet å bruke som skillevegg enn en av eskene til testene så jeg klippet opp en eske og limte den nedi med limpistol. Da hadde jeg to rom og det var enkelt å skille testene fra hverandre, og jeg slipper å putte handa mi ned i en trang eske.

Har noen av dere noen annen måte dere oppbevarer testene på eller har dere de bare i eskene?

Og en ting jeg har lurt på helt siden jeg fikk akvariet, jeg kjøpte det komplett med pumpe og alt. Men det fulgte med en annen ting jeg ikke vet hva er. Noen av dere som vet?
Da har jeg innkjørt akvariet og jeg har kjøpt litt fisk.

Jeg har kjøpt meg tre guppyer, en hann og to hunner. Og to ancistrus på ca 3cm

Skal følge veldig nøye med på vannverdiene de neste dagene for å se om de fortsatt holder seg stabile

Bilder kommer etter hvert
Nå har jeg fått meg tre nye guppier, og så merket jeg i går at jeg hadde en liten baby. Det såg ikke ut som noen av guppiene mine var gravide, men tydeligvis var de det.

Vannverdiene holder seg stabile og gode.

Det er fortsatt en del snegler i akvariet mitt, men jeg bryr meg ikke så mye om dem lenger
Haha, jeg glemte visst å poste bildene

Sorry for dårlig kvalitet
Lenge siden sist nå!!! Har vert ganske opptatt med karet mitt i det siste, har slitt med stygge planter så nå har jeg kjøpt noen nye. Det er ikke like lett å holde liv i alt i akvariet, jeg skjønner ikke hvorfor plantene mine blir så stygge, bladene blir gjennomsiktige. Helt rart...

Jeg har også hatt et tilfelle med hvitprikk der mange av fiskene desverre døde, men prøvde å medisinere og noen overlevde. Har ikke hatt maller på en stund da de også døde av hvitprikk, og jeg merket stor forskjell på de ukene jeg ikke hadde maller. Det ble så fort skittent, rota me ble helt grønn. Men har heldigvis skaffet meg noen Ancistrus

Klarte å snike med meg et nytt akvarie i hus :P Tror ikke foreldrene mine ble så glad men det var bare et bitte lite et, som jeg skal ha et par reker oppi og noe guppy og platy yngel oppi
Bruker du gjødsel til plantene? Gjennomsiktige blader kan tyde på at de får for lite næring. Velg enkle planter som tåler moderat lys og gjerne med rask vekst. Disse er vanligvis blant de rimeligste også. Du kan legge inn søk i plantebasen og se om det kommer opp noen du liker der. Mange arter krever både ekstra co2 og ekstra mye lys for å bli fine så det er enklere å få til planter som er mer robuste.
Ja jeg har begynt å bruke plantegjødsel nå
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap