Rachel's akvarieverden

Jeg er en jente på 14 år, hobbyen min er akvarium og fisk.
Det er ikke så mange på min alder som driver med dette, men jeg kunne ikke ha levd uten mine akvariumer og fisker.

Per i dag har jeg 5 akvarium oppe, en 10l med en kampfisk (han bor her IKKE til vanelig, kun fordi jeg holder på med avel), en 50 l med reker (det skal snart flytte inn 5 svartesverddrager her), en 60 l som brukes som yngelkar, en 120 l som brukes som selskapskar med L144, corydoras billinatus, eget oppdrett av corydoras aeneus, noen gulltetra, 2 små discus som fores opp (de ble kjøpt billig i dyrebutikk, da de skulles sette bort siden de var så tynne og "skrangle") 2 svartesverddragere og 3 kampfiskhunner, og sist er 450l med discus, en black ghost, L200.

Jeg driver mye med kjøp og salg innen akvarium og fisk. Min pappa er også interissert i fisk, og det er han som har 450 l. Vi kjøper noen akvarium og fisk og selger vidre.

Jeg elsker å få fisk til å yngle, det viser at de trives. Så derfor er et ofte fult av yngel her hjemme.

Det var litt kjapt om meg, skal skrive litt mer senere i dag


På bilde: en corydoras billinatus og en (egetoppdrettet) corydoras aeneus.
Hei og velkommen hit!

Det var i sannhet mye spennende, og som du selv er inne på, ikke minst med tanke på alder.

Håper du finner gode "artsfrender" og mange gode diskusjoner her!
Tusen takk, det var hyggelig sagt

Skal prøve å holde tråden oppdatert med bilder og tekst.

Endles guppy?
Er dette endlers guppy?

Fikk 250-300 guppy av bestefaren min for 2-3 uker siden, han klarte ikke å holde stammen under kontroll og han hadde 400-500 guppy i en 250 l!

Jeg holder på med salget av disse og lurte på om noen vet om fisken på bilde er en endlers?

(Bilde er redigert, da det var veldig uklart
Takk for svar

I dag kom onkelen min på besøk, han hadde med seg tre discus, to white face og en oransje. Han hadde med seg en ancistrus hue også

Har gått rundt og kost meg med fisk og akvarium i dag. Fôret godt, byttet litt vann i 50l og bare gått å sett på de.

Kommer et bilde av en kirsebær/Sakura reke her:
I dag skal jeg i kirka, for komfirmasjonsforbredelser. Etter det skal jeg feire bursdagen min med familie og slekt. Hadde bursdag på torsdag, skulle selfølgelig ha ønsket meg akvarium, men det er nok ikke mer plass i huset nå Fikk en Juwel 120l lido til jul av mine foreldre, helt nytt! Jeg la i 2000 kr selv, men forventet ikke et helt nytt, hvit akvarium. Uansett det betyr at det blir lite tid til fiskene i dag, blir nok bare fôring og det vanlige stellet.

Har også en god nyhet: jeg har kjøpt en gruppe på 6 green laser!! Min pappa fikk tak i en gruppe med ungfisk Den var jo ikke akkurat billig, men cory er en av favoritt fiskene mine. Har fra før aeneus (som skal selges) og en gruppe på 10 bilineatus.
Green laser gruppa skal gå i yngelkaret (60l) i starten for oppfôring, disse er veldig unge og trenger det beste stellet jeg kan gi de. Etter de er blitt store nok skal de få flytte til 450 l. Drømmen er jo selvsagt å få yngel på de, men jeg får ta det som det kommer. Holde på med lekstrigging til bilineatusene for tiden, da la egg for 2-3 uker siden, men eggene muggnet dessverre. Hvis de legger flere egg skal jeg prøve å klekke de i et fødenett i akvariumet.

Kunne gjerne ha sittet her å babblet i vei og alt som skjer med fiskene mine, men nå må jeg dra til kirken (ikke så morsomt, vil heller skifte vann og shine akvariumene)

Forresten har noen prøvd frossent discusfôr fra fina fisken?
Kjøpt med en pakke når jeg var å shoppet før helga.
Den inneholde oksehjerte, reker og spinat.

På bilde er det en annen variant av guppyene jeg fikk av min bestefar.
Green laser!!!
I går kveld fikk jeg mine fine små green laser! De er helt nydelige, fin størrelse, utnom en som er mindre enn de andre. Men det er han som spiser mest. (kaller alle fisk jeg ikke vet kjønn på for han, aner ikke hvorfor :P) Har gitt de litt knust discus granulat, litt malletabletter og noe knustfôr. Er veldig spent på hvordan disse blir når de vokser seg til. De går i 60l med 30-35 svartesverddrager (yngel) og tre maller. (l144, 2 yngel, en voksen han som venter på ei hue).

Må jo nesten skryte litt av noen andre maller jeg har: l200. De er utrolig pene! Skal legge ut bilde av de når jeg får tid. Kjøpt 6 stk (vet de blir store) og solgt tre i går. Kjøpte seks stykker siden jeg viste at det var en som var intressert, og han jeg kjøpte av ikke bor i trondheim. Har hatt de i ca. 3-4 uker, og de er ikke lenger så skye. Nå ser jeg de på glasset ganske ofte, litt av et syn når de "danser" seg bortover. De svinser og svanser i en voldsom fart, veldig morsomt å se på Drømmen er jo å få yngel på de, men vet at det er veldig vanskelig. De går forresten i en 450 l, så de har nok god nok plass til å vokse seg store. De er mellom 6-9 cm.

Tok noen bilder av green laserene når de sto til avklimatisering i går kveld. Kjøpte 6 stk, men en for ut av posen når jeg måtte fylle i litt mer vann fra akvariet i posen etter å ha helt de i boksen, fordi noen av de satt fortsatt i posen.
De er litt blasse i fargen på bildene pga stress, og det hjalp nok ikke at jeg dyttet et kamera i ansiktet deres. Men de er så fine! (bildene er IKKE redigert på farge, de er bare satt til rett størrelse)

(p.s. noen som vet hvordan jeg får bildene til å vises direkte i inlegget, i stort format)
Plussmedlem
Grattis med Green Laser, en av de få artene jeg angrer på at jeg har kvittet meg med.... Hadde en stor og produktiv leksgruppe, men lot de vike plass for noe annet.
L200 er en nydelig malle, selv holder jeg L128 da jeg ikke har mulighet til begge artene...
Kjempe kult er selv13 år og skal snart få mitt andre akvarium Lykke til med akvariene dine
milo
Grattis med Green Laser, en av de få artene jeg angrer på at jeg har kvittet meg med.... Hadde en stor og produktiv leksgruppe, men lot de vike plass for noe annet. L200 er en nydelig malle, selv holder jeg L128 da jeg ikke har mulighet til begge artene...


Tusen takk Så dumt du solgte dine!
Håper jo at disse skal legge egg en gang i framtiden.
Ja er jo helt forelsket i L200, har sett L128, den er jo også helt nydelig

Tusen takk Lompus, grattis med ditt (snart) andre kar da
Hva skal du ha oppi? Dette er en morsom hobby :P
Så fint at du skriver og legger ut bilder her, slik at jeg kan følge med "barna" mine
Plussmedlem
Så gøy det er å se at nye Cory-"fans" dukker opp! Har hatt samle-mani siden jeg var 12-13, og det meste annet blir kasta ut til fordel for Coryer Det er noe helt spesielt med dem - veldig fascinerende fisk. Og er man på nett, er det stor sjangs for å bli enda mer inspirert/smitta...

Gratulerer med Green Laser! Den arten har en helt utrolig farge, den blir jeg aldri lei. Har en følelse av at fargen kanskje blir enda sterkere etterhvert som de blir voksne. At de, når de er unge, har en litt mer mild og "glitrende" farge, om det var mulig å forstå

Du får fortsette å oppdatere denne tråden!
Anders K
Så gøy det er å se at nye Cory-"fans" dukker opp! Har hatt samle-mani siden jeg var 12-13, og det meste annet blir kasta ut til fordel for Coryer ;-) Det er noe helt spesielt med dem - veldig fascinerende fisk. Og er man på nett, er det stor sjangs for å bli enda mer inspirert/smitta... Gratulerer med Green Laser! Den arten har en helt utrolig farge, den blir jeg aldri lei. Har en følelse av at fargen kanskje blir enda sterkere etterhvert som de blir voksne. At de, når de er unge, har en litt mer mild og "glitrende" farge, om det var mulig å forstå ;) Du får fortsette å oppdatere denne tråden!




Ja, er en stor coryfan Green laseren spiser og koser seg. De er helt nydelige
Har vært bort denne helga, derfor lite oppdatering, kommer mer i kveld.

Skal oppdatere deg om "barna" dine jeg Sissimor. Tusen takk for at vi fikk kjøpe disse nydelige fiskene dine
Svartsverddrager og en flau innrømmelse
Kom visst ikke noe oppdatering i går kveld :P Var opptatt med øving til skrivedag på skolen. Kom hjem fra hyttetur i går, men var for sliten til å begynne med vannbytter. Föret bare litt og tok en varm dusj.

Men etter skolen og lekse var jeg klar, sammen med pappa skiftet jeg vann på fire akvarium: 60l, 10l, 120l og 450 l. Jeg skiftet vann og skrapte glass, flyttet på ting og tang. Mens pappa tok filtre. Æsj, hater å vaske filtre Derfor for pappa gjør det, haha elsker å ha en pappa som har samme hobby som meg :P

I 10 l er det forresten kampfisk yngel! Har visst det 5-6 dager, men syntes det var litt flaut; onsdag før forrige helg la kampfiskene mine egg, jeg flyttet hua og følgte med hannen. Men som vanlig var skumredet bort på andre/fredag dag. (det var tredje gnagen han passet på egg) så jeg tenkte ikke mer på det. Tenkte å la han få en pause og lot han stå i ti literen helga over. På tirsdag tenkte jeg å flytte ei annen hue oppi til hannen, men hva så jeg? En bitteliten kampfiskyngel! Jeg begynte å kikke nøye etter å så fire stk. De hadde nok vært under et blad, så jo litt skumrede under et blad, men torde ikke det var noen egg det. Så disse små tassene hadde levd minst et døgn uten mat (de hadde værtfall levd 3 døgn, to med plommesekk), tenk at det de hadde overlevd. Så da var det noe flytende för på flaske som ble første mat til disse, var det første jeg fant. Har faktisk fôret opp cory yngel på dette de første dagene. Nå er de vel litt over en uke, han kampfisken er flyttet ut for lengst, tenkte å la han være der i ca. en uke men han spiste opp fôret til yngelen, så da var det rett ut. Telt i dag, så 7, men tror det er rundt 10 + - et par. Skiftet ca 1 liter vann og fylte på vann med samme temperatur. De er så bitte små, og søte

Har 6 svartesverddragere som skal flytte De er rundt 1.5-2 cm lange og spiser godt. Har ei som har vært på venteliste noen måneder, men hun bor langt borte. Og nå skal foreldrene hennes tilfeldigvis hit så da blir alle som er stor nok med henne. Har også en oransje sverddrager som ble født av svarte foreldre. Har opplevd dette før med både svarte og hvite sverddragere. Er morsomt å få noen som er unike. Jeg så at han var oransje allerede da den ble født, da han var så lys. Har jo også 30-40 stk (svarte) som vokser og koser seg her i en 50l og en 60l. Hadde alle i 60l (barnehagen min) sammen med tre guppy yngel. Men plutselig en dag i forrige uke bestemte jeg meg for å flytte guppyene sammen med resten av yngelene som er igjen fra de jeg fikk fra bestefar og tok med ca. halvparten av sverddragerene. Flyttet også to mellom store sverdd. til 120 der det allrede sto 4 stk + den oransje. Tok noen bilde, men de må gjøres om til riktig størrelse. Legger med et bilde av en mellom stor svart sverddrager og en liten

Til sissimor: green laserene koser seg Gasser innpå med mat og tuller rundt. Bytter vann hver 2-4 dag (mest hver tredje). De spiser mye discus bits, kjøpte til og med en helt ny boks som bare er deres


P.s. noen som vet hvordan jeg kan sette inn bilder her: sånn at de vises i store bilder direkte i innlegget?
Ah! Misunner deg dem. Hadde yngel på mine kampfisk for en måneds tid siden. Var for sen og mistet mesteparten i prosessen. Overførte 5-6 stykker til påhengskarr men de døde i løpet av en uke. De har kun lagt egg 1 gang til efter dette og da var jeg selvsagt utenbys. Nu har det vært stille en stund så håper de er i gang igjen snart.
En fin-fin tråd du har, Mini Fisk. Og et fasinerende fiske/akvarie hold. Jeg er mektig imponert!

Jeg deler så absolutt din begeistring for L-200. En fantastisk malle. Jeg kjøpte for noen år siden en gruppe på 10 stk. etter oppdrett av Håvard Støre. Disse er nå blitt temmelig store, men det er kun 4 stk. igjen. Noe oppdrett på disse har jeg ikke fått, det ser ut til å være vanskelig.
De går sammen med en gjeng L-052 i en 540 l. Og - her er det ingen problen med "formering" de yngler som kaniner.

Du får gi oss et tips, dersom du klekker "koden" med yngel på L-200!

- Tore -
Mountain
En fin-fin tråd du har, Mini Fisk. Og et fasinerende fiske/akvarie hold. Jeg er mektig imponert! Jeg deler så absolutt din begeistring for L-200. En fantastisk malle. Jeg kjøpte for noen år siden en gruppe på 10 stk. etter oppdrett av Håvard Støre. Disse er nå blitt temmelig store, men det er kun 4 stk. igjen. Noe oppdrett på disse har jeg ikke fått, det ser ut til å være vanskelig. De går sammen med en gjeng L-052 i en 540 l. Og - her er det ingen problen med "formering" de yngler som kaniner. Du får gi oss et tips, dersom du klekker "koden" med yngel på L-200! - Tore -


Tusen takk, så snilt sagt Det er så hyggelig at noen leser det jeg sitter å skriver, og i tilegg skriver så hyggelig
Ja L200 er en nyyyydelig malle, har du L200 bryancistrus demantoides eller L200 Hemiancistrus subviridis? Skal selfølgelig skrive her hvis det bli små grønne her Men det er vel ikke så veldig lett, de må unasett vokse litt først.

Truls: Ja de småe yngelene er kjempe søte, har hatt mange kull med kampfisk, er liksom det som er tingen for meg. Har hatt en pause en stund nå pga. plass mangel for disse yngelene. Faktisk er moren til disse egetoppdrettet For å skaffe nytt blod solgte jeg en hanne og ei hue og kjøpte en nydelig kampfiskhann. Han er svart, hvit, sølv, blå. Skal finne bilde av han etterpå

Hva foret du yngelene med? De er veldig små, så de trenger bitte små mat.
Plussmedlem
Mini Fisk
P.s. noen som vet hvordan jeg kan sette inn bilder her: sånn at de vises i store bilder direkte i innlegget?


Jeg skal prøve å forklare

Tar det punktvis;

1. Når du har postet et innlegg med bilder, trykk "Endre innlegg".
2. Nå ser du bildene dine i miniatyr-form under "boksen" der innleggs-teksten skrives. Trykk på miniatyrbildet (mulig du må dobbeltklikke), da vil det blåse seg opp.

3. Når du har det store bildet på skjermen, høyreklikk og velg "Kopier bildenettadressen".

4. Bildet kan krysses ut, og nå skal du trykke på "Bilde"-ikonet over tekstboksen. Den er til høyre for linkikonet, og til venste for det røde spørsmålstegnet.

5. Nå limer du inn bildenettadressen du har kopiert, og trykker OK (eller sett inn bilde, husker ikke helt hva som står).


Ble det forståelig?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap